• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Maciej Korolczuk
7 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez brak wygrodzeń, pasażerowie chodzą po torowisku. Przez brak wygrodzeń, pasażerowie chodzą po torowisku.

Minął pierwszy tydzień od otwarcia nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska. Przestawienie się na nowy układ komunikacji miejskiej wielu pasażerom przychodzi z wielkim trudem. Według naszych czytelników nowa pętla jest bowiem niefunkcjonalna, niebezpieczna, przystanki są za wąskie, a pasażerowie ryzykując zdrowiem przechodzą między przystankami po torowisku. Jak ustaliliśmy, władze miasta już pracują nad wprowadzeniem tam pierwszych poprawek.



Którą zmianę na pętli Siedlce miasto powinno wprowadzić jako pierwszą?

W poniedziałek przed południem na pętli Siedlce spotykamy pana Rafała, który mieszka w Śródmieściu i dojeżdża do pracy na Jasieniu. Jak mówi, do tej pory jeździł autobusem bezpośrednio z centrum. Teraz musi korzystać z tramwaju, a dopiero na Siedlcach przesiąść się na autobus linii 167.

- Muszę przez to wyjechać z domu godzinę wcześniej - przyznaje. - Jak z perspektywy wózka oceniam nową pętlę? Jest bardzo wąsko, co widać gołym okiem. Dla osoby, której z trudem przychodzi poruszanie się na wózku, przesiadka może stanowić spory problem. Szczególnie, że autobusy mają przeważnie podłogę wyżej od nawierzchni przystanków i do wjazdu do pojazdu potrzebna jest albo pomoc kierowcy, albo użycie rampy.
Po zmianach tras i rozkładów, pan Rafał musi wyruszać do pracy godzinę wcześniej niż zwykle. Po zmianach tras i rozkładów, pan Rafał musi wyruszać do pracy godzinę wcześniej niż zwykle.

Tuż przed rozmową z panem Rafałem byliśmy świadkiem sytuacji, gdy problem z wyjściem i wejściem do autobusu miały dwie kobiety z wózkami dziecięcymi. Najpierw wysiadła jedna z nich, po czym drzwi się zamknęły i dopiero wówczas zrobiło się miejsce dla kobiety, która chciała jechać autobusem dalej. Jeszcze raz otworzyła drzwi i jako ostatnia wsiadła do pojazdu.

Wątpliwości - choć nie wszystkich - budzi też brak wygrodzeń między torowiskami. Przekonują się o tym szczególnie pasażerowie zjeżdżający na Siedlce z Moreny i przesiadający się z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Aby przejść z jednego przystanku na drugi, muszą przeciąć dwa torowiska, co szczególnie niebezpieczne jest, gdy z jednego przystanku odjeżdża tramwaj, a z przeciwnego kierunku zza łuku nadjeżdża skład z Moreny czy Brętowa. Pasażerów do przekraczania torowiska zachęca choćby brak tłucznia. Okazuje się, że to... celowy zabieg projektanta.

  • Brak tłucznia na torowisku zachęca pasażerów do chodzenia na skróty.
  • Pasażerowie narzekają na tłok i ścisk na zbyt wąskich przystankach.


- Liczymy na zdrowy rozsądek pasażerów. Nie chcieliśmy im utrudniać życia i na siłę wprowadzać wygrodzeń i płotów, które były symbolem poprzedniej epoki - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku, projektującego pętlę.
Problematyczny może się wkrótce okazać też bardzo wąski wjazd na przystanki dla autobusów. W razie awarii pojazdu trudności z ominięciem będzie miało auto osobowe, nie wspominając o służbach technicznych. Wydaje się, że pozostawiona przestrzeń została zmarnowana, a architekci powinni w tym miejscu np. zrezygnować z pasa zieleni i poszerzyć wjazd do dwóch pasów. Ewentualna awaria autobusu, wjeżdżającego na przystanek lub już na nim stojącego sprawi, że z pętli nie będzie mógł skorzystać już ani jeden autobus.

  • W razie awarii autobusu do czasu usunięcia usterki z pętli nie będą mogły korzystać inne autobusy.
  • Pozostawiony przesmyk jest zbyt wąski, by przejechał tędy pojazd służb technicznych.


- Wjazd służb technicznych może być kłopotliwy, ale jest możliwy od strony ul. Struga. Trzeba pamiętać, że projekt zakładał budowę pętli w kształcie maksymalnie zbliżonym do tej poprzedniej. W tym samym miejscu musieliśmy zmieścić tramwaje, autobusy i przystanki. Nie było możliwości "wyjścia" poza teren działki, bo nie zgodziło się na to miasto i firmy, które sąsiadują z pętlą. Ponadto pod ul. Struga przechodzi spory kolektor. Przebudowa tego odcinka jezdni byłaby bardzo kłopotliwa. Stąd też mogła wynikać minimalna, ale dopuszczalna przepisami szerokość peronów, na których teraz tłoczą się pasażerowie. Jakoś trzeba było to wszystko pomieścić. I tylko w tej kwestii mogło nastąpić niedoszacowanie pasażerów, ale to już pytanie nie do mnie. Trzeba teraz pomyśleć, jak rozładować potoki podróżnych, by ten efekt ścisku zniknął - mówi Jan Kosiedowski.
Dużym mankamentem nowej pętli jest też brak nawrotki dla tramwajów jadących od strony Brętowa i Moreny. Składy dojeżdżające na Siedlce z centrum, w razie awarii czy zaniku napięcia w sieci trakcyjnej między Siedlcami a Moreną, mają możliwość zawrócenia w kierunku ul. 3 Maja. Tramwaje linii 10 i 12 dojeżdżające na Siedlce z górnego tarasu pozbawione są takiej możliwości przez brak nawrotki.

- Ta pętla nie jest rewolucyjna, ale też i nie tragiczna. Jej problemem jest ograniczone miejsce. W miejscu, gdzie mogłaby powstać nawrotka, działka zwęża się, przypominając kształtem gruszkę. Promień łuku dla tramwaju musi wynosić w tym miejscu w sumie 50 metrów, a jest o 20 m mniej. Nie dało się tego przeskoczyć - tłumaczy prezes BPBK.
Co można zrobić "od ręki", by poprawić komfort pasażerów?

- Są trzy rozwiązania, nad którymi zastanawiamy się wspólnie z Gdańskimi Inwestycjami Komunalnymi [inwestor - red.] i Zarządem Transportu Miejskiego [operator linii] - przyznaje Jan Kosiedowski. - Po pierwsze, to ograniczenie przegród pod wiatami przystanków, które mogą ograniczać przemieszczanie się pasażerów. Po drugie, trzeba zastanowić się nad wprowadzeniem korekt w rozkładach jazdy, by zmniejszyć potoki pasażerów i rozładować tłok na przystankach. Po trzecie, można spróbować poszerzyć perony do 5 metrów, ale odbędzie się to kosztem jeżdżących tam autobusów. Te pół metra, które tam pozostawiliśmy, umożliwia bezkolizyjne przemieszczanie się pudła autobusu między krawężnikami na łukach. Przy wprowadzaniu zmian, trzeba jednak pamiętać, by jednocześnie nie zabrać pasażerom możliwości przesiadania się z jednego środka transportu do drugiego. Bo po to przecież powstała ta pętla.
  • W razie awarii autobusu do czasu usunięcia usterki z pętli nie będą mogły korzystać inne autobusy.
  • Pozostawiony przesmyk jest zbyt wąski, by przejechał tędy pojazd służb technicznych.
  • Pasażerowie narzekają na tłok i ścisk na zbyt wąskich przystankach.
  • Po jednoczesnym przyjeździe dwóch autobusów na przystanku brakuje miejsca.
  • Czy miasto zdecyduje się na przebudowę przystanków?
  • Po zmianach tras i rozkładów, pan Rafał musi wyruszać do pracy godzinę wcześniej niż zwykle.
  • Brak tłucznia na torowisku zachęca pasażerów do chodzenia na skróty.
  • Władze miasta dostrzegają problem z nową pętlą i zamierzają wprowadzić na niej pierwsze poprawki.

Opinie (261) 3 zablokowane

  • Odpowiedzialni za ten bałagan poniosą konsekwencję !

    Doprowadzenie linii tramwajowej na Morenę nic nie wnosi do ruchu w kierunku Bysewa, więc niezrozumiała jest likwidacja autobusów na tak długiej trasie, ponieważ tramwaj nie jedzie powyżej węzła Siedlce wzdłuż Kartuskiej. Ogólne zamieszanie. Jeśli nie zmienią, mam nadzieję,ze poniosą konsekwencję w niedługim czasie !!!!!

    • 39 4

  • Po co "nawrotka"? (4)

    Tam jeżdżą tylko tramwaje dwukierunkowe. Wystarczy za przystankiem zrobić zjazd między torami jak na Migowie.

    • 20 1

    • po co nawrotk (1)

      Jak się człowieku nie znasz to nie pisz. co da ci tram. dwukierunkowy, skoro z góry będą jechały następne, więc skierować go do morneny nie można. trzeba by czekać aż zjada wszystkie. oj matołku

      • 3 4

      • zanim kogoś nazwiesz matołkiem...

        przejedź się tramwajem do Migowa albo Brętowa i zobaczysz jak to działa

        • 3 0

    • tam można trojkatowac przede wszystkim!

      • 0 0

    • po co nawrotka

      • 1 0

  • paranoja (3)

    projektant, wykonawca, nadzór inwestorski
    wszyscy ślepi

    • 120 12

    • ale pętla funkcjonuje (1)

      w odróżnieniu od twojego kosmodromu

      • 10 9

      • Co funkcjonuje ?

        167, 168 z Centrum dawało bezpośredni kontakt z górnymi osiedlami, jadąc z Brzezna był tramwaj i pozniej dwa autobusy w tym kierunku z Centrum.
        Obecnie jest wybór czy z Brzezna do Wrzeszcza i na 168, czy do Gdańska Siedlce na 167 po trzech przesiadkach i jestem na miejscu, jak żyć bezstresowo kiedy urzędnik chce ci pomoc spie***lając coś co funkcjonowało 15 lat.
        No ale dwa numery autobusów już nie zanieczyszczają centrum, jest wynik, a ty podatniku masz wybór jaki ci daje demokratyczna władza.

        • 16 2

    • Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku

      i wszystko jasne
      eh...

      • 25 3

  • jeden to błed siedlice tam i dwodziec głuwny bedzie szano (2)

    w siedlice jest błed tam gorzej bedzie dwodziec głuwny przystanek tramwaj tam godziiej szsno tam przystanek razem siedllie, morena, chełm ,stogi . i przypomina przywruszisz autobus 142 z morena do wrzeszcz pkp natymast

    • 2 15

    • Ty.... (1)

      ...nie pisz więcej po ...pijaku

      • 9 0

      • Pije z rozpacZy

        Ze zlikwidowali autobusy ;)

        • 1 0

  • (1)

    Dlaczego na pętli nie ma tablic SIP?

    • 14 2

    • Bo wystarczy rozkład, który mówi że ma coś jechać a po co stresować in spe pasażerów, że to co ma jechać pojawi się dopiero za 20 minut i to stadem?

      • 3 0

  • uszczęsliwianie na siłe niepotrzebnym węzłem

    odwalilismy kawal rzetelnej nikomu niepotrzebnej roboty, jak to sie kiedys mawiało

    tylko pętla techniczna powinna tam byc

    • 24 1

  • (1)

    W ramach kolejenej rewolucji z ZTM proponuję przesiadki na inny autobus/tramwaj co przystanek. Będzie super!
    Jak mam gdzieś jechać komunikacją miejską i się przesiadać to jadę samochodem.

    • 32 2

    • Zimą będą rozdawać sanki na Pieckach i każdy będzie mógł dojeżdżać sam.

      • 9 1

  • Gdańsk naszych marzeń

    Weźmy sprawy w swoje ręce, sami naprawmy to miasto.
    https://www.facebook.com/Gdansknaszychmarzen?ref=hl

    • 7 0

  • Jestem zadowolony z tramwaju na Morenę

    Mogliby więcej pes puścić na Bulońską

    • 4 11

  • Ławki i przegrody

    Najlepiej zamiast przegród wstawić ławki. Będzie więcej miejsca do przejścia jak ławki cofnie się o ok 40cm.

    Zmiany w kursowaniu są dla mnie ok, tylko się cieszyć.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane