Fakty i opinie

Bilety komunikacji miejskiej zawsze pod ręką - w telefonie komórkowym

Tylko na jednej podróży tramwajem, autobusem lub trolejbusem możemy zaoszczędzić 20 groszy, wybierając bilet telefoniczny zamiast papierowego odpowiednika ZTM Gdańsk lub ZKM Gdynia.
Tylko na jednej podróży tramwajem, autobusem lub trolejbusem możemy zaoszczędzić 20 groszy, wybierając bilet telefoniczny zamiast papierowego odpowiednika ZTM Gdańsk lub ZKM Gdynia. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Bilet na komunikację miejską zawsze pod ręką? To jak najbardziej możliwe - wystarczy skorzystać z aplikacji na telefon komórkowy. Dodatkowo można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt groszy na każdym bilecie. Sprawdziliśmy, jak działają aplikacje, dzięki którym kupimy bilety na komunikację w Trójmieście.



Czy korzystasz z aplikacji do zakupu biletu przez smartfony?

tak, bardzo często 55%
tak, gdy nie ma w pobliżu biletomatu lub punktu sprzedaży 6%
nie, ale chętnie skorzystam z tej opcji 20%
nie, to zbyt skomplikowane 19%
zakończona Łącznie głosów: 882
W ofercie biletów dostępnych przez telefon komórkowy znajdziemy tylko dwa ich rodzaje: metropolitalne oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. To oznacza, że przez telefon komórkowy nie kupimy biletów 1-godzinnych ani też dobowych, ważnych wyłącznie na jedno miasto, ponieważ takich biletów nie emituje Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.

Co więcej, oferta sprzedaży biletów MZKZG jest zróżnicowana w zależności od aplikacji na telefon - we wszystkich kupimy bilety jednoprzejazdowe, a tylko w niektórych także krótkookresowe.

Zainteresowanie biletami telefonicznymi stale rośnie. W 2011 r., gdy MZKZG wystartowało z usługą, odnotowano sprzedaż niespełna 37 tys. biletów. W 2016 r. było to już ponad 843 tys., a szacunki na ten rok zakładają sprzedaż 1 mln 232 tys. biletów.

- Na dużą popularność biletów telefonicznych niewątpliwie wpływa wygoda ich zakupu i kasowania. Proces zakupu biletu przy wykorzystaniu urządzenia mobilnego jest bardzo prosty i intuicyjny, ponadto nie trzeba szukać kiosku ani martwić się o drobne - mówi Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.
Kupując bilet przez telefon komórkowy możemy też nieco zaoszczędzić. Bilet metropolitalny jednoprzejazdowy w punktach sprzedaży stacjonarnej kosztuje 3,40 zł, zaś w aplikacji na telefon komórkowy 3 zł. 4 zł zapłacimy za bilet na linie nocne, pospieszne i specjalne, podczas gdy w kiosku ten sam bilet metropolitalny droższy jest o 40 gr.

Ceny biletów telefonicznych MZKZG są również tańsze o 20 gr od biletów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, którzy oferują bilet jednoprzejazdowy w cenie 3,20 zł.

Bilet przez telefon to rozwiązanie szczególnie przydatne w Gdyni, gdzie nie ma biletomatów, a kierowcy autobusów i trolejbusów sprzedają karnety.
Bilet przez telefon to rozwiązanie szczególnie przydatne w Gdyni, gdzie nie ma biletomatów, a kierowcy autobusów i trolejbusów sprzedają karnety. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Niższe ceny nie dotyczą wprowadzonych niedawno do mobilnej sprzedaży biletów krótkookresowych. Za bilet 24-godzinny komunalny zapłacimy 15 zł, czyli tyle samo, co w stacjonarnym punkcie sprzedaży i jednocześnie 2 zł więcej niż za odpowiednik ważny wyłącznie w sieci ZTM Gdańsk lub ZKM Gdynia.

Żadnych zniżek dla pasażerów korzystających z mobilnych biletów komunikacji miejskiej nie przewiduje Szybka Kolej Miejska. Bilety dostępne w aplikacjach są dokładnie w tej samej cenie, co w automacie biletowym lub kasie na dworcu. W tym przypadku możemy więc mówić jedynie o oszczędności czasu i większej wygodzie.

Pod względem aplikacji, które umożliwiają zakup biletów w Trójmieście, mamy do wyboru: Mobilet, SkyCash, GoPay, Koleo oraz jakdojade.pl. Przez kilka lat działała również usługa CallPay, ale MZKZG zrezygnował z niej w 2016 r.

Skrótowe i niezbyt zrozumiałe nazewnictwo biletów w aplikacji Mobilet.
Skrótowe i niezbyt zrozumiałe nazewnictwo biletów w aplikacji Mobilet.
Najdłuższym stażem w Trójmieście może poszczycić się Mobilet, z którym MZKZG współpracuje od ponad 6 lat. Jest to zarazem najmniej intuicyjna aplikacja ze względu na dawno nieaktualizowane nazwy biletów.

Chcąc kupić bilet, podobnie jak w pozostałych aplikacjach, wybieramy najpierw środek transportu: autobus, tramwaj lub trolejbus. Na kolejnym ekranie dokonujemy wyboru rodzaju biletu.

O ile we wszystkich aplikacjach spotykamy się ze zrozumiałym nazewnictwem, to w Mobilecie musimy się głowić, co oznaczają skróty: LZ T Jedn. N., LP T Jedn. N, LZ T Jedn. U oraz LP T. Jedn U.

Podpowiadamy - są to kolejno bilety na tramwaj: jednoprzejazdowy normalny, jednoprzejazdowy nocny, pospieszny lub specjalny oraz ich ulgowe odpowiedniki.

W Mobilecie oraz w konkurencyjnych rozwiązaniach przed skasowaniem biletu trzeba jeszcze podać numer linii, którą będziemy podróżowali. Gdy wszystko przebiegnie poprawnie, w aplikacji otrzymamy potwierdzenie zakupu, które okazujemy kontrolerowi. Wszystkie dane są dodatkowo zapisywane na serwerach danej firmy na wypadek rozładowania baterii w telefonie.

Zaletą Mobiletu na tle konkurencji jest możliwość doładowania konta błyskawicznym przelewem bezpośrednio z poziomu aplikacji bez dodatkowych opłat. Istnieje również możliwość podpięcia karty, z której będzie pobierana opłata za każdy zakupiony bilet.

Aktualne rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji na telefon komórkowy

Bilety na pociągi SKM, kursujące również po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, kupimy w aplikacjach SkyCash oraz Koleo.
Bilety na pociągi SKM, kursujące również po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, kupimy w aplikacjach SkyCash oraz Koleo. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Kolejną aplikacją i firmą, z którą MZKZG rozpoczął kilka lat temu współpracę, jest SkyCash. To zdecydowanie najlepszy wybór dla osób, które naprzemiennie jeżdżą autobusami, tramwajami, trolejbusami oraz koleją. Jako jedyna daje bowiem możliwość zakupu biletów MZKZG, SKM, a nawet PolRegio oraz Intercity.

Nazewnictwo biletów metropolitalnych w aplikacji SkyCash.
Nazewnictwo biletów metropolitalnych w aplikacji SkyCash.
Minusem SkyCash jest prowizja dla błyskawicznych doładowań konta, która wynosi 1,9 proc. kwoty. Możemy jej jednak uniknąć, podpinając kartę, korzystając z usługi Masterpass lub wpłacając pieniądze tradycyjnym przelewem na indywidualny numer rachunku.

W przypadku biletów Szybkiej Kolei Miejskiej w SkyCash wskazujemy stację początkową i końcową lub wybieramy bilet z dodatkowej listy. Niestety aplikacja nie podpowiada nam po podaniu relacji, które rozwiązanie taryfowe jest najlepsze, choć oszczędności mogą wynosić nawet kilka złotych.

Przykładowo, za bilet jednoprzejazdowy z Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska na gdańskie lotnisko zobacz na mapie Gdańska zapłacimy 5,50 zł, podczas gdy taką podróż możemy również odbyć z biletem miejskim Gdańsk+Sopot w cenie 3,80 zł.

W Koleo rozkład jazdy jest ściśle powiązany z zakupem biletu.
W Koleo rozkład jazdy jest ściśle powiązany z zakupem biletu.
Bilety trójmiejskiej SKM kupimy również za pośrednictwem Koleo. Aplikacja ta jest jednocześnie podręcznym rozkładem jazdy pociągów z informacją o peronach, z których rozkładowo odjeżdżają. To rozwiązanie z pewnością przydatne dla pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - co najmniej do momentu uruchomienia wyświetlaczy informacji pasażerskiej na dworcu we Wrzeszczu.

Wadą Koleo jest brak opcji błyskawicznego doładowania indywidualnego konta. Istnieje natomiast opcja opłacenia biletu kartą lub przez system Blik. Na plus należy odnotować automatyczny wybór najlepszej oferty taryfowej SKM oraz możliwość zakupu biletów na pociągi PolRegio.

Czytaj też: Bilety na SKM kupisz przez Internet

W GoPay możemy kupić kilka biletów bez potrzeby ich natychmiastowego kasowania.
W GoPay możemy kupić kilka biletów bez potrzeby ich natychmiastowego kasowania.
GoPay oraz jakdojade.pl to firmy, z którymi MZKZG współpracuje od niedawna. Jednocześnie ich aplikacje są jedynymi, w których kupimy bilety metropolitalne jednoprzejazdowe oraz krótkookresowe.

W aplikacji GoPay zakup biletów przebiega dość nietypowo i przypomina nieco tradycyjną formę sprzedaży. Nie uiszczamy tutaj opłaty za bilet tuż przed jego skasowaniem, lecz kupujemy bilety "na zapas" i używamy w dogodnym momencie.

Płatność w GoPay odbywa się bez opłat dodatkowych z wykorzystaniem Masterpass, karty lub przelewem błyskawicznym. Nie ma tutaj indywidualnego konta na zasadzie przedpłaty, z którego byłaby pobierana opłata za zakupiony bilet.

Ekran kontrolny skasowanego biletu w aplikacji jakdojade.pl
Ekran kontrolny skasowanego biletu w aplikacji jakdojade.pl
Współpracę z jakdojade.pl MZKZG rozpoczęło dopiero pod koniec października. Bilety są tutaj dodatkiem do rozbudowanego planera podróży, który w kilka sekund potrafi wyznaczyć trasę na drugi koniec miasta z uwzględnieniem przesiadek oraz różnych środków transportu.

W aplikacji jakdojade.pl, podobnie jak w GoPay, nie mamy indywidualnego konta. Za bilet płacimy dopiero w momencie jego kasowania. Do wyboru są na razie tylko dwie metody: system Blik oraz podpięcie karty płatniczej. W obu przypadkach nie jest pobierana żadna dodatkowa prowizja.

Która aplikacja jest zatem najlepsza? Nie pokusimy się o wskazanie zwycięzcy. Możemy jednak podpowiedzieć, aby przy wyborze kierować się niezawodnością jej działania na naszym telefonie oraz prostotą (szybkością) zakupu biletu.

Jeżeli często korzystamy z komunikacji miejskiej także poza Trójmiastem, warto sprawdzić, czy będziemy mogli kupić bilety z poziomu tej samej aplikacji. Ponadto, gdy na co dzień jeździmy autem, warto rozważyć wybór aplikacji, która umożliwi nam opłacenie postoju w Strefie Płatnego Parkowania (trójmiejskie SPP obsługują obecnie Mobilet oraz SkyCash).

Opinie (122)

  • Czy gdzieś jeszcze w Polsce są karnety w ilości 5 sztuk??? (8)

    • 47 15

    • te bilety to są Zestawy, Pakiety i Kolekcje (1)

      Polacy kochają płacić za nieprzydatne rzeczy przy zakupach.

      • 11 2

      • klik i robisz co chcesz

        • 1 2

    • 5 sztuk

      to nie jest ilość

      • 23 5

    • Gdynia ZKM

      • 8 0

    • nie chcesz nie kupuj (2)

      zawsze możesz kupić w kiosku, a kierowca w autobusie to nie sprzedawca to kierowca. Ogólnie widać, że zwykły troll z Ciebie. Nie masz się czego czepić czep się miotły i pozamiataj.

      Jak nie pasuje karnet, to kupuj z telefonu, a nie szukasz problemów, których nie ma.

      • 9 12

      • a gdzie są kioski? (1)

        prawie wszystkie przy przystankach polikwidowane
        nie mam smartfona to nie kupię przez telefon

        • 14 2

        • Gdynia to jakiś deamat ani kiosku ani biletomatu

          • 7 1

    • w Intercity masz bilet abonamentowy

      Płacisz za 5 jazd, a jedziesz 7

      • 1 2

  • Dlaczego Gdynia nie chce utworzyć z Gdańskiem jednej firmy przewozowej?! (9)

    • 70 11

    • jeszcze tego by brakowało

      mamy swoją komunikację a z bolkowem nie chcemy żadnych spółek

      • 15 40

    • najpierw trzeba dokonać rozbioru sopotów

      i rozpędzić to towarzystwo z magistratu przy Kościuszki

      • 23 5

    • bo kto wtedy bedzie sprawowal piecze nad obsadzaniem swoich znajomkow? prezydent gdyni czy gdanska?

      • 32 2

    • Bo liczy się ilość stołków.

      Bo jedna firma to tylko jeden prezes a gdzie reszta patologii ???

      • 35 1

    • Musisz się cofnąć w czasie o jakieś 10 lat (2)

      I zadać pytanie dlaczego Gdańsk nie chciał przenieść zarządzania komunikacją do związku metropolitarnego tak jak zadeklarowała to Gdynia.

      Jak poszukasz dobrze to znajdziesz też odpowiedzi pana Lisickiego (te śmieszne) i dziennikarzy (obnażających prawdziwy powód)

      • 17 6

      • a kogo to obchodzi?!

        dzieciaki w piaskownicy "on piersy zacoł"...

        tych ludzi (wszystkich) powinno się powsadzać do więzień
        a że państwo tu nie działa, abdykowało, "jest teoretyczne",
        może powinno się nimi wtrząsnąć przed użyciem
        tak jak kibice Legii wstrząsnęli piłkarzami?

        tylko nasze "kible" raczej są za pogłąbieniem podziału miast
        a nie za unifikacją

        • 0 3

      • którego związku metropolitalnego?

        Tego do którego Gdynia nie chciała przystąpić, czy tego, który próbowała założyć w ramach konkurencji z Redą i Rumią?

        • 1 3

    • Tak tłuku

      A potem połącz w jedną firmę wszystkich operatorów sieci komórkowych, taksówkarzy, linie lotnicze. A może przedtem walnij się w łeb.

      • 3 10

    • Takie coś już było. Nazywało się WPK, czyli Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Nawet Starogard Gdański był pod to podpięty. Nie działało. Zaszłością z tamtych czasów jest numeracja linii, np. linia 105 w Gdyni, a 106 w Gdańsku. Chyba żadna się nie pokrywa, ale pewien nie jestem. No i wtedy jeździł też autobus 101 w relacji Gdańsk - Gdynia, później, na krótko przed likwidacją zmieniony na A.

      • 0 3

  • Nic nie zmieni faktu ze komunikacja miejska w trojmiescie jest na poziomie sredniowiecza (2)

    • 104 32

    • zgadzam się. same konie i karoce z biskupami

      • 18 3

    • W takim kieleckim przed wojna to była komunikacja ze ho ho. O Pinsku nie wspominając.

      • 3 4

  • Brak integracji biletów ZKM i SKM to kpina (6)

    W Warszawie jakoś się dało... A u nas od lat niedasizm totalny.

    • 119 3

    • Myślę, że to taki sport kierowców i motorniczych...

      odjechać w chwili kiedy wjeżdża na przystanek inny tramwaj czy autobus. ŁOŚ i wiele innych węzłów przesiadkowych.

      • 8 1

    • nie do końca "dało się" (1)

      bilety warszawskiego ZTM nie obowiązują we wszystkich kolejkach

      • 2 3

      • obowiązują

        Nawet w Gdańsku

        • 3 1

    • SKM Warszawa to spółka miejska, nasza SKM to beton PKP czyli niedasię razy 10... (1)

      • 13 2

      • Beton ma to do siebie, że lubi pękać od młota pneumatycznego.

        • 2 1

    • Bo powinna być jedna firma obsługująca płatności

      - oczywiście wyłoniona w przetargu, która się potem rozlicza z każdym przewoźnikiem już na indywidualnych zasadach, które nas, nierzadko pieszych pasażerów nie powinny obchodzić.

      • 3 2

  • Godzinny bilet na telefon! (10)

    Poproszę godzinne bilety przez skycash! Muszę na gapę jeździć jeden przystanek, bo mam przesiadkę :(

    • 145 2

    • Polać temu Panu

      Dobrze gada

      • 46 0

    • (2)

      Dokładnie! Czemu nie ma biletów godzinnych? Chwalicie aplikacje ale żeby uwagę zwrócić na brak biletów godzinnych to nie ma odważnych...

      • 34 1

      • W drugim akapicie masz o tym napisane. (1)

        Aczkolwiek faktycznie, przydałby się osobny artykuł krytyczne na ten temat.

        • 7 0

        • Jak kolega wyżej powiedział, to nie wina apki tylko naszych kochanych miast. Jakbyście pojechali gdzieś poza 3city to wszędzie są bilety jednorazowe i czasowe. Apka daje takie bilety jakie daje organizator. W 3city bilety czasowe dają tylko Gdańsk i Gdynia a nie MZKG. Problem jest w braku biletu wspólnego a nie w apce.

          • 5 0

    • (2)

      Korzystam bardzo często z skycash i wnerwia mnie, że nie ma tam biletu godzinnego. Niech sobie będzie choćby i w normalnej cenie bez zniżki typu -0,20 zł, ale niech będzie. W czym jest problem by taki bilet tam wstawić?

      • 30 0

      • "W czym jest problem by taki bilet tam wstawić?" (1)

        Ano w tym, że lepiej jak kupisz przy przesiadce np. 2 bilety jednoprzejazdowe po 3 zł niż godzinny za 3,80 zł. ZYSK, ZYSK, ZYSK!

        • 19 2

        • Ale papierowe są godzinne, więc tak nie do końca kasa. Bardziej syf i urzędnicze niedasię.

          • 12 0

    • (1)

      juz dawno mowilem ze powinni zrobic jak na zachodzie. wsiadasz przednimi drzwiami i:

      1. odbijasz karte "miejska" z zaladowanymi srodkami lub bilet miesieczny
      2. bilet elektroniczny na telefonie.
      3. wrzucasz odliczone do dziury - maszyn zliczajacej obok kierowcy.
      4. inne opcje?

      Dostajesz paragon. Potrzeba bardzo szybkiej maszyny zeby to obslugiwala.

      W ten sposob pozbywamy sie biletomatow, druku i dystrybucji biletow, kasownikow i kanarow...

      • 14 1

      • i jeden bilet na całe 3M nagle stałby się możliwy do zrealizowania

        • 5 1

    • chyba problem jest taki że papierowy godzinny możesz komuś dać (legalnie)

      a w Skycashu nie ma tej możliwości, czyli powinine być tańszy może ?

      • 1 1

  • (4)

    W Gdyni chce kupic u kierowcy jeden normalny jednorazowy bilet a on mi mowi, ze musze kupic 2,5 biletu. Co ja potem zrobie z połową biletu?

    • 55 7

    • Kup 5 i będziesz miał na przyszłość :)

      • 11 3

    • 2,5+2,5 = ?????

      Hmmmm

      • 4 3

    • (1)

      Kup godzinny. Jest droższy niż jednorazowy, ale tańszy niż karnet, a jeśli się nie przesiadasz to bilet jest ważny do końca trasy pojazdu w którym został skasowany, nawet jeśli podróż trwa więcej niż godzinę.

      • 4 0

      • gdzie w ich leguraminie jest że bilet godzinny jest ważny ponad godzinę?
        nawet "jeśli się nie przesiadasz"..
        pokaż, proszę, nikt nie zna tego prawa, Renomiarze też nie, przytocz, proszę...

        • 3 0

  • Z biletami Komunikacji Miejskiej w Trójmieście (na całym obszarze Zatoki Gdańskiej) powinno być jak z parkowaniem (4)

    Na początku uruchamiasz tzw. początek korzystania z komunikacji
    Na końcu korzystania z komunikacji klikasz: zakończ

    I system tobie nalicza ostateczną opłatę, Im dłużej korzystasz tym taniej wychodzi.

    A rozliczenia miedzy gminami, przewoźnikami itp. Moim zdaniem do zrobienia przy włączonej lokalizacji.

    Pozdrawiam

    • 47 3

    • Tak i będziesz płacił za stanie na przystankach. Genialne. (3)

      • 3 3

      • (2)

        Przy obecnym stanie techniki chyba nie jest problemem aby system rozpoznawał kiedy smartfon jest w pojeździe a kiedy nie. To takie skomplikowane? Uruchomiamy aplikację, wsiadamy i jedziemy. Wysiadamy i system nalicza opłatę. To może być nawet bez naszej ingerencji.

        • 5 4

        • stanie techniki powiadasz (1)

          Skm 50 letnie trupy, tramwaje 40 letnie ,autobusy pamiętają Helmuta a ty mówisz o technice?

          • 7 0

          • Przecież nie o stan pojazdów chodzi a o możliwości współczesnej elektroniki i smartfonów. Innowacyjnych firm IT i zdolnych programistów w naszych parkach naukowo-technologicznych też chyba trochę jest.

            • 5 1

  • (1)

    Trzeba pamietac, ze czasem taki skycash lubi sie zawiesic i wtedy jest problem. Do tego minusem jest brak biletow czasowych.

    • 33 2

    • Zapłaciłam przez to karę

      • 6 3

  • Gdynia w tyle (5)

    • 22 20

    • ? (1)

      A czemu to, akurat w tym temacie? System działa w każdym z miast

      • 10 1

      • Taki ma target na posty

        • 6 3

    • Opowiedz nam...

      ... jakie bilety przez komórkę możesz kupić w Gdańsku?

      • 7 4

    • naprawdę liczysz na to że komuś to w taki sposób wmówisz? (1)

      • 1 1

      • tu chodzi o 20 groszy od Horały za wpis, a nie o prawdę

        a ja ci Horała mówię: nie trzeba nam tu tego "lepszego sortu" cwaniaczków, o prezydenturze w Gdyni zapomnij! ucho od śledzia! buhahahahhahahaa :)

        • 1 1

  • używam aplikacji do kupna biletów od ponad roku (5)

    Biletomaty mogłyby dla mnie nie istnieć, albo nie działają, albo nie chcą moich drobnych, albo nie zdążę kupić biletu.. a przy płatności za bilet jednorazowy kartą w biletomacie - bank pobiera mi 5 zł za transakcję...
    Szkoda tylko że nie ma biletów godzinnych bo przecież miasto promuje :przesiadkowy styl" poruszania się po mieście.

    • 44 10

    • zapomniałam dodać że używam Skycasha bo mogę kupić poza wszystkimi biletami w całej polsce także doładowania do telefonu,

      wypłacać kasę z bankomatów, płacić za parkowanie, kupić ubezpieczenie itd..

      • 4 2

    • (1)

      5zł? co ty masz za chiński bank ;) pierwsze słyszę że za płacenie kartą jest opłata

      • 13 0

      • bo to jest

        Para bank hehe

        • 3 1

    • To zmień bank ;-)

      • 7 0

    • godzinne będą

      od 1 stycznia

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.