• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy prom Wisłoujście dla pieszych i rowerzystów?

Katarzyna Moritz
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Stary prom Wisłoujście poza samochodami przewoził też rowerzystów i pieszych. Ci ostatni liczą, że przeprawa dla nich zostanie przywrócona. Stary prom Wisłoujście poza samochodami przewoził też rowerzystów i pieszych. Ci ostatni liczą, że przeprawa dla nich zostanie przywrócona.

Gdy w zeszłym roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą, stary prom Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska, po 40 latach funkcjonowania, poszedł na tzw. żyletki. W tunelu nie ma jednak miejsca dla rowerzystów i pieszych, a mieszkańcom Nowego Portu bardzo brakuje jakiejkolwiek przeprawy na drugą stronę rzeki. Urzędnicy analizują możliwość przywrócenia promu, ale nie miałby on już przewozić samochodów.



Czy korzystałeś/aś z promu Wisłoujście

Do maja zeszłego roku prom Wisłoujście przewoził dziennie nawet dwa tysiące samochodów (jednorazowo ok. 20 osobówek) i co istotne, umożliwiał wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w centrum. Przez długie lata stanowił też dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi terenami przemysłowymi.

Czytaj też: Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Jednak prom jako przeprawa dla samochodów stał się zbędny, gdy pod koniec kwietnia zeszłego roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą. Okazało się jednak, że bardzo brakuje go mieszkańcom Nowego Portu, szczególnie pieszym i rowerzystom.

Wielu mieszkańców zauważa, że podwodna przeprawa służy wyłącznie kierowcom, a do starej przeprawy prowadzi zupełnie niewykorzystana ścieżka rowerowa, która się tam urywa. Problemem jest także to, że z nowego tunelu nie mogą korzystać ani piesi, ani rowerzyści.

Na niedawnym spotkaniu w sprawie planowanej rewitalizacji Nowego Portu poruszono tę kwestię w pierwszej kolejności.

- Mieszkańcy zgłosili prom jako jeden z dwóch najważniejszych postulatów, drugim było podłączenie do sieci ciepłowniczej. Przywrócenie promu jest dla nich bardzo ważne - przyznaje Beata Dunajewska, radna PO. - Jego funkcjonowanie nigdy jednak nie było opłacalne. Teraz rodzi się pytanie, czy po jego wznowieniu ludzie rzeczywiście będą tym promem pływali?. Na pewno byłby on atrakcją, także turystyczną, gdyby kursował w sezonie letnim, i to mogłoby się też opłacać, tym bardziej, że jest tam Westerplatte i twierdza Wisłoujście.
Okazuje się, że ponowne przywrócenie tej przeprawy nie jest niemożliwe. W Biurze Rozwoju Gdańska jest obecnie analizowana kwestia finansowa i organizacyjna ewentualnego jej przywrócenia.

- Szukamy obecnie możliwości utworzenia przeprawy pieszo-rowerowej i ustalamy, kto by ją miał zorganizować. Badamy też możliwości źródeł finansowania. Wiadomo natomiast, że przeprawa samochodowa nie wchodzi w grę. Ponadto Zarząd Transportu Miejskiego też w swoim zakresie bada, w jaki sposób miałoby się to odbywać, czy sezonowo w ramach obsługi tramwaju wodnego, czy całorocznie - wyjaśnia Barbara Zgórska z BRG. - Musimy też wziąć pod uwagę takie czynniki jak istniejące nabrzeża czy powstające zafalowanie. Problemów i pytań na które musimy odpowiedzieć jest jeszcze dużo. Zakładamy wstępnie, że jeżeli przeprawa miałaby się odbywać sezonowo, to decyzje powinny zapaść do kwietnia.
Czytaj też: 100 mln zł na rewitalizację zaniedbanych dzielnic Gdańska

W tym samym mniej więcej czasie gdańscy radni mają uchwalić program rewitalizacji dla kilku dzielnic Gdańska w tym Nowego Portów wraz z Twierdzą Wisłoujście, jednak nowa przeprawa promowa nie jest jego częścią.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni 3 marca wystawia na sprzedaż prom, który kursował przez Martwą Wisłę przy moście pontonowym na Wyspę Sobieszewską. Jednak zagospodarowanie tej wiekowej jednostki na cele dla mieszkańców Nowego Portu raczej nie wchodzi w grę. Obecnie można by postawić na nowoczesną ekologiczną jednostkę, zasilaną energią słoneczną.

Opinie (160)

  • (5)

    Nawet gdy jeszcze nie było dużego promu "Wisłoujście" ,przez cały PRL pływała Jula lub inny stateczek, okrężną linią Nowy Port - Holm - Wisłoujście. Służyła przede wszystkim pracownikom, ale za darmo woziła wszystkich, z rowerami , psami i kotami. No ale wtedy działała stocznia, Siarkopol a wcześniej istniało osiedle Wisłoujście ze szkołą, sklepem i domem kultury. Dziś taki prom woziłby paru mieszkańców Nowego Portu, którzy akurat nie mają samochodów a pracują gdzieś po drugiej stronie i turystów, przeważnie w weekendy i przy dobrej pogodzie.Wątpię ,by to było opłacalne dla miasta i przewoźnika.

    • 10 5

    • tych turystów (4)

      to chyba jakichś zagubionych... bo jak ktoś nie jest z Portu/Brzeźna to dojazd do tunelu będzie miał bardziej "po drodze" niż dojazd do Portu na byłą przeprawę promu Wisłoujście

      • 2 1

      • (2)

        tym bardziej turysta będący na Westerplatte nie ma powodu, żeby wracać do N.Portu koło twierdzy

        • 2 0

        • rowerzysta i owszem

          • 1 0

        • ma powód. jest latarnia to raz. dwa powrót do centrum z tej strony też szybszy i łatwiejszy

          • 2 0

      • bzdury pleciesz. nigdy tam w sezonie widać nie byleś.

        • 1 0

  • Głupota

    Ludzie, którzy się wypowiadają pod tym postem nie wiedzą jaki sens miał prom wisłoujście.

    Codziennie wiele samochód nim pływało - teraz robią to przez tunel ale ludzie i rowerzyści? Autobus raz na 30 minut, teraz sprawa kolejna Sezon - i Twierdza Wisłoujście oraz Westerplatte bardzo duża ilość turystów, która przybywa autobusem z Gdańska- ciężko się na niego dostać i też jeździ raz na ruski rok, sprawa kolejna turyści i tramwaje wodne, też tramwaj raz na jakiś czas i nie zawsze wszystkich zabierze, więc turyści nie dotrą na Westerpaltte i Twierdzę , duża część osób tramwaj + potem promem i np na Stadion.

    Niech ktoś mądry mi wytłumaczy jak turyści mają teraz dojechać na Twierdzę , Westerplaate a potem stadion

    Są dwa ważne i ciekawe miejsca a nawet więcej

    w niedalekiej od siebie odległóści jest :

    Westerplaate, twierdza, stadion, latarnia w nowym porcie + bulwar- gdyby turyści o tym wiedzieli + mieli dobry dojazd kolejna kasa.. ale po co ;)

    Mało ludzi, wie że takie coś jak twierdza wisłoujście jest;)

    • 5 2

  • i na ch.... to

    • 2 1

  • Nie z tej strony!

    To nie jednostka realizująca inwestycje, lecz brokerzy okrętowi powinni ustalić główny koszt takiej przeprawy, czyli czarteru promu. Tak, bo prom powinien być najpierw czarterowany, a dopiero w razie sukcesu projektu można by się pokusić o zakup. Przeprawa winna być, oczywiście, w jakiś sposób płatna (np. 1zł) bo dopiero wtedy okazałoby się, czy jest naprawdę potrzebna (za darmo wszystko jest potrzebne...)

    • 5 0

  • Kasa misiu, kasa. (2)

    Jak widać, jednak komuś się opłaca.

    • 33 9

    • (1)

      Mylisz się. Do takiego promu trzeba będzie dopłacać i to sporo. Tym nie mniej, jestem zwolennikiem takiego połączenia. Od wiosny do późnej jesieni jeżdżę na rowerze. Do pracy i rekreacyjnie. Rekreacyjnie, głównie w godzinach porannych ponieważ nie lubię tłoku. Niestety, o ile dobrze pamiętam, w soboty i niedziele pierwsze autobusy umożliwiające transport rowerów tunelem pod Martwą Wisłą odjeżdżają po godzinie dziesiątej. O tej porze piję już kawę po powrocie z przejażdżki. Pozdrawiam.

      • 5 0

      • do tunelu też się dopłaca, sam sie nie utrzymuje. do wszystkiego się dopłaca

        • 5 1

  • Przedłużyć 258 do Nowego Portu!!! :) (1)

    autobus pokonuje tunel w kilka min i marnuje czas, a mógłby jeździć do N.Portu.
    Z Nowego Portu na Westerplatte "pieszo" jedzie się albo z dwoma przesiadkami albo przez Gdańsk. Można też pomyśleć na wydłużeniem tej linii na Westerplatte, może nie cały czas, żeby nie zmniejszać częstotliwości, ale lepiej żeby tam dojeżdżał niż stał i czekał...

    • 14 3

    • to raczej jedyne realne i ekonomicznie uzasadnione rozwiązanie "problemu"

      • 4 0

  • prom

    A co to za debile wymyślili tunel niepełnosprawny przecież zaraz były problemy z pieszym i rowerzysta mi autobus dla rowerzystów co godzinę przecie to chore tak mogli wymyslec tylko budyniowe pierdzistolki z po

    • 1 5

  • Przejazdowo Sobieszewo (1)

    Kiedy doczekamy się prawdziwej i bezpiecznej ścieżki rowerowej Teraz to tylko jeżdżą nieświadomi lub kamikadze

    • 5 2

    • Ścieżka powstanie w ramach budowy szlaku R10. Jej elementem będzie nowy most w Sobieszewie. Jest już projekt tej trasy

      • 3 0

  • okazało się!

    że PROM jest bardziej opłacalny!
    trzeba będzie ten grajdoł ,rurę zasypać!

    • 2 3

  • Próbowałem przejachać z rowerem na drugą stronę tunelu autobusem. (2)

    Wyrzucono mnie z autobusu z hukiem.Ah,oh,jakie to wspaniałe udogodnienie, ten tunel !!! W N. Porcie najlepszy byłby most zwodzony.albo pontonowy otwierany,taki jak w Sobieszewie.

    • 5 5

    • A mnie pobili pałą teleskopową

      Bo chciałem przejechać na drugą stronę! Skandal!!

      • 1 1

    • jakim autobusem? 258?

      Most zwodzony?? przy takim ruchu jaki tam jest?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane