• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstaje pierwsza antyzatoka

Rafał Borowski
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy. Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy.

We Wrzeszczu powstaje nietypowy przystanek autobusowy. Zamiast w budowanej zazwyczaj zatoce autobus będzie zatrzymywał się w... antyzatoce. Co to takiego? - To miejsce do zatrzymywania się autobusów, które tworzone jest poprzez poszerzenie chodników i obustronne zawężenie jezdni - tłumaczą urzędnicy. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Gdańsku, które ma uspokoić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo w okolicy przystanku.



Czy warto budować więcej antyzatok?

Na ul. KochanowskiegoMapka we Wrzeszczu, na odcinku pomiędzy ulicami Kościuszki i Uczniowską, trwa właśnie budowa nowego przystanku autobusowego. Dlaczego tak błaha informacja - tym bardziej że chodzi o ulicę o niezbyt dużym natężeniu ruchu - stała się pretekstem do napisania artykułu?

Drogowcy nie budują bowiem przy ul. Kochanowskiego zatoki, ale... tzw. antyzatokę autobusową. To pierwszy tego typu obiekt w całym Gdańsku.

Wspólny pas dla obu kierunków



- Antyzatoka to "odwrotność" tradycyjnej zatoki autobusowej. Klasyczna zatoka to miejscowe poszerzenie jezdni, kosztem np. chodnika, mające na celu umożliwienie zatrzymania się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie odwrotne. Do wyznaczenia miejsca zatrzymania się autobusu poszerza się powierzchnię dla pieszych - tj. chodnik lub peron przystankowy - oraz obustronnie zawęża jezdnię - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Takie rozwiązanie ma podnieść bezpieczeństwo. W jaki sposób?

- Na fragmencie ulicy będzie jeden pas, z którego korzystać będą zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki, jak i w kierunku ul. Uczniowskiej. Dlatego kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Przełoży się to na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy - tłumaczy Kiljan.

Kierowcy ignorują ograniczenie do 30 km/h



Pozostaje mieć nadzieję, że antyzatoka sprawi, iż kierowcy zaczną wreszcie przestrzegać obowiązującego na ulicy oznakowania. Na omawianym odcinku ul. Kochanowskiego obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, które jest notorycznie ignorowane. Z przeprowadzonych przez GZDiZ analiz ruchu wynika, że średnia prędkość na tym odcinku znacznie przekracza nawet dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym, czyli 50 km/h.

W związku z tym drogowcy zamontują także trzy komplety wyspowych progów zwalniających. Znajdą się one pomiędzy zjazdami do rodzinnych ogródków działkowych "Zaspa", przy skrzyżowaniu z ul. Klonowicza, a także w rejonie posesji przy ul. Grzegorza z Sanoka 6/4.

Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo. Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo.

Wątpliwości okolicznego mieszkańca



Z naszą redakcją skontaktował się pan Maciej, który mieszka w pobliżu budowanego przystanku. Wjazd na jego posesję znajduje się tuż przy budowanym przystanku. Czytelnik przekazał nam swoje wątpliwości dotyczące prowadzonej budowy. Ich treść można streścić krótko - ona stwarza niebezpieczeństwo dla osób kierujących się na jego posesję.

- Na obecnym etapie brakuje wcześniejszej informacji o prowadzonych robotach drogowych z dwóch stron jezdni. To powoduje zagrożenie dla wjeżdżających na posesję przy ul. Wrzeszczańskiej 13Mapka, ponieważ nadjeżdżające samochody z przeciwnej strony, zza zakrętu, często z nadmierną prędkością, wyjeżdżają na zderzenie czołowe. Pozostawiony prosty odcinek za ogrodzeniem robót jest zbyt krótki, w związku z czym nie ma możliwości bezpiecznego skrętu w lewo na posesję - napisał pan Maciej.
Ponadto postuluje zmiany w projekcie inwestycji, m.in. przeniesienie planowanych przystanków na prosty odcinek drogi na wysokości ogródków działkowych czy wprowadzenie czasowych kontroli prędkości.

- Niedługo trzeba było czekać na pierwsze negatywne skutki prowadzonej inwestycji. We wtorek nastąpiło pierwsze naruszenie bezpieczeństwa, udokumentowane zdjęciami. Kierowca, który uderzył w pojazd poprzedzający, oświadczył, że zastanawiał się, czy wjechać w bramę i furtkę, przed którą stał człowiek, czy uderzyć w poprzedzający pojazd. Na szczęście dla mojej rodziny skończyło się to tym razem bezpiecznie, ponieważ samochód uderzył w auto poprzedzające, a nie w mojego syna - kwituje pan Maciej.
Tuż po publikacji artykułu, z naszą redakcją skontaktował się kierowca, który spowodował wspomnianą kolizję. Kategorycznie zaprzeczył, by zaistniało ryzyko potrącenia. Z jego relacji wynika, że w chwili zdarzenia nie było przed maską pojazdu żadnej osoby. - Być może był ktoś za ogrodzeniem, ale na pewno nie tuż przy ulicy - zapewnia sprawca kolizji.

  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.

Urzędnicy zapewniają, że będzie bezpieczniej



Urzędnicy zapewniają, że przyjrzą się zgłoszonym uwagom, i tłumaczą, że po zakończeniu inwestycji nie powinno dochodzić do podobnych zdarzeń.

- W możliwie szybkim terminie odniesiemy się szczegółowo do wątpliwości mieszkańca posesji. Wprowadzane zmiany są odpowiedzią na wnioski mieszkańców, które podnosi także w swoim e-mailu pan Maciej. Uspokajamy ruch, aby zwiększyć bezpieczeństwo na tej ulicy na dwa sposoby, czyli tworząc antyzatokę i montując progi wyspowe w trzech lokalizacjach. Podkreślić należy, że projekt uspokojenia ruchu na ul. Kochanowskiego został poprzedzony analizą i pomiarami ruchu. Kierowcy regularnie przekraczają tam prędkość. Pomiary wykazały, że jeżdżą ponad 50 km/h, podczas gdy na tej ulicy dozwolona maksymalna prędkość wynosi 30 km/h - komentuje rzecznik prasowy GZDiZ.
12:46 16 STYCZNIA 22

Zamknięta ul. Kochanowskiego we Wrzeszczu (18 opinii)

Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.
Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.

Miejsca

Opinie (530) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (20)

    Przecież to tylko sparaliżuje ruch..ale pewnie fachowcy wiedza lepiej.Tylko żeby tam wiaty były porządne!4 metry długie, 2 szerokie i zabudowane,aby pasażer mógł bez uszczerbku czekać na transportowy autobus.

    • 119 19

    • (3)

      Sparaliżować, to może przewrócony w poprzek drogi tir, a nie zatrzymujący się na chwilę co paręnaście minut czy rzadziej autobus.
      Nick zmieniony ale kocopoły w komentarzach te same, byle coś napisać.

      • 11 28

      • Jeszcze lepiej - widzę, że autobus ma częstotliwość od 30 minut do godziny.

        • 10 1

      • Będziesz płacił za zużyte do hamowania klocki i tarcze? Spaliny od zatrzymanych pojazdów zatrują okolice, a przez hałas nie będzie można otwierać okien. Takie oto bzdety przeciwników zmian.

        • 12 7

      • Bzdura. Codziennie o 7.30 w mojej dzielnicy ruch paraliżują stające co chwila śmieciarki.

        • 1 1

    • Tych lewaków juz całkiem pogięło... (14)

      Albo jakiś kolejny układzik...

      • 16 11

      • Też tak uważam (13)

        Lewackie, socjalne miejsca parkingowe powinny być zastąpione płatnym parkowaniem wszędzie.

        • 13 18

        • Puknij sie w czerep! (12)

          W cenę paliwa wliczony jest podatek drogowy, z którego część wpływa do budżetu miasta.
          Pobieranie dodatkowej opłaty jest zwykłą kradzieżą, tak typową dla lewactwa.

          • 19 9

          • (1)

            Podatek drogowy z paliwa idzie na drogi krajowe. Miejsca parkingowe na miejskich ulicach to nie są dogi krajowe.

            • 9 9

            • A drogi krajowe i wojewódzki przebiegają przez miasto...

              • 2 1

          • Do budżetu Miasta idzie dokładnie 0zł i 0gr z opłat za auto, wszystko trafia do budżetu centralnego. (6)

            • 8 11

            • Kierowca płaci 100zł za rejestrację pojazdu w urzędzie miasta (5)

              To wciąż o 100zł więcej niż kiedykolwiek zapłaci rowerzysta

              • 17 8

              • (2)

                I za te sto złotych raz na pare lat chcesz mieć darmowe parkowanie wszędzie?

                • 8 12

              • (1)

                Rowerzyści za 0zł mają darmowe parkowanie wszędzie

                • 11 2

              • i bardzo dobrze

                piesi także nie muszą płacić za parkowanie, a przecież zajmują przestrzeń miejską ;-)

                • 6 3

              • ale taki kierowca ciągnie z budżetu 10000x tyle ile rowerzysta (1)

                także bilans i tak jest na korzyść rowerzystów.

                • 2 4

              • Co ciągnie?

                • 1 1

          • A co z drugą częścią?

            • 0 2

          • Podatek drogowy nie pokrywa nawet kosztów wypadków drogowych (1)

            • 1 3

            • wpływy z biletów nie pokrywają wszystkich napraw lub kupna nowych tramwajów

              • 1 1

    • A pod tą wiatą; mini barek, hostessy, nowości filmowe Netflixa etc. Chłopie co ty łykasz??

      • 0 0

  • Skoro ograniczenie prędkości jest (7)

    notorycznie ignorowane, to czy nie można postawić fotoradaru- zwróciłby się w tydzień a potem zarabiał dla miasta.

    • 102 19

    • Miasto nie może już stawiać fotoradarów (2)

      • 10 3

      • Oczywiście, że może. Nie może tylko bezpośrednio (poprzez Straż Miejską) wystawiać mandatów, ale może przekazywać dowody do policji. Czemu tego nie robi?

        • 7 6

      • Jeden mądry!
        Tacy już na wymarciu.

        • 1 2

    • (1)

      To od razu proponuję we wszystkich strefach tempo 30 w całym mieście, bo to norma.

      • 17 1

      • Mieszkam na Śródmieściu i wyobraź

        sobie, że potrafimy tutaj żyć w tak "strasznie ciężkich warunkach" jakimi są ograniczenia prędkości.

        • 5 9

    • Nie można! Wedle prawa takie cudo postawić może ITD, a ewentualne kary będą wpływać na konto fundacji ofiar wypadków w Białymstoku bodaj. Podziękuj Emilowi pogromcy fotoradarów! W obecnych czasach nie wolno nawet mandatu za nieprawidłowe parkowanie zostawić za wycieraczką! Taki mamy klimat!

      • 8 2

    • Ale tam nie ma strefy 30. Ludzie strefa kończy sie za zakrętem w stronę uczniowskiej przy mercorze wiec co ten zdiz wygaduje

      • 8 0

  • Noo, jak urzędnicy zapewniają, to ja jestem od razu spokojniejszy (4)

    Przecież to specjaliści w dziedzinie, prawda? :D

    • 168 8

    • Nawet geniusze (1)

      Takie świetne inwestycje jak Piramowicza czy odchudzone wiaty reklamowe...

      • 13 1

      • Wiaty to wtopa. Ale Piramowiczato dobry pomysł.

        • 0 5

    • Specjaliści i to w każdej dziedzinie :)

      Tak było, nie zmyślam :)

      • 1 0

    • w każdej dziedzinie ;)

      jw

      • 0 0

  • Poprzez poszerzenie chodników (3)

    tyle, że tam nie ma chodników.

    • 155 2

    • No to teraz będą

      • 5 18

    • No to teraz będą!

      • 5 7

    • Nie na chodników i nie ma strefy 30.

      • 15 1

  • słusznie (2)

    zlikwidujmy wszystkie jezdnie, będzie 100% bezpiecznie...

    • 168 8

    • wystarczy wdrożyć program stopniowego uwalniania ulic od jeżdżących i parkujących samochodów (1)

      w centrum miasta, w pobliżu szkół a także stacji SKM i PKM

      • 2 21

      • Mondry jestes

        Właśnie po to są węzły przesiadkowe pkm by zlikwidować tam ruch samochodow

        • 0 0

  • Jaka linia tędy jeździ? (5)

    • 30 5

    • (3)

      249 zdaje się.

      • 10 1

      • Oraz 149 (2)

        • 8 1

        • (1)

          Rzadko kursują.

          • 3 2

          • Nic nietypowego tutaj

            • 0 0

    • Żadna

      • 4 8

  • Jeszcze zeby urzędnicy znali sie na czymkolwiek... (3)

    To może można by im uwierzyć

    • 125 5

    • żeby trolle wpisywały opinię po zastanowieniu się, czy ma ona "ręce i nogi" (1)

      pomarzyć zawsze dobra rzecz w niedzielę po południu

      • 3 7

      • Do budy

        • 0 0

    • Znaja sie dobrze na developerce

      W tej branży to są specjalistami.

      • 0 0

  • lepsze niż milion garbów (2)

    • 15 46

    • Przecież 3 garby też będą napisane było (1)

      Paranoja

      • 2 0

      • nie co 50 metrów jak to bywa

        • 0 0

  • Z antyzatokami trzeba uważać... (5)

    ...doświadczenia australijskie pokazały, że często lęgną się w nich agresywne antylopy.

    • 80 3

    • A Sofokles zachwalał.

      • 5 0

    • (2)

      Za to Sofronow był przeciw.

      • 3 2

      • A Hematokryt? (1)

        • 2 0

        • Podobnie jak...

          Sedes z Bakielitu.

          • 2 0

    • Aż popuściłem ze śmiechu

      • 1 0

  • Cofania w rozwoju (za kase podatnikow) ciag dalszy (5)

    Niektorzy powinni po wypadkach sprawdzac czy ucierpialy tylko nogi

    • 167 16

    • Jak by kierowcy nie cofali się w rozwoju po wejściu do samochodu

      to takie zabiegi nie byłyby konieczne

      • 7 31

    • no to specjalisto od ruchu drogowego - jeśli jesteś taki mądry to podaj rozwiązanie inne (3)

      samochody jeżdżą średnio ponad 50 po tej ulicy gdzie bezpieczne jest 30 i co na to powiesz? może uważasz że to nie problem, no tak to jest problem tylko tego co zginie w najbliższym wypadku, ciekawe co wtedy napiszesz o nogach i głowie, a może już nic nie napiszesz bo to ty zginiesz...

      • 3 22

      • (1)

        Niedawno mówiliscie, ze bezpieczne jest 50km/h. Już zrobiło się z tego 30?

        • 23 1

        • Uważam że najbezpieczniej będzie 0 km\h. Zostańmy wszyscy w domach.

          • 13 0

      • Chlopie, w tym nscu nie ma strefy 30. Wiec obowiązuje 50km/h

        • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane