• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 do Łodzi gotowa. Dzisiaj otwarcie brakującego odcinka

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 10:04 (30 kwietnia 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Gotowy, 19-kilometrowy odcinek autostrady na wschodnich Kujawach. Gotowy, 19-kilometrowy odcinek autostrady na wschodnich Kujawach.

Drogowcy z bydgoskiego oddziału GDDKiA udostępnią dzisiaj do ruchu 19-kilometrową autostradę między Włocławkiem a Kowalem. Dwujezdniową drogą z Trójmiasta do Łodzi będzie można podróżować już po południu.



Przebieg autostrady A1 na Kujawach. Przebieg autostrady A1 na Kujawach.
Aktualizacja godz. 10:04. Znamy dokładną godzinę otwarcia autostrady we wschodniej części woj. kujawsko-pomorskiego. - Kierowcy z Trójmiasta bez najmniejszych przeszkód w kierunku województwa łódzkiego pojadą po godz. 17 - mówi Trojmiasto.pl Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.

* * *

Wreszcie na dobre skrócą się podróże mieszkańców Trójmiasta w kierunku centralnej Polski. Po południu drogowcy z bydgoskiego oddziału GDDKiA udostępnią 19-kilometrowy odcinek autostrady między Włocławkiem a Kowalem. Dokładna godzina zależy od zakończenia wszystkich procedur. To oznacza, że z Trójmiasta do Strykowa pod Łodzią kierujący pojazdami pojadą 290-kilometrową drogą o przekroju dwóch jezdni, na której dopuszczalna prędkość maksymalna wynosi 140 km/h.

Podróż z bramek w Rusocinie do Strykowa trwać będzie nieco ponad dwie godziny. Dotychczas kierowcy, którzy podróżowali autostradą A1 w kierunku Łodzi, musieli na wysokości Włocławka zjeżdżać z drogi szybkiego ruchu na krajową 62. Jechali nią do starej "jedynki", którą potem musieli dotrzeć do miejscowości Kowal, gdzie wjeżdżali na dalszy odcinek autostrady do Łodzi. Podróż z tego powodu wydłużała się czasem nawet o 30-40 minut. Teraz nie będzie trzeba zbaczać z drogi.

Czy przedłużona autostrada przyciągnie turystów do Trójmiasta?

We wtorek odbywały się jeszcze odbiory prowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Zakończyły się one pozytywnie, a to umożliwiło otwarcie drogi. Jeszcze w piątek układano jednak ostatnie metry nawierzchni ścieralnej na jezdni zasadniczej autostrady.

Pracę na zlecenie bydgoskiego oddziału GDDKiA wykonała firma Salini za kwotę ok. 608 mln zł. Roboty miały zakończyć się pod koniec stycznia tego roku. Ostatecznie jednak - m.in. ze względu na zimową aurę i kłopoty z wykonaniem jednego wiaduktu po poprzednim wykonawcy - przedłużono je do wiosny.

Kierowcy powinni pamiętać, że na nowe odcinki autostrady A1 na Kujawach powinni wjeżdżać z pełnym bakiem, który zapewni im przejazd do Strykowa. Nie ma tam bowiem stacji paliw.

Bezpłatna podróż autostradą na Kujawach

Dobra informacja dla wszystkich kierowców samochodów osobowych. Za podróż autostradą A1 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i łódzkiego nie trzeba wnosić opłat przy bramkach, jak odbywa się to np. podczas przejazdu pomorskim odcinkiem autostrady. Oznacza to, że jadąc z Trójmiasta do Łodzi, zapłacimy 29,90 zł tylko za przejazd właśnie autostradą na Pomorzu.

Za podróż przez Kujawy nie zapłacą też pojazdy wyposażone w viaToll - system elektronicznego poboru opłat. Na razie nie ma tam infrastruktury, która umożliwiałaby pobieranie należności za przejechane kilometry. Trwają jednak przymiarki do budowy systemu viaToll.

Kierowcy pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t powinni jednak pamiętać, że opłaty w systemie viaToll pobierane są już w województwie łódzkim, czyli za Węzłem Kowal, jadąc w stronę Łodzi.

Budowa autostrady na Kujawach jak jazda po grudzie

Przypomnijmy, że we wrześniu 2012 r. urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata od tamtego czasu żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Niesprzyjająca zimowa aura w tym roku!!!!??? Mogliby sobie darować.

    • 7 0

  • Ile kosztowała budowa 1 kilometra

    tej autostrady?

    • 5 0

  • uświadomcie sobie jedno: cena wykonania autostrady jest bardziej zależna od tego, w jak zurbanizowanym terenie się ją buduje, niż od tego czy w górach...... Liczne komentarze o "tańszych" autostradach w górach niż np. w okolicach Warszawy dowodzą tylko ignorancji w tym temacie. Bo budowa w górach nie oznacza automatycznie, że cała trasa idzie tunelami i mostami !! W terenie zabudowanym koszty są wyższe z powodu większej ilości mostów nad drogami lokalnymi, większa ilość węzłów łączących z drogami lokalnymi (np. na śląski węzły co kilkanaście km. a nie co kilkadziesiąt), koniecznością wyburzeń (wyższy koszt wykupu gruntu plus koszt wyburzeń), przekładanie istniejących instalacji (woda, gaz, kanalizacja, linie elektryczne itp. ), ekrany wygłuszające, kilkusetmetrowe lub kilkukilometrowe estakady (nad terenami, gdzie nie można wyburzyć budynków lub taniej wychodzi "pójście górą"), liczniejsze budowy tymczasowych nasypów i bajpasów dla tymczasowego ruchu lokalnego....... wymieniłem tylko najważniejsze składowe ceny autostrady. Jest jeszcze długa lista pomniejszych kosztów, które w terenie wysoko zurbanizowanym bywają kilkukrotnie wyższe. Ale proszę bardzo: ŚREDNI KOSZT BUDOWY AUTOSTRADY Austria teren górski- 26mln euro, teren płaski 13mln euro, Polska teren płaski 9,6 mln euro (dane z 2013 roku)

    • 7 9

  • Dlaczego nie było na EURO (5)

    Budowa A 1 przez GTC została rozpoczęta w lipcu 2005 r. jeszcze za rządów SLD. Po zwycięstwie PiSu minister Polaczek chciał inwestycję utrącić, ale już się nie dało, gdyż banki dały pieniądze i pilnowały , aby nic sie wywaliło i nadzór inwestorski powiedział veto. Za to zacząl mieszać na odcinku Nowe Marzy Toruń. A było to tak. W roku 1997 jeezszce według starego prawa spółka GTC uzyskała w formei decyzji administracyjnej koncesję na budowe i eksploatację autostrady A 1 na odcinku Gdańsk Toruń. Aby można bylo zacząć budowę konieczna była umow akoncesyjna, która za czasow SLD zostala podpisana ale tylko na odcinek Gdańsk -Nowe Marzy. Spółka uzyskała zamknięcie finansowe i rozpoczęła w 2005 r. budowę. Jeszcze przed wyborami w 2005 roku był gotowy projekt umowy koncesyjnej na odcinek Nowe Marzy -Toruń, ale nie zdążono go podpisać. Kaczyńskiemu zas nie pasowało , że w konsorcjum GTC jednym ze śladowych udziałowców jest spółka NDI , gdzie jakiś prominetny działacz SLD byl wicedyrektorem. Byl on więc częścią "Układu" jaki tropił PiS. Tym samym całe GTC należało już do "układu" Zatem trzeba było inwestycję utrącić.

    • 9 3

    • Dlaczego nie było na EURO (1)

      Możliwie było to jednak tylko w stosunku do odcinka Nowe Marzy Toruń. Minister Polaczek zapowiedział, że ten odicnek zbuduje państwo. Zaczęła się wlaka z GTC i uhcylenei decyzji koncesyjnej . Oczywiście do końca rządów PiS były spory w sądach, gdzie GTC proces wygrało i decyzja koncesyjna zostala utrzymana w mocy. W tym czasie zarówno GTC jaki i GDDKiA przygotowywały równolegle raporty środowiskowe, projekty budowlane itp. Od końca 2007 jak PO doszło do władzy nowy minister Grabarczyk nier miał innego wyjścia jak podpisać umowę koncesyjną na odcinek Nowe Marzy Toruń. Wszytskie zaś wydatki gddkia poszły w błoto. Jeszcze była awantura z ekologami o most na Wiśle pod Grudziądzem w trasie autostrady ( nie mylić z nowym mostem koło Kwidzyna) , bo gddkia planowała most pylonowy co miało ponoć szkodzić ptakom w ich przelocie. W efekci ezbudowano most na podporach - płaski. Autostrada A 1 została oddawana do użytku etapami ( grudzień 2007 odcinek Gdańsk - Swarożyn, październik 2008 odcinek Swarozyn Nowe Marzy i -październik 2011 r. odcienk Nowe Marzy Toruń) Jest ona obecnie w całości ukoczona i eksploatowana. Zaznaczyć należy, że wszytskei odcinki zostały oddane przed terminem, zas jakość wykonanai autostrady jest wzorcowa. Polityka ministra polaka doprowadziła do opóźnienia oddania odcinak Nowe Marzy Toruń o dwa lata. GTC bowiem cgciało skończyć budowę tego odcinak w roku 2009 . Ten odcinek skraca drogę nei tylko d Trunia i Gdanska na południe Polski. Jest to trasa tym bardziej atrakcyjna, że Z Warszawy do Strykowa i Kowala także jedziemy autostradą. Korzystają z niego takż emieszkańcy Warszawy . Stąd w weekendy letnei jest ona bardzo mocno uczęszczana. To jak buduje gdaka w porównaniu do GTC jest dratsycznym przykładem na końcu koncesyjnego odcinka. Budowa Odcinka A 1 Toruń Kowal został zapoczątkowany w roku 2010 i miał być gotowy na euro. Budowali je irlnadczycy z Hydrobudową, która splajtowała, budowa praktycznei stanęła.

      • 4 1

      • Dlaczego nie było na EURO

        We wrześniu 2012 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedziała polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Zerwane umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty, zbankrutowała, a jej podwykonawcy zeszli z placu budowy.W konsekwencje zejścia z placu budowy, przez trzy lata żaden z konsorcjantów budujących A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy. Jeszcze w grudniu 2012 r. bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na dokończenie budowy dwóch odcinków 64-kilometrowej autostrady A1.Najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Czerniewice - Brzezie za ponad 450 mln zł brutto złożyło polsko-włoskie konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska. Inwestor chciał na to wydać ok. 713 mln zł. Salini złożył też najniższą ofertę na dokończenie budowy odcinka Brzezie - Kowal. Zażądał za to ponad 608 mln zł brutto, podczas gdy kosztorys inwestorski zakładał ok. 870 mln zł. Ostatecznie wiosną tego roku zwycięzcą zamówienia została firma Salini Polska, która ruszyła z budową 64-kilometrowego odcinka autostrady A1 na Kujawach - między Toruniem a Kowalem - w maju. Za inwestycję zleconą przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca otrzyma zapłatę w wysokości 1 mld 58 mln zł.

        • 1 1

    • Kolego dla ciebie to normalne że w 1997 przyznano konsesję koleżkom z SLD

      na autostradę którą rozpoczęto w 2007? Ktoś dostał glejt że tylko on za 10 lat będzie mógł to wybudować?

      Ja wiem że wydział propagandy PO ma problem jak sprzedać spóźniony o 2 lata sukces autostrady na Euro - i jeszcze nie skończonej na południu, nie odebranego Stadionu Narodowego i innych deficytowych najpotrzebniejszych w kraju stadionów ale czy nie wystarczy wam hey JUDE za 8 milionów?

      • 3 0

    • toś się rozPiSał!

      • 1 2

    • dobrze napisane!

      • 1 0

  • Dobrze, ale gdzie jest OPAT? (5)

    • 9 2

    • Szczurka pytajcie, to jest droga lokalna (3)

      • 3 2

      • Ta droga powinna powstać co najmniej jako droga kategorii wojewódzkiej (kontynuacja DW468) (2)

        • 0 3

        • To i tak miasto powinno ją budować (1)

          Niech Gdynia zrobi w końcu jakis bezkolizyjny przejazd przez tory między Kwiatkowskiego a Rumia.

          • 3 0

          • Miasto powinno wybudować od Morskiej do Hutniczej,ale niech Struk sypnie kasą...

            • 1 1

    • OPAT opadł

      • 5 0

  • czekałem czekałem i się doczekałem!!!! (1)

    ludzie cud się zdarzył powiadam wam teraz kolejne 30 lat będę czekac aż do granicy wybudują dalszą drogę

    • 5 1

    • Idź spać, za wcześnie wstaleś

      i do tego lewą nogą.

      • 0 0

  • (1)

    Coś się Panu Naskrętowi autostrada skróciła. Bo pod Strykowem przy zjeździe na A2 jest słupek 289 km, a kilometr przed Rusocinem jest 0 km.

    • 4 0

    • tez mi się cos nie zgadza.
      z gda do torunia jest 160, czyli wychodzi ze z torunia do łodzi jest 90 km???
      to nawet na mapie widać, że coś jest nie tak

      • 1 1

  • chodzą słuchy że EURO 2012 mają powtórzyć w tym roku z okazji otwarcia A1

    tylko szkoda że znów Polska przegra....

    • 10 3

  • "Dwujezdniową drogą" żadna to autostrada (1)

    tylko płacic trzeba :(

    • 10 7

    • To dylaj "starą jedynką",albo nawet i DK55 wieśku,przymusu nie ma!

      • 0 0

  • przypominam iz na kujawach

    są ostre srogie zimy, opady śniegu bardzo czesto przekraczają kilka metrów odcinając drogowców od asfaltu. dzieci nie chodza wtedy do szkól kilka tygodni itd

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane