• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • FRAG za bezpieczenstwem pieszych ??? Dziwne....

    A ich pierwszoplanowy postulat , Budowa niebezpiecznych kolizyjnych przejsc naziemnych dla pieszych nad bezpiecznymi tunelami tez tam będzie??? A budowanie dodatkowych skrzyzowań i zwężeń jezdni których efektem są korki pod hasłem skracania czasu przejazdu komunikacji miejskiej też będzie?

    • 5 8

  • rusztowanie (2)

    A gdzie wiadomosc o zawalonym rusztowaniu na Swietojanskiej.Na tym postalu mozna znalezc wszystko oprocz najnowszych wiadomosci.

    • 4 4

    • Sprawdź "raport". Podano wiadomości o godz.13.42 ; 13.44 oraz filmik 13.54

      • 4 0

    • piesi przechodzący pod rusztowaniem powinni przechodzić w kasku, taka jest logika kierowców przerzucających odpowiedzialność na osoby postronne

      • 0 0

  • Dać rozum (2)

    Ostatnio jechałem przez wioski okolo godziny 21 na poboczu rowerzysta bez oswietlenia bez odblaskow naprawiał rower czy odpoczywał masakra

    • 5 3

    • a nie spotkałeś samochodów bez świateł?

      • 0 1

    • Skoro nie jechał to chyba jednak pieszy

      • 0 0

  • "Pieszy święta krowa" takie hasło powinno im przyświecać. Jestem pieszym i jakoś nie widzę problemu. Podchodząc do przejścia zwyczajnie się rozglądam, upewniam czy mogę przejść. Czy to jest takie trudne. W szkole nie uczyli? Pewnie nie skoro trzeba uprzywilejować pieszych. A co później, kto będzie chciał być równiejszy? Może damy przywilej chodzenia środkiem drogi? Aktywiści - grupka i**otów... Przez takiego jednego aktywistę z mojej kieszeni miessięcznie 150 zł. robi out, bo mu się windy zachciało i ch.. że mieszkam na parterze, jak wszyscy to wszyscy. Jak słyszę aktywista to mnie szlag trafia.

    • 6 3

  • Nie popieram Frag bo wielokrotnie sie skompromitowali,oni niesą pempkiem swiata i to nie ich pomysły!

    Popieram za to tą akcje ,bo oni po prostu podają przepisy które od lat istnieją na zachodzie Europy identycznie pisze o nich od lat i podaje te same przykłady i statystyki.W Gdańsku się marnuje miliony na i**otyczne tablice pokazujące predkosc na które nikt uwagi nie zwraca albo projekty doświetlające ulice. Które nie mają znaczenia.Bo zawsze wynikiem wypadku jest nieustąpienie pierwszeństwa i za wysoka prędkość!!

    • 5 6

  • OK. Ale ...

    Obowiązek używania elementów odblaskowych po zmroku dla wszystkich pieszych, bez względu na wiek i miejsce (nie tylko poza obszarem zabudowanym) przebywania, zakaz prowadzenia rozmów telefonicznych w trakcie dochodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych, skrzyżowania, przejazdy kolejowe i inne miejsca przecinania się ruchu zakaz używania słuchawek w trakcie przedzachodnia przez przejścia dla pieszych, skrzyżowania, przejazdy kolejowe i inne miejsca przecinania się ruchu, wyższe mandaty z wprowadzeniem pkt karnych dla pieszych ...

    • 5 4

  • jestem zdecydowanie za!

    • 2 4

  • punkt 1 to pomyłka (1)

    Przecięty pieszy na siłę będzie egzekwował ten przepis . Będzie wchodził przed auto chociaż logika i fizyka nie będzie po jego stronie . Pies się cofnie na widok samochodu ,człowiek nie ! A na płycie nagrobnej napiszą takiemu : miał pierwszeństwo .

    • 7 4

    • A rodzinka poprosi jeszcze o odszkodowanie. Sposób na zarabianie pieniędzy - tak robią na Białorusi i Ukrainie.

      • 0 2

  • Złle podjście

    W ten sposób urzędnicy chcą zwalić odpowiedzialność na kierowców za braki w rozwiązaniach bezkonfliktowego poruszania się po mieście!!!

    • 2 2

  • Znacząco wzrośnie sprzedaż rejestratorów jazdy

    Tylko tam można się obronić jak ktoś potrąci zombie ze smartfonem w ręce.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane