• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponowny przetarg na kolejowy objazd na Kaszuby

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później. Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później.

W kwietniu ponownie ogłoszony zostanie przetarg na realizację tzw. bajpasu kartuskiego, który pozwoli utrzymać połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami podczas planowanej przebudowy linii z Gdyni do Maksymilianowa koło Bydgoszczy. Przetarg ogłoszony w 2019 r. został unieważniony, ponieważ najtańsza oferta przekroczyła o blisko 35 mln zł planowany budżet na tę inwestycję.



Jak często podróżujesz pociągiem na odcinku Trójmiasto-Kartuzy?

Gruntowny remont torowiska pomiędzy Kokoszkami a Glinczem jest niezbędny, aby możliwy był swobodny przejazd pociągów z Gdańska do Kartuz trasą omijającą planowany do rozbudowy i elektryfikacji szlak kolejowy z Gdyni do podbydgoskiego Maksymilianowa (linia 201).

Zbyt drogie oferty



Będzie on stanowił alternatywę - przede wszystkim w ruchu towarowym - dla znacznie obciążonej linii kolejowej do Bydgoszczy (i dalej na południe Polski) przez Gdańsk - Tczew.

W grudniu otwarto oferty złożone w przetargu na projekt i realizację bajpasu kartuskiego. Wszystkie przekroczyły zakładany budżet 216,8 mln zł.

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje dot. systemów sterowania i nadzoru ruchu)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Przetarg unieważniony, ale realizacja niezagrożona



Dopiero w lutym ostatecznie podjęto decyzję o unieważnieniu całego postępowania i rozpisania go ponownie.

- W kwietniu planowane jest ponowne ogłoszenie przetargu dot. zaprojektowania i wykonania prac budowlanych na liniach kolejowych nr 234 Kokoszki - Stara Piła oraz linii nr 229 Stara Piła - Glincz, czyli tzw. bajpasu kartuskiego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni, a dojazd koleją do stolicy województwa będzie utrzymany - zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kolejarze jednocześnie analizują zakres rzeczowy inwestycji, więc niewykluczone będą zmiany w zakresie całego przedsięwzięcia celem obniżenia kosztów.

Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji. Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji.

Bajpas kartuski w 2022 r., linia do Maksymilianowa w 2025 r.



Niezależnie od działań PKP PLK w najbliższych miesiącach będzie ogłoszony przetarg na budowę połączenia Kokoszek z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk Kiełpinek. Za realizację tego ok. 1,5-kilometrowego odcinka odpowiadać będzie miasto Gdańsk i PKM.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Przetarg na realizację pierwszego etapu tzw. alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto będzie ogłoszony w marcu br. i obejmie odcinek Glincz - Kartuzy wraz z przebudową układu torowego w obrębie stacji w Kartuzach.

Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego. Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego.
Jeżeli uda się dotrzymać zakładanego harmonogramu, tzw. bajpas kartuski powstanie w 2022 r. Odcinek Glincz - Kartuzy będzie gotowy rok później, zaś przebudowa pozostałej części szlaku do Maksymilianowa będzie realizowana w latach 2022-2025.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Wielkie urabura

    Się użalają nad jakąś ruiną stacji Kokoszki. Stara buda jakich pełno chociażby w Wałbrzychu czy Kłodzku typowo pruska architektura , te dachy takie trzyspadowe. Gdyby tak przejechać Pomorze wzdłuż i wszerz to tylko albo POniemieckie kamienice albo bloki z wielkiej płyty. Zero stylu architektonicznego np z Krakowa czy Lwowa. Cała Oliwa to jedno wielkie prusackie coś te klasztory , to wszystko.

    • 8 16

  • (2)

    a pociagi Marszałek zamierza kupic?
    Polregio nie ma czego puścić na pkmke po elektryfikacji. Kibel En57 nie był projektowany pod takie strome podjazdy.

    • 9 0

    • (1)

      Kupić drezyny o napędzie ręcznym.

      • 2 0

      • Moim zdaniem dobry pomysł na biznes. Wypożyczalnia drezyn.

        • 2 0

  • Elektryfikacja PKM a pociagów jiż teraz w Polregio z 30 brak...f... logic

    • 7 0

  • 55 letni Kibel na PKM to będzie widok :) i fekalia wprost na tory hehehe

    • 9 1

  • W EN 57 wystarczy dospawać sztaby po bokach i przewinąć silnik. 55 latki ale dadzą rade na pkm.

    • 5 1

  • Gdynia, wspaniałe Polskie miasto!!!!! Brawo.

    • 1 5

  • Jestem zaniepokojony brakiem trolli pis a kolej to duża kasa.

    Czyżby na synekurach pis brak było fachowców realnie potrafiących ocenić koszty inwestycji?a może przyznanie się do fali wzrostu cen ,,wszelakich,,jest kłopotpliwe dla propagandy mówiącej coś innego w TvPis.Poza tym przywracanie dziś dla grupki pasażerów z prowincji wysokokosztowych połączeń kolejowych to absurd ekonomiczny,na który wszyscy się składamy,ale po co?Uległa już kiedyś władza protestowi pasaż.z prowincji i okazało się że 90% to byli byli kolejarze i ich rodziny z prawie darmowymi zniżk na przej.koleją....

    • 4 7

  • Tylko transport szynowy ma sens przy połączeniu miasta z regionem (2)

    Inwestycje drogowe to, jak widać, wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zresztą wiadomo to od dawna, dlatego Londyn, Monachium czy Zurych mają tak świetnie rozwiniętą sieć torową i połączenia

    • 9 1

    • Sama prawda.

      • 2 1

    • No nie wiem

      Gdyby podsumować wszystko tj. koszt budowy linii kolejowej, taboru, elektryfikacji, koszt zasilania (cena prądu) to nie wiem ile linii byłoby biznesowo opłacalne...Jednak najkonomiczniejszy jest samochód z wielu powodów: wykorzystanie ekonomiczne (środek transportu na konkretną trasę drzwi w drzwi, środek prywatny czyli wszelkie koszty ponosi właściciel: utrzymanie, ubezpieczenie, benzyna ...

      • 1 4

  • PKM z Gdańska do Pruszcza przez Górny Taras

    • 4 0

  • SKM przedłużyć do Pruszcza od Gdańsk Śródmieście

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane