• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • Ch%*j z tymi waszymi korkami popatrzcie ile to spowoduje potrąceń w nocy.

    • 7 0

  • Przejście. (2)

    Obecne prace remontowe tunelu przy locie zmieniły całkowicie wyjście na przystanek autobusowy. Zamiast schody w kierunku przystanku są zrobione w odwrotną stronę,w kierunku galerii. Co wydłuża drogę do przystanku. Więc też przydało by się przejście nadźiemne.

    • 6 5

    • A przy dworcu jak zrobiono wiele lat temu? Zamiast z autobusu zejść bezpośrednio do tunelu to trzeba iść dookoła przy sklepach.Pewnie ta sama osoba decydowała o takim rozwiązaniu przy locie.

      • 0 1

    • Do rozstrzelania za takie pomysły

      • 0 3

  • Takie cyrki to mogą sobie w Berlinie robić gdzie w mieście mają autostrady. (2)

    U nas jest to jedyna przelotówka i tylko tunele albo wiadukty nie blokowałyby ruchu.Jak tak dalej pójdzie z tymi absurdami to zrobią z niej deptak.
    KIEDY WYBORY bo jeszcze trochę i nie odbudujemy Gdańska.
    Ostawcie znaki ostrzegawcze przed wjazdem na tą drogę,że o trzecim i wyższym biegu kierowco zapomnij w godzinach popołudniowych.

    • 8 10

    • To miasto na siłę zrobiło z tej ulicy autostradę ,a to nie znaczy tak ma być zawsze.

      • 1 2

    • I tak juz postawione są światła na wysokości hotelu także to czy będzie czy nie będzie przejścia nic nie zmieni :)

      • 2 1

  • (1)

    Wsioki z blachosmrodow aż piszczą że strachu... Hahaha

    • 3 6

    • Nie martw się

      Skończysz szkołę, pójdziesz do pracy, może też będzie cię stać na samochód.

      • 1 1

  • (1)

    Proponuje jeszcze przedluzyc przejscie przez tory kolejowe a co tam niech pociag sie zatrzymuje wkoncu miasto jest dla ludzi bo chce sobie wygodnie przejsc jak panicz

    • 11 1

    • Woonerfik na głównej trasie kolejowej

      Która krwawym sznytem rozcina Trójmiasto na połowę.

      • 0 0

  • NIkomu to nie

    jest potrzebne!

    • 8 2

  • Już czekam, za ile Krzysio wraz z innymi wybitnymi fachowcami z DRMG wycenią tę inwestycję do przetargu. Czekam z uśmiechem, bo historia niedoszacowań o 100% w zestawieniu z ofertami wykonawców to chleb powszedni.

    • 6 0

  • Robimy tak: Będzie przejście naziemne to w tunelu zmniejszy się ruch pieszych. (1)

    Miasto, MIASTO ! SAMODZIELNIE ! - Buduje boksy w tunelu i wydzierżawia je chętnym po jednym czy dwa, obojętnie byleby bez prawa do poddzierżawiania.

    Koszt boksu 4.500 zł - pomnóżmy przez 100 ? boksów to się równa 450.000 zł miesięcznie czyli mamy dwa mieszkania komunalne co miesiąc, które odnajmuje się ludziom z kolejki mieszkaniowej Gminy Gdańsk, którzy płacą czynsz co miesiąc....- no zaczyna się powoli rozkręcać kula śnieżna...

    W powyższy sposób zarządzał by niejaki budzio, gdyby miasto było jego własnością ? a może od najmował swoje mieszkania po 100 zł miesięcznie ? :-)

    • 4 4

    • Ale o czym ty?? Leków zapomniałes?

      • 0 0

  • W latach 50 gdy nie było jeszcze tunelu mój dziadek wpadł tam pod tramwaj i stracił nogę (6)

    widzę że wracamy do sprawdzonych rozwiązań...

    • 52 8

    • (5)

      Mógł się rozglądać. Bo raczej tramwaj nie wyjechał mu nagle zza rogu... Za głupotę się płaci.

      • 6 16

      • Tysiąc razy się rozejrzysz... (4)

        a 1001 raz zapomnisz, bo miałeś gorszy dzień, stan podgorączkowy, szef cię w pracy zjechał, portfel ci ukradli, żona jakaś kwaśna a dzieci zrobiły szkodę sąsiadowi. A taki pech, akurat wtedy, gdy jeden jedyny raz się nie obejrzałeś, nadjechał niespodziewanie tramwaj i uciął ci nogę. Jakiś mędrzec widząc to skomentował: "Za głupotę się płaci."

        • 6 5

        • Nadal nie widzę winy przejścia dla pieszych w tym miejscu... Wymyślisz na siłę tysiąc argumentów żeby twoje było na wierzchu i tyle.

          • 1 3

        • (2)

          Na Grunwaldzkiej też jest duży ruch, jest tramwaj, przejście naziemne, nie ma tunelu i jakoś ludzie żyją..

          • 5 2

          • (1)

            Tam przejście powstało, gdy nie było korków... Pomyśl...

            • 4 3

            • Przejście przy Galerii Bałtyckiej powstało około 10 lat temu, wtedy były korki, ile tam jest wypadków z pieszymi i tramwajami?

              • 3 5

  • super (42)

    no to w godzinach szczytu zamiast korku 30 minut teraz bedzie godzinka

    • 348 125

    • (12)

      Wybieracie objazdy. Jak nie jesteście uprzywilejowani to robicie się od razy roszczeniowi. Centrum miasta jest dla turystów i pieszych a nie waszych blachosmrodow.

      • 35 37

      • (6)

        blachosmrodów? autobusy i tramwaje tak samo będą dodatkowo stały przed tymi przejściami.

        • 22 7

        • (5)

          Ale ich pasażerowie będą mieli większy komfort i nie piszcza jak małe.dziewczynki od razu.

          • 10 19

          • (4)

            Fuq logic! o jakim komforcie pasażerów w komunikacji w ogóle mówisz? To po pierwsze. Po drugie, w jaki sposób ma się podnieść komfort skoro będą jeszcze dłużej w korkach stali?

            • 8 5

            • No faktycznie "fuq logic" jak nie rozumiesz, w jakich aspektach jazda komunikacją miejską jest komfrotowa (1)

              • 1 5

              • To oczywiste

                W żadnych

                • 2 1

            • (1)

              O takim, że wyjdę z tramwaju i normalnie przejdę przejściem a nie będę się przepychała wąskim zejściem do tunelu (kwestii osób niepełnosprawnych nawet nie poruszam bo to oczywiste), który jest śmierdzący od żuli i fajek.

              • 5 4

              • To że śmierdzi to podziękuj straży miejskiej, że nie lepią mandatów palaczom i nie przepędzają żuli. Dzięki temu przejściu też w tramwaju utkniesz w koreczku - choćby przez zablokowane skrzyżowania wcześniej/później

                • 3 4

      • Dokladnie. (4)

        W Pradze czy chocby Krakowie samochody są poza centrum definitywnie wyrzucone. Te miasta to turystyczne potęgi. Jeszcze jakies pytania?

        • 26 22

        • (1)

          W centrum nie ma samochodów,jakoś nie widziałam żadnego na długiej. Tutaj jest DWORZEC ciężko aby nie było możliwości ruchu samochodowego.

          • 23 10

          • Ale w dolotówkach do długiej już tak.

            Centrum to nie jest jedna ulica

            • 1 1

        • Kraków jest troszkę inaczej rozłozony (1)

          U nas żeby objechać Śródmieście to masz tylko tunel z jednaj strony i 3 maja z drugiej, a potem dopiero Łostowicka/Rakoczego. A SKM na Orunie czy do Pruszcza nie dojezdza, podobnie jak na Przeróbkę.

          • 10 3

          • A w Krakowie masz tylko dwie drogi z przejsciami dla pieszych i częściowo tramwajem w jezdni, którymi ominiesz centrum miasta od wschodu lub zachodu, jadąc wzdłuż plant.

            • 1 2

    • Ale przecież sam sobie wybierasz taką opcję...nikt na siłę nie pakuje cię do auta.

      • 2 1

    • I dobrze (5)

      Masz trase sucharskiego za 500mln tunel za 1.3mld i poludniowa za 1mld to korzystaj. Po to są

      • 16 8

      • Gdyby jeszcze był lepszy przejazd 3 maja i most na Wałowej przez Motławę to można przed dworcem jeden pas zrobić.

        • 1 0

      • Ta. I jeszcze jest A1 głąbie i prom do Szwecji.

        • 3 2

      • Po co (2)

        Panu Adamowiczowi podziękujemy przy najbliższych wyborach.
        Po co było organizować dogłosowanie w BO, projekt nie przeszedł, to trzeba go było przepchnąć inaczej.

        • 13 12

        • Podziękujemy za przejście. (1)

          Jesteśmy na tak.

          • 10 12

          • Jako pieszy i mieszkaniec jestem przeciwko. Wypowiadaj się za siebie.

            • 11 11

    • niewiele się zmieni... (1)

      skoro światła są 150-200m dalej w obu kierunkach. Te same auta będą stały w mniejszej ilości w kilku grupach, a przy takich niewielkich odległościach nie da się tego nie zintegrować. W pewnym sensie, może to nawet przyśpieszyć ruszanie "ze świateł" - bo w mniejszych grupach, będą mniejsze straty przy oczekiwaniu aż "ruszą" ci z przodu - ruszających z "pierwszej lini" będzie 2x więcej

      • 13 13

      • Gdyby tylko ludzie nauczyli się ruszać sprawnie to i korków byłoby mniej.

        • 2 0

    • a wogole to po co? (12)

      tunel zbyt zatloczony czy co?

      • 184 81

      • wejdź przejdź się sprawdź (11)

        ludzie tam jak bydło się tłoczą

        • 22 30

        • A na naziemnym to nie będą się tłoczyć? (10)

          • 17 11

          • (6)

            1. Będzie krótsza droga, to będą ją szybciej pokonywali, czyli ilość osób w tym samym czasie będzie mniejsza (czyli mniejszy tłok)
            2. Nie będzie schodów, ruch nie będzie spowalniany, będzie szybciej
            3. Przejście może być szersze

            • 17 14

            • (3)

              tak sugerujesz baranie że będzie krócej?To cię zmartwię że czas zielonego światła dla pieszych będzie taki że 2/3 zostanie na środku pierwszej jezdni i sobie poczeka ze 2 minutki na drugie zielone w tym czasie pacanie pod ziemią już dawno pokonasz tę odległość nawet zatrzymując się by coś kupić

              • 8 7

              • (1)

                w tym czasie pacanie, używając Twojego języka, już dawno będę siedzial w tramwaju

                • 5 4

              • Uuuu biegiem po przejściu? Iii już dzwonimy na policje!

                • 2 4

              • udowodnij jeszcze, ze gdy tramwaj zatrzyma się na czerwonym na przystanku (zielone dla pieszych) to opuszczenie tramwaju i przystanku będzie trwało dłużej niż tunelem...

                • 1 5

            • Hmmm.. (1)

              1. Droga krótsza, ale czerwone światło raczej nie przyspieszy przejścia na drugą stronę. Dodatkowo nie będzie płynności i ludzie będą się zbierać w kupie czekając na zielone, czyli większy tłok niż w tunelu.
              2. Zamiast schodów czerwone światło, nie będzie szybciej.
              3. Szerokość przejścia dla pieszych określają stosowne przepisy, tunel jest szerszy. Do tego dolicz bydło które będzie się pchało przejazdem rowerowym i dodatkowe konflikty.
              +4. Będzie więcej wypadków, bo zawsze znajdzie się jakiś gamoń który wbiegnie na czerwonym ze względu na nadjeżdżający tramwaj.
              IMO To przejście jest bez sensu.

              • 8 6

              • 1/2. Raz będzie czerwone raz zielone, jak będzie czerwone to na odjeżdżający tramwaj tunelem i tak nikt nie zdąży.
                3. Określone są minimalne wymiary przejść. Szerokość tunelu to jedno, trzeba brać też pod uwagę szerokość schodów.

                Zaprezentowana koncepcja jest problematyczna, o wiele lepiej byłoby przesunąć to przejście na drugi koniec przystanku (względem tunelu) i zsynchronizować jego działanie z nowymi światłami koło hotelu

                • 1 4

          • (2)

            Tunel dla aut, nie dla pieszych

            • 9 7

            • (1)

              Jak zasponsorujesz, to super pomysł. Bo w kasie miasta przez dziesięć lat się nie uda takiej kwoty odłożyć.

              • 5 6

              • a na zbędny tunel pod Wisłą jakoś się zebrało?

                tunel pod dworcem byłby dużo tańszy i auta by pojechały szybciej pod ziemią a busy i tramwaje na powierzchni sprawnie by sobie jechały

                • 1 6

    • Tunel dla samochodów (2)

      To dopiero byłoby wyzwanie, a nie namalowanie pasów na jezdni.

      • 8 3

      • kolejny ekspert (1)

        skoro już coś wymyśliłeś to napisz jeszcze gdzie ten tunel miałby się zaczynać a gdzie kończyć, które skrzyżowania przeniósłbyś pod ziemię i jak zorganizowana byłaby komunikacja autobusowa koło dworca?

        • 4 4

        • wjazd do tunelu

          na wysokości forum radunia okopowa/podwale, wyjazd przy błędniku. dojazd do kartuskiej przez 3 maja, likwidacja skrzyżowania na hucisku, a wyjazd ze "starego miasta" łagiewniki, rajska, popiełuszki. na powierzchni dozwolona tylko komunikacja autobusowa i tramwaj, na drodze zwężonej do jednego pasa w każdą stronę

          • 4 0

    • powiedz mi co tam zmienią pasy

      i o ile korek przedłużą skoro i tak w jedną i w drugą stronę są kolejne światła, a samochodem to i tak się zawsze tam stoi.

      Jestem kierowcą i nie sądzę żeby te przejście cokolwiek zmieniło czasowo jeśli chodzi o przejazd w tym miejscu.

      • 2 2

    • korki będą jak uruchomią sygnalizację do hotelu (100m dalej)

      przejście już niczego nie zmieni.

      • 3 0

    • ciekawe który debil wpadł na taki kretyński pomysł :/

      • 37 17

    • korek jraz jest raz nie ma

      zależy od budowy Forum Radunia

      • 10 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane