• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Barierki nad Motławą: potrzebne czy nie?

Szymon Zięba
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nabrzeże nad Motławą powinno zostać zabezpieczone barierkami? Zdania są podzielone. Nabrzeże nad Motławą powinno zostać zabezpieczone barierkami? Zdania są podzielone.

Pomysł radnych dzielnicowych ze Śródmieścia, dotyczący ustawienia barierek na nabrzeżu Motławy, wywołał lawinę komentarzy. Urzędnicy mają teraz sprawdzić, jak to wygląda w innych europejskich miastach. Z kolei urbaniści przekonują, że barierki nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa, a jedynie na pogorszenie estetyki miejsca.



Co poprawiłoby bezpieczeństwo nad Motławą?

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o propozycji radnych ze Śródmieścia, którzy chcą, by przy nabrzeżu Motławy, na wysokości ul. Szafarnia, przy marinie, zainstalowano barierki. Argumentowali to kwestiami bezpieczeństwa - w ostatnich miesiącach z nurtu rzeki wyłowiono trzy ciała. Za każdym razem do tragedii dochodziło najprawdopodobniej wskutek wypadku.

Pomysł, który obecnie analizuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, wzbudził gorącą dyskusję. W ankiecie przy artykule, który ukazał się w portalu, czytelnicy oddali ponad 2,3 tys. głosów. Te rozłożyły się niemal równomiernie między zwolennikami nieingerencji w linię nabrzeża (42 proc.), a osobami, którym pomysł radnych dzielnicowych się spodobał (48 proc.).

Barierki dają złudne poczucie bezpieczeństwa



Wśród przeciwników ustawienia kolejnych barierek na nabrzeżu znaleźli się m.in. przedstawiciele Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska, którzy przekonują, że nie ma żadnych wiarygodnych danych potwierdzających pozytywny wpływ barierek na bezpieczeństwo.

- A nawet wręcz przeciwnie: dość często mówi się, że dają one złudne poczucie bezpieczeństwa i negatywnie wpływają na naszą naturalną ostrożność. Zdarza się, że ludzie przechodzą za barierki, siadają na nie czy wychylają się. Wówczas może dojść do wypadku - twierdzi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Z barierkami czy bez - jak wyglądają nabrzeża w innych miastach?



W znalezieniu konsensusu mogą pomóc inspiracje spoza Gdańska. Z podobnego założenia wyszli urzędnicy GZDiZ, którzy zadeklarowali, że zrobią rozpoznanie na temat tego, jak takie nabrzeża wyglądają w innych miastach i krajach.

  • Linia brzegowa w Kopenhadze, Dania
  • Nabrzeże z barierkami w Londynie
  • Nabrzeże i kanał w Wenecji
  • Dubrownik, Chorwacja
  • Nabrzeże w Helsinkach
  • Nabrzeże w Barcelonie, Hiszpania
  • Barierki w Hamburgu
  • Rozwiązanie w Amsterdamie
  • Nabrzeże w mieście Blankenberge w Belgii
  • Nabrzeże w mieście Ostenda w Belgii
  • Nabrzeże w mieście Hawr we Francji
Jednak zdaniem prezesa FRAG odpowiedź jest jednoznaczna. Podkreśla on, że wystarczy przejść się nadrzecznymi nabrzeżami każdego europejskiego miasta, żeby zobaczyć, że "mamy zdecydowanie za dużo barierek wzdłuż naszych nabrzeży i działania powinniśmy skupiać raczej na demontażu istniejących niż stawianiu nowych".

- O ile barierki od strony Długiego Pobrzeża mają uzasadnienie - spaceruje tam bowiem wiele osób i mogłoby dojść np. do przypadkowego zepchnięcia do wody, o tyle na wysokości Szafarni w tej chwili takiego problemu nie ma - podsumowuje Karol Spieglanin.

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (251) 8 zablokowanych

  • podoba mi się bez.

    Ale jak pomyślę o tłumach na jarmarku Dominikańskim, to już zaczynam mieć wątpliwości...

    • 5 3

  • Potrzebna to jest gruntowna przebudowa pobrzeża

    • 2 1

  • Tak powinny byc barierki bo czasy sie zmieniaja!FRAG kompromituje sie nie pierszy raz!

    Miasto dostosowuje się do czasów i zachowani ludzi !!Skoro ludzie sa coraz bardziej nierozważni i bezmyślni to trzeba zadbać o ich bezpieczeństwo .I barierki to doskonale spełniają.

    • 4 7

  • Całe to nabrzeże powinno być otwarte i ogólnodostępne żeby można było łodzią podpłynąć i iść na obiad. Jak w Kalskoronie, każdy kanał jest zastawiony łodziami, co prawda dawno tam byłem. Cała Motława do śluzy mogła być przystanią wielką. I nie kojarzyć tego z snobizmem i jachtami za miliony. W normalnym kraju zwykłego kowalskiego stać na 5-6m łódz, w skandynawi takich aluminiowych używają nawet ja zimno jest. Kanały to zarąbiste drogi, szybciej dopłynąc np z Nowego Portu do centrum niż w korku stać, tylko infrastruktura jest potrzebna.

    • 5 4

  • Tylko bariery dźwiękochłonne

    Jak przy autostradzie.

    • 0 5

  • Pewnie, że tak

    O to czy są potrzebna należałoby się spytać rodziny tych "kilku ofiar" ... Niezależnie od tego co się tu napisze takich tragicznych zwolenników z czasem będzie niestety więcej.
    To jest wąskie przejście, obecnie kończy się odbudowa Wyspy Spichrzów, jest nowa kładka, w sezonie będą tam takie same tłumy jak na Długim Pobrzeżu.
    Dodatkowo brakuje (jest za mało) tam kół ratunkowych, rzutek i innego sprzętu ratowniczego ...

    • 9 2

  • nie ma żadnych wiarygodnych danych potwierdzających pozytywny wpływ barierek na bezpieczeństwo.

    - A nawet wręcz przeciwnie: dość często mówi się, że dają one złudne poczucie bezpieczeństwa i negatywnie wpływają na naszą naturalną ostrożność.

    Nobel się należy

    • 2 5

  • Płot na plaży przy wodzie

    Postawić płot na plaży przy wodzie bo ktoś wejdzie .Leczcie się żadnych barierek !

    • 3 5

  • Barierki potrzebne są na plaży, gdyż ktoś mógłby wpaść do wody.

    • 2 3

  • Usunąć wodę z Motławy

    A jak barierki to najlepiej 2 metrowy płot z desek.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane