• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z SKM Redłowo do Chwarzna: brakuje czy jest w sam raz?

Patryk Szczerba
12 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W kierunku Chwarzna z przystanku na Stryjskiej odjeżdża autobus 192. Tyle, że dojeżdża tylko do Witomina. W kierunku Chwarzna z przystanku na Stryjskiej odjeżdża autobus 192. Tyle, że dojeżdża tylko do Witomina.

Pomiędzy SKM Redłowo i Chwarznem jeździ jedna linia autobusowa, która dziennie na tym odcinku wykonuje osiem kursów: cztery rano i cztery wieczorem. Część mieszkańców zwraca uwagę, że to zbyt mało, ale przedstawiciele ZKM Gdynia przekonują, że zapotrzebowania na więcej kursów nie ma.



Czym w głównej mierze kierujesz się wybierając środek transportu?

Trasa z SKM Redłowo na Chwarzno ul. Małokacką i dalej Chwarznieńską jest najkrótszą drogą pomiędzy tymi dwoma lokalizacjami na mapie Gdyni. Mimo to, połączenie tych miejsc zapewnia jeden autobus 121 kursujący po południu co godzinę. Jest jeszcze linia 192, ale ona jeździ tylko do Witomina i to - rok do roku - coraz rzadziej.

Czytaj też: Więcej autobusów na Chwarzno, gdy powstanie buspas

Pasażerowie: chcemy więcej kursów na trasie Chwarzno - Redłowo



Coraz więcej mieszkańców zwraca uwagę, że wobec stale rozbudowujących się osiedli warto spróbować rozszerzyć w tym miejscu ofertę przewozową. Wśród argumentów przemawiających za zmianami pojawiają się:

  • wytyczony buspas,
  • korki na ul. Rolniczej, w których grzęzną autobusy,
  • duża liczba pracowników biurowców przy ul. Łużyckiej.


Z kolei linia 121 w drodze na Chwarzno zahacza o ulicę Łużycką. Z kolei linia 121 w drodze na Chwarzno zahacza o ulicę Łużycką.
- Jazda autobusem z Chwarzna powinna zająć ok. 15 - 20 minut. Obecnie, żeby się dostać w te okolice, trzeba jechać dwoma autobusami z przesiadką. Czas przejazdu to około 40 minut - podkreśla pani Dominika.

ZKM: pasażerowie nie chcą kursów na trasie Chwarzno - Redłowo



Mimo takiej argumentacji nie zanosi się na to, by ul. Małokacką jeździło więcej autobusów. A to dlatego, że - jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia - nie chcą tego sami pasażerowie.

Przypominają oni, że po wybudowaniu osiedla Chwarzno Sokółka, właśnie na wniosek mieszkańców, przedłużona została do tego osiedla linia 121 i uruchomiona została nowa linia 221 do nowej pętli w sąsiedztwie przystanku SKM Gdynia Redłowo.

- Kursy na obydwu liniach zaplanowane zostały naprzemiennie, z dość wysoką częstotliwością, w szczytach przewozowych co 15 minut (z Redłowa autobusy odjeżdżały naprzemiennie co 7,5 minuty). Nowa oferta przewozowa, delikatnie mówiąc, nie przyjęła się. W autobusach linii 221 do Redłowa SKM jeździło po 3-5 pasażerów - twierdzi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Czytaj też: Z Witomina do stacji PKM

Pasażerowie mieli zwracać się do organizatora gdyńskiej komunikacji, uznając SKM Redłowo jako mało atrakcyjny cel podróży.

- Zamiast ich zdaniem mało przydatnej linii 221 do Redłowa chcieli połączenia realizowanego ul. Łużycką (dojazdy do biur) i do północnych dzielnic miasta - w szczególności na Obłuże i do Chyloni. Przedłużono więc do Chwarzna Sokółki trasę linii 103, a trasa linii K objęła niemal całą dzielnicę Chwarzno-Wiczlino - dodaje Gromadzki.
Mieszkańcy zwracają też uwagę, że stacja SKM w Redłowie jest przyjaźniejsza, niż ta na Wzgórzu. W tej pierwszej wystarczy zejść na peron po schodach, zaś na Wzgórzu trzeba chodzić tunelem.

Korzystający na co dzień z usług SKM muszą zatem korzystać z linii 147, 140 i 160, które jadą przez Wzgórze. W momencie rozpoczęcia robót na Chwarznieńskiej częstotliwość ma zostać zwiększona.

Czytaj także: Baner przeciw korkom na Chwarznieńskiej

Sęk w tym, że zmiana będzie dotyczyć dni powszednich, tymczasem sporo pasażerów zwraca uwagę, ze problemów przybywa w niedziele. Po wprowadzeniu nowej trasy dla linii K, o co zabiegali m.in. radni dzielnicy, zlikwidowano niedzielne kursy 160.

Z centrum Gdyni na Chwarzno w niedzielę co 20 minut



W efekcie do najdynamiczniej rozwijających się terenów Gdyni przez Witomino jeździ jedna linia 147, kursująca w ciągu dnia co 20 minut, a wieczorami co pół godziny. Kłopoty z wejściem do autobusu na przystanku Węzeł Cegielskiej to coraz częstszy widok. Bywa, że na przystanku z powodu tłoku muszą zostawać rodzice z wózkami.

Pracownicy ZKM zapewniają, że sygnały o problemach z tym połączeniem do nich nie docierały.

- Od czasu zwiększenia intensywności obsługi tej dzielnicy w weekendy, które miało miejsce w 2017 roku nie było sygnałów w tym zakresie. Nie wykluczamy takiego działania w miarę rozwoju dzielnicy i wzrostu liczby jej mieszkańców. Napełnienie autobusów linii 147 jest stale monitorowane - zapewnia Gromadzki.

Rozkład ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (145) 3 zablokowane

  • Chwarzno- Obłuże przez Kwiatkowskiego! (2)

    Tego połączenia brakuje. Dojazd z Chwarzna na Obłuże obwodnicą a dalej estakadą zajmuje 12-15 minut. Aktualnie autobusem można jechać albo z przesiadkami przez centrum (50 minut) albo linią K przez Chylonię (30 minut).

    • 58 6

    • Chwarzno-Obluze przez Malokacka, Zwyciestwa, Wisniewskiego, Estakada...

      Wyjazd z Chwarzna o 06:45, dojazd na Obluze: okolo 11:30.

      ;))))))

      • 15 5

    • Zamiast trasą K puściliby trasą X bezpośredni autobus z Wiczlina (Chwarzna) do Obluze centrum

      • 21 0

  • Uwazamy, ze to nawet zbyt wiele. Planujemy dalsze usprawnienie.

    Aby autobusy nie tkwily w korkach - rano beda jezdzily tylko w strone Chwarzna, po poludniu w strone Redlowo SKM.

    Dziekujemy za oddane glossy.

    • 31 15

  • Brak punktów przesiadkowych (1)

    Ani koło wzgórza ani koło Redłowa nie mozna przesiąsć się na trolejbus .

    • 41 7

    • Bo pętla w Redłowie nie jest dobrym rozwiązaniem

      Autobus powinien obsługiwać przynajmniej jedną dzielnicę za torami: Wzgórze, Płytę redlowska lub Szpital pck. a tak kończyłby za wcześnie

      • 21 0

  • W nocy do Chwarzna nie pojedziesz (1)

    „W efekcie do najdynamiczniej rozwijających się terenów Gdyni przez Witomino jeździ jedna linia 147, kursująca w ciągu dnia co 20 minut, a wieczorami co pół godziny. Kłopoty z wejściem do autobusu na przystanku Węzeł Cegielskiej to coraz częstszy widok.”

    • 37 15

    • Kłopoty z wejściem tak, ale w dni powszednie.

      • 14 10

  • mi brakuje linii która jeździłaby (2)

    z Redłowo Szpital do Chylonia PKP przez Małokacką, Chwarznieńską, Wiczlińską i Marszewską w dni robocze.
    Taka linia na 2-3 kursy rano i na 2-3 kursy po południu.
    No i w niedzielę samo 147 na Chwarzno raz na 30 minut to trochę słabo...

    No i 109 z Babich Dołów w soboty i niedziele handlowe powinna mieć wszystkie kursy do Redłowa skm. przecież nią ludzie do Riviery jeżdżą na zakupy !!!

    • 61 19

    • Nie do Redłowa, tylko do pętli na Sandomierskiej

      Mały Kack tez powinien mieć możliwość dostania sie do Riviery

      • 17 0

    • władza wie lepiej czego Ci brakuje:)

      • 17 10

  • Połączenie całodzienne Wiczlino - Redlowo jest potrzebne (9)

    W Gdyni jak zwykle Szczur i urzędnik wie lepiej. 121 i 221 nie przyjęły się kilka lat temu, bo nie było buspasa. Teraz dzielnica jest przynajmniej 2 razy większa a buspasa na Malokackiej siła trzech wiader farby powstał rok temu. Żadna linia nie będzie atrakcyjna jeśli będa dwa kursy na krzyż. A zadam ważne pytanie - kiedy władze zauważa że Trójmiasto to jeden organizm? Kiedy linie łączące np Wiczlino i Gdańsk bezpośrednio?

    • 105 14

    • Otóż to. Dlaczego nie mogę dojechać bezpośrednio z Wiczlina do Karczemek ?

      Kto mnie odpowie ? I co to znaczą granice w 3 city ? Bzdura. To jest jeden ciąg zabudowy.

      • 13 8

    • (3)

      Chwarzno powinno mieć też autobus do pkm karwiny

      • 33 6

      • (1)

        Jeszcze dodam, że to jest totalna kpina bo wraz z otwarciem PKM Karwiny z urzędy powinny zostać dopasowane rozkłady jazdy autobusów do odjazdów PKM.

        • 28 3

        • Tej Pkmki która co i rusz informuje o odwołany kursie

          A na odcinku gdyńskim jeździ z częstotliwością jak PKS?

          • 13 7

      • Z trasą przez Wiczlino

        • 31 0

    • nie kilka a kilkanaście (2)

      Sokółka była budowana ok 2001-2003 roku. Ile wtedy było biurowców na Łużyckiej?

      • 32 0

      • Osiedle sokółka zielenisz jest budowane od 2005r. Do czasów obecnych. (1)

        • 13 9

        • W artykule jest mowa o osiedlu Sokółka

          a nie Sokółka Zielenisz. Sokółka (ul. Sokoła i okolice) była budowana od 2001 roku.

          • 18 6

    • szczurek jest teraz na długim zagranicznym urlopie ale jak wróci to załatwi wszystko w 5 minut:)!

      • 31 0

  • A kiedy to było tak wiele autobusów? (1)

    Od 2016 na pewno nie ma autobusów, za to przybyło zarówno biurowców, jak i mieszkańców Chwarzna-Wiczlina.
    Do pracy na Łużyckiej można dojechać bezpośrednio wyłącznie startując z Wiczlina o 7.
    Do tego nie ma w ogóle opcji, żeby wrócić. Powrót wyłącznie z przesiadką. Najpierw czeka się na opóźniony autobus na dole, przy Stadionie albo SKM Redłowo, a potem czeka się na opóźniony 147 albo 140.

    A na Wiczlinie będzie za rok liceum przeniesione z centrum. I czym te dzieci tam będą dojeżdżać? Ciekawe.

    • 47 11

    • Widzę niemoc. Kompletną niemoc widzę

      • 15 3

  • ZKM powinno przemyśleć sprawę jeszcze raz. (1)

    Autobus na trasie Chwarzno - SKM Redłowo to kluczowy element połączeń komunikacyjnych. Nie trzeba zbyt dużego wysiłku intelektualnego by zrozumieć kluczowe znaczenie tego połączenia. SKM-Redłowo umożliwia szybką redystrybucję pasażerów po Trójmieście. Politechnika, Uniwersytet, wszystkie szkoły średnie staną się szybciej dostępne dla mieszkańców Chwarzna i Wiczlina zarówno w kierunku na Gdańsk jak i na Wejherowo. Być może potrzebna jest głębsza analiza zapotrzebowania na takie połączenie. Miejmy nadzieję, że poprzednie wnioski nie były wyciągane na podstawie frekwencji w okresie wakacyjnym i przy małej świadomości mieszkańców o istnieniu takiego połączenia.

    • 43 11

    • Ależ tak właśnie wnioski te zostały wyciągnięte. Pętla była dla 5 tys mieszkańców. Dziś jes ich 15-20

      • 13 5

  • komunikacja (2)

    komunikacja miejska w Gdynii to jedno wielkie nieporozumienie. Kiedyś uważana była za jedna z najlepszych, ale teraz to jedna wielka tragedia. Linie autobusowe i rozkłądy jazdy tworzone są bez jakiegoklwiek składu i ładu. Na chwarznie zabrali w weekendy 160, aby mógł pojechac tamtedy K. 147 ma teraz tak pokręconą trase jak mało który. Po co 147 puszczono przez Staniszewskiego - wystarczyło 160 tamtędy puścić i nie byłoby problemu. Ale po co 160 kończy kurs na Sokólce a bezproblemu może wjeżdzać w głab osiedla. Najlepszym przykladem na ograniczenia myśle nia w ZKM jest linia 182. zkm z jednej linii zrobil 4 linie - bez zwiększenia częstotliwości. 103,134,182 oraz 282 są całkowicei bezsensu. Mieszkańcy już przyzwyczili się do tej głupoty, ale turyści już nie. Jedyną róznića jest końcówka lini 134 do Orłowa - tylko rano, 103 - kilka kursów przez łużycką, kilka kursów przez Witomińską. Idąc dalej propounje jeszcze z 182 wydzielić kilka kursów do Witomina - kilka kursów na Płyte Redłowska. itp. Czyli z jednej linii można zribić i 20 nowych linii, a co tam - przecież powstały nowe linie autobusowe.
    ps. Podobny przykład mamy na Karwinach - pełno linii autobusowych, ale częstotliwość kursowania oraz dziwne zajazdy w zupełności zniechęcają do orzystania z usług ZKM

    • 41 14

    • 160 nie zabrano "w weekendy" tylko w niedziele. I bardzo dobrze, bo ze 160 korzystało w te dni

      bardzo mało osób, poza tym jest alternatywa w postaci linii 147, która w 100% pokrywa trasę linii 160. Linia K jest dobrą opcją dla 10 tys. osób, które zamieszkują teren w pobliżu przejazdu tej linii w nowym wariancie. Linia 147 ma pokręconą trasę dla kogoś, kto jest ograniczony umysłowo. Z przystanków na nowym odcinku korzysta dużo osób. Na którymś portalu czytałem, że nowy przebieg linii 147 wydłuża jej czas przejazdu o 10 minut. Jest to oczywiście bzdura. Chłop pewnie nigdy komunikacją miejską nie jechał, a tym bardziej linią 147. W kwestii 103/134 częściowa zgoda. Linie po kilka kursów na dzień to jakiś dramat w naszym mieście.

      • 12 9

    • Gdyni

      jedno 'i'

      • 0 19

  • Po pierwsze (3)

    Brakuje obwodnicy Witomina i śmiałej koncepcji oparcia transportu zbiorowego o szyny. Częstotliwość kursów to drobiazg w porównaniu z widokowo turystyczną linią K zatrzymującą się co 150 mrtrów. Hahaha pospieszna.

    • 71 9

    • Gdzie my las i park trójmiejski będziesz ciął jakimiś obwodnicami i czy przeprowadziłeś konsultacje z mieszkańcami Witomina? (1)

      • 20 18

      • Nie dość, że całe to Chwarzno to marnotrawstwo przestrzeni,

        to jeszcze tereny zielone chcą niszczyć, żeby gość z przedmieść mógł sobie złomem dojechać do centrum. Czy istnieje gdzieś na świecie metropolia, w której przedmieścia byłyby bardziej prestiżowe i ważniejsze od centrum? To dlaczego siedziby najważniejszych firm znajdują się w Nowym Jorku na Manhattanie, a nie na zad*piu za lasem, gdzie gąski się pasą?

        • 15 11

    • koszt budowy obwodnicy jest taki sam jak koszt budowy nieczynnego lotniska.

      Co bardziej jest potrzebne mieszkańcom?

      • 37 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane