• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus na gaz na ulicach Gdyni

ak, mt
23 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
- Wygląda jak zwykły, niskopodwoziowy autobus, których wiele jeździ po ulicach Gdyni. - Choć różnic nie widać na pierwszy rzut oka, jest ich wiele - przekonuje Kazimierz Gałkiewicz, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. - Jest znacznie cichszy, tańszy w eksploatacji i ekologiczny. Od 22 września po Gdyni jeździ testowy autobus na gaz ziemny.

- To zupełna nowość - mówi Gałkiewicz. - Tylko w czterech miastach w Polsce jeżdżą autobusy na gaz, ale są przerobione z normalnych aut spalinowych. Testowany przez nas pojazd MAN-a jest zupełnie nowy, od początku zaprojektowany na gaz. Takich w kraju nie ma.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej to jedna z dziewięciu firm w Gdyni, które świadczą usługi komunikacyjne. Firma dysponuje 88 autobusami na olej napędowy i jest największym przewoźnikiem w mieście.

Autobus na gaz jest droższy od standardowego - kosztuje 1 mln zł, podczas gdy ten ostatni ok. 700 tys. zł. Być może różnicę w cenie można by pokryć dzięki środkom z Unii Europejskiej, która zwykle wspiera projekty proekologiczne. Ewentualne zakupy pojazdów na gaz to na razie jednak melodia przyszłości.

- Ekologia jest bardzo ważna, ale Gdynia i tak pod tym względem nie może narzekać - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, który w imieniu gminy organizuje komunikację w mieście. - Mamy przecież trolejbusy, nowoczesne autobusy niskopodwoziowe. Jeśli okaże się, że autobusy na gaz są korzystne ekonomiczne, na pewno przygotujemy projekt, jak wprowadzać je do komunikacji.

Program gdyńskiego PKM zakłada w ciągu kilku lat stopniową wymianę na autobusy gazowe. - Stare pojazdy, które mają około 10 lat, będziemy sprzedawać - mówi Gałkiewicz.
Gazeta Wyborczaak, mt

Opinie (110) 1 zablokowana

  • KONIEC TEJ GLUPIEJ KLOTNI

    zamiast marnowac inwencje na bezsensowne pyskowki stworzmy lepiej koalicje przeciw chamstwy kietowcow i motorniczych. ja co prawda nie korzystam z komunikacji miejskiej ale to co moje dzieci opowiadaja to przekracza ludzkie pojecie. oni stwarzaja bezposrednie zagrozenie zdrowia i zycia dla pasazerow i nagminnie lamia przepisy ruchu drogowego
    tym powinnismy sie zajac a nie durna licytacja

    • 0 0

  • Mili panowie do tematu, w obecnej sytuacji pojazdy alternatywne to perełki i ciesze się bardzo i gratuluje Gdyni wspaniałych wyborów.
    Pamietam ze dwadziescia lat temu byłem w rumunskim CLUSZ i już wtedy jechałem takim autobusem na górę do pieknej restauracji Belwedere, były to futurystyczne autobusy z dwoma lub jednym zbiornikiem gazu na dachu w kształcie cygara.
    Gdansk, zwiekszajace się koszty paliwa, niestety rekompensuje podwyzkami biletow, które dotykaja najbiedniejszych.

    • 0 0

  • to jest autobus na gaz ziemny

    a nie zwykły gaz ... takie instalacje pojawiły się stosunkowo niedawno.

    • 0 0

  • @@@

    To dobrze, że Gdynia potrafi tak zarządzać komunikacją miejską, że opłacalne jest zatrudnienie przewoźników z dobrym skutkiem dla pasażerów.

    Gdańsk może zrobić to samo. Wystarczy tylko chcieć.
    Myślę, że nawet ci sami przewoźnicy byliby tym zainteresowani.Ale jeśli miasto woli podpisać umowę z jedynym monopolistą to później są takie skutki.

    • 0 0

  • KS

    Ten zwykły gaz to propan-butan

    • 0 0

  • ZKM prowadzi bardzo racjonalną politykę(równoległy zakup nowych i używanych autobusów). O skuteczności tej polityki świadczy fakt, że Gdynia jako pierwsze duże miasto w Polsce wymienila niemal cały tabor, dzięki temu na ulicach gdyni zoabczyć stare irakurusy to wyjątki. Sto razy wole podrózować 15 letnim odnowionym mercedesem niż polskim szrotem.
    Gdańsk wziął przykłąd z sąsiada i robi to samo, więc skąd ta krytyka? Również w Gdyni od kilkunastu lat bilety miesięczne kupować można było na kązdj poczcie. Gdańskki ZKM zastosował to rozwiązanie od niedawna.
    Inną równie ważną kwestia jest jakość zarządzania i spójna koncepacja rozwoju. W gdyni jest ona bardzo czytelna - EKOLOGIA i rozwój trakcji trolejbusowej. Nie są to tylko wizje urzędasów, mieszkańcy odczuwają zmiany i poprawę jakości.
    Nie wspomnę już o skuteczności w pozyskiwaniu środków unijnych, czy systemie taryfowym.

    • 0 0

  • Gdzie jest Galux?? Zaczynam sie martwić; )

    • 0 0

  • "Stare pojazdy, które mają około 10 lat, będziemy sprzedawać"
    A kto te graty kupi? Korea Płn zadaleko stąd. Na złom, panowie szczurowate, na złom. Tyle że czy Gdynie stać na to. O europejskie funduszy jeszcze trzeba powalczyć z chentnymi z innych miast i nie tylko polskich.

    • 0 0

  • Tak prawda boli

    Oczywiście zapomniałem dodać że polowa tych autobusów to nie ich własność tylko wynajem więc raczej sobie nie posprzedawają.

    • 0 0

  • uprasza sie spolecznosc gdanska o nieleczenie kopleksow w zwiazku z pozyzszym. wiadomym jest ze gdynia jest lepiej zarzadznym miastem niz gdansk i powinniscie brac z gdyni przyklad. brawa dla gdynskich strategow, za pare lat wogole nie bedzie saplinowych autobusow poniewaz zostana wyparte trolejbusami i autobusami na gaz. tak trzymac

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane