• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • To nie jest normalne (2)

    Jeżdżę samochodem od ponad 30 lat. Jeżdżę dużo. Jeździłem samochodem na 4 kontynentach. Obserwuję od kilku lat co wyprawiają piesi w Polsce. Zero instynktu samozachowawczego. Nadjeżdża samochód to trzeba się pod niego wpakować. Kilka lat temu paru nieodpowiedzialnych polityków ogłosiło, że piesi będą mieli pierwszeństwo przed samochodem nawet jak nie są na przejściu ale takiego przepisu nigdy nie wprowadzono. Ale ludziom się wydaje, że jest inaczej. Szczytem są piesi bawiący się komórkami i bez spojrzenia czy coś jedzie wchodzą na przejście.
    Proponuję karać mandatami pieszych bez litości. Takie chore akcje organizowane przez jakiś frustratów, co nie dali rady zdać egzaminu na prawo jazdy mnie nie wzruszają. Tak ich postrzegam

    • 12 7

    • kierowców i rowerzystów też a hulajnogi na plac zabaw

      • 2 1

    • To jezdzij mniej, bo to szkodliwe dla zdrowia.

      A pieszych masz przepuszczać na pasach i przestrzegać przepisów.

      • 2 1

  • jak na Zachodzie (3)

    Zmniejszyć ilość przejść, a pozostałe wyposażyć w sygnalizacje świetlną.

    • 5 5

    • Tak to jest chyba tylko na zachodzie Rosji

      • 1 2

    • na "zachodzie" likwiduje się - i tak nieliczne- tunele dla piszeszych (1)

      • 0 2

      • tam się nie likwiduje, tam się robi schody ruchome

        • 1 0

  • kamery i odcinkowe pomiary prędkości w strefie tempo 30 i obowiązkowe karty rowerowe i numery rejestracyjne na rowerach

    • 6 1

  • A co z rowerzystami, którzy jeżdżą po chodnikach jak szaleńcy, o hulajnogach nie wspomnę. (1)

    Po co są te ścieżki rowerowe? Tu też należały by się chyba mandaty.

    • 7 3

    • Chyba jednak prym w wypadkach śmiertelnych wiodą jednak kierowcy

      Tak w 90 procentach. Warto tez spojrzeć na koszty akcji ratunkowych i leczenia/pochówku. A jak już wyeliminujemy najdroższe i najpoważniejsze wypadki, to śmiało bierzmy się za kolejną, niezdyscyplinowaną grupę.

      • 2 1

  • Czy pieszy będzie miał również pierwszeństwo przed rowerzystą?

    ...bo jak do tej pory rowerzysta patrzy w inną stronę i udaje że nie widzi.

    • 5 1

  • Myślicie że tylko Polska jest niecywilizowana? W Chinach jak ktoś potrąci pieszego to jeszcze wraca i po nim przejeżdża tak aby zabić. Brzmi niewiarygodnie prawda? Zanim zaczniecie minusować sprawdźcie. A dzieje się tak dlatego że tamtejsze prawo nakazuje sprawcy płacić poszkodowanemu dożywotnio za spowodowanie urazów czy trwałego kalectwa. Konsekwencje zabicia kogoś są znacznie mniej dotkliwe i "jednorazowe".

    • 0 1

  • Najlepiej kiedy pieszego chroni prawo

    a jeszcze lepiej kiedy jest prawo do egzekwowania OC od rowerzystów w przypadku kolizji z pieszymi.

    • 3 0

  • jeśli ktoś jest przeciwny

    to jest przeciw ludzkiemu życiu.

    wystarczy się nie śpieszyć, zachować czujność, a można uniknąć tragedii. dotyczy to zarówno pieszych jak i kierowców i rowerzystów..

    • 1 2

  • Wczorajsza scenka.

    Środek dnia, spory ruch, skrzyżowanie Kościuszki z Aleją Żołnierzy Wyklętych w Gdańsku. Samochody stoją na czerwonym świetle, mija je rowerzysta, przejeżdża pod sygnalizatorem, przecina trzy pasy ruchu, następnie przelatuje przez kolejne czerwone i jeszcze dwa pasy żeby jak gdyby nigdy nic skręcić sobie w stronę Galerii Bałtyckiej. Z tak bezczelną ignorancją w stosunku do przepisów ruchu spotykam się u rowerzystów notorycznie (no bo przecież jestem anonimowy, więc mi wolno). Cud, że ta błyskotliwa akcja nie skończyła się dla delikwenta na cmentarzu.

    • 4 0

  • przejścia

    a może zacząć od dobrego oświetlenia przejść dla pieszych, wieczorem gdy pada deszcz koto może zauważych pieszego na przejściu ubranego na czarno gdy latranie swiecą za lub przed przejściem,
    tylko zaostreznie kar a reszta się nie liczy jako to w Polsce

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane