• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywne przejście dla pieszych. Będzie ich więcej?

Maciej Naskręt
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku. Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku.

Na Morenie powstało pierwsze w Trójmieście tzw. aktywne przejście dla pieszych. Czy instalacja zwiększy poziom bezpieczeństwa?



Czy aktywne przejście dla pieszych zwiększy poziom bezpieczeństwa?

Co to takiego? Instalacja wyposażona jest w detektory ruchu, które wykrywają osoby zbliżające się do pasów na jezdni. Gdy osoba znajdzie się w zasięgu sensorów, uruchamiają one światła ostrzegawcze dla nadjeżdżających kierowców. Zarząd Dróg i Zieleni w ten sposób chce poprawić poziom bezpieczeństwa na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, na której dochodziło do wielu potrąceń.

Skąd decyzja o wykonaniu nowego przejścia? - Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości. Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni. Po drugie, na krótkim odcinku drogi są ostre zakręty - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu gdańskiego ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną.

Jednak mieszkańcy, których spotkaliśmy przy nowym przejściu, uważają, że urządzenie nie sprawdza się w trakcie dnia. - Światła ostrzegawcze są niewyraźne, trudno je dostrzec kierowcom w świetle dziennym. Z tego powodu kierujący pojazdami nie zatrzymują się. Na szczęście w nocy widać je doskonale, kierowcy zwalniają przed przejściem - mówi pani Joanna.

Co na to ZDiZ? - Badamy sytuację. Czekamy na sugestie od mieszkańców - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Jeśli aktywne przejście na ul. Piecewskiej zda egzamin, ZDiZ ma zamiar uruchomić kolejne tego typu przejścia w innych rejonach miasta.

Jak funkcjonuje aktywne przejście dla pieszych?

Aktywne przejście dla pieszych. Aktywne przejście dla pieszych.
Na maszcie przy przejściu dla pieszych zamontowane są detektory ruchu. Wykrywają one osobę zbliżającą się do pasów na jezdni. Gdy pieszy znajdzie się w odległość ok. 2 m od drogi, sensory uruchamiają przepływ prądu do sygnalizacji. Pulsować zaczynają wtedy żółte światła umieszczone na maszcie, tuż przy znaku informującym o przejściu dla pieszych.

Gdy przechodzeń oddali się w bezpieczne miejsce, światło ostrzegawcze dla kierowców wyłącza się.

Praca aktywnego przejścia dla pieszych zazwyczaj zasilana jest z sieci, ale może też wykorzystywać energię słoneczną, jak jest to właśnie na ul. Piecewskiej.

Miejsca

Opinie (156) 3 zablokowane

  • potrzebne też na ul. świętokrzyskiej - przed skrętem w ul. Guderskiego (3)

    przejscie takie przydałoby sie na ul. świętokrzyskiej tuz przed skrętem w ul. Guderskiego, jadąc w kierunku Kowal. Po zmroku czy tez rano piesi sa po prostu totalnie niewidoczni. Musza o to zawalczyc skutecznie sami mieszkańcy, którzy muszą przejśc na przystanek na druga strone ulicy świetokrzyskiej.

    • 6 0

    • (1)

      poniżej pisałam o tym samym. tam MUSI stanąć choćby zwykła latarnia.

      • 0 0

      • póki co odblaski

        bądźmy widczni

        • 0 0

    • Potwierdzam

      Zgadzam się z tą opinią - tam bezwzględnie powinno być chociaż takie oświetlenie, bo w kółko dochodzi tam do potrąceń

      • 3 0

  • jeszcze raz 8)

    "Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną."

    Chcecie powiedzieć, że przejście dla pieszych ze światłami kosztuje 150 tys. zł ? Rozumiem że same sygnalizatory są drogie - bo muszą być odpowiednio niezawodne itd., ale aż tyle?

    • 2 0

  • wypowiedzi ZDiZ jak zwykle nie da się czytać... (1)

    "Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni." - jakoś na ulicy Myśliwskiej, pod którą nawet latem trudno podjechać, a co dopiero zimą, jak jej nie odśnieżacie, tam Wam ten spadek nie przeszkadzał w umieszczeniu progu???

    • 16 1

    • dokladnie,

      tez mi w pierwszej kolejnosci ten sk***ki gar na mysliwskiej przyszedl do glowy, ja rozumiem dla tych jadacych w dol, ale pod tak stroma gore?! ZDiZ - zwykla pozostalosc po PRL

      • 4 2

  • kabelki

    a czy przypadkiem te kabelki i przewoduy nie powinny byc jakos zabudowane? przeciez jak są tak na widoku to pierwszy lepszy pijak albo inny element moze je poprzecinac albo wyrwac i miesiac bedzie trwala naprawa a koszt wyniesie 10.000 zł

    • 3 0

  • DOBRE.

    • 3 0

  • jakie pierwsze?
    jest takie przejścia na świętokrzyskiej, na wysokosci wieżyckiej.
    powinni oswietlić (latarnią, nie tym wynalazkiem) przejście dla pieszych na wysokości przystanku os. świętokrzyskie. latarnie są daleko, piesi głównie ubrani na ciemno, naprawdę nietrudno tam o tragedię.

    • 3 2

  • Kierowcy wogóle nie puszczają pieszych na przejściu dla pieszych.

    Trza im przed maskę wyleść to wtedy dopiero raczą się zatrzymać!

    • 10 3

  • nie ma co narzekać - każde rozwiązanie służące

    bezpieczeństwu pieszych jest dobre,o ile będzie przestrzegane przez brawurowych kierowców w ogóle nie zwalniających przy dojeżdżaniu do przejścia dla pieszych...

    • 13 2

  • To dobre rozwiązanie

    Kierowcy jak i piesi nie muszą niepotrzebnie czekać.

    • 13 1

  • Myślę, że pomysł dobry, aktywne przejście zda egzamin.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane