- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (217 opinii)
- 2 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (41 opinii)
- 3 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (57 opinii)
- 4 Napadli na salon gier i ukradli pieniądze (55 opinii)
- 5 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (83 opinie)
- 6 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (166 opinii)
Bezpłatny tramwaj dla kierowców rozwiąże problem z parkowaniem w Brzeźnie?
Przywrócenie sezonowej linii tramwajowej 63 do Brzeźna - z możliwością korzystania z niej za darmo dla kierowców i ich współpasażerów. Do tego ankieta badająca zwyczaje zmotoryzowanych oraz częstsze kontrole straży miejskiej wobec tych, którzy w nadmorskiej dzielnicy parkują w miejscach niedozwolonych. To trzy postulaty, których wprowadzenia w życie chcą radni. Miałoby to rozwiązać problem z nielegalnym parkowaniem w Brzeźnie, który znowu przybiera na sile.
- Istnieje duże ryzyko i mamy takie obawy, że ten przystanek drugi rok z rzędu będzie nieczynny dla linii tramwajowej 63, która od lat łączyła dalsze części Gdańska, dzielnice południowe z Brzeźnem, umożliwiając sprawny transport na plażę w ok. 40 minut. W ubiegłym roku władze miasta, tłumacząc się pandemią, zawiesiły funkcjonowanie linii 63. W naszym odczuciu należy ją przywrócić - mówił Andrzej Skiba, miejski radny PiS. - Idealne byłoby przywrócenie jej całorocznie. Realistycznie oczekujemy przywrócenia jej na okres letni. Kwestią otwartą jest, czy od 1 czerwca, czy od 24 czerwca. Ta linia powinna funkcjonować przede wszystkim w weekendy, w godz. 10-16 co 10-15 minut, kiedy Brzeźno notuje największe zainteresowanie. W związku z przyjazdami tu turystów i mieszkańców pojawia się problem znany, czyli nielegalnego parkowania w Brzeźnie. Rozwiązanie tego problemu musi mieć charakter systemowy.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk
Takim rozwiązaniem miałoby być nie tylko przywrócenie sezonowej linii 63 w weekendy. Ale co ważne, wprowadzenie możliwości bezpłatnych przejazdów nią dla kierowców oraz ich współpasażerów.
- Jak to widzimy? Punktem odniesienia niech będą dobre wzorce związane z dniem bez samochodu. Uważamy, że każdy właściciel czy współwłaściciel samochodu, posiadając dowód rejestracyjny samochodu, powinien mieć możliwość zabrania do 4-5 osób bezpłatnym tramwajem linii 63 - tłumaczył Skiba. - Taki projekt, bezpłatna linia 63 dla kierowców, mógłby być projektem pilotażowym. Chcielibyśmy go sprawdzić przez miesiąc, dwa i zobaczyć, jakie będą skutki.
Oprócz darmowej linii ankieta i kontrole straży
Radny przedstawił jeszcze dwa inne postulaty, które miałyby zlikwidować problem z parkowaniem w Brzeźnie:
- Ankiety dla kierowców, którzy przyjeżdżają na plażę w Brzeźnie, by poznać powody, dlaczego wybierają samochody, a nie komunikację miejską. Temat został podjęty z władzami miasta już w 2019 r., ale ankiet ostatecznie nie przeprowadzono.
- Wzmożone kontrole straży miejskiej, połączone z częstszym karaniem, wymierzone w nielegalnie parkujących na wzór ubiegłorocznych, które przyniosły efekty.
Straż wystawia mandaty w Brzeźnie. Film archiwalny
Skiba podkreślał, że już sama majówka, która do Brzeźna przyciągnęła tłumy, pokazała, że oferta komunikacyjna w tym miejscu jest niewystarczająca.
- W związku z tym wzywamy władze Gdańska do dialogu. Chcemy rozmawiać o dobrych rozwiązaniach dla polityki parkingowej w Brzeźnie i takich, które muszą uwzględniać dobrą politykę związaną z komunikacją miejską - powiedział Skiba.
Pomysł przywrócenia linii 63, także w formie bezpłatnej dla kierowców, poparła Patrycja Kardasz, radna dzielnicy Brzeźno.
- Popyt na ten tramwaj był ogromny i wierzę, że jego przywrócenie pomoże w rozwiązaniu problemu z nielegalnym parkowaniem w naszej dzielnicy, który nasila się zawsze w wakacje i weekendy - zaznaczyła.
Będzie oświadczenie i interpelacja
W najbliższy czwartek, podczas posiedzenia zarządu Rady Dzielnicy Brzeźno, mają zostać opracowane szczegóły formalne pomysłu - powstanie w tej sprawie oświadczenie. Miejscy radni PiS zapowiadają też złożenie w tej sprawie interpelacji.
Radni dodawali, że obecnie trudno im oszacować, jaki byłby dla miasta koszt wprowadzenia w życie tego pomysłu.
- To wszystko zależy od tzw. liczby wozokilometrów tramwajowych, czyli różnych zmiennych, oraz od intensywności działania tej linii. Skontaktujemy się w tej sprawie z przedstawicielami ZTM, wystosujemy stosowne zapytania. Liczymy na merytoryczny i konstruktywny dialog z urzędnikami - zapowiedział Skiba. - Z całą pewnością radni PiS podniosą rękę za zwiększeniem wydatków, jeśli poprawi to jakość komunikacji miejskiej. Na transporcie publicznym nie powinniśmy oszczędzać.
ZTM zakłada, że linie sezonowe wrócą...
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przypomina, że linie tramwajowe sezonowe 63 (Łostowice - Brzeźno plaża) i 68 (Łostowice - Stogi plaża) uruchamiane są w tzw. ścisłym sezonie letnim, czyli od końca czerwca do końca sierpnia.
- Zakładamy, że w tegorocznym sezonie sytuacja pandemiczna na tyle się poprawi, że tramwaje linii 63 i 68 ponownie będą kursować - informuje Zomkowski. - Standardowo w sezonie letnim oprócz linii 63 i 68 wzmacniana jest oferta przewozowa na linii 8, a dodatkowo w tzw. "szerokim" sezonie (maj-wrzesień) na trasę wyjeżdżają autobusy linii sezonowych 606, 622, 658. Częstotliwość kursowania tramwajów na tych liniach będzie dostosowana do aktualnych potrzeb przewozowych - wskazuje.
...ale wprowadzenia darmowych przejazdów nie planuje
Nic jednak nie wskazuje na to, żeby miasto miało przychylić się do wprowadzenia bezpłatnych przejazdów liniami sezonowymi dla kierowców samochodów.
- Jeżeli chodzi o zwolnienie z opłat za przejazd tramwajem pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu, to nie planujemy wprowadzania takiego rozwiązania - mówi Zomkowski. - Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły ten dochód. W roku pandemii 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. - argumentuje.
Dyrektor ZTM powołuje się przy tym na badania, które wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na skorzystanie z komunikacji miejskiej, jest atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta.
- Dlatego zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii. Trzeba pamiętać, że głównymi użytkownikami autobusów i tramwajów linii sezonowych dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowoduje przeniesienie tego kosztu na gdańskich podatników. Ewentualne bezpłatne bilety powinny być przywilejem, z którego korzystać będą płacący tu podatki mieszkańcy naszego miasta - mówi Zomkowski.
Miejsca
Opinie (296) 8 zablokowanych
-
2021-05-05 16:05
Linia plażowa SKM Gdańsk Główny - Gdańsk Brzezno
Nowe Szkoty i Zaspa Towarowa zlikwidowane, Stocznia i Kolonia zapomniane przez Boga, dojazd zatem bez zatrzymywania zająłby niecałe 10min
- 0 0
-
2021-05-05 23:27
Jak ten teren pętli się marnuje. Powinni zbudować (1)
tam 100 metrowy apartamentowiec. Chętnie bym zamieszkał nad morzem ale w Brzeźnie same stare bloki bez wind...
- 1 1
-
2022-12-27 17:53
Ja uważam, że nawet 200 metrowy powinni wybudować i w środku pętli, to niczemu nie przeszkadza przecież. W środku pętli elegancki - wybudowany np. przez Robyg - wielki, taki wyyyyyyyyyyyyyyyysoki budynek - byłoby super i do tramwaju blisko!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
- 0 0
-
2021-05-06 13:23
Darmowe przejazdy tramwajami
Nie nie nie nie.!!! Bo nie ma nic za darmo .Jezeli ktoś mówi że cos jest za darmo to kłamie. Bo za prąd trzeba zapłacić, kupić nowy tramwaj szyny itp.a po drugie praca kierowcy/motorniczego to nie wolontariat i motorniczemu też trzeba zapłacić bo za pracę należy się zaplata. A po trzecie kodeks pracy nie przewiduje wolontariatu.
- 0 0
-
2021-05-11 00:00
Dlaczego tylko kierowcy mają jeździć za darmo ? Jeżeli kogoś stać na samochód to i stać go na bilet.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.