• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • Chyba większy zysk czasu niż 10 min (1)

    Dzisiaj spędziłem na tym 1 kilometrowym odcinku ze 20 min w korku. Teraz stoi się jeszcze dłużej przez priorytet dla autobusów. Rozwiązanie wydaje się sprawdzać w 100%

    • 63 11

    • 10 minut przy małym zatorze o 7.00 później to i z 15 minut

      • 9 0

  • ponury grabarz (1)

    Policja pilnuje porządku czekając na końcu odcinka, żeby wlepiać mandaty. Jakby serio zależało na bezpieczeństwie to stali by na początku lub na środku odcinka.

    • 63 14

    • Taaa na początku żeby zmienili pas zaraz za nimi

      • 15 5

  • Kierowcy samochodów powodują tam mega korki (2)

    Większość komentarzy jest napisana chyba przez kierowców, którzy "biedni" muszą nadal stać w korku. Może i inwestycja kosztowała za dużo - choć nie mi to oceniać bo nie jestem ekspertem od tego typu wycen - ale faktem jest, że nowy buspas zdecydowanie zwiększa komfort podróży autobusem na tym odcinku. To wreszcie są środki wydane na poprawę warunków życia mieszkańców dlatego inwestycja jest sukcesem!

    Natomiast kierowcy samochodów wożący powietrze muszą wreszcie zrozumieć, że to oni generują korek w którym sami stoją. Jeśli ktoś lubi jeździć samochodem, to musi polubić również stanie w korku, szukanie miejsca do parkowania oraz opłaty za parkowanie!

    • 64 36

    • "nowy buspas zdecydowanie zwiększa komfort podróży autobusem na tym odcinku"

      4 mln pln na 600 metrów poprawy komfortu autobusem, potem nadal jeden pas i korek do samej Witawy.

      • 7 4

    • Dlatego najlepiej mieszka sie gdzieś gdzie jest maly ruch i można mieć wszystkich w d*pie.

      • 2 1

  • Czy to jest bezpieczne? (1)

    A dodatkowo, jak rozwiązano powrót autobusów na normalną drogę? Swoją drogą brak pobocza nie czyni takich pomysłów bezpiecznymi. Najpierw rozdziela się pasy ruchu barierkami, a potem przywraca ruch dwukierunkowy.
    Kolejna gdyńska inwestycja z farby i miotły.

    • 61 20

    • w drugą stronę korków nie ma

      i wszystkie pojazdy jadą skrajnym prawym pasem

      • 6 1

  • Bez sensu strzałki są (6)

    Strzałki mylnie pokazują w dół. Możnaby pomyśleć, że jest pokazany kierunek jazdy, tzn w drugą stronę. powinno być w górę.

    • 77 18

    • Też tak uważam! (1)

      A strzałka w dół przekonuje kierowcę, że to pas do jazdy w drugą stronę.

      • 18 6

      • Uważasz?

        No no to uwaga, uwaga bo jedzie łamaga

        • 9 3

    • oddaj prawo jazdy

      jak je masz

      • 11 9

    • Oj ktoś musi się doszkolić z obowiązujących w Polsce znaków i sygnałów drogowych

      • 12 6

    • Autostrady

      Jak Ty biedny z autostrad korzystasz? Przeskakujesz nad bramkami wjazdowymi? :)
      Strzałki wskazują konkretne pasy i jest to standardowe oznakowanie w Europie i tłuczone jest to w trakcie kursu na prawo jazdy.

      • 12 4

    • Ja też tak uważam że bezsensu strzałki są

      • 8 1

  • Zmarnowane pieniadze

    Zamiast trwonic publiczne srodki na tak glupie rozwiazanie jak konteabuspas, czy kladka dla pieszych przy Domu za Falochronem, czy zbedny projekt przebudowy wezla przy Witawie nalezalo juz lata temu zbudowac obwodnice Witomina. Niestety Gdynia rzadzi gromada niekompetentnych i**otow, ktorzy trwonia publiczne srodki.... Kolejny przyklad, rok temu przebudowano skrzyzowanie z Rdestowa na Dabrowie, teraz planowana jest kolejna.przebudowa tego skrzyzowania.....Gdzie lodowisko miejskie, co z plywalnia olimpijska, pamietajmy o 100 000 000 Pln utopionych na zamknietym lotnisku. Te 100 000 000 pln to oczywiscie kredyt, od ktorego rok w rok placimy odsteki.....

    • 75 21

  • (2)

    4mln za 10minut

    • 62 10

    • 10 minut x 1600 pasażerów x 20 dni w miesiącu x 12 miesięcy x średnia stawka godzinowa brutto = zwrot inwestycji po 3 latach

      • 20 3

    • Ale i tak chcą zrobić obwodnice Witomina więc to bez sensu wydane pieniądze

      • 4 11

  • Zmarnowane pieniadze, skoro ma byc obwodnica Witomina (2)

    Ta inwestycja obnaza glupote urzednikow UM Gdynia. Wydali 4 mln na.inwestycje, ktora juz niebawem bedzie zbedna, gdy ruch skierowany zostanie na obwodnice Witomina

    • 72 19

    • Spoko. "Już niebawem" czyli za jakieś 10 lat.

      • 12 0

    • Oby faktycznie była zbędna

      znając Gdynię na ładnych planach i wizualizacjach temat obwodnicy się zakończy

      • 8 0

  • Ruch prawostronny (2)

    Czy ja czegoś nie rozumiem? W Polsce obowiązuje ruch prawostronny a tu jakiś racjonalizator coś zmienia. Czy jest wprowadzona zmiana do kodeksu drogowego? Poczekajmy do pierwszego wypadku i szukania winnego.

    • 57 29

    • cały czas mylisz jeszcze prawą z lewą?

      • 9 1

    • Podobne rozwiązanie widziałem kiedyś w Berlinie. Ciekawe kiedy polscy kierowcy oswoją się z takowym :)

      • 1 1

  • super

    więcej buspasów

    • 19 43

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane