• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Ręce precz od PKM ! (1)

    PKM jest super ! Przestańcie przy niej manipulować ! Czemu służą takie artykuły! To nie jest kolejka do Kartuz tylko do osiedli w wzdłuż tej kolejki. W Gminie Żukowo jest masę nowych osiedli dla których PKM jest fantastyczną alternatywą dla drogiego i czasochłonnego transportu autobusowego proponowanego przez monopolistę GRYF. W samym Baninie mieszka 5 tyś ludzi, którzy dojeżdżają do pracy czy szkół w Gdańsku. Są jeszcze inne miejscowości wzdłuż tych torów PKM: Pępowo, Czaple, Żukowo, Borkowo, Dzierżążno, a nawet z Tokar i Czeczewa ludzie przyjeżdżają samochodami aby się do PKM dostać. W sumie to ponad 40 tyś ludzi ! Do Gdyni nikt nie jeździ i tu jest problem. Zainteresowanie jest tylko w kierunku Kartuz, a pociągi jeżdżą tam co godzinę, do Gdyni co 15 minut. Proponuje odwrócić te częstotliwości. I przestańcie na PKM narzekać!

    • 12 5

    • Bilet wspolny w dobrej cenie. SKM i PKP precz do PKM!!

      • 0 0

  • wspólny bilet (3)

    Czemu nie wprowadzić jednego wspólnego biletu/ na całe Trójmiasto?

    czy to takie trudne pojecie ...... kupujesz bilet za 4 zeta i jedziesz czym chcesz (autobus, SKM, PKM) z nieograniczonymi przesiadkami na 100min

    • 16 1

    • Jest wspólny bilet na SKM i PKM (2)

      Hm..przecież na PKM i SKM (a właściwie 2 trasy SKM) jest jeden bilet- nazywa się Trójmiejski. Sama jeżdżę na tym bilecie w trasach Osowa -Gdynia i moge przesiadać się na trasę np. Gdynia-Przymorze.
      Może lepiej poczytaj o ofercie SKM-ki

      • 1 2

      • Wspólny za kwotę z kosmosu.....

        To nie bilet! To złodziejstwo.

        • 0 0

      • wspolny
        dziuniu
        to jeden na pkm skm ztm i zkm
        w tej samej cenie czy jedziesz tylko pkm
        czy wszystkim po trochu i sie przesiadasz
        ( to nie wina pasażera, że mu nie zrobili bezpośredniego połączenia )

        kup se szampon koloryzujący do włosów
        tzw. "sztuczna inteligencja"

        • 2 2

  • Dlaczego w terminalu lotniska nie ma wyświetlacza z godzinami odjazdów PKM? (2)

    Skąd obcokrajowiec ma wiedzieć czy chce jechać PKM do Osowy czy do Wrzeszcza? Ani jedno, ani drugie nic mu nie mówi. A na peronie brak podstawowych informacji dla kogoś z zewnątrz. Podobnie jak przypadku autobusu 210. Na rozkładzie nie znajdziesz uzupełniających piktogramów ani słów typu "Oldtown" czy "Railway station". Jest za to "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", a zamiast "Airport" - "Port lotniczy". Na przystanku z kolei musisz wybrać, czy interesuje cię kierunek "Osowa" czy "Orunia". Obie nazwy oczywiście światowej sławy. I jak człowiek z zagranicy, który ląduje pierwszy raz w Gdańsku ma się w czymkolwiek zorientować?

    • 61 4

    • Bo za PKM odpowiada SKM, za tory PKL a za lotnisko - Dyrekcja Portu Lotniczego.

      Takie tam... kompetencyjne niedogrywki w absurdzie RP.

      • 1 0

    • A mistrzostwem świata jest nazww OSOWA PKP- wsiadają tam wszyscy którzy chcą jechać na PKP Gdańsk Główny...

      • 0 2

  • niemieckie przeklenstwo (1)

    ta pkm-ka

    • 1 2

    • bedzie Arriva

      Wejdzie niemiecka Arriva i wszystko zacznie działać jak należy

      • 0 0

  • Jak pociąg jadący trasę niespełna 60km moze2 jechać prawie 3h. Kogo to ma zachęcić. Obiecywali złote tory a wyszło jak zawsze😳

    • 3 0

  • Jeżdżę z synkiem z Gdyni Pogórza do Osowy na terapię właśnie pkm i uważam je za najlepsze rozwiązanie. Wolę jechać tak i potem iść spory kawałek (bo autobusy nie są skomunikowane ale to wina ztm Gdańsk), niż tłuc się autobusami. Zdarzyło mi się raz i nigdy więcej - korki na drogach masakryczne, czas podróży okropnie długi i smród w autobusie. Ohyda i zmarnowany czas. Pkm mam szybko i wygodnie. W soboty jeździ mąż, który ma bilet metropolitalny - jeździ na nim i autobusem i skm i pkm, więc nie rozumiem tego oburzenia z rzekomym brakiem jednego biletu i pseudo zamieszaniem na dworcach. Fakt, mogłyby jeździć dalej do Gdańska ale to chyba najmniejszy problem, żeby wydłużyć trasę

    • 4 1

  • O skomunikowaniu Oruni Dolnej z centrum nie pomyślano, stąd pasażerów byłoby (6)

    więcej, bo Trakt św. Wojciecha ciągle zapchany W OBIE STRONY!

    • 55 7

    • A gdyby PKM zaczynała bieg w Pruszczu - Gdańskim ?? (1)

      Wtedy miałoby to większy sens, tylko obłożenie linii jest tak duże, że ciężko byłoby ją wcisnąć. No i tunel na Oruni koniecznie, bo tam już przejechać i przejść kompletnie by nie można było.

      • 7 0

      • W pierwotnych planach tak miało być

        Ale w Gdańsku władze postanowiły postawić na tramwaje i na parę lat bojkotowali budowę pkm. Jak już sprawy z tramwajami były załatwione to wrócili do tematu wymuszając trasę przez Wrzeszcz i stworzenie tam węzła przesiadkowego... W efekcie pkm swoim zasięgiem nie obejmuje całego tarasu południowego i swój bieg kończy we Wrzeszczu.

        • 1 0

    • ludzie z Pruszcza gardzą SKM, wolą korki i darmowe parkowanie na trawie (2)

      • 5 6

      • Miusiu, kilka faktów

        Autobusy w Pruszczu są kompletnie nie zsynchronizowane z pociągami: a to jest problem, bo w Pruszczu nie ma kolejek co 8-15 minut jak w trójmieście, tylko jest jedna na godzinę. Problem dotyczy zwłaszcza mieszkańców gminy (pamiętaj, że GDA, to nie tylko miasto Pruszcz, ale i i liczne miasteczka całego powiatu). I to mówię o PR, bo SKM pojawia się raz na ruski rok i to w jakiś absurdalnych godzinach. A jak przyjeżdża już pociąg PR, to nie można się dopchać do środka, bo jest pełen pasażerów z Pszczółek, Tczewa, Malborka i Elbląga. Wielu mieszkańców Pruszcza korzysta z samochodów, ale również bardzo wielu korzysta z komunikacji autobusowej - różnych firm i firemek jeżdżących na trasie Pruszcz-Gdańsk jest łącznie kilkanaście.

        • 7 0

      • Osiem skmek w ciągu dnia super komunikacja, a od 2017 skm do Tczewa będzie zlikwidowana.

        • 8 1

    • Jeśliby PKM ki jeździły z Gd. Śródmieście to było by blisko Oruni dolnej.

      • 6 0

  • Jeszcze troche to linia warta kilkanascie lub kilkaset milionow bedzie linia do zwiedzania :P

    • 3 0

  • Rozkład powinien być prosty, łatwy do zapamiętania.

    Np odjazd co co 20 minut czy 30 w godzinach od - do . A w tym nie ma żadnej regularności. Raz odstęp 15 minut, potem 30 , 12, 22. Bez sensu. Gdy pasażer wie, że pociągi kurują regularnie n jak tramwaje w godzinach porannych co 8 minut, a potem co 16 wie ile w przybliżeniu będzie czekał.

    • 2 0

  • Gdyby kolejka jechała przez Kowale, Ujeścisko, Orunię, Gdańsk Główny,

    To byłby full, pełny skład, a tak klops. No i te cwaniaczki, .........

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane