• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezproblemowy przejazd przez tory w Chyloni najwcześniej za 5 lat

Patryk Szczerba
31 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kierowcy zmuszeni są codziennie czekać na przejazd samochodem jednorazowo nawet pół godziny. Kierowcy zmuszeni są codziennie czekać na przejazd samochodem jednorazowo nawet pół godziny.

Nowy wiadukt kolejowy i drogowy przy okazji planowanego przez PKP remontu torów z Chyloni do Słupska ma rozwiązać sprawę tworzącego się zatoru na rogatkach na ul. Północnej i Puckiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Inwestycja przygotowywana przez PKP nie jest jednak jeszcze nawet w fazie projektowania i już wiadomo, że prace budowalne zakończą się nie wcześniej niż w 2021 roku.



Czy wierzysz, że za 5 lat przejazd przez tory w Chyloni nie będzie sprawiał kłopotów?

Przejazdy kolejowe doprowadzają do sporych nerwów od wielu lat głównie mieszkańców Chyloni i Pogórza. Szlabany opóźniają jazdę o kilka minut, ale bywa, że oczekiwanie na ich podniesienie po przejeździe pociągu trwa nawet pół godziny.

Wcześniej OPAT, teraz remont torów

Wszystko trwa tak długo z powodu dwóch zarządców infrastruktury kolejowej na tym odcinku: SKM i PKP PLK. Dróżnik, by puścić ruch samochodowy musi otrzymać sygnały od dyżurnych ruchu z obydwu miejsc. Sprawa jest znana doskonale w magistracie, ale przez lata nie udało się wypracować szybkiego i konkretnego rozwiązania problemu, więc frustracja mieszkańców zmuszonych czekać na przejazdach narasta, a jej ujście widać m.in. w opiniach pod artykułami dotyczącymi problemów drogowych Gdyni. Ostrze krytyki wymierzone jest głównie we władze miasta.

Nadzieją dla rządzących Gdynią był przez chwilę OPAT, gdzie zostało zarezerwowane miejsce pod rozwiązanie drogowe. Koszt 14-kilometrowej drogi szacowany jest na 1,586-1,66 mld zł, ale szanse powstania drogi poddaje w wątpliwość coraz więcej osób.

Temat korków na znienawidzonych przez kierowców przejazdach powrócił podczas spotkania z mieszkańcami Meksyku, który będzie poddany w najbliższych latach procesowi rewitalizacji.

Po powstaniu wiaduktów i modernizacji linii, dotychczasowe przejazdy kolejowe będą prawdopodobnie zlikwidowane. Po powstaniu wiaduktów i modernizacji linii, dotychczasowe przejazdy kolejowe będą prawdopodobnie zlikwidowane.
- Z tego, co usłyszeliśmy PKP chce remontować tory i przy okazji rozwiązać ten problem. Mieszkam po stronie Meksyku już 12 lat, a "reszta świata", tj. praca, szkoła dziecka są po drugiej stronie. Stąd moja prośba. Może są jakieś szanse, by przyspieszyć prace albo w jakiś sposób ulżyć kierowcom, bo jest coraz gorzej - pisze pani Joanna.
O tym, że rozwiązanie związane z budową wiaduktów jest brane pod uwagę pisaliśmy po raz pierwszy półtora roku temu. Jest to możliwe dzięki planowanym przez PKP PLK remontom linii 202 z Chyloni do Słupska i linii prowadzącej do portu, których finansowanie ma pochodzić w części z budżetu unijnego.

Wciąż przed projektowaniem

Problem w tym, że kolejarze wciąż nie mogą zdecydować, w jakim zakresie przeprowadzać modernizację torów, by odpowiadała ona potrzebom pasażerów.

- Dokumenty są jeszcze opracowywane, trwają analizy, nie zostały ostatecznie zaakceptowane przez zamawiającego - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - tłumaczy lakonicznie Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
Studium wykonalności miało pojawić się do końca roku, by w roku bieżącym rozpocząć projektowanie. Kłopot w tym, że inwestycja jest w powijakach, więc o przygotowanych rozwiązaniach dla linii kolejowej 202 i kierowców przejeżdżających przez przejazd w Chyloni wciąż można mówić jako o wariantach. Sprawę komplikuje też fakt, że początkowo udogodnień dla kierowców w ogóle nie planowano.

Wiadukty poprawią jazdę zarówno przez tory, gdzie jadą pociągi osobowe i SKM, jak i ładunki zmierzające do portu. Wiadukty poprawią jazdę zarówno przez tory, gdzie jadą pociągi osobowe i SKM, jak i ładunki zmierzające do portu.
Czytaj też: Propozycje, którędy pokonać tory na Oruni

- W trakcie opracowywania studium wykonalności zidentyfikowano zasadność ewentualnej budowy wiaduktu przy ul. Puckiej w Gdyni Chyloni. Warunkiem jest zawarcie porozumienia z Urzędem Miasta Gdyni, w którym określone będą warunki współfinansowania realizacji skrzyżowania bezkolizyjnego przez miasto oraz likwidacji przejazdów w poziomie szyn w obrębie stacji Gdynia Chylonia - opowiada Ewa Symonowicz-Ginter.
Więcej szczegółów o przedsięwzięciu od przedstawicieli PKP trudno uzyskać. Ze wstępnych ustaleń, o których słyszymy od władz Gdyni wynika z kolei, że pojawią się dwa wiadukty w ciągu ulicy Puckiej zobacz na mapie Gdyni.

W planach dwa wiadukty

- Jeden z nich będzie kolejowy, tam, gdzie biegną tory zobacz na mapie Gdyni, po których jeździ m.in. Szybka Kolej Miejska. Wstępnie ustaliliśmy, że finansowanie obiektu oraz tego, co będzie w obrębie pasa kolejowego spoczywałoby na barkach PKP. My zajęlibyśmy się wjazdem i wyjazdem z tunelu. Drugi byłby wiaduktem drogowym finansowanym na takich samych zasadach i pojawiłby się w miejscu, gdzie przebiega infrastruktura kolejowa gdyńskiego portu zobacz na mapie Gdyni, która też będzie przebudowywana - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Wśród propozycji dla infrastruktury prowadzącej do portu pojawia się też kładka pieszo-rowerowa, choć miasto forsuje pełne rozwiązanie uwzględniające też przejazd samochodów. Różnica w kosztach byłaby pokryta z budżetu miasta.

Projektowanie inwestycji na linii z Chyloni do Słupska powinno potrwać do 2019 roku. W tym samym roku zaplanowano rozpoczęcie realizacji. Remont potrwa dwa lata. Jej koszt według analiz studialnych wyniesie od ok. 1,6 mld zł do ok. 2,2 mld zł, w zależności od wybranego wariantu.

Miejsca

Opinie (212)

  • to jest ciekawe (5)

    na świecie drążą tunele w skałach, powstają kilkukilometrowe mosty na morzu i inne cuda inżynierii drogowej, a u nas przez kilkanaście lat nie można wybudowac głupiego wiaduktu albo prostego tunelu ułatwiającego życie dziesiątkom tysięcy ludzi.

    • 42 0

    • Wszystko prawda, ale u nas jest k.p.a i inne przepisy

      badania środowiskowe, pozyskanie praw do gruntów i odszkodowania, liczne uzgodnienia branżowe i pozwolenia, przetarg na projekt, przetarg na wykonawcę, itd, itd. Wszędzie terminy administracyjne, czas na odwołania i uprawomocnienie decyzji. Wynik jest taki, że robota trwa kilka miesięcy, ale robienie kwitów trwa kilka lat.

      • 5 5

    • Kilka lat temu byliśmy w Chorwacji (2)

      Długie tunele wyryte w skale, piękne autostrady...a kraj raptem 10/15 lat po ciężkiej i wyniszczającej wojnie. Wiem, ze są dofinansowania ale Chorwacja akurat nie jest członkiem UE a jednak jakoś sobie poradziła z ulokowaniem środków. Nie mowię ze wszystko jest tam na cacy, ale akurat stan dróg i te tunele były dla mnie ogromnym zaskoczeniem.
      A na puckiej trza czekać.

      • 9 3

      • akurat drążenie w skale jest prostsze i tańsze niż budowanie na niestabilnym piachu, ale i tak nie usprawiedliwia to faktu, że problem przejazdów na Północnej i Puckiej jest do dnia dzisiejszego nierozwiązany

        • 5 2

      • Mylisz się Chorwacja jest w UE od 2013 r.

        • 1 0

    • Zapytaj Niemców, co z lotniskiem pod Berlinem :) Kolejne Euro i bez szans na oddanie do użytku.

      • 1 5

  • zamiast muzeów i filmówki (15)

    miasto mogło samo zrobić ten tunel w ciągu roku (w Sopocie zrobiono przepych pod czynnymi torami)

    • 31 7

    • (12)

      jak mają robić na terenie PKP?

      • 1 10

      • na podstawie umowy (8)

        • 8 1

        • (3)

          hahahahaa przecież PKP nie jest tym zainteresowane. Tak samo jak w Oruni.

          • 1 10

          • Na Oruni to miasto nie było zainteresowane (1)

            bo musiałoby współfinansować

            • 9 0

            • tam ruch jest wielokrotnie mniejszy

              Gdańsk za to wybudował ostatnio tunel pod torami na granicy z Sopotem i wiadukt wzdłuż nowej Wałowej i nowej Słowackiego

              • 1 0

          • Kolej jest jak najbardziej zainteresowana. Odpadają im koszty utrzymania przejazdów (naprawy, pensje dróżników, itp).

            • 4 1

        • przeczytaj jeszcze raz artykuł, ale ze zrozumieniem (3)

          blokuje państwowy PKP a poseł Horała nic nie robi chociaż powinien znać problem i go rozwiązywać !!!

          • 1 8

          • oto oblężona Gdynia a wokoło źli ludzie i spiski - swoją drogą tunel do tzw ergo areny powstał pod czynnymi torami i nie było problemu

            • 14 0

          • To Ty przeczytaj ze zrozumieniem (1)

            Budowa wiaduktów w tych miejscach jest w gestii miasta ale ono czeka bądź na PKP, bądź GDDKiA aby te coś zrobiły to miasto sie ewentualnie dorzuci.

            • 8 1

            • Sorry a co GDDKiA ma do tego?

              • 0 0

      • (1)

        Dziwne że w Gdańsku do Ergo Areny można było zrobić tunel bez problemu, tam PKP nie blokowało?

        • 10 0

        • Podobnie jak z bezkolizyjnymi przejazdami w Pruszczu Gd., Cieplewie, Wejherowie czy Lęborku, ale gdyńskiemu oszołomowi nie wytłumaczysz, to wina wszystkich dookoła tylko nie tej bandy nieudaczników z Piłsudskiego.

          • 1 0

      • Hmm, pomyślmy?

        Tak samo jak robili węzeł Franciszki? W drodze umowy z zarządcą torów?

        • 1 0

    • Dr Fred

      czas samemu sie wyleczyć bo z główką coś nie tak :))

      • 0 7

    • I lotniska

      • 0 0

  • Walka z PKP i tak już trwa dość długo. Kolejom te pomysły nie są na rękę (3)

    bo mają inny pomysł na te tereny. To nie tajemnica.

    • 6 7

    • Jaka walka z PKP? (2)

      Niby kto chce cos budować I walczy z PKP? PKP ma tory I nic nie musi budować. A miasto nie ma pieniędzy więc nie walczy I nie buduje.

      • 7 1

      • (1)

        chyba żartujesz? :)))) buhahahaha

        • 0 5

        • co w tym jest smiesznego?

          PKP w ramach modernizacji E65 zrobiło tory do Chyloni I tam gdzie wymagało tego prawo to zrobiło wiadukty. Teraz jak miasto chce jakies dodatkowe to samo musi zrobic tak jak to zrobiło na Wzgórzu.

          • 5 0

  • Ulica Kwiatkowskiego (6)

    Czy miasto ma zamiar dokonac remontu ulicy Kwiatkowskiego poprzez dodanie dodatkowego pasa

    • 15 4

    • Nie remontowana chyba od czasu jej powstania, tarka i same dziury.. :(

      • 8 1

    • .:) (1)

      Jak prezydent przeprowadzi się w tamte rejony to będzie remont

      • 12 0

      • To w wyborach patrzeć gdzie mieszka kandydat i wybrać takiego z rejonu Pogórza :)

        • 9 0

    • Tak ale nie za tych rządów

      • 4 0

    • Kwiatkowskiego to i tak elegancka droga w porównaniu do Wiśniewskiego przy BCT. Wstyd przed obcokrajowcami przypływającymi promem

      • 1 0

    • senior rafal

      remont ulicy kwiatkowskiego to niesamowita sprawa pszeciez jak jada samochody ziemia drrzy nie morzna w nocy otworzyc okna bo chalas jest okropny dziwie sie ze miasto tego nie widzi od kosciola na wysokosci tuza juz powinny byc 2 pasy pszeciez jest tyle miejsca ale pszeciez nie morzna wyciac kszakow bo zieloni beda protestowac remont bedzie za 20 lat

      • 0 0

  • to tylko minimalizm gdynski i spychoteka zeby samemu nic nie robic,

    a jak już ktoś cos zrobi w Gdyni to będzie nasz sukces, sukces UM Gdynia & Samorzadnosci z W.S na czele

    • 21 1

  • (3)

    Ciekawe, że w Wejherowie dawno potrafili rozwiązać ten problem. Tunel dla osobówek jest. Za to w Gdyni mamy kolejkę na Kamienną Górę!

    • 35 3

    • I prawie lotnisko

      • 5 0

    • Za to dziękujesz mi co cztery lata:).

      • 7 0

    • tunel dla osobówek w Wejherowie zbudowali za komuny, nie spełnia on żadnej z dzisiejszych norm a o ile wiem to nawet w chwili budowy nie spełniał ówczesnych, ale jakiś kacyk partyjny zatwierdził i jest

      • 1 0

  • (6)

    Ludzie nie kupujcie mieszkań w okolicy Pogórza, Obłuża i Oksywia, bo będziecie później tego żałować!!! Ja sprzedałem po dwóch latach, ze względu na makabryczne dojazdy.

    • 19 5

    • (2)

      a ja mieszkam i sobie chwalę.

      • 0 8

      • Dojazd przez estakadę makabra, już nawet nie tylko w godzinach szczytu, od strony Chylonii przejazdy kolejowe też swoje trzeba odstać, no chyba że jest się emerytem i nie trzeba ruszać się poza obręb dzielnicy.

        • 7 0

      • pomyliłeś dzielnice, Wojtusiu

        przecież mieszkasz w "domku jednorodzinnym" u żony na Wiczlinie

        • 6 0

    • kto by chciał mieszkać w gdyni ? (2)

      • 11 4

      • Wyprane propagandą mózgi

        głosujące co 4 lata na tę samą klikę.

        • 7 0

      • przecież nie w gdańsku z aromatem szadółek gratis.

        • 1 1

  • Pan burmistrz miasta Rumia, (2)

    Obiecał przecież most, wiec nie panikować proszę. On jest z PO a oni zawsze dotrzymują obietnic.

    • 8 3

    • (1)

      Nie most tylko tunel pod torami w Janowie. Koncepcja już jest, ogłosili już przetarg na projekt.

      • 8 0

      • Miał być most i basta. Oszustwo wyborcze.

        • 0 3

  • (2)

    Najwcześniej za 5 lat, czyli nie oszukujmy się w praktyce za 7 lub 10 lat.

    • 19 0

    • Oj więcej więcej :).

      • 5 0

    • Albo wcale

      Albo wcale

      • 0 0

  • Dlaczego Zarząd M.Gdyni nie lobbuje przez posłów ziemi pomorskiej i innych (9)

    przeprowadzenie SPECUSTAWY i udogodnienia w zmianach rozporządzeń potwierdzających, że ułatwienia przewidziane dla inwestycji kluczowych dla organizacji mistrzostw żeglarskich i innych należy przyspieszyć i pilnie stosować. Uprości to m.in. budowę i przebudowę linii kolejowej do portu, lotniska,... rozbudowę mariny i jej zaplecza oraz przyspieszenia zabudowy zdegradowanych terenów .
    Takim celem specustawy byłoby wprowadzenie przyspieszenie przepisów proceduralnych, które już istniały lub sa opracowywane w polskim prawie odnośnie tej priorytetowej sprawy logistycznej, ale były zawarte w innych specustawach, m.in. drogowej, lotniczej czy kolejowej. Powiązanie inwestycji z mistrzostwami i innymi wielkimi imprezami, które się w Gdyni często odbywają nie miałoby przesądzającego charakteru, lecz tym specjalnym trybie wybudowano i przyspieszono wiele inwestycji w Gdańsku przy okazji Euro 2012 i zaraz po nim. Nawet kontrowersyjne, które trudno uznać je za niezbędny dla przeprowadzenia turnieju. Fakt Gdańsk miał cały rząd lobbystów i partie rządzącą, ale Gdynia też nie powinna się poddawać, a wręcz nalegać, bo dobra komunikacja nie tylko wodna to przecież prestiż w świecie, na którym chyba Polsce zależy ?

    • 5 11

    • Bo w Polsce nie ma posłów ziemi pomorskiej (1)

      są za to posłowie, którzy reprezentują partie polityczne i nic więcej.

      • 7 0

      • Zawsze przerażało mnie i mierziło partiokractwo :(

        Bo chyba powinno nam zależeć na uproszczeniach wynikających ze specustawy związanych m.in. z wyjęciem tak potrzebnych i realizowanych inwestycji spod rygorów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ponieważ potrzeby są ewidentne. A dzięki temu nie ma konieczności zmiany miejscowego planu ani studium zagospodarowania przestrzennego. Istotnym uproszczeniem jest też skrócenie terminów dla procedur odwoławczych w przetargach itd.

        • 5 1

    • Mam tylko wrażenie, że w Urzędzie w Gdyni pracują ludzie oby pracować, a nie zeby coś zrobić dla tego miasta i w tym jest największy problem.

      • 7 2

    • W Gdyni tez parę inwestycji skorzystało na ustawie o Euro (3)

      Np. inwestycją którą chciała Gdynia żeby wpisać był port lotniczy w Kosakowie I wpisano. dzieki temu miało ono ułatwiona ścieżkę inwestycyjną.

      • 4 4

      • No i słusznie, (1)

        choć moim zdaniem bardziej wpisywała sie ona w rządowy program ucywilizowania lotnisk wojskowych. A, ze to był pod każdym względem dobry ruch wystarczy poczytać Raport NIK, czy inne światowe f.certfikująco-weryfikujące, ale nie spodobało się to miejscowym działaczom PO, a jak pamiętamy komisarzem UE był europoseł Lewadowski :((
        Dziś to wszystko odbija się czkawką w układaniu stosunków UE - PiS. Przegięciem PO całej linii była przygotowana opinię nt. trasy PLK, z której wynika, że specustawę o Euro 2012 można jeszcze niedawno zastosować do projektu budowy i wywłaszczania prof. ze swojej działki na rzecz linii kolejowej do Lotniska Rębiechowo Czy to nie jest trochę absurdalne, skoro mistrzostwa wtedy dawno się skończyły? No cóż rządzącym PO nic nie może przeszkodzić w realizacji Ideifix natomiast czy to jest zgodne z etyką i faktycznymi potrzebami (dziś widzimy tam wożone w wagonach POwietrze) ?

        • 2 3

        • nie PLK a PKM

          przepraszam za pomyłkę

          • 2 2

      • J...eblem hahah dobry szyder :)

        • 0 2

    • (1)

      Bo nie ma posłów z samorządności a reszta mnie nie lubi.

      • 4 3

      • Polska, która tyle złego doświadczyła w czasie IIWŚ, węc wiele sobie obiecywałem

        przy przestąpieniu do UE. Dlatego tak bliskie były mi idee Schumana i Monet'a wzajemnego poznania i zrozumienia między narodami europejskimi i tworzenie Stanów Zjednoczonych Europy. Dziś gdy to wszystko zaczyna się rozpadać w tak krótkim czasie - 60 rocznicy, choć mogła to być międzykulturową wymianą myśli, budowy społeczeństwa obywatelskiego i dobrobytu. Widać człowiek to najsłabsze ogniwo - sobiepan, zamiast wzajemnie poznania własnych odrębności, poszukiwanie podobieństw i uświadomienie sobie wspólnych źródeł cywilizacyjnych i urabiania jej na coś wyższego, mogącego stanowić podstawy do integracji społeczeństw Europy i tym samym doprowadzenia do realizacji jej wyższego stadium poprzez zjednoczenie na wielu płaszczyznach.

        I tak myślę sobie co mam żądać i oczekiwać od UE jeśli tu na miejscu w moim kraju ludzie są sobie wilkami, politycy nas okłamują zamiast w nich mamy znaleźć wsparcie przecież wybraliśmy Ich do posłowania ,zwłaszcza w sytuacji, w jakiej się znalazła Gdynia "bo samorządność nie ma posłów", pielęgniarki nie mają posłów niech pracują za głodową stawkę, (...) Ubolewam nad tym teraz w jakim się znalazło polskie społeczeństwo, gdy czytam nawet na tym forum - już pomijając hejterów - opłacanych, czy też oszukanych społecznie to klęska demokracji. Przypomina mi sie Republika Wajmarska, a to już krok ku przepaści. Najgorsze, że zamiast uwypuklać to, co nas łączy są partie, ludzie, środowiska, aby dzielić, bo w dzieleniu widzą swój maleńki interes licząc na duży, choćby kosztem nas wszystkich. - W tej chwili mamy w Polsce nastrój wskazywania na to, co nas różni i jest możliwość zaatakowania słabszego i mu dokopania. Wiele osób, które mają bardzo podobne zapatrywania polityczne, podzieliło się na rozmaite partie i stronnictwa i podkreślają to, co ich różni, choć nie zawsze są to różnice doktrynalne ideologiczne. Warto spojrzeć na to, jakiego rodzaju ideały nas łączą, czego właściwie chcemy, na czym miałaby polegać lepsza przyszłość naszego kochanego miasta, lepsze jutro Gdyni i Polski. Bo przecież zaoszczędzony nerwowy czas w korkach można w przyjemniejszy sposób poświęcić rodzinie, rekreacji,... I tak wzajemnie sie nakręcamy mentalnie, aż kiedyś przyjmie to punkt wrzenia i wybuchnie. I wtedy za późno będzie dywagować kto kogo nie lubi ?

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane