• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Co komu przeszkadza przejście podziemne, jest swobodne dojście do przystanków tramwajowych, przejście na drugą stronę. Najgorsze co może być to przejście naziemne na wprost przystanków, już widzę przebiegających na czerwonym bo tramwaj nadjeżdża!!! Przebiegania nie zmieni nawet stojący tam patrol.

    • 19 4

    • Przepowiedz mi przyszlosc, prosze

      • 0 1

  • Lepiej zrobić ruchome schody do przejścia podziemnego (3)

    Jak pieszy będzie musiał stać 5 min na światłach i wąchać spaliny to zatęskni za przejściem podziemnym. Lepiej je unowocześnić.

    • 20 5

    • (1)

      Maja nogi niech chodza, juz bez przesady ze 20 schodkow ktos nie pokona, a dla inwalidow powinninzrobic normalna winde a nie to stolec na przycisk.

      • 0 0

      • Racja. Wszyscy kierowcy maja z reguly nogi :)

        • 0 0

    • Ekspercie, wskaż miejsca gdzie byś te schody wybudował (szczególnie te na przystankach tramwajowych)... i ile by ich było, bo chyba nie sądzisz, ze takie standardowe są wystarczające aby obsłużyć taki ruch

      • 1 3

  • Dobrze jest teraz zapamiętać kto lobbował za przejściem naziemnym, gdy pojawią się wzmianki o ofiarach przebiegających na (1)

    • 17 3

    • Pamietajmy kto chcial place zabaw kiedy slyszymy o wypadku na hustawce. Pamietajmy kto lobbowal za dostepem do morza i jezior slyszac o utonieciach. Pamietajmy kto krzyczal: "dostep do alkoholu i papierosow dla pelnoletnich!" kiedy uslyszymy o alkoholikach i ofiarach raka pluc. Pamietajmy..

      • 0 1

  • zwiększy się tylko ilość spalin i większe niebezpieczeństwo na przejściach (1)

    ja w tym pomyśle widzę więcej negatywów niż pozytywów:
    negatywy:
    - spowolni jeszcze bardziej ruch,
    - więcej stania samochodu to więcej spalin w tym miejscu,
    - większe niebezpieczeństwo że będą jakieś potrącenia,
    - nawet tramwaj będzie musiał czekać przed światłami
    Pozytywy:
    - możliwość zrezygnowania z utrzymania tunelu jeśli się go zamknie, ale wtedy stracą obroty sklepy obok przejścia.

    • 23 9

    • Pamietaj ze samochod to nie obowiazek a przywilej

      • 0 1

  • ot i demokracja (3)

    mniejszość narzuca swoją wolę większości - czyli nowy rodzaj dyktatury

    • 26 5

    • No niestety. Ludzie w samochodach zawsze probuja narzucic pieszym aby tez wsiedli w auta. Wyburzyc chodniki!!!! Zabieraja miejsce samochodom. Wszyscy do samochodow!!! Samochod dla kazdego! Zlikwidowac komunikacje miejska, rowery, zabronic naturalnego sposobu poruszania sie. Priorytet to jazda samochodem.

      • 0 1

    • (1)

      Jaka mniejszosc? Mieszkancow jest wiecej niz smrodziarzy traktujących centrum jako przelotową trase i do tego nie płacących jeszcze podatków na rzecz miasta.

      • 4 8

      • Jak masz problem z samochodami, to przeprowadź się z centrum miasta do centrum jakiejś wsi. Mieszkańcy miasta też korzystają z samochodów.

        • 8 1

  • (4)

    No tak typowemu Januszowi nie chce się d*pki ruszyć po schodach, to szukają ułatwienia a później mają problemy ze zdrowiem i narzekają. To jest właśnie pomysł jak pogorszyć przepustowość w centrum. Nie lepiej zrobić ruchome schody w dwóch miejscach, co przyniesie lepsze korzyści dla obu stron? Tak na logikę pomyślmy, jak już tak nie chce się chodzić ludziom po schodach, oczywiście jak wiemy chodzi o ludzi starszych aby ułatwić im poruszanie. A każdy wie, że te światła przy takiej odległości to się wieczność nie będą palić... I już widzę pędzące osoby, aby tylko zdążyć na migającym zielonym i powodować niebezpieczeństwo... To jest tylko moja opinia, aby nie było "a nie mówiłem".

    • 28 11

    • mozna isc wolniej jak sie nie spieszysz

      No ale przeciez Panu nikt nie kaze przebiegac, moze Pan isc poprawnie, zgodnie z przepisami. Jak za szybko czy za blisko bedzie dla Pana przez przejscie, a tunel bedzie zamkniety to moze Pan zrobic spacer wokol ktoregos z budynkow i wyjdzie Panu na to samo. Co sie Pan piekli.

      • 0 0

    • (1)

      Na windy (na przystanki tramwajowe) nie ma miejsca, a tu fachowiec proponuje ruchome schody.... :) Kolejna sprawa, jaką ci to przepustowość pogorszy, skoro światła masz max 200m dalej - nie sadzisz chyba, ze nie będą one zsynchronizowane?

      • 5 3

      • Synchronizacja? W Gdańsku? Ha wolne żarty! Ustawią jak na Jana Pawła.

        • 1 1

    • Koniec ze sw. Przepustowoscia. Centrum dla pieszych, nie dla autostrad. Won ze swoim szrotem na Kaszuby

      • 3 9

  • Szkoda, że nie chcą zrobić tunelu dla tramwaju i samochodow (3)

    A górę zostawić tylko dla pieszych.

    Podobne rozwiązanie zastosowano we Wrocławiu.

    • 34 0

    • tunel pogłębić

      i zrobić schody ruchome... dużo mniejszy koszt i większa wygoda dla pieszych, mniejsze utrudnienia dla aut...

      • 1 0

    • (1)

      Ale to Wrocław a nie ta wieś

      • 3 2

      • To won do wroclawia ja tu jest wieś

        • 2 1

  • Jest nacisk? Jest reakcja!

    W końcu! Kolejne gdańskie "niedasię" własnie bankrutuje i dobrze. Bezpłatne bilety dla dzieciaków - latami było "nie da się". Nacisk obywateli i dziąłaczy dał rezultat. Teraz tak samo jestz nardzo potrzebnym przejściem przy dworcu. Czy w Gdańsku nie da się nic sensownego zrobić bez nacisku obywateli, Panie Adamowicz?

    • 2 4

  • A nie lepiej?

    A nie lepiej przenieść dworzec na druga strone ulicy? W takim wypadku i tunel i przejście byłoby nie potrzebne. Faktycznie w Gdańsku czas na zmiany.Wypi..ić to całe towarzystwo wzajemnej adoracji i tego poje.neg kaprala rowerowego też.

    • 4 1

  • Blachosmrodziarze już mają kleksa w galotach. (42)

    Stój i płacz.
    A ja sobie wygodnie tramwajem przejadę.

    • 123 229

    • ha ha hah

      tramwajem!!! a ile ten tramwaj tam będzie jechał zatrzymując się co parę metrów na światłach!!!

      • 1 0

    • (3)

      Ja jestem autobusiarzem i też mam kleksa w gaciach, bo będę jechał 40min z Jana z Kolna do Bramy Wyżynnej.

      • 19 3

      • (1)

        No faktycznie przez jedno przejście dla pieszych... Weź przestać sr*c w gacie

        • 2 2

        • Nie przez jedno, bo już się jedzie 25 min. Przez to przejście i przez przejście przy Bramie Wyżynnej korki się wydłużą, zapchają się jeszcze bardzie skrzyżowania przy Hucisku i przy Zieleniaku. Każdy autobus będzie czekał przez kilka cykli zmiany świateł dłużej. To, że się podróż na takim krótkim odcinku wydłuży o 15 min jest jak najbardziej realne.

          • 1 0

      • Spokojnie

        tow. Budyń zrobi ci buspas, bo przecież ci w autobusach to rasa uprzywilejowana, reszta motłochu niech stoi w korkach.

        • 5 0

    • A jak tramwaje staną i serwis nie będzie mógł dojechać to daleko (nie) zajedziesz. Pamiętaj, że wśród tych leniwych kierowców jest też cała masa dostawców wszelkich dóbr, a i kierowcy autobusów miejskich.

      • 0 1

    • (13)

      Bo cie niestac na auto to wolisz tramwaj biedaku

      • 13 12

      • (5)

        Nie stać Cię na mieszkanie w dobrej lokalizacji, to jesteś skazany na auto.

        • 10 11

        • (4)

          Chciałbyś mieć takie mieszkanie jak ja, a auto to wygoda i komfort.Ty możesz sie bujać trmwajem i autobusem całe życie, ja wole moją
          limuzunę

          • 4 4

          • (2)

            sam pomysł, że właściciel 5-letniego domu w Sopocie górnym chciałby mieć jakiekolwiek mieszkanie... jest lekko naciągana

            • 1 2

            • Masz dom w sopocie a interesują cię pasy pod dworcem?hahaha

              • 1 2

            • Sopot to syf

              • 1 2

          • dream on

            • 2 3

      • gdyby wszyscy ci biedacy (2)

        kupili sobie takie same szroty jak twoj to nigdzie bys nie dojechal bowszystko by stalo.wiec caluj po rekach i z szacunkiem do tych co wybieraja swoje nogi i komunikacje miejska - kmiotku

        • 7 5

        • Kmiot to cię splodził internetowy napinaczu na liścia

          • 1 2

        • Na takiego szrota jak mam w wieku 37 lat ty nie zarobisz przez całe życie biedaku

          • 3 3

      • Wolę tramwaj i mieszkanie w cywilizowanym miejscu koło morza (2)

        a nie gdzieś za obwodnicą. Samochód to dla mnie zbędna rzecz.

        • 7 6

        • (1)

          Ta i wolny czas spędzasz kiszac się w mieście. Tak to jest jak się nie ma żadnych zainteresowań tylko seriale i tańce z gwiazdami.,

          • 6 5

          • popieram

            100% racji, nic dodać. Zakupy tego ucywilizowanego tramwajarza to smalec i kaszanka ze sklepu obok

            • 4 2

      • Każdego stać na samochód w tych czasach.

        Jeżeli zarabiasz średnią krajową, januszowóz z TDI masz za jedną wypłatę.

        • 2 2

    • > wygodnie
      > tramwajem
      Wybierz jedno

      • 3 0

    • Jak ten przyjedzie... (4)

      • 34 7

      • A co? (3)

        Rzucisz się na tory?

        • 13 18

        • Raport trojmiasto.. (1)

          Ostatnimi dniami minimum trzy awarie dziennie..

          • 19 3

          • Z ciekawości, ile dziś?

            • 0 0

        • I się zaden nie rozwali.

          • 15 2

    • to spróbuj autobusem egoisto (2)

      BUS PAS PROSZĘ WTEDY a nie tylko rowery, rowery, rowery

      • 3 3

      • E tam, w Gdyni tworzą buspasy

        a januszki w TDI lamentują w każdym wątku

        • 1 0

      • Jako rowerzysta zgadzam się w 100%

        Buspasy też są potrzebne.
        Nikt nie użyje komunikacji, jeżeli tak samo będzie stać w korkach, tylko mniej wygodnie

        • 3 0

    • Poziom kaszubski czysto

      • 1 0

    • wygodnie powadasz..... skad z pętli na Oruni czy Chełmie

      raz ze dłużej dwa ścisk gorszy niz w tych korkach w godzinach szczytu do tego nie wiesz co sCię spotka Czy sauna czy lodówka...

      • 2 1

    • Powodzenia...

      w odczuwaniu latem odoru spod pach współpasażerów :)

      • 6 1

    • (3)

      Żeby Ci ten smrodliwy tramwaj dojechał bo codziennie maja awarię urzedasie

      • 30 12

      • (2)

        Urzędasem to on na pewno nie jest bo tramwajem z plebsem by nie jeździł. Ci mają w centrum miasta swój własny, zamknięty, bezpłatny parking.

        • 12 3

        • Dobra firma dba o swoich pracowników. (1)

          Ja też mam darmowy parking pod pracą i to w mieście a nie gdzieś na wygwizdowiu.
          I tyle w temacie.

          • 6 4

          • Sądząc po wypowiedzi - musisz się cieszyć sympatią w pracy.

            Tyle w temacie.

            • 0 4

    • Wygodnie tramwajem ? to oksymoron czystej wody !

      • 12 1

    • Przecież tramwaj będzie stał przed przejściem dla pieszych na tych samych światłach co samochody. Odpal te kilka szarych komórek, które ci jeszcze zostały.

      • 20 4

    • W końcu naturalna selekcja będzie.... (2)

      już widzę jak ludzie ubiegają na czerwonym pod auta bo widzą swój tramwaj.... tam będzie wypadek za wypadkiem

      • 33 9

      • (1)

        W calym miescie tak to jest rozwiazane i wypadkow jakos nie ma z udzialem pieszych. Czego nie mozna powiedziec o kierowcach. Co drugi dzien jakis kretyn wjezdza pod tramwaj, a niby takie to szkolone.

        • 11 22

        • Ten tramwaj musi najpierw nie mieć awarii..

          • 9 4

    • Nie przejedziesz - mozesz na nas liczyc.

      • 32 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane