• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Architekci pokazali, jak połączyć górne i dolne Oksywie

Patryk Szczerba
23 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.
  • Zwycięska koncepcja połączenia dolnego i górnego Oksywia oraz zmian w parku w dzielnicy.

Pracownia Projektowa Kaja Pobereżny zwyciężyła w konkursie na zaprojektowanie zagospodarowania parku w Oksywiu oraz połączenia pomiędzy górną a dolną częścią dzielnicy. Architekci otrzymali nagrodę w wysokości 20 tys. zł oraz zaproszenie do opracowania dokumentacji projektowej.



Czy zdarza ci się skracać drogę przez las?

Przypomnijmy: Oksywie to jedna z tych dzielnic Gdyni, które od 2017 r. przechodzą rewitalizację. Jednym z jej etapów ma być połączenie górnej i dolnej części dzielnicy.

Do tej pory dla wielu mieszkańców barierą jest bowiem oddzielający je las.

Połączeniem ma być skrót pomiędzy ul. ŻeglarzyMapka a planowaną ul. Nową ZielonąMapka.

Architekci mieli m.in. wymyślić atrakcyjne zagospodarowanie 18 ha terenów leśnych. Architekci mieli m.in. wymyślić atrakcyjne zagospodarowanie 18 ha terenów leśnych.
Architekci mieli za zadanie wymyślić nie tylko dokładny przebieg i konstrukcję połączenia, ale też zagospodarowanie terenu wokół niego: ławki, lampy, kosze itp. Teren leśny, zajmujący aż 18 ha, ma być natomiast miejscem rekreacji, ale bez ingerencji w drzewostan.

Pięć projektów w konkursie



W rozpoczętej w lipcu konkursowej rywalizacji ostatecznie zmierzyło się pięć projektów. Zaprezentowane koncepcje mogły uzyskać łącznie 100 punktów. Zwycięzca konkursu, Pracownia Projektowa Kaja Pobereżny, otrzymała 84,33 punktów.

- Praca otrzymała bardzo wysokie noty za niewielką ingerencję w naturalne środowisko lasu, poszanowanie fauny i flory oraz namysł nad zagospodarowaniem wód opadowych. Zaproponowane rozwiązania materiałowe wpisują się w naturalny charakter miejsca, zachowane są istniejące ścieżki, wykorzystane naturalne walory terenu - wyjaśnia Bianka Witkowska, przewodnicząca komisji konkursowej.
Urzędnicy dodają, że zaproponowana "Ścieżka na skróty", to najkrótsza trasa przejścia pomiędzy projektowaną ul. Nową Zieloną a Żeglarzy. Biegnie wzdłuż koryta wyżłobionego przez wodę deszczową.

Będą schody terenowe i ścieżka o łagodniejszym nachyleniu



- Ze względu na znaczne nachylenie terenu zaprojektowano na jej trasie schody terenowe, jednak wokół wije się "meander" - ścieżka o łagodniejszym nachyleniu. Na trasie przejścia zaprojektowano dwa placyki rekreacyjne i rozmieszczone co 50-60 m miejsca odpoczynku: ławki - dodaje Bianka Witkowska.
Do zwycięzcy konkursu trafi nagroda finansowa w wysokości 20 tys. zł oraz zaproszenie do opracowania dokumentacji projektowej, niezbędnej do realizacji części inwestycji. Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej (dla budowy traktu pieszego) powinno nastąpić za około 10 miesięcy.

Cała inwestycja jest finansowana ze środków przeznaczonych na rewitalizację gdyńskich dzielnic.

- Od trzech lat obszar ten jest objęty Gminnym Programem Rewitalizacji na lata 2017-2026, dzięki czemu poprawia się nie tylko jego estetyka, ale przede wszystkim dostęp do usług publicznych. Taki był również cel konkursu "Łączymy Oksywie", którego realizacja z jednej strony usprawni komunikację w dzielnicy, a z drugiej pozwoli na wyeksponowanie walorów tej części miasta - kończy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (96) 2 zablokowane

  • las sam w sobie jest fajny i najlepiej nic nie zmieniać

    maksymalnie to utwardzić istniejące ścieżki żeby w czasie deszczu nie zamieniały się w błocko i tyle.

    • 5 5

  • Industrial w środku lasu ?

    Czemu w tak ładnym naturalnym terenie stawiać coś co wygląda jak nieudany żywot hydraulika , malowany farbą miniową. I te lampy jak z fermy drobiu. Chyba że to tęsknota, za trzepakiem z dzieciństwa.

    • 6 3

  • Najlepszy jest ten dzik na wizualizacji :-D

    • 7 0

  • Rewitalizacja prawie bezkosztowa (1)

    Wystarczy pozbierać butelki z tego lasu, oddać do skupu i rewitalizacja sfinansowana!!!

    • 16 5

    • Tak to jest najbardziej zanieczyszczony las w Trójmieście

      • 3 0

  • od trzech lat trwa niby rewitalizacja Oksywia? w ktorym miejscu?!? (6)

    • 63 8

    • (2)

      Jak tak sobie obserwuję, to stopniowo zmienia się obszar w okolicy ulic Bosmańskiej, Błękitnej, Podchorążych i Godebskiego. Może i niewiele, ale rewitalizacja całej dzielnicy nie odbędzie się od razu, tylko stopniowo :)

      • 5 3

      • Szczególnie na Błękitnej - dziury w jezdni się powiekszają (1)

        • 6 2

        • Na ul. Zielonej nawet nie muszą się już powiększać.

          • 3 0

    • Coś jednak się dzieje (1)

      Może i to nie powala, może i nie uważam części za dobre czy sensowne pomysły, ale coś jednak się dzieje.
      Na Dickmana w związku z tym zburzono cześć baraków i buduje się blok. Koło wejścia wąwozem na plażę jest organizowana polana zamiast miejsca zastawionego autami (choć miejsc dla aut przygotowano bardzo mało). Jeszcze coś było, ale nie pamiętam, co było podciągnięte pod rewitalizację.
      Kilka innych projektów jeszcze nie zostało wykonanych, ale nie umarły jeszcze.

      • 5 5

      • Na Babie Dołach

        tylko polana i nic więcej...

        • 4 0

    • na południe od Sopotu

      • 5 3

  • brak opinii kol. Łucyka ! (2)

    • 20 1

    • będzie pozytywna

      • 0 1

    • może składa zeznania w CBA?

      • 5 1

  • Kiedy tunel z oksywia do centrum? (1)

    • 12 3

    • kładka pieszo rowerowa z Oksywia do centrum będzie dużo tańsza niż tunel

      po co wpuszczać do centrum Gdyni kolejne setki terenochłonnych pojazdów? bez sensu. Samochody na obwodnice a nie do centrum

      • 3 3

  • A kiedy połączenie z resztą Trójmiasta? (5)

    Kiedy tunel/ wiadukt do Chylońskiej? Kiedy naprawa podmytej 1,5 roku temu drogi po Estakadą? Kiedy jakąś alternatywa dla zjazdu z Estakady np wzdłuż linii płotu portu prowadząca za Kauflandy i nową galerię...?

    • 63 4

    • Zapiszcie sobie i podkreślcie szlaczkiem (2)

      Większe inwestycje drogowe będą powstawały tylko w ramach zupełnie innych projektów - typu wylot z portu. Ułatwiania komunikacji indywidualnej w obrębie miast ani w Trójmieście, ani w żadnej innej metropolii świata uznawanego za rozwinięty nie będzie. Czytajcie codziennie, szybciej się oswoicie z rzeczywistością i będzie mniej bolało.

      • 5 8

      • komunikacja indywidualna to także ruch pieszy i komunikacja rowerowa (wraz z jej odmianą wspomaganą elektrycznie)

        dlatego warto rozważać budowę zwodzonej kładki pieszo rowerowej z Oksywia do placu Gombrowicza

        • 1 0

      • To kiedy objazd na Witominie?

        Jakoś niedługo zaczną... Potem wiadukt na Puckiej. A to co opisałem bezpośrednio związane jest z wylotem z portu "geniuszu"

        • 2 1

    • Ciekawy pomysł z tym zjazdem (1)

      Ten pomysł musiał mi umknąć.
      Jednak może to być trudne do realizacji, a jeśli będzie w końcu PKM tutaj jeździć, to może nie wyjść.

      • 0 0

      • Zjazd z odcinka

        Estakady łączącej Terminal Kontenerowy /Stenę ze zjazdem w kierunku Obłuże/Oksywie (nad torami i przed "stopem") i droga wzdłuż torów - powinna się zmieścić, nie ingeruje w tory.

        • 6 0

  • Najbardziej uatrakcyjnią, jak dadzą teren za darmo Invest Komfortowi :)

    • 2 3

  • Nie było problemu

    Pod koniec lat 60-tych studiowałem w WSMW-uczelni na dolnym Oksywiu-nie mieliśmy żadnych problemów z pokonywaniem tzw.górek udając się do lokalu rozrywkowego ,,paradis,, tym bardziej schodząc w dół,pozdrawiam kolegów z tamtych czasów.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane