- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (79 opinii)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (82 opinie)
- 3 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (135 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (656 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (333 opinie)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (193 opinie)
Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto
Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.
- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska
Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.
Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.
Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.
Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku
Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.
Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.
Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ , Długie Pobrzeże , Targ Rybny , Bazylika Mariacka oraz Hotelu Heweliusz . Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarną, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.
- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.
Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.
Miejsca
Opinie (331) 10 zablokowanych
-
2013-07-29 06:15
Więcej miejsc trzeba odwiedzić ! (4)
Autobus powinien też na ulicę wałową wpaść i w okolice technikum łączności a dopiero potem na stare miasto. Ta linia musi tez zarobić na swoje.
- 82 9
-
2013-07-29 10:10
(1)
a z Targu Rybnego daleko masz "w okolicę" Łączności? Matko, ileż mądrych ludzi, a jakie mają "wspaniałe" pomysły - aż dziw, że ten Świat tak kiepsko prosperuje. Żeby krytykować warto przeanalizować temat, a nie gadać byle by tylko nabijać komentarze.
- 6 5
-
2013-07-29 18:34
co ci zle prosperuje kobieto?
- 0 0
-
2013-07-29 07:57
Lisickiemu zależy tylko na turystach z kasą (1)
niepełnosprawni, miejscowi itd to tylko pusty frazes
- 14 5
-
2013-07-29 13:04
Masz rację , u nas nawet turystom mandatów się nie wlepia, bo święte krowy .
- 5 0
-
2013-07-29 18:32
Gdańsk powinien uczyć się rozwiązań komunikacyjnych z miast hiszpańskich lub włoskich
Przykładem może być Saragossa, w której (miasto ponad 600 tys. mieszkańców) tramwaje poruszają się po ciągach komunikacyjnych starówki po torach, w których istnieje zasilanie elektryczne lub Barcelony, której tamtejsze autobusy TBS poruszają się tylko na gaz. Podobne rozwiąania stosowane są we Włoszech w wielu podobnych wielkością miastach (np. Florencja, Trydent - mniejsze), apropos autobusów gaz chyba nie jest jeszcze droższy od beznyny lub ropy.
Decyzja o tak ważnym pomyśle już zapadła i zamawiane są jakieś tam minibusy. A co na to mieszkańcy? A co na to wszystko konserwator zabytków?
Czy Władze Miasta Gdańsk, realizując już ten projekt wzięły wszystkie za i przeciw? Czytając poniższy artykuł można odnieść wrażenie, że będzie jak zawasze... czyli po polsku;)
pozdrawiam- 4 0
-
2013-07-29 18:15
Znając pomysłowość Pana Lisieckiego to wokół Neptuna będzie rondo, a dalej estakada dla tego autobusu.
- 6 3
-
2013-07-29 08:44
Może mi ktoś coś wyjaśnić ? (3)
Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.
Z tego co pamiętam, to kilka lat temu oddzielono ZKM od ZTM i uwolniono linie dla innych operatorów np PKS Gdańsk. A tu z artykułu wynika że decyzja o uruchomieniu dopiero zapadła, a ZKM już kupuje autobuusy ?- 19 4
-
2013-07-29 09:28
wyjaśniam (2)
Inni operatorzy obsługują linie wychodzące z miasta (np. do Sopotu, Pruszcza, Banina czy Jankowa). ZKM zaś, te które są wewnątrz miasta.
- 6 0
-
2013-07-29 18:09
Super, dzięki.
- 1 1
-
2013-07-29 12:42
piotr CZUWA !!!!!
- 6 1
-
2013-07-29 07:31
Spóźniony prymaprylis ??? (3)
W ciągu dnia nie idzie się na takich ulicach jak Długa czy Mariacka rowerem przebić a tu pomysł z autobusami. Ja bym jeszcze te całe tałatajstwo melex-owe wygonił z tych ulic. Ba tzw. starówki (Główne Miasto) to my aż takiej dużej nie mamy. Ale to są pomysły w stylu kampanii reklamowej jedz rybę, wysyłaj dziecko do przedszkola i pracodawco dowiedz się jak zatrudniać legalnie.
- 40 7
-
2013-07-29 13:26
Dokładnie. Te ciecie od meleksów tylko hałas robią. (1)
Pipczy to g..... ludziom pod oknami przy każdym zwrocie, jak koparka na placu budowy. A że badziewia tego pełno, to i hałas przez cały dzień, jakby mało innych toksycznych dźwięków wszędzie wokół było. Kiedy wreszcie ktoś się zajmie w tym mieście walką z hałasem i spalinami. Co godzinę włącza się mi pod oknem jakiś alarm samochodowy i nap.... w najlepszym przypadku przez kilkanaście minut, w kółko jeżdżą autobusy do/z hotelów z turystami (autobusy w stanie tragicznym zazwyczaj, bo zioną spalinami jak Star z 1960r., a zanim ruszą stoją na włączonym silniku pod hotelem niekiedy i kilkadziesiąt minut) itp. itd. Czemu nikogo nic w tym mieście nie obchodzi? Dlaczego nikt nie bada stanu technicznego autobusów wjeżdżających na teren Starego i Głównego Miasta i nie wlepia mandatów za hałasowanie i "zasmradzanie" okolicy spalinami w czasie postoju na włączonym silniku.
- 5 0
-
2013-07-29 18:08
zgadza sie
Stanie z wlaczonym silnikiem i smrodzenie to typowe dla autobusiarzy taksiarzy, starych mercedesiarzy itp. Skad to sie bierze...Braki umyslowe , bezmyslnosc
- 4 0
-
2013-07-29 07:40
Jaja z pogrzebu i tyle
- 0 2
-
2013-07-29 07:19
(1)
Przecież ten pomysł jest absurdem do potęgi n-tej! Miasta nie są po to, aby jakiekolwiek pojazdy samochodowe po nich jeździły. Zgodnie z założeniami elementarza polityki komunikacyjnej powinna być poprowadzona przez miasto jedna polna droga. Niedowiarkom proponuję zajrzeć do historii Detroit. To było piękne miasto. Bez ulic. Czuli się w nim doskonale miejscowi Indianie. Wszyscy uśmiechali się do siebie. Bizony do Indian, Indianie do bizonów. Potem zjawili się biali osadnicy. I zamiast odłożyć winchestery, uśmiechnąć się do bizonów i przeprowadzić szeroką publiczną debatę na temat zrównoważonego rozwoju zaczęli budować miasto. Z drogami!!!! Teraz więc mają za swoje bo ich miasto umiera pocięte okrutnym sznytem dróg.
- 25 12
-
2013-07-29 17:29
hiiii;)
A Detroit zbankrutowalo. Ostateczny krach systemu korporacji...
- 5 0
-
2013-07-29 16:51
Co za idiota to wymyslil. Jeszcze bardziej zasyfic spalinami stare miasto. (2)
W normalnych miastach nie ma na starowkach syfu (Krakow, Stolyca).
A tu.... tylko rozpieprzyc jeszcze bardziej.- 9 2
-
2013-07-29 16:57
(1)
Ta, wcale. W Krakowie tramwaj jedzie tuż obok rynku, a w stolicy pod Placem Zamkowym jest Trasa W-Z.
- 3 3
-
2013-07-29 17:29
W Gdańsku tramwaj i autobus staje 5 minut z buta od Zurawia. kościoła Mariackiego. 15 metrów od Bramy Wyżynnej masz głowny węzeł komunikacyjny, od niego masz 1 minute na ul. Długą,Ogarną pare minut więcej na Szeroką czy Mariacką. Nie wiem czy którekolwiek miasto w Polsce czy Europie ma tyle mozliwości skorzystania z komunikacji miejskiej w prominiu 15 minut z bucika od głownych zabytków. Jęsli ktoś nie ma ochoty na dłuższy spacer niech nie idzie. Jesli kogos stać na hotel w centrum Gdańska to będzie go stać także na taksówkę z dworca PKP lub lotniska.
- 6 3
-
2013-07-29 06:10
Będziecie musieli posprzątać samochody parkujące na uliczkach Starego Miasta (6)
inaczej autobus się nie zmieści
- 284 8
-
2013-07-29 17:16
tu chodzi o samochody
Mysleli, mysleli jak tu zabronic ludziom wjezdzac na Stare Miasto i jest argument! Macie jezdzic autobusem. Znowu te utopijne pomysly socjalistow - socjalizm = narzucanie innym jak maja zyc (np.po co ci 2 samochody) i wszechobecna kontrola i inwigilacja ludzi. BLEEEE
- 8 5
-
2013-07-29 08:15
Ciekawe (4)
jak ten autobus będzie wyjeżdżał w godzinach popołudniowych z Głównego czy też Starego miasta.Przecież tam między 15 tą a 17 tą wszystko stoi a miejsca na buspasy nie ma
- 38 2
-
2013-07-29 11:05
(2)
rozwiązanie jest dość proste: wystarczy wyłączyć tę część miasta całkowicie z ruchu i autobus wyjedzie. A do tych co od razu są na nie: samo wyłączenie to zły pomysł. Ale gdy miałby to być element całej strategii, obejmujący np: stopniowe zwiększanie taboru, budowę podziemnych/naziemnych parkingów dla mieszkańców, poszerzanie stref dla pieszych, darmowe przejazdy dla mieszkańców domów z dzielnicy w miejscu wyłączenia z ruchu itp...ach, może jednak zakup tych autobusów i te linie to zły pomysł...
- 15 9
-
2013-07-29 11:08
miasto zadłużone po uszy, a ten marzy o "darmowych" przejazdach i nowych parkingach (1)
- 15 5
-
2013-07-29 14:28
"darmowe" przejazdy mogą być opłacalne
w cenie budowy jednej skomplikowanej drogi masz tabor i środki na jego utrzymanie przez rok.
- 4 4
-
2013-07-29 12:14
zrobia buspas, nie boj zaby;) nasze wladze maja coraz cudowniejsze problemy. Co by tu jeszcze spieprz%%%
- 5 3
-
2013-07-29 06:21
Super (7)
No w końcu, w innych miastach zabytkowych w Polsce, komunikacja miejska jest prawie na rynku, a u nas z tym był problem. Przydało by się zrobić "kurs" trasę na Ołowiankę, to jest dopiero wyprawa od LOT'u
- 65 33
-
2013-07-29 17:08
prawie robi wielką różnice....u nas prawie wszystkie autobusy i tramwaje jedż przez starówkę lub głowne miasto...niestety rynek mamy na przymorzu tam już tego mniej
- 0 0
-
2013-07-29 07:09
to trzeba wysiadać przy Chmielnej ;P (4)
- 15 5
-
2013-07-29 07:42
Jakby to dużo zmieniało (3)
To też jest ładny kawałek drogi.
- 7 11
-
2013-07-29 12:18
(2)
straszne...najlepiej niech Ci przystanek prosto w lozy zainstaluja, bedziesz najszczesliwszy. Rusz tylek, to dobrze ci zrobi.
- 8 1
-
2013-07-29 12:36
(1)
ale co to za ZABYTKI są u nas na długiej? toz to wszystko zbudowano na nowo po wojnie.. a nasze cegły wbudowano w Starówkę Warszawki. Taka prawda...
- 4 9
-
2013-07-29 16:06
"Zabytki" takie same jak w Warszawie czy Dreźnie
Oryginał czy podróbka - dla turysty różnica niezauważalna.
- 2 1
-
2013-07-29 12:47
bedzie trzeba zamontowac szlabany na długiej jak smierdziel bedzie jechał
to właczą sie światła sygnalizacyjne szlabany beda jak na przejeździe kolejowym. :)to bedzie dopiero atrakcja turystyczna
- 4 1
-
2013-07-29 14:54
Komunikacja (1)
W żadnym mieście nie powinno być autobusów ani tramwajów na Starówkach !!! Trochę ruchu kochani zwiedzający, a nie tylko wozić tyłki jak nie samochodami to autobusami.Ja wolę zwiedzać miejsca gdzie nie ma pojazdów.
- 9 2
-
2013-07-29 16:58
rozumiem, że ulice mogą być zawalone autami? To już nie przeszkadza?
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.