• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie rowerowy kontrapas na ul. Starowiejskiej w Gdyni

Patryk Szczerba
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ul. Starowiejska, mimo że jednokierunkowa, jest chętnie wybierana przez kierowców. Teraz będą musieli szczególnie uważać na rowerzystów. Ul. Starowiejska, mimo że jednokierunkowa, jest chętnie wybierana przez kierowców. Teraz będą musieli szczególnie uważać na rowerzystów.

Jeszcze w tym roku na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zostanie wydzielony kontrapas dla rowerzystów. To pierwsza przymiarka do Strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Jej wprowadzenie w mieście jest coraz bliższe.



Czy po wprowadzeniu kontrpasu na ul. Starowiejskiej rowerzyści będą z niego korzystać?

Jak na razie jedyny kontrapas w Gdyni znajduje się na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni. Pojawił się w zeszłym roku po apelach środowisk rowerowych. Ulica pozostała jednokierunkową, ale dla samochodów i motocykli. Pod znakami "zakaz wjazdu", "ulica jednokierunkowa" oraz nakazami skrętu pojawiła się tabliczka "Nie dotyczy rowerów". Na początku i końcu ulicy drogowcy namalowali znaki poziome.

Czytaj też:
Strefa Tempo 30 w Gdańsku jeszcze urośnie

To jednak trasa, którą rowerzyści poruszają się rzadko. Prawdziwym przełomem mają być kontrapasy w śródmieściu Gdyni, które mają być wstępem do zaproszenia do jazdy po śródmieściu większej grupy rowerzystów.

Za kilkanaście dni stosowne oznaczenie ma pojawić się na ul. Starowiejskiej. Rowerem pod prąd będzie można jechać na odcinku od skrzyżowania z ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do Placu Wysiedlonych Gdynian zobacz na mapie Gdyni.

- To niewielki odcinek, ale istotny z punktu myślenia o mieście w kontekście uspokojenia ruchu rowerowego. W przyszłym roku będziemy robili kompleksową analizę, dotyczącą wprowadzenia Strefy Tempo 30 w Śródmieściu. Mamy nadzieję, że kontrapas pokaże, że warto promować ruch rowerowy i jednocześnie nie wzbudzi negatywnych emocji - zaznacza Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Gdynia chce w ten sposób powalczyć o nagrodę "Mobility Week Award" przyznawaną przez Unię Europejską. Niewykluczone, że w ślad za kontrapasem na ul. Starowiejskiej powstaną kolejne. Jednym z pomysłów jest umożliwienie rowerzystom jadącym ze Wzgórza św. Maksymiliana swobodnego i jak najszybszego dojazdu na pl. Konstytucji ulicami: Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja zobacz na mapie Gdyni oraz Starowiejską zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Strefa Tempo 30 także w Gdyni

- To jednak wymaga sporych zmian w organizacji ruchu, skasowania istotnej liczby miejsc parkingowych i wprowadzenia dodatkowej fazy sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic: 10 Lutego i 3 Maja. Póki co, zobaczymy, jak sprawdzi się to rozwiązanie - deklaruje Zmuda-Trzebiatowski.

Gdańsk odważył się wprowadzić kontrapasy dla rowerzystów już w 2009 roku na wybranych ulicach w centrum miasta. Pomysł się przyjął, więc został rozszerzony na kolejne ulice. Razem jest ich już 12 km. Również w Sopocie na kilku ulicach rowerzyści mogą jeździć kontrapasem pod prąd.

Miejsca

Opinie (288) 1 zablokowana

  • tam jest tak wąsko (1)

    tam jest tak wąsko a jeszcze ścieżka rowerowa?

    • 8 1

    • a ile ty miejsca potrzebujesz na jednokierunkowej?

      • 1 1

  • Popieram , to jest dobry kierunek (1)

    Rowery to przyszłość, auta to śmierdząca historia

    • 13 14

    • cudowna ironia :)

      • 1 4

  • Strefa "Tempo 30", (4)

    gdyż za jej tworzenie zabierają się ludzie tempi, o IQ=30

    • 11 15

    • w Berlinie 73% ulic ma tempo 30 (3)

      wyłącz silnik, włącz myślenie

      • 12 3

      • a ty zawsze operujesz gotowymu hasełkami z plakatów czy potrafisz cos powiedzic od siebie? (1)

        • 4 3

        • od siebie to pisuję w porządnych czasopismach

          wśród anonimów wystarczą trafne hasełka z dobrych plakatów

          • 2 2

      • Jak ludzie tempi

        zorganizują komunikację miejską tak jak w Berlinie, to złego słowa o "Tempo 30" nie powiem.

        • 6 4

  • zmiany zmiany zmiany, po latach marazmu (4)

    i jeszcze ktoś zechce powiedzieć, że Masy Krytyczne nic nie dają?!

    Gdańsk jest już na 3+, lub 4
    Gdynia jest na 3= ale była NDST, poprawia się błyskawicznie

    teraz czas na Sopot

    • 11 7

    • w sopocie nie ma dramatu (1)

      tylko jak wydzielić jeden pas na niepodległosci dla rowerów w każdą stronę? W sumie po co tam 2 pasmówka ? Przecież są alternatywne drogi, u dołu grunwaldzka, u góry koło uniwerka też można puscić samchody po 2 pasach ,bo jak przeniesie się trasę dla rowerów to tam się zwolni pas. Tak, muszę w tym tygodniu pogadać o tym z Jackiem i trzeba zacząć działać. W końcu to kurort.

      • 2 2

      • w Sopocie potrzebne są drogi rowerowe wzdłuż SKM od ulicy Bohaterów Westerplatte

        do stacji Kamienny Potok

        • 1 0

    • (1)

      na "4" to Gdańsk będzie za kilka lat, jak skończą robić trasy wg STeR.
      Ale masz rację, zmienia się to wszystko na lepsze i faktycznie także dzięki temu, że wkurzeni nicnierobieniem ludzie w końcu wyszli na ulice.

      • 7 2

      • to.. może jakieś malućkie referendkum dla Karnosia?

        • 1 3

  • Najlepiej zakorkowac cale miasto! (1)

    Jestem przeciw szybkiej jezdzie po miescie, ale jednak strefa 30 wydaje sie przesada. Najpierw niech powstana alternatywne ulice, trasy szybkiego ruchu, niech poprawi sie jakosc jezdni, a pozniej mozna w srodmiesciu wyznaczyc obszar 30 km/h. Dzis w Gdyni powstaja bardzo dyskusyjne inwestycje typu infobox, muzeum emigracji czy juz mniej dyskusyjne, ale wciaz lotnisko, natomiast drogi - dziura na dziurze, jak nie dziury to studzienki, ktore sie zapadly, niektore drogi maja nawierzchnie ktora byla nie remontowana chyba od 30 lat, brakuje alternatywnych ulic, jak gdzies sa roboty, to korki niemilosierne (np. wystarczy zamknac kawalek estakady kwiatkowskiego i dzieja sie cuda). Dla mnie strefa 30 to temat zastepczy.

    • 12 10

    • dzieki strefom 30 jakość nawierzchni utrzymuje się dłużej po remoncie

      nawierzchnia się niszczy najbardziej od przyspieszania i hamowania, w strefie 30 takie manewry są dużo łagodniejsze i w mieście jest dzięki temu mniej hałasu, a ruch jest bardziej płynny.

      • 4 0

  • Rowery (2)

    Niedługo "równoprawni uczestnicy ruchu drogowego" będą wszędzie. Tylko kto ich nauczy kodeksu drogowego?
    Kto znajdzie sprawcę wypadku, skoro nie posiadają tablic rejestracyjnych itd itp.
    Na ulicach panuje "wolna amerykanka" jeżeli chodzi o rowerzystów.

    • 15 13

    • za to wszyscy kierowcy potulnie przestrzegają przepisów

      zwłaszcza dotyczących parkowania na chodnikach i zostawiania co najmniej półtora metra dla rodziców z dziećmi na wózkach.

      • 5 0

    • Lepiej nie jeździj do Niemiec, a Holandię czy Danię omijaj szerokim łukiem.

      • 5 2

  • Tylko biedni dzis sie zachwycaja samochodem bo to luksus dla biednych !!!!!!!!!!! (9)

    Samochod jest wylacznie luksusem biednych a do tego naiwnych bo oplaty i koszty rocznie w wielu przypadkach przewyzszaja cene samochodu . Bogaty swiat juz dawno wie ze w miastach najlepiej sie poruszac komunikacja miejska lub piechota czy rowerami i nie jest to wynik ich dziwactw tylko myslenia oraz dbania o swoje miasta . Polakom brak czegos takiego jak myslenie o dobrze wspolnym !

    • 25 27

    • bogaczu! o dobru a nie o dobrze (6)

      Krezusie - popedałuj ze Śródmieścia na Dąbrowe a potem wskaż mi to dobro wspólne. P/S .../ Bogaty swiat juz dawno wie ze w miastach najlepiej sie poruszac komunikacja miejska lub piechota czy rowerami /... - "a gupie użedniki słószbowe ałta majom.

      • 4 8

      • dopiero teraz zauwazylem ze napisalem '' dobrze'' zamiast dobru :)) wspolne dobro oczywiscie ! (4)

        Wiec ci '' syndromie starbaks'a '' odpowiem jeszcze ciekawiej ze bez problemu chodze z Gdyni do Sopot na piechote a sama swietojanska przemierzam w kilka doslownie munut piechota bez zadnego problemu . Ciekawe co ? nawet roweru mi sie nie chce uzywac :) i nie mowie tu o jakims biegu tylko o normalnym chodzeniu ot tak dla przyjemnosci . Moge te odcinki przejechac samochodem czy rowerem ale sobie nieraz chce chodzic :) na starosc sie najezdzisz samochodem do szpitala :) wiec poki masz zdrowie to warto sie poruszac samodzielnie ! powaznie !. Winda tez jest dla ludzi ae wole po schodach chodzic ! Takie dziwactwo :)

        • 9 5

        • zuch! ja też tak robię, i nie moge się napatrzec na tych ludziów co w korkach stoją. do roboty jeżdzę na 2 kółkach 10km i czasem żałuję że tak blisko mam bo bym sobie dalej pojechał, wogóle bym się pozbył samochodu ale czasem trzeba dzicko zawiźć czy do rodziny wyskoczyć w Polske ale do jazdy po miescie to auto jest niepotrzzebne. Jeżeli chodzi o temat artykiłu to pomysł jest do doopy, po kocich łbach to się rowerem słabo jeżdzi i już widzę jak sobie z tego pasa będą robić parking dla aut, trzeba kupić nowy plik karteczek z kut.asem do przyklejania dla tych frajerów

          • 3 1

        • Gdzie u mnie widziałeś Sopot? (2)

          "Sama swietojanska" ma kilometr; ze śródmieścia na Dąbrowę jest ponad 11 kilometrów (dalej niż do Sopotu) i nie po płaskim, tylko ostro pod górkę (różnica wzniesień - 150 m); a jak jesteś taki chojrak - spaceruj 2 x dziennie do pracy z Dąbrowy do Cisowej i vice versa(a to już nie jest 11 kilometrów, trajtek jedzie 58 minut wg rozkładu i chyba jest szybszy od Ciebie)a potem dywaguj o luksusie dla biednych .

          • 7 2

          • oczywiscie ze samochod to luksus dla bednych !!!!!!!!!! (1)

            przeciez sam napisales '' sluzbowy ksiezycowy :)'' ze musisz dzien w dzien zasuwac do roboty wiec milionerem nie jestes chyba bo milionerzy nie zasuwaja z Dabrowy do Cisowej non stop ! oczywiscie to zart ale tak jest . A po drugie co to jest 11 kilometrow ? chyba w zyciu nie biegales dla sportu bo 11 kilometrow to maly pikus i tyle biega sie dla sportu praktycznie normalnie ! jezeli oczywiscie uprawiasz jakis sport ? a na rowerze 11 kilosow to wrecz zabawa dla dziecka bo to zadna odleglosc nawet dodajac jako 22 kilosy . Gdynie cala wszerz i wzdluz piechota obejdziesz w parenascie minut a co ciekawsze nieraz szybciej dotrzesz z punktu a do b niz samochodem :) oj chyba malo sportu uprawiasz tak ogolnie :). Przeciez nikt ci nie broni samochodem jezdzic ale nie rob tez jakiegos problemu z odleglosci zaledwie 11 kilometrow bo ludzie do Londynu dzien w dzien jezdza po 50 czy 60 kilometrow w jedna strone i jakos zyja a przewaznie jezdza koleja :) Wiec w Londynie bys przepadl !:)

            • 3 9

            • Serio? Dojdziesz piechotą z Wielkiego Kacku na Oksywie w kilkanaście minut?

              • 7 3

      • Bogaty świat owszem, ale od bogactwa dzieli Cię kryształowa góra,

        na którą nie będziesz się chyba wdrapywał rowerem?

        • 0 3

    • Taaaa. Bogacze na zachodzie jeżdżą wszędzie trolejbusami albo chodzą na piechotę

      Jak ktoś chce płacić za OC i paliwo, to nie wtykaj nosa w jego portfel i wracaj smarować łańcuch.

      • 2 5

    • tylko ze wielu z tych "bogaczy samochodowych" mieszka na zad...

      daleko od miasta - bo taniej było..

      • 9 1

  • Władysława IV przez deptak;-) póścimy-albo tunel zbudujmy pod Starowiejską

    dobre ;-))) a i tunel pod wodą na Hej z Gdyni najlepiej prosto ze Skweru ;-)))

    • 2 6

  • tam jest tak wąsko (1)

    a jeszcze scieżka rowerowa? ten bruk wymieniliby na cos nowszego.

    • 10 3

    • tam jest tak wąsko

      100/100

      • 2 1

  • Czy Gdynia musi kopiować wszystko to, co jest w Gdańsku??? (9)

    Dlaczego Gdynia nie może wprowadzać własnych pomysłów?

    • 39 68

    • Gdynia nie kopiuje

      korupcji w gdańsku

      • 2 2

    • odezwał się

      kolejny poniemiecki burak z kompleksami

      • 2 1

    • na szczęście bólu d...y nie kopiujemy

      • 4 0

    • W gdyni są 100 lat za Gdańskiem (4)

      brak ścieżek rowerowych, brak automatów biletowych, brak tablic elektronicznych na przystankach i rozpadający się tabor autobusowy

      • 22 31

      • haha, tylko, że Gdynia od zawsze miała nowocześniejszy tabor, podczas, podczas gdy w Gdańsku jeżdziły wysokopodłogowe Jelcze (1)

        więc nie pisz bzdur

        • 11 8

        • Tak kiedyś było. PLO i stocznia też.

          Ogarnij się, jest 2013 rok!

          • 3 1

      • biorąc pod uwagę ze Gdańsk ma 1000 lat a Gdynia nawet nie ma 100 lat to wyprzedzamy Was znacznie będąc tylko 100 lat za Wami

        • 28 8

      • i brak tramwajów

        lub innych sprawnych pociągów

        • 7 10

    • kopiujmy to, co dobre, a to akurat jest dobre

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane