• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • Zaczac trzeba od Policji na ulicach bo ich tam wcale nie ma. Kazdy robi co chce bo wie, ze nie ma zagrozenia kara.

    • 3 1

  • Przestańmy przerzucać odpowiedzialność za pieszych na kierowców. (3)

    Pieszy ma mieć świadomość, że wejście pod samochód zakończy się dla niego śmiercią. Pieszy ma czekać na zatrzymanie się pojazdów, a kierowca widząc pieszego czekającego na możliwość przejścia powinien się zatrzymać. I to wszystko. Nie róbmy z pieszych świętych krów.

    • 18 10

    • wersja Polska: zatrzymuje sie jeden samochod, na drugim pasie juz nie (2)

      przeciez ja sie spiesze, jestem waznym czlowiekiem, nie bede zwalnial. I piesi gina, bo polactwo ma gdzies przepisy

      • 6 2

      • (1)

        Wiesz że na takie słowa jest paragraf?

        • 0 6

        • Co z tego, że jest, skoro kierowcy się do niego nie stosują. Mandat zresztą śmiesznie niski, a szkodliwość ogromna.

          • 4 0

  • Przykład pieszego z dzisiaj

    Akurat dzisiaj miałem ciekawe spotkanie z pieszym.
    Jadę rowerem po DDR i widzę pieszego z psem który przeszedł po pasach przez ścieżkę ale jego pies na smyczy tego nie zrobił tylko wąchał sobie trawę.
    Czyli pies na trawie smycz przeciągnięta przez DDR i właściciel po drugiej stronie.
    Pieszy powinien myśleć, a nie na siłę zmuszać kierowców do myślenia za pieszych.

    Panowie aktywiści może niech się postarają żeby każde dziecko w podstawówce miało kartę rowerową. Będzie to oznaczało że każde dziecko będzie miało wiedzę o ruchu drogowym co z pewnością przełoży się na bezpieczeństwo także pieszych.

    • 10 2

  • A władze Gdańska poszły w kierunku

    zastępowania tuneli przejściami naziemnymi. Brawo lokalna władzo !!!!

    • 6 4

  • a barany które wchodzą prosto pod samochód gapiąc się w swój smartfonik nadal będą bezkarne ? (1)

    • 14 2

    • TAK!

      Przecież o to chodzi, o totalne sparaliżowanie ruchu w mieście.

      • 0 2

  • Ogólne bzdety niedopieszczonych przez los marzycieli. Cofnijmy się do furmanki - dorożki a w drodze do urzędu idźmy boso by przed wejściem założyć czyste buty. Większość się cofa w rozwoju i tu propozycja by zrezygnować z komputerów i smartfonów, będzie sielsko i bezpiecznie jak za komuny. Zaproponujcie jak zmusić pieszych do myślenia na ulicy-drodze i gdy przez to zginie 20% ich mniej to będzie większy pożytek niż to co proponujecie.

    • 6 4

  • ok, ale jednoczesnie należy wprowadzić obowiązkowe egzaminy dla pieszych

    patrole na chodnikach kontrolujące pieszych, ich trzeźwość, zakaz korzystania z telefonów na chodniku i na przejściu, obowiązkowy kask i kamizelka odblaskowa. Najczęstszą przyczyną wypadków na przejściach jest nieostrożność pieszych.

    • 9 2

  • Pkt-y 1 i 3 są nie do przyjęcia póki co

    apeluję nie dajmy się zwariować!
    Za to edukacja rowerzystów i pieszych. Obowiązkowa karta rowerzysty a może i OC.

    • 3 4

  • Rowerzysci i hulajnogi

    Tu jest dopiero pole do popisu i poprawy.

    • 5 4

  • Super

    Super .Proponuję wprowadzić mandat minimum 500 zł dla pieszego za wejście na przejście dla pieszych , bądź na ulicę z nosem wpuszczonym w telefon komórkowy

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane