• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • OK ale

    Nie ma uwag do 2 pierwszych postulatów ale do kolejnych już mam.

    " Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki) "

    Skoro piesi w nocy nie są bardziej odporni to może obowiązkowe odblaski także w mieście (i proszę nie krytykować bo tu chodzi o życie i zdrowie, może też warto pomyśleć o obowiązkowych kaskach - przypominam życie i zdrowie) , a do tego chyba po zmroku łatwiej jest zauważyć samochód na światłach więc jak pieszy nie wlezie pod koła to powinno być drastycznie lepiej.

    " Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach. "

    Skoro tak to dlaczego nie wspomina się o mandatach za przejście na czerwonym, co jest nagminne.

    • 5 7

  • Rozgladaj sie przed pasami i wypadki zmaleja.

    • 8 0

  • Obowiązkowe OC dla rowerzystów (4)

    I będzie lepiej.

    • 31 10

    • (2)

      Dokładnie. Podobno uważają się za takich samych użytkowników dróg. Skoro tak limit prędkości 50km/h w obszarze zabudowanym też ich powinien obowiązywać. A nie, że są ponad prawem.

      • 1 3

      • 50 to prędkość maksymalna pacanie czepiasz się rowerzystów a zobacz głupku ile samochodów nauki jazdy jedzie 30

        • 4 0

      • limit 50 km/h dla rowerzystów? Z jakiego drzewa spadłeś?
        OC dla rowerzystów to mit i fikcja. Niby jest, ale chroni przed niczym.

        • 3 0

    • I drugi egzamin na prawko dla co drugiego kierowcy auta bo jeździć nie potrafią i parkować

      • 3 0

  • Obowiązkowe kamizelki/odblaski

    Dla wszystkich pieszych obowiązkowe odblaski. Obecnie muszą je nosić tylko poza terenem zabudowanym, gdzie nie ma oświetlenia. Mnóstwo jest takich przejść, które są źle oświetlone. Albo miejskich uliczek bez chodnika (patrz przykładowo: Ujeścisko Jeleniogórska 1, 3, 5), gdzie oświetlenia nie ma w ogóle, a ludzie chodzą po ulicy. 50 km/h w nocy? Można zmienić godziny, ale zlikwidować je całkowicie? Po co?

    Jeśli chcemy dać pierwszeństwo pieszemu, to nauczmy go najpierw poruszać się po drodze:
    1. niech nie staje na przejściu, jeśli nie ma zamiaru na nie wejść - kierowcy mnóstwo razy się zatrzymują bez powodu
    2. niech używają przejść dla pieszych, a nie przebiegają przez jezdnię byle gdzie
    3. niech się rozglądają zanim wejdą na jezdnię

    Oczywiście kierowców też trzeba douczyć, np. na dwu-pasmowych drogach, gdzie jedno auto się zatrzyma, a drugie śmiga obok niego, a na przejściu akurat pieszy

    • 5 6

  • (5)

    O jak zwykle paru lamusków januszków się piekli, bo swoimi passatami nie będą mogli rajdów po mieście urządzać. No taka komunistyczna mentalność wam została robaczki, ale już niedługo zrobimy z wami porządek.

    • 20 22

    • Żeby ktoś z tobą nie zrobił prędzej porządku cwaniaczku anonimowy (2)

      • 3 10

      • (1)

        Haha, płacz sobie płacz ile wlezie chłopczyku

        • 3 1

        • OK

          • 1 3

    • (1)

      nie używaj wyrazu "rajd" w tym kontekście. Radzę się najpierw doedukować co to w ogóle znaczy.

      • 1 3

      • Co poradzisz na to, ze polowa kierowcow traktuje waskie uliczki jak tory rajdowe, a jak ktos kaze im jechac bezpiecznie to kwik jest nieziemski.

        • 4 1

  • (1)

    co pierwszeństwo dla pieszych przed przejściem zmieni? Raczej wątpię, aby cokolwiek.
    Kierowcy którzy narzekają na pieszych, zapiep**ają 70-80 (albo i więcej) w mieście gdzie powinni jeździć zazwyczaj 50.
    W nocy to już w ogóle. Nakaz noszenia odblaskowych elementów/oświetlenia też nie bardzo istnieje, niektórzy kierowcy idąc w nocy mają to gdzieś. Jeszcze inni twierdzą że nie będą nosić bo wyglądają jak d**ile...
    Przepis z pierwszeństwem przed przejściem nie jest dobrym pomysłem. To nic nie zmieni. Zmniejszenie prędkości także.

    • 7 5

    • Dlatego są kolejne postulaty dotyczące zwiększenia liczby fotoradarów i wysokości mandatów.

      • 6 1

  • i dlatego frag oraz "aktywiści miejscy" rządają przejść naziemnych

    co w oczywisty sposób obniży poziom bezpieczeństwa głównie pieszych - bardzo to spójne

    • 7 12

  • Jeśli stać na pilnowanie pomnika to

    Też stać aby na każdym przejściu postawić policjanta.
    Dziękuję można się rozejść.

    • 3 1

  • Tak, dajmy totalne pierwszeństwo pieszym

    zwłaszcza tym, którzy zbliżając się do przejścia czy ogólnie jezdni, nawet nie spojrzą czy coś jedzie (nie wspominając o umysłach zatopionych w swoim smartfonie), bo przecież po co - a takich jest niestety mnóstwo.

    • 16 5

  • Mandaty powinny być powiązane z wysokością zarobków - tylko wtedy ma to sens

    500 zł mandatu dla kogoś kto zarabia 2500 zł na rękę to jednak zupełnie inna kwota niż dla kogoś kto zarabia 12500 zł na rękę.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane