• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy kursują już po Głównym i Starym Mieście

Krzysztof Koprowski
26 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Pierwszego dnia z nowej linii korzystali głównie miłośnicy komunikacji miejskiej


W sobotę ruszyła zapowiadana od kilku miesięcy linia 100, która kursuje po uliczkach Głównego i Starego Miasta w Gdańsku. Towarzyszyliśmy z kamerą nielicznym pasażerom, pragnącym przetestować nowe połączenie.



Co może się okazać największą słabością linii 100, którą trzeba będzie skorygować?

Naszą podróż rozpoczęliśmy o 10:20 na przystanku pod dworcem głównym. Podczas przejazdu spotkaliśmy przede wszystkim... dziennikarzy innych mediów oraz dwie osoby, będące miłośnikami komunikacji miejskiej.

- Chciałem zobaczyć nową linię i przy okazji podjechać do biblioteki, która jest na trasie. Moim zdaniem linia jest ciekawa, podobne rozwiązanie stosowane jest np. w Wiedniu i może się sprawdzić w Gdańsku - ocenia Adam Mehring, członek Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Podczas kolejnego przejazdu na trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, bo taką zawiłą trasę pokonują minibusy, towarzyszył nam (oprócz dziennikarzy innych mediów) jeden pasażer. Wsiadł na Targu Węglowym, bo chciał przetestować nową linię, a podróż traktuje czysto krajoznawczo.

Dopiero za trzecim razem w autobusie pojawiło się kilku pasażerów, ale oni również w większości sami określali się mianem miłośników komunikacji miejskiej i chcieli sprawdzić, jak działa nowe połączenie.

- Chcieliśmy się przejechać na całej trasie nowej linii autobusowej, bo jesteśmy miłośnikami komunikacji miejskiej. Planowaliśmy wysiąść na Targu Rybnym, ale postanowiliśmy pojechać do dworca - mówi pani Grażyna, podróżująca z osobą towarzyszącą.

Czy zatem linię 100 można potraktować jako porażkę Zarządu Transportu Miejskiego? Wydaje się, że taki osąd byłby obecnie dalece niesprawiedliwy. Wiele osób na trasie ze zdumieniem patrzyło jak autobus przecina wąskie uliczki i zatrzymuje się na przystankach, które wśród spacerowiczów również budziły zaskoczenie.

Ponadto sobotnie deszczowe przedpołudnie nie zachęcało do opuszczenia własnego domu, nie mówiąc o podróżach komunikacją miejską. Wydaje się, że potrzeba czasu, by ludzie w ogóle zauważyli i dowiedzieli się o nowej linii.

Jako wadę "setki" należy bez wątpienia uznać fatalną częstotliwość kursowania. Autobusy jeżdżą co 20-30 minut, a w dodatku ostatni kurs odbywa się jeszcze przed 23, co wpisuje się w pogląd, że w gdańskim śródmieściu o północy idzie się spać.

Z pewnością uruchomienie linii 100 także nocą i zsynchronizowane z odjazdami pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej byłoby zbawieniem dla imprezowiczów, którzy teraz muszą iść aż na dworzec główny, co po wielogodzinnej zabawie nie jest dla każdego prostym wyzwaniem.

Tak rzadkie kursy nie są też atrakcyjne dla osób, które chcą dojechać do Śródmieścia tramwajem lub pociągiem i przesiąść się na minibus. Długie wyczekiwane na busik, połączone wcześniej ze wspinaczką po schodach przejść podziemnych, nie zachęci do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń komunikacyjnych.

Wydaje się też, że dla mieszkańców południowych dzielnic wygodniejszy byłby przystanek nowej linii przy Złotej Bramie zobacz na mapie Gdańska, a nie w pobliżu Teatru Wybrzeże zobacz na mapie Gdańska, tak by móc łatwo przesiąść się z tramwajów lub pozostałych autobusów.

Pod względem technicznym, wnętrze nowych autobusów jest dość dobrze wyciszone, a drzwi wystarczająco szerokie, choć dość długo się otwierają. Brakuje natomiast niskiej podłogi na całej długości. Podczas podróży da się wyczuć jazdę po bruku, ale większą zmorą są kierowcy, którzy zastawili praktycznie wszystkie przystanki i okolice skrzyżowań.

I to właśnie przez kierowców samochodów autobus na każdym kursie łapał kilkuminutowe opóźnienie, manewrując między źle zaparkowanymi autami. Pod tym względem szczególnie trudny okazał skręt z ul. Ogarnej w Mieszczańską zobacz na mapie Gdańska.

- Mieszkańcy utrudniają nam, parkując pojazdy na skrzyżowaniach, przez co przyjeżdżamy opóźnieni. Jeżeli chodzi o prowadzenie, to jedynym utrudnieniem jest przyzwyczajenie do wciskania sprzęgła [autobusy, w przeciwieństwie do innych pojazdów ZKM Gdańsk, nie mają automatycznej skrzyni biegów] przy otwartych drzwiach, przez co silnik automatycznie gaśnie - dzieli się wrażeniami z pierwszego dnia obsługi linii 100 pani Anna, kierowca ZKM Gdańsk.

Zgodnie z zapowiedziami władz miasta, linia 100 ma funkcjonować przez cały rok. W okresie Jarmarku św. Dominika przypuszczalnie zostanie zmieniona trasa przejazdu. Na "setce" obowiązują takie same bilety, jak w pozostałych pojazdach ZTM Gdańsk. Podobnie jak ma to miejsce w tramwajach i autobusach, bilety można również nabyć bezpośrednio u kierowcy.

Miejsca

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • głupota głupota i jeszcze raz głupota!!! (1)

    przejście starówki zajmuje 15 minut, wprowadziliście deptaki i rowery - super, a po cholerę te śmierdzące autobusy??? za ładnie się zrobiło??? i jeszcze zarzucanie mieszkańcom że źle parkują? propagujecie zdrowy styl życia czy wożenie tyłka???

    • 17 4

    • pomyślałeś o starszych ludziach, którzy mieszkają w okolicy? mam wątpliwości co do trasy oraz tego, że pewnie skończy się to likwidacją kolejnych miejsc parkingowych, ale sama idea nie jest głupia i zrobiona mieszkańcom na złość.
      puszczenie tego autobusu przez środek długiej to nieporozumienie. podczas jarmarku zmienią trasę, a co będzie podczas całego sezonu turystycznego?

      • 1 7

  • a ja nadal czekam na indywidualny transport publiczny w Gdańsku

    bezobsługowy system rowerów publicznych do jazdy w strefach zamkniętych dla ruchu i parkowania samochodów, których w Gdańsku w historycznej części miasta powinno być coraz więcej.

    • 7 4

  • do francji

    Dobrze że mamy takich ludzi jak ty, dzięki takim ludzom jak ty człowiek wie jak to jest za granicą.
    dziękujemy ci nasz wspaniały globetrotterze z francji.

    • 2 0

  • Jak ja widzę miłośników komunikacji miejskiej robiących frekwebcję w 100 to mi się śmić chce na ich piękny i mądry widok :)

    • 11 3

  • Jak widzę miłośników komunikacji miejskiej robiących frenkfencję w 100 to mi się śmiać chce na ich piękny i mądry widok :)

    • 10 3

  • I to się nazywa wycofanie ruchu z ścisłego centrum gdzie się spaceruje !???

    • 14 2

  • Za taki pomysł urzędnicy powinni iśc siedzieć bo jest to skrajna niegospodarność. Kupili autobusy złomy i puścili je na linię, która nikt nie będzie jeździł. Ciekawe ile dziennie do tego dopłacamy?

    • 11 2

  • W takie ciasne uliczki pchać autobus, gdzie się spaceruje to tylko zagrywka polityczna przed wyborami samorządowymi. Na Jarmark

    • 8 2

  • 100 (1)

    najgorszy pomysł z ostatnich gorszych..popis głupty i nie liczenia się z mieszkańcami, czy my tego chcieliśmy?, czy ktoś o to pytał mieszkańców?..nie ..bo tu rządzi Budyn z "peło"

    • 16 3

    • No właśnie, trzeba było o to zapytać mieszkańców Chełma, Górnej Orunii, Moreny bo oni mają tyle autobusów,że podzielą się doświadczeniem.Jako zamieszkała na ul.Mariackiej powinnam siedzieć cicho, bo dotąd musiałam z dzieckiem deptać do LOT-u.To 20 minut mnie nie przeraża, zapisze się rozkład.Gorzej z ceną.Za te pieniadze można przejechać w Gdańsku np. od Stogów do Jelitkowa a nie dwa trzy przystanki,bo wkoło bedą jeździć tylko turyści.

      • 7 0

  • Zlikwidować 100 !

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane