Fakty i opinie

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? fot. 123rf.com

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

nie, to rozwiązanie nie pomoże w ograniczeniu spalin 71%
trudno powiedzieć, wszystko zależy od tego jak opłaty będą pobierane 10%
tak, to świetny pomysł 19%
zakończona Łącznie głosów: 8352
W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.
Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. mar. prasowe

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Przeciez emisja zalezy od silnika, jego wieku i sprawnosci

    20 latek tobdramat, paroletnie tak nie „smorodzi”

    • 159 201

  • Nie bardzo wiem nawet jak skomentować...

    cieszyć się czy płakać? Pomóżcie...

    • 361 38

  • Super

    Tak jak w zachodniej Europie na która tyle osób się powołuje

    • 224 128

  • Czyli że co?

    Zrobią szlabany i bramki jak na autostradach przed wyjazdami do miasta? Totalna paranoja...

    • 360 74

  • Abonament lub ryczałt, gdzie różnica ?

    • 109 5

  • Ekolewacki terror

    Z obywateli ściągnąć kasę, a zkazać wszystkiego. Będzie jak u Kononowicza - nie będzie niczego.

    • 421 114

  • Chcą wyłudzić jeszcze więcej pieniędzy od ludzi...

    • 534 38

  • Dojedzie do by sobie pospacerowac po bulwarze czy skwerku bedziemy musieli zaplacic. Moze jeszcze za to ze oddychamy. Mam badzieje ze wladze Gdyni nie beda az tak glupie

    • 276 58

  • Płacz i płać, niedługo za chodzenie chodnikiem będą pobierać opłaty

    • 57 8

  • Smog

    Dziwnym trafem nie słyszymy o smogu latem. Samochody nie jeżdżą? Więcej środków powinno się kłaść na eliminowanie domowych pieców węglowych w których mieszkańcy segreguja śmieci na te, które palą w dzień i na te które palą w nocy. A tak będzie kolejny podatek od bogatych kierowców

    • 602 38

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.