• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczna droga do szkoły. Gdańsk rozpoczyna badania

Krzysztof Koprowski
25 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach. Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach.

Czy uda się wyeliminować śmiertelne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów z gdańskich ulic? Krokiem w tę stronę ma być reorganizacja ruchu wokół szkół podstawowych w mieście. O jej kształcie zdecydują m.in. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.



Czy należy ograniczyć dojazd autem do szkół?

Przypomnijmy: w trakcie poprzedniej kampanii wyborczej włodarze miasta zapowiedzieli wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu, który w już pięcioletniej perspektywie ma spowodować ograniczenie do zera liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Teraz, na kilka dni przed kolejnymi wyborami, temat pojawia się ponownie. W poniedziałek przed szkołą podstawową nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska urzędnicy zapowiedzieli rozpoczęcie badań ankietowych, których wynik ma być podpowiedzią, w jaki sposób zmienić organizację ruchu w obrębie placówek edukacyjnych.

- Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dotarcia do szkół drogą pieszą oraz rowerową. Jest on zgodny ze strategią mobilności, która była wypracowana podczas szerokich konsultacji społecznych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta Gdańska i kandydatka na prezydenta w wyborach 3 marca. - Na podstawie raportu z badań oraz zawartych w nim rekomendacji będziemy wdrażali zmiany, by dotarcie do szkoły było bezpieczne, aby rodzice czuli się spokojniej i pewniej, wysyłając dzieci na zajęcia.

Badania ankietowe oraz audyt terenowy



Oprócz badań ankietowych skierowanych do uczniów, rodziców i pracowników szkół, które potrwają do czerwca, wykonany będzie też audyt terenowy wokół każdej szkoły z udziałem przedstawicieli Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego UMG, Policji, Straży Miejskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Szkoły objęte programem:

  1. SP nr 12 zobacz na mapie Gdańska (Ujeścisko - Łostowice),
  2. SP nr 19 zobacz na mapie Gdańska (Orunia),
  3. SP nr 42 zobacz na mapie Gdańska (Suchanino),
  4. SP nr 45 zobacz na mapie Gdańska (Wrzeszcz Górny),
  5. SP nr 62 zobacz na mapie Gdańska (Krakowiec - Górki Zachodnie),
  6. SP nr 67 zobacz na mapie Gdańska (Śródmieście),
  7. SP nr 79 zobacz na mapie Gdańska (Przymorze Wielkie),
  8. SP nr 83 zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  9. Pozytywna Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  10. Morska Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Chełm).

- Chcemy dowiedzieć się, w jaki sposób uczniowie najczęściej docierają do szkoły i dlaczego wybierają akurat ten środek transportu oraz jakie rozwiązania mogą zmienić ich dotychczasowe zachowania transportowe. Zależy nam, aby ta droga była bezpieczna, ale jednocześnie aktywna mobilnie - abyśmy nie podwozili naszych dzieci samochodami pod szkołę - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
- Wybraliśmy różne szkoły z różnymi drogami dojścia czy dojazdu oraz różnymi zachowaniami transportowymi uczniów. Obecna sytuacja wokół szkół nie jest zła, ale chcemy, by było jeszcze lepiej, aby rodzice i uczniowie mogli się czuć bezpiecznie - podkreśla Zbigniew Korytnicki, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Na początku każdego roku szkolnego otrzymujemy dziesiątki telefonów z prośbami o kontrole drogowe - najczęściej pod kątem nieprawidłowego miejsca wysadzania pasażerów, parkowania oraz blokowania wyjazdów i dróg ewakuacyjnych.

Gdynia chce zadbać o bezpieczeństwo pod szkołami



Pierwsze rozwiązania, gdy będzie gotowy raport



Urzędnicy do czasu przygotowania raportu nie chcą wskazywać żadnych rozwiązań, które mogą doczekać się wdrożenia. Na ten moment nie deklarują więc np. możliwości ograniczenia ruchu aut w bezpośrednim otoczeniu szkół (takie rozwiązania są brane pod uwagę m.in. w Krakowie, Poznaniu i Łodzi) czy uruchomienia dodatkowych linii autobusowych, dowożących uczniów do placówek.

- Poczekajmy najpierw na wnioski i rekomendacje z badań - ucina spekulacje Dulkiewicz.
- Raport z rekomendacjami będzie gotowy w czerwcu br. Wdrażanie rekomendacji planujemy rozpocząć od września - zapowiada Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG oraz pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Chciałbym zaznaczyć, że gdańska komunikacja miejska (bez tramwajów)

    Co by nie mówić (bo są incydenty), na tle wielu rozwiniętych krajów, jak np. południe Francji czy USA jest naprawdę czysta i bezpieczna. Niewielkim kosztem można ją dociągnąć do bardzo przyzwoitego poziomu. Niechęć do niej wynika również z sarmackiej natury niechęci do "mieszania się z plebsem", głownie ludzi którzy nie korzystali z niej ostatnich kilka lat. Tym ludziom nie przeszkadza smród z kominów i rur wydechowych jak stoją w korku, ale jak coś nieciekawie pachnie w autobusie to już za wielki problem.

    • 2 1

  • Tak dla audytów pieszych (1)

    Niech urzędnicy przejdą się ulicami, tak jak uczniowie co dziennie. Niech postoją na czewonym, na wieloetapowym przejściu, niech posłuchają hałasu i niech dojadą komunikacją. Piszę to bez złośliwości, to naprawdę ma szansę przynieść pozytywne zmiany.

    Brawo za pomysł i czekamy na wyniki i decyzje.

    • 8 0

    • Marzenia ściętej głowy

      "Audyt" to przedwyborczy pic na wodę, albo jakaś ustawiona akcja z szybkim wydaniem "unijnych" pieniędzy, bo akurat taki program jest dostępny.

      • 1 1

  • audyt dróg - sprawdzić szkołę metropolitarną Kowale

    Szkoda, że przy nowoczesnej szkole metropolitarnej w Kowalach nie ma nowoczesnych przejść dla dzieci - a w zasadzie nie ma żadnych. Droga dzieci do szkoły nieoświetlona, brak widocznego dla aut oznakowania i oświetlenia przejść dla pieszych. Przy przejściach dla pieszych parkingi na których stoją auta dostawcze - nie widać wchodzących na przejścia z ulicy, szczególnie jesienią i zimą kiedy szybko jest ciemno.

    • 5 0

  • Sp79

    Przejście przez Rzeczypospolitej na wysokości Kołobrzeskiej to walka o życie dla dzieci ! Pod sygnalizatorami są zielone strzałki i kierowcy nagminnie wymuszają pierwszeństwo na pieszych, którzy maja zielone światło. Proponuje zdjąć te strzałki ponieważ już było kilkanaście potrąceń pieszych i rowerzystów.

    • 3 0

  • droga Warszawską

    dzieci z osiedla , które muszą przejsć przez ul. warszawską a któe z checia pojechałyby rowerem niemoga gdyż Warszawska nie ma ścieżki, auta pedzą- jak nie ma korków, poza tym chodnik jest bardzo wąski że nawet 2 osoby nie mogą sie ominąć. Moze aż od tej strony drogi z domu do szkoły należaloby spojrzeć.

    • 5 0

  • bezpieczne przejscia

    Zdziwiona jestem brakiem zaintersowania Morena.. tu z roznych stron osiedla dojescie do szkoly podstwowej nr1 M.Zaruskiego jest bardzo niebezpieczne np przejscie przez ulicę Wilenską od stony Raciborskiego to skrzyzowanie .Tu powinen być spowalniacz dla kierowcow w obu kierunkach jazdy..Przejscie dwuetapowe wysepka w zimie oblodzona ..Brak slow

    • 4 0

  • W Gdańsku to pikuś. Przejedźcie się rano w

    stronę Sierakowa. Tam dzieciaki popylaj zimą w ciemnościach z buta poboczem ruchliwej drogi wojewódzkiej. Chodnika często nie ma.

    • 1 1

  • Pasy i znaki .

    Będę złośliwy i powiem tak .Może zlikwidować pasy i znaki informujące o przejściach dla pieszych /czytaj - dla dzieci/ Jest taka dzielnica Morena i na niej ulica Marusarzówny , na końcu której jest duża szkoła , no i proszę ,nie ma na nie pasów , znaków przejść dla uczni , no i co ? Jeszcze nie było tragedii !- do czasu .a więc można -można.

    • 2 0

  • Szkoła nr 86 przy ul. Wielkopolskiej w Gdańsku wynajmuje m.in. budynek koło kościoła przy ul. Świętokrzyskiej, do którego

    Szkoła nr 86 przy ul. Wielkopolskiej w Gdańsku wynajmuje m.in. budynek koło kościoła przy ul. Świętokrzyskiej, do którego uczęszczają dzieci klas II. Dzieci te nie wezmą udziału w "Rowerowym Maju", bowiem nie ma odpowiedniej i bezpiecznej drogi do szkoły!

    • 0 1

  • Dzisiaj miasto jeśli chodzi o szkoły podstawowe wygląda jak wieś za czasów Gierka.

    Gierek polikwidował małe szkoły podstawowe we wsiach i zbudował Zbiorcze Szkoły Gminne.
    Dzieciaki musiały do nich dojeżdżać - jednak były szkolne autobusy.
    Teraz miejscy deweloperzy budują osiedla bez szkół. Dzieci z miasta, tak jak kiedyś wiejskie muszą dojeżdżać do szkoły.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane