• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusem na cmentarz. Szkoda, że wciąż z biletem

Patryk Szczerba
31 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
1 listopada dojedziemy pod każdy cmentarz autobusem. Szkoda, że wciąż trzeba za to płacić. 1 listopada dojedziemy pod każdy cmentarz autobusem. Szkoda, że wciąż trzeba za to płacić.

Nie potrafię się nie uśmiechnąć, gdy słyszę, jak co roku Gdańsk i Gdynia przekonują, by 1 listopada pojechać na cmentarz komunikacją miejską. Szkoda, że nie zachęcą do tego, oferując darmowe przejazdy, z czym nie ma problemu podczas czysto teoretycznego "Dnia bez samochodu" - pisze Patryk Szczerba.



Czy bezpłatna komunikacja 1 listopada jest potrzebna?

We wtorek ruszymy na cmentarze w różny sposób. Część osób spacerem, może ktoś rowerem. Jak zawsze sporo wsiądzie do samochodu, choć jak co roku słychać apele policji i urzędników: wsiadajcie do autobusów - te jeżdżące do cmentarzy będą odjeżdżały nawet co minutę. I na końcu - jak w umowach małym druczkiem - dodają, że za przejazd trzeba będzie płacić - na szczęście nic dodatkowego - obowiązuje taryfa normalna.

Za duże koszty

Gdy rok temu zapytałem urzędników, czy nie warto wprowadzić wzorem innych miast darmowej komunikacji w dzień Wszystkich Świętych, nie słyszałem w głosie entuzjazmu. Powodem są pieniądze skrupulatnie wyliczone w obydwu miastach.

ZTM Gdańsk za wozokilometry potrzebne do obsłużenia dodatkowych połączeń zapłacił 2014 r. blisko 300 tys. zł netto. Z kolei koszt funkcjonowania komunikacji miejskiej tego dnia w tym samym roku w Gdyni to 500 tys. zł, a przychód wahał się od 100 do 200 tys. zł.

Rzeczywiście, liczby mogą robić wrażenie i trudno z nimi dyskutować. Ale z drugiej strony w trakcie dnia bez samochodu bezpłatne przejazdy również budżety obciążają. Tyle, że ten dzień istnieje tylko "teoretycznie", niewielu o nim wie, jeszcze mniej świętuje. Tymczasem 1 listopada mamy praktyczną korzyść.

Poza tym spore wrażenie zrobiłby zapewne na potencjalnych pasażerach możliwość bezpłatnego przejazdu. Przy okazji można byłoby pokazać się też zamiejscowym. Może zamiast krążyć samochodem po Trójmieście, sprawdziliby stan naszego taboru. Nie jest przecież najgorszy.

Tylko dla kursów na cmentarze

Żeby nikt nie zarzucił, że reprezentuję postawę roszczeniową - proponuję kompromis: na początek warto wprowadzić je w przyszłym roku na liniach dojeżdżających i odjeżdżających z cmentarzy. W końcu to tylko wycinek komunikacji tego dnia, która funkcjonuje we Wszystkich Świętych jak w sobotę.

I wtedy okaże się, czy pasażerów przybyło i czy takie akcje nie mają tak naprawdę znaczenia. Być może wyjdzie, że to działanie pod publiczkę, bo taka sama liczba aut co wcześniej blokuje ulice i tyle samo pasażerów wybiera autobusy.

Zakładając pesymistyczny scenariusz, uważam, że i tak warto. Później można się tym pochwalić - nie tylko w trójmiejskich - mediach. To, że dotyczy tylko autobusów dojeżdżających na cmentarz, zainteresuje garstkę.

Najważniejsze tego dnia są przecież nekropolie i to dojazd do nich powinien być maksymalnie ułatwiony. Konsekwencja przekonałaby niedowiarków, że warto zostawić samochód na miejscu parkingowym, bo wygodniej, szybciej i bezpłatnie.

Bilety do kontroli?

Jest jeszcze jeden powód. O tym, że kontrola biletów w zapełnionych 1 listopada autobusach to "straszak", nietrudno się domyślić. Mnie utwierdził w tym przekonaniu w zeszłym roku jeden z kierowców, przekazując swoje uwagi po przeczytaniu artykułu.

Był z Gdyni, wiec dodał przy okazji, że przez płatne przejazdy spóźnia się z odjazdem, bo wszyscy chcą kupić karnet.

Ale to już temat na oddzielną opowieść...

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    a jak w ten dzień będą pordóżowali Janusz i Grażynka? ktoś już wie?

    • 0 4

    • Passatami TDI (1)

      • 0 2

      • Mazdami na raty...

        • 0 1

  • Za darmo czyli kto za to zaplaci

    Kto za to zaplaci

    • 1 0

  • Szkoda, że wciąż trzeba za to płacić ? (1)

    wciąż? nie rozumiem, kto miałby płacić za wożenie dvpy mojej teściowej?

    • 3 0

    • Za zawiezienie tesciowej na cmentarz wielu zieciow zaplaciloby podwojna stawke!

      • 0 0

  • (2)

    Budowanie dróg, parkingów oraz możliwość bezpłatnego przemieszczania się samochodami i autobusami oddala ludzi od korzystania z alternatywnych środków transportu. Mamy do czynienia z przewymiarowaniem ruchu pojazdów mechanicznych co jest przyczyną umierania miast, tak jak ma to miejsce w Detroit.
    Miasto powinno być dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.

    • 5 13

    • Dlaczego dla pieszych? Tylko przeszkadzaja kiedy jade chodnikiem.

      Inwalidzi na rowery, emeryci na rowery, kobiety w ciazy na rowery, turysci na rowery!

      • 1 0

    • Czy

      ktoś z państwa tutaj zaglądających wie jak Detroit obecnie stoi po ogłoszeniu bankructwa w 2013 r, tak pytam z ciekawości. :)

      • 0 1

  • Nie ma nic za darmo (7)

    I co jeszcze byś Panie Patryku chciał za darmo? Tzn z pieniedzy budżetu czyli naszych podatków.

    Oj szerzy sie rozdawnictwo.
    Zobaczymy ile nasz kraj jeszcze wytrzyma. Takich mało inteligentnych pomysłów

    • 80 19

    • prawica = lewica.

      Jedna śmieje się, że ktoś zarabia 6000- , za chwilę mega Populizm i Sprawiedlowość zabiera Ci kolejną kasę
      z podatku, A ZUSu nikt nie rusza. I tego, że jak zejdziesz przed wiekiem emerytalnym to około miliona przepada. I nie ma problemu tu ani Rzeplliński, ani Duda, ani Komisja Europejska, ani Janusze w SUVach.

      • 0 0

    • (5)

      Podatki będziesz płacił zawsze. Pytanie na co pieniądze z twoich podatków zostaną wydane. Można wydać na ośmiorniczki i Misiewiczów. Można wydać na bzdury typu Droga Zielona i przekop Mierzei Wiślanej. Można też wydać na rzeczy z których podatnicy będą mieli jakąś korzyść np. na darmową komunikację miejską.

      • 3 16

      • Ale dlaczego komunikacja miejska miałaby być za darmo??? Bo ty bys chciał za darmoche?? (4)

        Ale jak mowa o darmowych parkingach to ty pierwszy drzesz mordę, żeby darmowe nie były, he?
        Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia?

        • 14 3

        • (3)

          Dlatego, że płacę podatki w Gdańsku i oczekuję, że miasto wyda pieniądze z moich podatków na realizację moich potrzeb. Z Drogi Zielonej w 75% korzystać będą mieszkańcy sąsiednich gmin, z darmowych miejsc parkingowych w znacznej części też. W Gdańsku nigdy nie ma pieniędzy dla mieszkańców - na remonty szkół, chodników, dodatkowe kursy autobusów czy utrzymanie tramwajów w dobrym stanie technicznym. Pieniądze na wypasioną infrastrukturę drogową ułatwiającą dojazd ludziom którzy pobudowali się na polach kapusty pod Gdańskiem znajdują się zawsze.

          • 6 10

          • Ja także płacę podatki i oczekuję, że miasto wyda pieniądze z moich podatków na realizację MOICH potrzeb. (1)

            Bo moje potrzeby są mojsze od twojszych słoiku.

            • 3 6

            • Płacisz podatki w Przodkowie to wymagaj od swojego urzędu gminy a nie od Gdańska.

              • 3 1

          • Jak bedziesz sie tak dalej pultal to 1 listopada nie bedziesz odwiedzal tylko ciebie beda odwiedzac

            • 6 3

  • Pan Szczerba ze swoimi pomysłami zrobiłby furorę w jedynie słusznej partyi

    • 0 0

  • Jeszcze 500+ powinni pasażerom wypłacać.

    I darmowe obiady w autobusach serwować

    • 3 2

  • wstyd

    dla mnie to siara aby przy cmentarzu sprzedawac zarcie ludzie opanujcie sie obiad zjecie w domu a kaszuby wąd do siebie i tam sprzedawac badziew

    • 3 5

  • I co jeszcze

    A dlaczego ma być za darmo? jeśli korzystam codziennie z komunikacji miejskiej i na dotychczasowej trasie wystąpi zmiana to również będę miała przejazd gratis?
    No co za paranoja...

    • 3 0

  • 1 listopada. (1)

    Gdyby w Gdańsku autobusy i tramwaje jeździły za darmo. To na pewno pod cmentarzami nie byłoby tylu samochodów.
    Ja autobusem 610, który wyjeżdża z Wrzeszcza dojadę na Srebrzysko, a potem na cmentarz Łostowicki. Ale ja mam bilet miesięczny ważny 7 dni w tygodniu.
    W Berlinie po mieście mieszkańcy poruszają się komunikacją miejską. Samochodem wyjeżdżają za tzw. miasto. A w Gdańsku.....

    • 0 2

    • a w Gdańsku nie ma jednej taryfy biletowej na SKM i na autobusy

      jak w Berlińie na SBahn, UBahn, tramwaje i busy. z berlińskim biletem jadę do Frankfurtu nad Odrą, a z gdańskim do Gdyni nie da rady, choć to bliźej

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane