• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Większość nowych gdańskich biletomatów... jest zepsuta

Maciej Korolczuk
25 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jednym z niedziałających automatów jest ten przy Politechnice Gdańskiej przy al. Zwycięstwa. Jednym z niedziałających automatów jest ten przy Politechnice Gdańskiej przy al. Zwycięstwa.

Choć pierwsze z nowych biletomatów stanęły w Gdańsku wiosną, to wciąż większość z nich nie działa. Spośród 30 urządzeń przez 5 miesięcy zdołano uruchomić zaledwie 10. Pozostałe nadal są nieczynne, bo wykryto w nich "błąd oprogramowania aplikacji sprzedażowej".



Gdzie najczęściej kupujesz bilet na przejazd komunikacją miejską?

W kwietniu na ulicach Gdańska zamontowano 15 nowych biletomatów należących do Mennicy Polskiej. Kilka tygodni później w 15 kolejnych lokalizacjach pojawiły się następne urządzenia. Choć od tamtej pory minęło już pięć miesięcy, to wciąż większość urządzeń nie działa. Dlaczego?

Błąd znany, termin naprawy jeszcze nie

- Cały czas trwa faza testów. Właśnie w tej fazie testu wyszedł m.in. błąd oprogramowania aplikacji sprzedażowej i wstrzymanie uruchomienia kolejnych urządzeń było efektem tego właśnie błędu oprogramowania. Błąd ten nie został wykryty przez producenta automatów i ich oprogramowania, słowacką firmę Emtest, dlatego prowadzi ona obecnie intensywne prace zmierzające do jego usunięcia - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego, który kupił automaty.
Jak mówi, Słowacy nie są w stanie oszacować, kiedy błąd zostanie usunięty, a pozostałe automaty uruchomione.

- Na początku września br. odbyliśmy spotkanie z Mennicą, w którym uczestniczyli również przedstawiciele słowackiej firmy i Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Dotyczyło ono uruchomienia kolejnych automatów biletowych. Nie możemy uruchamiać automatów z błędami, aby nasi pasażerowie nie zostali poszkodowani - podkreśla Gołąb.
Miasto nie traci, a pasażerowie?

Na 20 niedziałających biletomatach można przeczytać tylko, że trwają testy aplikacji sprzedażowej, a komunikat o uruchomieniu urządzenia pojawi się na stronie ZTM w Gdańsku. Na 20 niedziałających biletomatach można przeczytać tylko, że trwają testy aplikacji sprzedażowej, a komunikat o uruchomieniu urządzenia pojawi się na stronie ZTM w Gdańsku.
Mennica podjęła decyzję, by wszelkie prace związane z uruchomieniem całego systemu sprzedaży biletów w 30 automatach prowadzić równolegle. Dlaczego? Jak wyjaśnia rzecznik ZTM - po to, "by na żadnym etapie nie powodować zbędnych opóźnień".

- Z tego powodu automaty fizycznie zostały zainstalowane w wyznaczonych lokalizacjach o wiele wcześniej, niż nastąpiło ukończenie prac nad aplikacją sprzedażową. Opóźnienie w uruchomieniu aplikacji sprzedażowej nie generuje żadnych strat finansowych po stronie miasta Gdańska - zapewnia Gołąb.
Aktualnie działa tylko 10 z 30 nowych biletomatów: przy al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - przystanek tramwajowy "Startowa"; Al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska - w pobliżu przystanku tramwajowego "Zamenhofa"; ul. Jagiellońska zobacz na mapie Gdańska - przystanek autobusowy "Jagiellońska"; ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska - przystanek tramwajowy "Strzyża PKM"; ul. Chłopska/ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska - przystanek tramwajowy "Bora Komorowskiego"; al. Hallera zobacz na mapie Gdańska - przystanek tramwajowy "Wczasy"; al. Hallera zobacz na mapie Gdańska - przystanek tramwajowy "Mickiewicza"; ul. Pomorska/ul. Subisława zobacz na mapie Gdańska - przystanek tramwajowy "Subisława"; ul. Dworska/al. Hallera zobacz na mapie Gdańska - przystanek autobusowy "Dworska"; ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - przy zejściu z peronu, w pobliżu przystanku autobusowego "Zaspa SKM".

Na uruchomienie 20 pozostałych musimy jeszcze poczekać. Do tej pory bilety ZTM można kupić w 50 biletomatach firmy Avista, a także - bilety jednorazowe - w 20 biletomatach SKM, które usytuowane są m.in. na dworcach kolejowych i stacjach PKM.

Opinie (203) 3 zablokowane

  • (2)

    a to ciekawostka, urządzenia te same, oprogramowanie to samo a nie działa

    • 16 0

    • pewnie nie są te same

      i dlatego jest kłopot.

      • 0 0

    • w każdym inne oprogamowanie

      więc niekompatybilne

      • 0 0

  • Po cholerę komu te biletomaty (4)

    wystarczyłaby jedna sprawna aplikacja w telefonie, jakoś w innych miastach potrafią, trójmiasto jak zwykle sto lat za murzynami

    • 14 5

    • przecież jest aplikacja w telefonie (1)

      • 1 0

      • Nawet trzy do wyboru

        • 1 0

    • No ale przecież Gdańsk ma najeprzego na świecie prezydenta. (1)

      Geniusza wszech czasów, mistrza nad mistrzami, wielkiego demokratę i intelektualistę.

      • 7 0

      • Ty uwazaj jak otwierasz lodowke.....bo w srodku tam tez juz na ciebie czeka budyn,

        • 1 2

  • Ale nagrody roczne w ztm już pewnie kalkulują.

    • 16 1

  • Wszystko fajnie

    Ale automaty zostały zakupione w postępowaniu przetargowym, w którym na bank był zapis o gwarancji. Teraz pytania, czy ten termin leci już od tych 5 miesięcy, czy automaty zostały odebrane??? Jeżeli tak, to miasto jednajkk ponosi koszty finansowe tej awarii...

    • 11 0

  • A to ciekawe

    Jak to jest, że 10 działa prawidłowo, a 20 nie.... w tamtych miejscach jakieś inne cieki wodne są ???
    Nie mogą wgrać tego samego softu ??:p

    • 17 0

  • Standard jak cała najgorsza i najdroższa komunikacja w Polsce

    • 7 1

  • Bilet łowiony na wędkę (3)

    Polecam również przetestować zachowanie automatów przy obfitych deszczach - aktualne, jak np. ten przy przystankach na Wrzeszcz PKP, przy co bardziej obfitych deszczach gromadzi wodę z opadów w podajniku biletów... efekt jest taki, że wyławiamy zakupiony, papierowy bilet z koryta wody !!! Ostatnią taką sytuację miałam w zeszłym tygodniu. Żenada, poniżej krytyki. Biletu nie dało się za nic skasować..

    • 16 0

    • (1)

      to bilet z biletomatu zkm trzeba jeszcze kasować? łał...
      to po co te biletomaty taniej byłoby sprzedawać bilety w kioskach...

      • 0 2

      • no trzeba, zawsze kupuję na zapas, a np. w automatach SKM nie da się na zapas, nie ma takiej opcji, właśnie przez odejście od potrzeby kasowania
        (dlatego kupuję bilety SKM w automatach ZTM)

        tylko te bilety powinny być z grubszego kartonu, jak w Wawie, a nie z papieru toaletowego jak u nas

        i nie powinny stać niezadaszone i wystawione na słońce uniemożliwiające odczyt monitora

        • 3 0

    • Miałem tę samą sytuację. :) Te biletomaty to jakiś żart

      • 3 0

  • A nie mogli zamówić u poprzedniego który już od wielu lat funkcjonuje i automaty działają..... jakoś.... . KTOŚ rozumiem musiał otrzymać kopertę by kupił ten szajs za nieswoje.pieniadze. brawo.

    • 9 0

  • mi (1)

    ostatnio wchlonal kasiore i nie oddal nic ani kasy ani biltu ani reszty

    • 7 0

    • mi też

      Drukował strasznie wolno, non stop wypisując komunikat: "Automat zajęty". Bilety co prawda wypluł ale reszty już nie. Oczywiście złożyłem reklamację. Nowe automaty omijam szerokim łukiem.

      • 0 0

  • Kolejny wałek zakupowy szmelcu? Szkoda że parkometry działają zawsze i wszędzie a awarie usuwane są natychmiastowo!

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane