• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baner na budynku we Wrzeszczu. Szpetny, ale legalny

Rafał Borowski
5 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wielkoformatowe reklamy miały zniknąć z przestrzeni Gdańska. Ale w nowym prawie jest furtka, którą już zaczynają wykorzystywać przedsiębiorcy. Wielkoformatowe reklamy miały zniknąć z przestrzeni Gdańska. Ale w nowym prawie jest furtka, którą już zaczynają wykorzystywać przedsiębiorcy.

Przy ścianie kamienicy przy ul. MiszewskiegoMapka we Wrzeszczu ustawiono rusztowanie, na której pojawiła się wielkoformatowa reklama. Wbrew pozorom, nie jest to sprzeczne z zapisami gdańskiej uchwały krajobrazowej. - Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy - tłumaczą urzędnicy.



Jak oceniasz wprowadzenie uchwały krajobrazowej?

Przypomnijmy: 2 kwietnia 2020 r. minął okres dostosowawczy uchwały krajobrazowej. Po tym terminie z przestrzeni Gdańska musiały zniknąć wszystkie reklamy niespełniające zapisów wspomnianego aktu prawnego, a wszystkie osoby, które nie zastosują się do tego nakazu, muszą liczyć się z nałożeniem kary.

W wielkim skrócie: zakaz dotyczy wszelkich wielkoformatowych nośników, w szczególności banerów na elewacjach budynków i billboardów. Warto podkreślić, że muszą do niego stosować się wszelkie podmioty, nie tylko przedsiębiorcy.

Boleśnie przekonała się o tym w marcu Komisja Krajowa NSZZ Solidarność, na którą nałożono karę za banery promujące 40. rocznicę powstania związku. Kara opiewa na kwotę aż 50 tys. zł, choć - jak tłumaczyli urzędnicy - mogłaby być znacznie wyższa.

Czytaj więcej: Solidarność ukarana za banery na swojej siedzibie przy Wałach Piastowskich

Tymczasem nasz czytelnik zwrócił uwagę, że w ostatnich dniach elewacja bloku przy skrzyżowaniu ul. Miszewskiego i al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu została zakryta banerem, który zawieszono na rusztowaniu. Konstrukcja z rur i desek została zmontowana w związku ze zbliżającym się remontem.

- Czy zawieszenie tego baneru jest legalne? W pełni rozumiem, że rusztowanie musi być zakryte plandeką, a remontowany obiekt - który figuruje zresztą w gminnej ewidencji zabytków - powinien odzyskać dawny blask. Czy to jednak nie jest furtka dla obejścia uchwały krajobrazowej? - zastawia się pan Jakub.
Dylemat naszego czytelnika można skwitować krótko: taka forma reklamy jest zgodna z lokalnym prawem, choć jest obwarowana pewnymi obostrzeniami. Baner może wisieć nie dłużej niż rok i musi zostać usunięty niezwłocznie po zakończeniu remontu. Powód? Wszystko wskazuje na to, że radni Gdańska przewidzieli taki wyjątek, by w ten sposób ułatwić wspólnotom czy spółdzielniom mieszkaniowym sfinansowanie remontów elewacji.

- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres 5 lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informuje Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Baner na bloku w centrum Wrzeszcza (9 opinii)

Wielki projekt uchwały krajobrazowej w Gdańsku już upadł?
Wielki projekt uchwały krajobrazowej w Gdańsku już upadł?

Miejsca

Opinie (166) 5 zablokowanych

  • W Polsce zawsze jest jakaś tylna furtka - taki Kraj i taki Naród xd.

    Co do banera Solidarności to Guzikiewicz z własnej kasy powinien zapłacić karę w końcu wypasł się na kasie związkowej .......

    • 6 1

  • Bo to chodzi o bank panstwowy (a moze juz narodowy?), kazdy inny mialby problem

    • 1 3

  • Zakończą remont, rozbiorą rusztowanie

    Administrator po 14 dniach stwierdzi "poprawki" i rusztowanie z reklamą stanie znowu na kolejne 12 miesięcy.

    To zbyt łakomy kąsek. Taka reklama to koszt około 20-30 tys. zł/ms

    • 1 8

  • i bardzo dobrze (12)

    Reklama dźwignią handlu. Potrzeby takich rozwiązań jasno wskazują że uchwała w Gdańsku jest zbyt restrykcyjna. Szkoda tylko że furtka jest wyłącznie dla bogatych przedsiębiorców (taki baner jest bardzo drogi), przydałoby się coś dla najmniejszych, którzy na uchwale krajobrazowej stracili najwięcej.

    • 48 275

    • (5)

      "Najmniejsi" i ich wywieszane na płotach i scianach szpetne plandeki i bannery są największa zmorą.

      • 35 4

      • Dodajmy, że i tak nikt nigdy ich nie czytał

        • 19 2

      • najmniejsi są najważniejsi (1)

        80% przedsiębiorców w Polsce to małe jednoosobowe firmy. To oni tworzą PKB Polski, to dzięki nim kraj przez ostatnie 30 lat awansował do 3 dziesiątki najbogatszych państw świata i to oni najczęściej dostają po głowie głupimi przepisami. Reklama dla ich istnienia to często być albo nie być, a internet to tylko jedna z wielu form promocji - nie jedyna i często wcale nie najskuteczniejsza.

        • 5 9

        • Tak, tak.

          Jednoosobowe firmy to w większości zwykli etatowi pracownicy, którym B2B opłaca się bardziej niż UoP.

          • 3 4

      • (1)

        szczerze wole banner niż ścianę pomazaną graffiti albo bohomazami

        • 2 3

        • A ja wole jablka od spacerow w deszczu

          • 5 1

    • ciekawe (3)

      Ciekawe, że gdyby nie ta ustawa, to całe miasto byłoby upipkane w reklamach, z których i tak nikt nie skorzysta. Dla małych przedsiębiorców polecam stronę internetową :) Większość ludzi właśnie tam szuka rozwiązań. No chyba, że reklama ma charakter manipulacyjny, ale takich tu nie chcemy. Pozdrawiam!

      • 19 4

      • (2)

        Czuć geniusz marketingu odsyłający wszystkich do internetu :))) Człowieku popatrz na rozwinięty zachód do którego wzdychasz.
        Reklamy powinny być uporządkowane, to prawda, ale po co wylewać dziecko z kąpielą i eliminować je całkowicie? Kompletne niezrozumienie handlu i zasad marketingu, nie wspominając o stratach dla wielu osób, w tym i miasta.

        • 4 12

        • Tak, wielki baner zasłaniający okna sprawi że kupię Twój produkt.

          Coś takiego może stwierdzić tylko marketingowiec... Bo na tym zarabia :)

          • 14 3

        • Taak, załóżmy ze potrzebuję frezu fi 5mm. Więc wsiadam w auto. Albo lepiej w komunikacje publiczną, będzie ekologicznie i jadę na miasto szukać uporządkowanej reklamy miejsca w którym to zakupię... Genialne!!

          • 3 0

    • A mi się wydaje że marketing to jedno wielkie oszustwo. Normalny człowiek spojrzy na tą reklame, pomyśli "bleh" i zapomni w przeciągu kilku minut, lub ewentualnie będzie miał jedynie negatywne skojarzenie wobec firmy. Ja wiem że marketingowcy zawsze mówią o podświadomych efektach reklam i innych tego typu pierdołach, ale nie udowodnisz mi że reklamy mają wymierny wpływ na moje decyzje zakupowe.

      • 6 1

    • i gdzie jest teraz pani dulkiewicz schowała się pod banerem

      • 1 0

  • W Gdyni robią elewację/mural z reklamą Coca Coli.

    Dla mnie bomba, te pstrokate osiedlowe tynki/elewacje są 10x gorsze.

    • 6 0

  • Szpetne!!!!

    Bardzo się cieszę, że zamknąłem konto w tym banku.
    Myślę, że stracą tylko na tej ohydnej reklamie.

    • 2 2

  • Nudzi sie to kapuje... co za Polak...

    • 0 1

  • Szpetne to są reklamy polityków i polityczek przed wyborami. To powinno być zakazane. Pamiętajcie o tym ! Na każdym słupie fałszywe twarze - z podpisem głosuj na mnie - a jak mnie wybiorą zagłosuję jak Partia napisała w sms-ie,. Zastanawiam się czy im montują jakieś chipy? może ktoś ma wiedzę w tym temacie?

    • 2 1

  • Wole reklamy (1)

    Przynajmniej zasłonili jedna z setek szpetnych fasad we Wrzeszczu które ukazały się po ściągnięciu reklam !! Te niby nowe napisy literki na dwóch patykach wyglądają żałośnie a tuż obok leci instalacja do klimatyzatora albo sam klimatyzator jakaś rura czy kątownik niewiadomego przeznaczenia .Estetyczne niziny aż boli ...
    I ta preferowana kolorystyka czarno biała jak za komuny .W Gdańsku prawie przez rok słabe światło latem trochę słońca a potem szaruga i ciemności ale władze miasta oszczędzają na oświetleniu nie kosza trawników nie odśnieżają ogólnie bardzo kiepsko.

    • 1 7

    • w treści uchwały nie ma preferowanych kolorów! doucz się

      • 0 0

  • I świetnie niech tam jest jak najdłużej, fasada za nią dramat estetyczny.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

MS: zmieniam wagę, to jednak mniej ważne niż tramwaje

Najczęściej czytane