• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • Więcej miejsc trzeba odwiedzić ! (4)

    Autobus powinien też na ulicę wałową wpaść i w okolice technikum łączności a dopiero potem na stare miasto. Ta linia musi tez zarobić na swoje.

    • 82 9

    • (1)

      a z Targu Rybnego daleko masz "w okolicę" Łączności? Matko, ileż mądrych ludzi, a jakie mają "wspaniałe" pomysły - aż dziw, że ten Świat tak kiepsko prosperuje. Żeby krytykować warto przeanalizować temat, a nie gadać byle by tylko nabijać komentarze.

      • 6 5

      • co ci zle prosperuje kobieto?

        • 0 0

    • Lisickiemu zależy tylko na turystach z kasą (1)

      niepełnosprawni, miejscowi itd to tylko pusty frazes

      • 14 5

      • Masz rację , u nas nawet turystom mandatów się nie wlepia, bo święte krowy .

        • 5 0

  • Gdańsk powinien uczyć się rozwiązań komunikacyjnych z miast hiszpańskich lub włoskich

    Przykładem może być Saragossa, w której (miasto ponad 600 tys. mieszkańców) tramwaje poruszają się po ciągach komunikacyjnych starówki po torach, w których istnieje zasilanie elektryczne lub Barcelony, której tamtejsze autobusy TBS poruszają się tylko na gaz. Podobne rozwiąania stosowane są we Włoszech w wielu podobnych wielkością miastach (np. Florencja, Trydent - mniejsze), apropos autobusów gaz chyba nie jest jeszcze droższy od beznyny lub ropy.
    Decyzja o tak ważnym pomyśle już zapadła i zamawiane są jakieś tam minibusy. A co na to mieszkańcy? A co na to wszystko konserwator zabytków?
    Czy Władze Miasta Gdańsk, realizując już ten projekt wzięły wszystkie za i przeciw? Czytając poniższy artykuł można odnieść wrażenie, że będzie jak zawasze... czyli po polsku;)
    pozdrawiam

    • 4 0

  • Znając pomysłowość Pana Lisieckiego to wokół Neptuna będzie rondo, a dalej estakada dla tego autobusu.

    • 6 3

  • Może mi ktoś coś wyjaśnić ? (3)

    Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

    Z tego co pamiętam, to kilka lat temu oddzielono ZKM od ZTM i uwolniono linie dla innych operatorów np PKS Gdańsk. A tu z artykułu wynika że decyzja o uruchomieniu dopiero zapadła, a ZKM już kupuje autobuusy ?

    • 19 4

    • wyjaśniam (2)

      Inni operatorzy obsługują linie wychodzące z miasta (np. do Sopotu, Pruszcza, Banina czy Jankowa). ZKM zaś, te które są wewnątrz miasta.

      • 6 0

      • Super, dzięki.

        • 1 1

      • piotr CZUWA !!!!!

        • 6 1

  • Spóźniony prymaprylis ??? (3)

    W ciągu dnia nie idzie się na takich ulicach jak Długa czy Mariacka rowerem przebić a tu pomysł z autobusami. Ja bym jeszcze te całe tałatajstwo melex-owe wygonił z tych ulic. Ba tzw. starówki (Główne Miasto) to my aż takiej dużej nie mamy. Ale to są pomysły w stylu kampanii reklamowej jedz rybę, wysyłaj dziecko do przedszkola i pracodawco dowiedz się jak zatrudniać legalnie.

    • 40 7

    • Dokładnie. Te ciecie od meleksów tylko hałas robią. (1)

      Pipczy to g..... ludziom pod oknami przy każdym zwrocie, jak koparka na placu budowy. A że badziewia tego pełno, to i hałas przez cały dzień, jakby mało innych toksycznych dźwięków wszędzie wokół było. Kiedy wreszcie ktoś się zajmie w tym mieście walką z hałasem i spalinami. Co godzinę włącza się mi pod oknem jakiś alarm samochodowy i nap.... w najlepszym przypadku przez kilkanaście minut, w kółko jeżdżą autobusy do/z hotelów z turystami (autobusy w stanie tragicznym zazwyczaj, bo zioną spalinami jak Star z 1960r., a zanim ruszą stoją na włączonym silniku pod hotelem niekiedy i kilkadziesiąt minut) itp. itd. Czemu nikogo nic w tym mieście nie obchodzi? Dlaczego nikt nie bada stanu technicznego autobusów wjeżdżających na teren Starego i Głównego Miasta i nie wlepia mandatów za hałasowanie i "zasmradzanie" okolicy spalinami w czasie postoju na włączonym silniku.

      • 5 0

      • zgadza sie

        Stanie z wlaczonym silnikiem i smrodzenie to typowe dla autobusiarzy taksiarzy, starych mercedesiarzy itp. Skad to sie bierze...Braki umyslowe , bezmyslnosc

        • 4 0

    • Jaja z pogrzebu i tyle

      • 0 2

  • (1)

    Przecież ten pomysł jest absurdem do potęgi n-tej! Miasta nie są po to, aby jakiekolwiek pojazdy samochodowe po nich jeździły. Zgodnie z założeniami elementarza polityki komunikacyjnej powinna być poprowadzona przez miasto jedna polna droga. Niedowiarkom proponuję zajrzeć do historii Detroit. To było piękne miasto. Bez ulic. Czuli się w nim doskonale miejscowi Indianie. Wszyscy uśmiechali się do siebie. Bizony do Indian, Indianie do bizonów. Potem zjawili się biali osadnicy. I zamiast odłożyć winchestery, uśmiechnąć się do bizonów i przeprowadzić szeroką publiczną debatę na temat zrównoważonego rozwoju zaczęli budować miasto. Z drogami!!!! Teraz więc mają za swoje bo ich miasto umiera pocięte okrutnym sznytem dróg.

    • 25 12

    • hiiii;)

      A Detroit zbankrutowalo. Ostateczny krach systemu korporacji...

      • 5 0

  • Co za idiota to wymyslil. Jeszcze bardziej zasyfic spalinami stare miasto. (2)

    W normalnych miastach nie ma na starowkach syfu (Krakow, Stolyca).
    A tu.... tylko rozpieprzyc jeszcze bardziej.

    • 9 2

    • (1)

      Ta, wcale. W Krakowie tramwaj jedzie tuż obok rynku, a w stolicy pod Placem Zamkowym jest Trasa W-Z.

      • 3 3

      • W Gdańsku tramwaj i autobus staje 5 minut z buta od Zurawia. kościoła Mariackiego. 15 metrów od Bramy Wyżynnej masz głowny węzeł komunikacyjny, od niego masz 1 minute na ul. Długą,Ogarną pare minut więcej na Szeroką czy Mariacką. Nie wiem czy którekolwiek miasto w Polsce czy Europie ma tyle mozliwości skorzystania z komunikacji miejskiej w prominiu 15 minut z bucika od głownych zabytków. Jęsli ktoś nie ma ochoty na dłuższy spacer niech nie idzie. Jesli kogos stać na hotel w centrum Gdańska to będzie go stać także na taksówkę z dworca PKP lub lotniska.

        • 6 3

  • Będziecie musieli posprzątać samochody parkujące na uliczkach Starego Miasta (6)

    inaczej autobus się nie zmieści

    • 284 8

    • tu chodzi o samochody

      Mysleli, mysleli jak tu zabronic ludziom wjezdzac na Stare Miasto i jest argument! Macie jezdzic autobusem. Znowu te utopijne pomysly socjalistow - socjalizm = narzucanie innym jak maja zyc (np.po co ci 2 samochody) i wszechobecna kontrola i inwigilacja ludzi. BLEEEE

      • 8 5

    • Ciekawe (4)

      jak ten autobus będzie wyjeżdżał w godzinach popołudniowych z Głównego czy też Starego miasta.Przecież tam między 15 tą a 17 tą wszystko stoi a miejsca na buspasy nie ma

      • 38 2

      • (2)

        rozwiązanie jest dość proste: wystarczy wyłączyć tę część miasta całkowicie z ruchu i autobus wyjedzie. A do tych co od razu są na nie: samo wyłączenie to zły pomysł. Ale gdy miałby to być element całej strategii, obejmujący np: stopniowe zwiększanie taboru, budowę podziemnych/naziemnych parkingów dla mieszkańców, poszerzanie stref dla pieszych, darmowe przejazdy dla mieszkańców domów z dzielnicy w miejscu wyłączenia z ruchu itp...ach, może jednak zakup tych autobusów i te linie to zły pomysł...

        • 15 9

        • miasto zadłużone po uszy, a ten marzy o "darmowych" przejazdach i nowych parkingach (1)

          • 15 5

          • "darmowe" przejazdy mogą być opłacalne

            w cenie budowy jednej skomplikowanej drogi masz tabor i środki na jego utrzymanie przez rok.

            • 4 4

      • zrobia buspas, nie boj zaby;) nasze wladze maja coraz cudowniejsze problemy. Co by tu jeszcze spieprz%%%

        • 5 3

  • Super (7)

    No w końcu, w innych miastach zabytkowych w Polsce, komunikacja miejska jest prawie na rynku, a u nas z tym był problem. Przydało by się zrobić "kurs" trasę na Ołowiankę, to jest dopiero wyprawa od LOT'u

    • 65 33

    • prawie robi wielką różnice....u nas prawie wszystkie autobusy i tramwaje jedż przez starówkę lub głowne miasto...niestety rynek mamy na przymorzu tam już tego mniej

      • 0 0

    • to trzeba wysiadać przy Chmielnej ;P (4)

      • 15 5

      • Jakby to dużo zmieniało (3)

        To też jest ładny kawałek drogi.

        • 7 11

        • (2)

          straszne...najlepiej niech Ci przystanek prosto w lozy zainstaluja, bedziesz najszczesliwszy. Rusz tylek, to dobrze ci zrobi.

          • 8 1

          • (1)

            ale co to za ZABYTKI są u nas na długiej? toz to wszystko zbudowano na nowo po wojnie.. a nasze cegły wbudowano w Starówkę Warszawki. Taka prawda...

            • 4 9

            • "Zabytki" takie same jak w Warszawie czy Dreźnie

              Oryginał czy podróbka - dla turysty różnica niezauważalna.

              • 2 1

    • bedzie trzeba zamontowac szlabany na długiej jak smierdziel bedzie jechał

      to właczą sie światła sygnalizacyjne szlabany beda jak na przejeździe kolejowym. :)to bedzie dopiero atrakcja turystyczna

      • 4 1

  • Komunikacja (1)

    W żadnym mieście nie powinno być autobusów ani tramwajów na Starówkach !!! Trochę ruchu kochani zwiedzający, a nie tylko wozić tyłki jak nie samochodami to autobusami.Ja wolę zwiedzać miejsca gdzie nie ma pojazdów.

    • 9 2

    • rozumiem, że ulice mogą być zawalone autami? To już nie przeszkadza?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane