• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na gaz na ulicach Gdyni

ak, mt
23 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
- Wygląda jak zwykły, niskopodwoziowy autobus, których wiele jeździ po ulicach Gdyni. - Choć różnic nie widać na pierwszy rzut oka, jest ich wiele - przekonuje Kazimierz Gałkiewicz, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. - Jest znacznie cichszy, tańszy w eksploatacji i ekologiczny. Od 22 września po Gdyni jeździ testowy autobus na gaz ziemny.

- To zupełna nowość - mówi Gałkiewicz. - Tylko w czterech miastach w Polsce jeżdżą autobusy na gaz, ale są przerobione z normalnych aut spalinowych. Testowany przez nas pojazd MAN-a jest zupełnie nowy, od początku zaprojektowany na gaz. Takich w kraju nie ma.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej to jedna z dziewięciu firm w Gdyni, które świadczą usługi komunikacyjne. Firma dysponuje 88 autobusami na olej napędowy i jest największym przewoźnikiem w mieście.

Autobus na gaz jest droższy od standardowego - kosztuje 1 mln zł, podczas gdy ten ostatni ok. 700 tys. zł. Być może różnicę w cenie można by pokryć dzięki środkom z Unii Europejskiej, która zwykle wspiera projekty proekologiczne. Ewentualne zakupy pojazdów na gaz to na razie jednak melodia przyszłości.

- Ekologia jest bardzo ważna, ale Gdynia i tak pod tym względem nie może narzekać - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, który w imieniu gminy organizuje komunikację w mieście. - Mamy przecież trolejbusy, nowoczesne autobusy niskopodwoziowe. Jeśli okaże się, że autobusy na gaz są korzystne ekonomiczne, na pewno przygotujemy projekt, jak wprowadzać je do komunikacji.

Program gdyńskiego PKM zakłada w ciągu kilku lat stopniową wymianę na autobusy gazowe. - Stare pojazdy, które mają około 10 lat, będziemy sprzedawać - mówi Gałkiewicz.
Gazeta Wyborczaak, mt

Opinie (110) 1 zablokowana

  • gdy

    gdy do tej wioski zwanej Gdańskiem przyjeżdżają miliony turystów. I to tobie żal d.. ściska. Gdynia jest miastem w aglomeracji gdańskiej nie odwrotnie. A takie szownizmy jak twoje sa mi obce bo chciałbym żeby 3 miasto w końcu poczuło się całością.

    • 0 0

  • a pan Gromadzki to spec i zna się na wszystkim?

    nawet na braniu czegokolwiek od bawidamka Koteckiego z Gryfu, taki z niego porządny znawca, bierze ile tamten mu da i wygrywa przetarg za przetargiem , a ceny ofert znają już na samym początku , panie Szczurek może by tam kontrole puścić co?

    • 0 0

  • p

    a jednak potwierdziłeś że żal d... ściska - no ale nie martw się ja lubię też inne miasta nawet gdańsk tylko nie jestem takim pajacem jak niektórzy - wiesz nie moja wina że mieszkasz w wiosce - zdejmij te kalosze z sianem i kup sobie kozaki - pozdrawiam wioskę

    • 0 0

  • gdy

    chociaż to dla ciebie niepojęte to na swiecie istnieją jeszcze inne miasta niż gdynia. W dodatku większe i ładniejsze. Jednym z nich jest Gdańsk. I nie zmienisz tego choćby Gdynia miała autobusy napędzane paliwem nuklearnym :-)

    • 0 0

  • parapetyk

    nawet podpis sobie dałeś beznadziejny ale co tam ważne jest pokazać jakim się jest burakiem z gdańska bez nawet zerowego rozumku - nie martw się jeszcze te 3 wieki a może dorośniecie do gdyni ale to tylko wasze marzenia

    • 0 0

  • pseudointeligent z kutra

    może to i śmieszne ale z twojej wypowiedzi wynika jedno ta słoma z twoich kaloszy jednak nie chce wyjść - żal mi ciebie śmieszku

    • 0 0

  • Zula...

    ... 1994 r. - pierwsza w Polsce wprowadziła autobusy niskopodłogowe; 1999 r. - 4 tramwaje specjalnie skonstruowane dla Gdańska ; 2005 r. - pierwsza wprowadziła autobusy z nawiewem zimnego powietrza (nie mylić z klimatyzacją) ; 2005 r. - przetarg na elektroniczny bilet.

    • 0 0

  • A tak idąc za ciosem, dlaczego to Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jako podmiot komercyjny będący własnością publiczną, jako sp.z o.o.ze 100% udziałem Miasta Gdańska nie myśli nad nowościami i inowacjami. Czy obecna forma org.- prawna zwalnia od myslenia, a mamy jak głośno podkreślaja urzędnicy, gospodarke rynkową.

    • 0 0

  • andrzeja

    nie zdziwił bym się jakby taki tekst napisała jakaś pani, ale toż to nawet dziecko wie, że inowacje kosztują znacznie wiecej niż tylko 45%, i co tu porównywać?
    Jeśli system się sprawdzi to Gdynia będzie miała podójna korzyść;
    - ekologiczny transport
    - specjalizacje na te silniki i montaż oraz instalacje a może i stacje do napełniania.
    Dlatego pomysł super, czekamy na następne.

    • 0 0

  • Być może to dobry pomysł ze względów ekologicznych

    (czystość spalin) czy ekonomicznych (tańi gaz) tylko skąd ta cena o 46% wyższa, która w zasadzie przekreśla sens przedsięwzięcia. Samochód osobowy z silnikiem benzynowym jest tańszy niż z silnikiem diesla o podobnych parametrach, tańszy byłby nawet wówczas, gdyby był fabrycznie przystosowany do spalania gazu. Wydaje mi się, że przy tak drastycznej różnicy cen zamiast pospiesznie starać się o dotacje należałoby raczej wszechstronnie rozpoznać problem i negocjować cenę, gdyż ta, podana w artykule jest drastycznie wysoka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane