• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • Najlepiej kiedy pieszego chroni prawo

    a jeszcze lepiej kiedy jest prawo do egzekwowania OC od rowerzystów w przypadku kolizji z pieszymi.

    • 3 0

  • jak na Zachodzie (3)

    Zmniejszyć ilość przejść, a pozostałe wyposażyć w sygnalizacje świetlną.

    • 5 5

    • na "zachodzie" likwiduje się - i tak nieliczne- tunele dla piszeszych (1)

      • 0 2

      • tam się nie likwiduje, tam się robi schody ruchome

        • 1 0

    • Tak to jest chyba tylko na zachodzie Rosji

      • 1 2

  • Byłam w Niemczech, Austrii, Norwegi czy Szwecji (4)

    I tam pieszy naprawdę się czuje jak uczestnik ruchu na równi z kierowcami.

    W Polsce kierowca to wróg pieszego.

    Kiedy kierowcy traktowali mnie z szacunkiem jak też się im szacunkiem odwdzięczałam. Podchodząc do przejścia a widząc nadjeżdżający samochód zwalniający aby mnie przepuścić nie raz dałam znaki aby jechał i go przepuszczałam.

    • 7 7

    • Fajnie do czasu az pieszy wtargnie i bedzie wypadek... (1)

      A potem bujaj sie kierowco po sadach udowadniajac, ze pieszy nie wykazal zamiaru wejscia na przejscie. Prawo powinno byc jednoznaczne. Kierowca nie jest od interpretowania zachcianek pieszego.

      • 2 3

      • Wiesz w krajach jakie wymieniłam świadomość zachowań na drodze jest po obu stronach

        Nigdy nie widziałam aby pieszy wtargną zaraz przed nadjeżdżający pojazd. Co do określania przez kierowcę zamiaru pieszego do przejścia to bodajże w Luksemburgu jest tak, że pieszy chcący przejść przez jezdnię musi nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Kierowca oczywiście musi mu ten kontakt umożliwić, a nie ociekać wzrokiem, i w razie jego otrzymania się zatrzymać.

        • 0 0

    • (1)

      ho ho
      Widzę że bywało się w świecie.
      Wychodzi na to że wszędzie są szlachetni ludzie bez skazy tylko u nas chamstwo
      Jak im się z szacunkiem odwdzięczałaś ? Znakiem żeby jechał dalej ? Nie wiedziałem że tak można okazać szacunek.
      To że ktoś zatrzyma samochód bo tak nakazują mu przepisy nie oznacza że okazuje komuś szacunek i że nie przeklina pod nosem.

      • 5 4

      • Radzę udać się do okulisty

        Nigdzie nie napisałam, że wszędzie jest lepiej niż w Polsce. Ale chyba powinniśmi patrzeć na kraje z lepszą sytuacją gospodarczą od nas i do nich równać a nie w stronę Gruzji, Meksyki czy Wenezueli.

        Po drugie tak szacunek bo po tym jak zachowują się kierowcy w Polsce zachowania, które są normą odbieram jak święto. A kierowcy zachowują się tak nie tylko w miastach ale i miejscach gdzie mogliby sobie pozwolić na złamanie przepisów.

        • 2 3

  • Myślicie że tylko Polska jest niecywilizowana? W Chinach jak ktoś potrąci pieszego to jeszcze wraca i po nim przejeżdża tak aby zabić. Brzmi niewiarygodnie prawda? Zanim zaczniecie minusować sprawdźcie. A dzieje się tak dlatego że tamtejsze prawo nakazuje sprawcy płacić poszkodowanemu dożywotnio za spowodowanie urazów czy trwałego kalectwa. Konsekwencje zabicia kogoś są znacznie mniej dotkliwe i "jednorazowe".

    • 0 1

  • Czy pieszy będzie miał również pierwszeństwo przed rowerzystą?

    ...bo jak do tej pory rowerzysta patrzy w inną stronę i udaje że nie widzi.

    • 5 1

  • Przed kim chronić pieszych ? (2)

    Pieszych trzeba chronić przede wszystkim przed świrami na rowerach i hulajnogach których liczba rosnie w postępie geometrycznym , a dopiero potem przed kierowcami samochodów

    • 8 8

    • to brońcie rowerzystów przeciwko przymusowemu wrzucaniu ich na chodniki

      Jadąc 10km/h mogę kogoś śmiertelnie potrącić - pieszy starczy, że bezwładnie upadnie i rozbije głowę. Mimo tego CPRy powstają jako zgniły kompromis, nieraz z naruszeniem przepisów budowlanych dotyczących dróg publicznych

      • 1 0

    • zróbcie coś z tymi hulajnogami stojącymi na chodnikach

      dzisiaj wiatr je przewracał,

      • 1 1

  • Niezbyt mi się to podoba (6)

    Stanie sobie babka przy krawężniku, przez 5 minut będzie gadać przez telefon komórkowy, potem bez patrzenia siup! na przejście wprost pod samochód, bo ona ma pierwszeństwo! i co? Winny kierowca?

    • 46 22

    • (5)

      To się zatrzymasz. Upewnisz, że nie przechodzi i dopiero ruszysz. Jakiś problem? Pro tip, ten środkowy pedał w podłodze samochodu służy do zwalniania. Jak mocno naciśniesz samochód się zatrzyma.

      • 13 12

      • Sugeruję abyś to ty się pierwszy zatrzymał. Tobie szybciej i łatwiej to uczynić. Mam TIR-a ;)

        • 1 1

      • Czyli każdy samochód ma się zatrzymywać, bo ktoś stoi przy przejściu i nawija przez telefon? (3)

        Tzn. dziesiątki osób mają mieć gorzej przez jedną? Fajne masz podejście do współżycia społecznego.

        • 12 11

        • (2)

          Nie, powinna być ukarana za stanie w obszarze przejścia jakby stanęła na przejściu.
          Wystarczą przepisy i karać baby.

          • 3 1

          • (1)

            Jo! karać za stanie w przy przejściu!

            • 1 2

            • TAK!

              • 1 0

  • Czyli teraz zamiast obserwować drogę przed autem (3)

    Będę musiał obserwować chodnik czy jakiś pieszy nie ma zamiaru przejść przez ulicę?

    • 8 3

    • Przecież już teraz to robisz.
      Masz obowiązek zachować szczególną ostrożność przejściach dla pieszych - chyba to robisz?
      Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że zapierniczas i nie patrzysz, czy Ci na przykład dziecko na pasy nie wbiegnie?

      • 3 1

    • Nie potrafisz? (1)

      Francuz, Niemiec, Szwed czy Litwin jakoś sobie z tym radzą. A Ty masz być gorszy?

      • 5 1

      • Ty jeszcze gorszy jako pieszy

        A ty pieszy masz mózg żeby zauważyć auto i sie zatrzymać na czas czy musisz być koniecznie uprzywilejowana świętą krową której wszytko niby wolno bo samodzielnie nie myślisz?

        • 2 3

  • To nie jest normalne (2)

    Jeżdżę samochodem od ponad 30 lat. Jeżdżę dużo. Jeździłem samochodem na 4 kontynentach. Obserwuję od kilku lat co wyprawiają piesi w Polsce. Zero instynktu samozachowawczego. Nadjeżdża samochód to trzeba się pod niego wpakować. Kilka lat temu paru nieodpowiedzialnych polityków ogłosiło, że piesi będą mieli pierwszeństwo przed samochodem nawet jak nie są na przejściu ale takiego przepisu nigdy nie wprowadzono. Ale ludziom się wydaje, że jest inaczej. Szczytem są piesi bawiący się komórkami i bez spojrzenia czy coś jedzie wchodzą na przejście.
    Proponuję karać mandatami pieszych bez litości. Takie chore akcje organizowane przez jakiś frustratów, co nie dali rady zdać egzaminu na prawo jazdy mnie nie wzruszają. Tak ich postrzegam

    • 12 7

    • To jezdzij mniej, bo to szkodliwe dla zdrowia.

      A pieszych masz przepuszczać na pasach i przestrzegać przepisów.

      • 2 1

    • kierowców i rowerzystów też a hulajnogi na plac zabaw

      • 2 1

  • A co z rowerzystami, którzy jeżdżą po chodnikach jak szaleńcy, o hulajnogach nie wspomnę. (1)

    Po co są te ścieżki rowerowe? Tu też należały by się chyba mandaty.

    • 7 3

    • Chyba jednak prym w wypadkach śmiertelnych wiodą jednak kierowcy

      Tak w 90 procentach. Warto tez spojrzeć na koszty akcji ratunkowych i leczenia/pochówku. A jak już wyeliminujemy najdroższe i najpoważniejsze wypadki, to śmiało bierzmy się za kolejną, niezdyscyplinowaną grupę.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane