• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet droższy, ale starczy na dłużej

Michał Stąporek
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Skąd mam wziąć bilety?
Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut. Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut.
Najtańszy bilet w Gdańsku będzie kosztował 2 zł, ale pozwoli odbyć 15-minutową podróż. Po tygodniu protestów gdańszczan, władze miasta zaproponowały wczoraj kompromis w tej sprawie.

Władze Gdańska uległy protestom mieszkańcom. Świadczy to o ich:

Teraz już nikt nie powinien protestować: choć najtańszy bilet w Gdańsku zdrożeje o 40 proc. (ze 1,40 zł do 2 zł), to pozwoli odbyć o 50 proc dłuższą podróż. Od 14 stycznia kasując bilet za 2 zł będziemy mogli podróżować 15 minut, a nie jak dotąd proponowano - 10 minut.

Tydzień temu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki ujawnił swój plan reformy taryfy komunikacji miejskiej. Zgodnie z nim miały spaść ceny wszystkich biletów okresowych (od 2 do 22 zł), zaś ceny biletów czasowych (30, 60 minut i 24-godzinny) miały pozostać na dotychczasowym poziomie.

Wyjątkiem miał być bilet 10-minutowy, którego cena - jako jedynego - miała wzrosnąć, ale za to aż o 40 proc.: ze 1,40 zł do 2 zł.

- Pomimo podwyżki i tak będzie to niemal najtańszy bilet komunikacji miejskiej w Polsce - jeszcze we wtorek przekonywał Maciej Lisicki. Dodawał, ze to krok w stronę upowszechnienia biletów miesięcznych, które są korzystne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta.

Trudno powiedzieć co go przekonało (ponad tysiąc komentarzy na forum trojmiasto.pl, mało subtelne maile od gdańszczan, telefony dzwoniące w redakcjach lokalnych gazet?) w każdym razie wczoraj zmienił zdanie.

- Wprowadziliśmy autopoprawkę do uchwały - przyznaje Antoni Szczyt, odpowiedzialny w gdańskim Urzędzie Miejskim za komunikację. - Proponujemy w niej likwidację biletu 10-minutowego i zastąpienie go biletem 15-minutowym, który kosztowałby 2 zł (ulgowy złotówkę).

To nie koniec korzystnych dla gdańszczan zmian w taryfie. Wydłuży się także czas obowiązywania biletu za 2,80 zł. Dziś wystarcza on na 30 minut podróży, zaś od stycznia będzie można dzięki niemu podróżować o 50 proc. dłużej, czyli przez 45 minut.

- Bilet 45-minutowy to de facto bilet jednoprzejazdowy, ponieważ można nim pokonać trasę większości linii autobusowych i tramwajowych w Gdańsku - cieszy się radna Agnieszka Pomaska, która miała spory udział w wypracowaniu kompromisowego rozwiązania.

Nie ma jednak wątpliwości, że ta zmiana obciąży budżet Gdańska. Skąd władze wezmą więc pieniądze na jej sfinansowanie? Zapewne ze znacznego wzrostu wpływów ze sprzedanych biletów, który ma miejsce od czasu, gdy kontrole w gdańskich autobusach i tramwajach prowadzi Renoma. Ciekawe jest jednak to, że jeszcze dwa dni temu przekonywano, że dodatkowe wpływy poszły na otwieranie nowych linii i - bliżej nie sprecyzowany - "wzrost jakości usług komunikacyjnych w mieście".

Propozycje cen biletów w Gdańsku od 14 stycznia 2008 r.

bilety jednorazowe
15 minutowy - 2 zł (dziś 10-minutowy za 1,40 zł)
45 minutowy - 2,80 zł (dziś 30 minutowy)
60 minutowy - 4,20 zł (bez zmian)
24 godzinny - 9,10 zł (bez zmian)

bilety okresowe ważne od pon. do pt.
do 6 przystanków - 35 zł (dziś 37 zł)
do 12 przystanków - 53 zł (dziś 57 zł)
do 20 przystanków - 69 zł (dziś 74 zł)
powyżej 20 przystanków - 96 zł (dziś 103 zł)

bilety okresowe ważne cały tydzień
do 6 przystanków - 44 zł (dziś 47 zł)
do 12 przystanków - 66 zł (dziś 71 zł)
do 20 przystanków - 88 zł (dziś 94 zł)
powyżej 20 przystanków - 100 zł (dziś 118 zł)
sieciowy - 110 zł (dziś 132 zł)

Opinie (345) ponad 10 zablokowanych

  • starczy to jest uwiąd (1)

    Starczy to jest uwiąd, chyba chodziło wam o WYSTARCZY!Matołki

    • 0 0

    • słownik

      starczyć — starczać
      1. «wystąpić w dostatecznej ilości, liczbie»
      2. «stać się dostatecznym powodem, wystarczającą przyczyną czegoś»

      Słownik Języka Polskiego

      • 0 0

  • bardzo dobre rozwiązanie

    to jest dobre rozwiązanie 15 min i 45 min

    • 0 0

  • Co komu po wydluzeniu czasu

    przejazdu do 15 min z 10 min gdzie wtych korkach dzis dojedzie sie w 15 min. ? odpowiedz - nigdzie . De facto wszyscy bedziemy kasowac bilety 45-cio min.
    Cwaniaki z urzedu wiedzieli co robia . Cale szczescie mam samochod i rower i mam w du... te ich komunikacje do ktorej tak ochoczo zachecaja . Pozdro dla prezydenta - znow sie pan spisal .

    • 0 0

  • a ja będę płaciła 5 zł mniej i się ciesze

    bo te 5 zł/miesiecznie kiedyś płaciłam za tych co jeździli na gapę. Teraz kiedy kanary łapią gapowiczów będę jeździła taniej :o)))))))

    5zł to zaden pieniądz, ale chodzi o sprawiedliwość.

    • 0 0

  • kto to pisał

    • 0 0

  • kto to pisał??? (1)

    "STARCZY" ?? Starczy to może byc zakład...brawa dla Pana redaktora!!...a WYstarczy czasem skorzystac z korekty pisowni w wordzie :) ale cóz...

    • 0 0

    • Czasem starczy skorzystać ze słownika, żeby nie pleść.

      • 0 0

  • karola i inne dzieci neostrady

    sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2523844

    • 0 0

  • tania socjotechnika...

    Dziwie sie, ze spora czesc ludzi na tym forum z takim zadowoleniem lyka to, ze miasto laskawie zeszlo z tonu i przedluzylo waznosc biletu do 15 minut. Hurra, jedziemy 50 % czasu wiecej za 43% kasy wiecej! Czy potraficie liczyc? Jedziecie dluzej = placicie wiecej. Miasto nic nie zaproponowalo, zblizylo sie tylo nieco do realiow zakorkowanego miasta i przyjelo do wiadomosci, ze 10 mint pobytu w autobusie rzadko kiedy oznacza 10 minut jazdy.
    To taki ochlap rzucony mieszkancom, zeby majac w garsci 15-minutowy bilet (za ktory odpowiednio drozej zaplaca) nie musieli stresowac sie na wypadek konfrontacji z Renoma. Gdzie tu ulatwienie ludziom zycia, obnizka, zwiekszenie atrakcyjnosci transportu publicznego?

    A co ze spora grupa (do ktorej tez sie zaliczam), ktora korzysta z przejazdow 2-3 przystankow? Ona jest najbardzie pokrzywdzona, bo ma placic 2 zlote za przejechanie paruset metrow. Tu ZTM oczywiscie straci klientow, bo ci wybiora wlasne nogi/rower/samochod.
    Czy miasto w ogole badalo strukture przejazdow w miescie? Moze czas by sie za to zabrac, a nie z sterowac taryfa jak wiatr zawieje...

    Taryfa czasowa, jezeli juz mialaby byc utrzymana to powinna byc powiazana z czasem przejazdu wypisanym na rozkladzie jazdy, a nie czasem rzeczywistym POBYTU w srodku transportu.

    2 zlote byloby ok za bilet jednoprzejazdowy cala linia jak chociazby w Gdyni. W obecnym ksztalcie to tania sztuczka, w ktorej i tak wyciaga sie pieniadze z kieszeni pasazera. Wieksze niz dotychczas.

    • 0 0

  • Plewy od POmatolków

    Jak zwykle tematy zastępcze i wyważanie otwartych drzwi.Ciekawe ,ze inne miasta na które PO tak sie chętnie powojuje(ma juz swojego rzecznika Marcinkiewicza w Londynie) poradziły sobie z tym problemem.Ale Po-owskie chleba i igrzysk ma swoje uzasadnienie aby odwracać uwagę od RZECZYWISTYCH problemów Trójmiasta ,rządzonego PO-wska ręka od wielu lat

    • 0 0

  • bilety

    ci z miasta to hipokryci !!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane