• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe linie, ale mniej nowych tramwajów

ms
20 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:03 (20 lutego 2008)
Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu. Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu.

Gdańsk wciąż ma szanse na unijne pieniądze na rozbudowę sieci linii tramwajowych, ale na pewno nie będzie mógł kupić tylu nowych tramwajów, ile by chcieli urzędnicy. Zamiast 40 będzie ich prawdopodobnie 25 - pisze dzisiejszy Dziennik Bałtycki.



Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku. Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.
Gotowe są już wstępne - ostateczne poznamy w październiku - plany trzeciego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Tym razem miasto będzie się starać o unijne pieniądze na budowę kilku nowych linii tramwajowych i nowe pojazdy.

Jedna z nich ma połączyć Siedlce z Moreną - tramwaj jechałby wzdłuż ul. Rakoczego koło Carrefoura, a potem ulicą Bulońską, gdzie byłaby pętla.

Z kolei z nowej pętli na Chełmie tramwaj pojechałby na zachód, w stronę Ujeściska. Przy ul. Łódzkiej jedna nitka pojechałaby na południe wzdłuż projektowanej ul. Nowej Łódzkiej, druga pojechałaby w stronę obwodnicy, wzdłuż ul. Warszawskiej. W kolejnym etapie GPKM planuje się budowę linii na południe w kierunku Oruni Górnej.

Które trasy będą budowane w pierwszej kolejności okaże się dopiero jesienią. Ale już dziś wiadomo, że o ile z pieniędzmi na nowe linie nie będzie raczej problemu, o tyle ciężko będzie z unijnej dotacji kupić tyle nowych wozów, ile pierwotnie planowali twórcy GPKM.

- Fundusze strukturalne promują rozwój sieci tramwajowych, ale zakup nowego taboru już nie - tłumaczą specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, jednostki badawczej Ministerstwa Transportu, która przygotowuje dokumenty aplikacyjne. I dlatego nowa wersja dokumentu, który trafi do Ministerstwa Infrastruktury zamiast planowanych przez miasto 40 nowych tramwajów, przewiduje zakup jedynie 25 sztuk nowego taboru.

- Gdybyśmy wystąpili o dofinansowanie kupna 40 tramwajów, właściwie przekreślilibyśmy szanse GPKM-u - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za GPKM w gdańskim magistracie.

Władze Gdańska uspokajają, że "zniknięcie" z projektu 15 tramwajów to nie problem. W ostatnich miesiącach gdański ZKM podpisał umowę na sprowadzenie 44 tramwajów z Dortmundu, które już dziś obsługują trasę na Chełm.

Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.

Budowa nowych tras tramwajowych wraz z kupnem 25 nowych wozów będzie kosztowała ok. 700 mln zł.
ms

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • co tak smialo? (1)

    takie smiale plany
    lepiej by dali tramwaje z chełmu w inne dzielnice gdanska

    • 0 0

    • No właśnie. Nie doceniacie swoich dojazdów. Zobaczcie na inne dzielnice, które mają po 1 autobusie!!! Masakra z dojazdami a wy narzekacie że kilka autobusów wam nie starczy na dojazd do domu.Przykładowo na Olszynkę jeździ 1 autobus, gruchot, który tak trzęsie jakby się zaraz miał rozwalić. Kursuje raz na godzinę oprócz godzin szczytu( 2 razy) o ile wogóle kierowcy zachce się jeździc. Już nie raz czekałam na niego 2h!!! A władze miasta nic z tego sobie nie robią

      • 0 0

  • do 18:04

    jak przestaniesz sikać w tramwaju i puszczać bąki!

    • 0 0

  • proszę!!!nie sprowadzajcie tego złomu!!!

    od stycznia byłam świadkiem 3 awarii tramwajów z Dortmundu... ostatnia miała miejsce dziś rano tramwaj stał bardzo długo na przystanku w kierunku pętli i przyblokował wszystkie inne tramwaje.
    proszę bardzo!! dalej wyrzucajmy pieniądze w błoto!! szczerze to już wolę jeździć naszymi "sypiącymi" się tramwajami jeżeli ZKM nie stać na nowszy model...powinni inwestować w Bombardiery

    • 0 0

  • oby morena jak najszybciej

    bardzo licze na ten tramwaj na morenie, oby wypaliło pozdrawiam nie moge juz sie doczekać...

    • 0 0

  • szkoda ze nie planuja połączenia chełmu/ujeściska z moreną

    Znacznie moglo to by odciarzyc łostowicką

    • 0 0

  • Proponuję, w imieniu swoim i wielu osób, zwłaszcza chorych i starszych, o rozważenie wprowadzenia bezpośredniej linii z Nowego Portu, przez Kliniczną, Hallera, Al. Zwycięstwa, umożliwiającej dojazd do Akademii Medycznej bez kłopotliwych przesiadek, np. w miejsce zlikwidowanej 14.

    • 0 0

  • przesiadki tak zauroczyły już decydentów, że jedynie co tak naprawdę planują to: (1)

    1. utworzyć nowy węzeł przesiadkowy na Morenie i zlikwidować wszystkie linie autobusowe jeżdżące obecnie z/przez Morenę do Śródmieścia
    2. wybudować odcinek ulicy Sikorskiego łączący ulicę Małomiejską z Witosa i przekierować wszystkie linie autobusowe tłoczące się obecnie na Małomiejskiej do węzła przesiadkowego na Chełmie

    • 0 0

    • no to "super"

      te busy ze Śródmieścia na Morenę są przez Suchanino! Czyli Su. będzie miało jeszcze gorzej! My też chcemy tramwaj!

      • 0 0

  • a myslalem, ze bedzie cos o linii z Chelma do Oliwy... heh

    • 0 0

  • Szok !
    Nie przypuszczałbym że linie tramwajowe będą mogły pojawić się na ujeścisku a nawet morenie ;)
    Jestem mile zaskoczony rozmachem , lecz oby ten rozmach na "papierze" , przejawił się w rozmachu praktycznym.

    • 0 0

  • Zakład

    Założę się – nowa linia jako pierwsza pójdzie na Górną Orunię
    To widać Jak Miasto Tam inwestuje – reszta Dzielnic może się pocałować!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane