- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (21 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (288 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (46 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-16 11:57
Ręce precz od PKM ! (1)
PKM jest super ! Przestańcie przy niej manipulować ! Czemu służą takie artykuły! To nie jest kolejka do Kartuz tylko do osiedli w wzdłuż tej kolejki. W Gminie Żukowo jest masę nowych osiedli dla których PKM jest fantastyczną alternatywą dla drogiego i czasochłonnego transportu autobusowego proponowanego przez monopolistę GRYF. W samym Baninie mieszka 5 tyś ludzi, którzy dojeżdżają do pracy czy szkół w Gdańsku. Są jeszcze inne miejscowości wzdłuż tych torów PKM: Pępowo, Czaple, Żukowo, Borkowo, Dzierżążno, a nawet z Tokar i Czeczewa ludzie przyjeżdżają samochodami aby się do PKM dostać. W sumie to ponad 40 tyś ludzi ! Do Gdyni nikt nie jeździ i tu jest problem. Zainteresowanie jest tylko w kierunku Kartuz, a pociągi jeżdżą tam co godzinę, do Gdyni co 15 minut. Proponuje odwrócić te częstotliwości. I przestańcie na PKM narzekać!
- 12 5
-
2016-05-17 11:36
Bilet wspolny w dobrej cenie. SKM i PKP precz do PKM!!
- 0 0
-
2016-05-15 21:04
wspólny bilet (3)
Czemu nie wprowadzić jednego wspólnego biletu/ na całe Trójmiasto?
czy to takie trudne pojecie ...... kupujesz bilet za 4 zeta i jedziesz czym chcesz (autobus, SKM, PKM) z nieograniczonymi przesiadkami na 100min- 16 1
-
2016-05-16 11:50
Jest wspólny bilet na SKM i PKM (2)
Hm..przecież na PKM i SKM (a właściwie 2 trasy SKM) jest jeden bilet- nazywa się Trójmiejski. Sama jeżdżę na tym bilecie w trasach Osowa -Gdynia i moge przesiadać się na trasę np. Gdynia-Przymorze.
Może lepiej poczytaj o ofercie SKM-ki- 1 2
-
2016-05-17 11:30
Wspólny za kwotę z kosmosu.....
To nie bilet! To złodziejstwo.
- 0 0
-
2016-05-16 14:15
wspolny
dziuniu
to jeden na pkm skm ztm i zkm
w tej samej cenie czy jedziesz tylko pkm
czy wszystkim po trochu i sie przesiadasz
( to nie wina pasażera, że mu nie zrobili bezpośredniego połączenia )
kup se szampon koloryzujący do włosów
tzw. "sztuczna inteligencja"- 2 2
-
2016-05-15 16:49
Dlaczego w terminalu lotniska nie ma wyświetlacza z godzinami odjazdów PKM? (2)
Skąd obcokrajowiec ma wiedzieć czy chce jechać PKM do Osowy czy do Wrzeszcza? Ani jedno, ani drugie nic mu nie mówi. A na peronie brak podstawowych informacji dla kogoś z zewnątrz. Podobnie jak przypadku autobusu 210. Na rozkładzie nie znajdziesz uzupełniających piktogramów ani słów typu "Oldtown" czy "Railway station". Jest za to "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", a zamiast "Airport" - "Port lotniczy". Na przystanku z kolei musisz wybrać, czy interesuje cię kierunek "Osowa" czy "Orunia". Obie nazwy oczywiście światowej sławy. I jak człowiek z zagranicy, który ląduje pierwszy raz w Gdańsku ma się w czymkolwiek zorientować?
- 61 4
-
2016-05-17 11:22
Bo za PKM odpowiada SKM, za tory PKL a za lotnisko - Dyrekcja Portu Lotniczego.
Takie tam... kompetencyjne niedogrywki w absurdzie RP.
- 1 0
-
2016-05-15 23:10
A mistrzostwem świata jest nazww OSOWA PKP- wsiadają tam wszyscy którzy chcą jechać na PKP Gdańsk Główny...
- 0 2
-
2016-05-16 12:31
niemieckie przeklenstwo (1)
ta pkm-ka
- 1 2
-
2016-05-17 11:02
bedzie Arriva
Wejdzie niemiecka Arriva i wszystko zacznie działać jak należy
- 0 0
-
2016-05-17 08:58
Jak pociąg jadący trasę niespełna 60km moze2 jechać prawie 3h. Kogo to ma zachęcić. Obiecywali złote tory a wyszło jak zawsze😳
- 3 0
-
2016-05-17 07:46
Jeżdżę z synkiem z Gdyni Pogórza do Osowy na terapię właśnie pkm i uważam je za najlepsze rozwiązanie. Wolę jechać tak i potem iść spory kawałek (bo autobusy nie są skomunikowane ale to wina ztm Gdańsk), niż tłuc się autobusami. Zdarzyło mi się raz i nigdy więcej - korki na drogach masakryczne, czas podróży okropnie długi i smród w autobusie. Ohyda i zmarnowany czas. Pkm mam szybko i wygodnie. W soboty jeździ mąż, który ma bilet metropolitalny - jeździ na nim i autobusem i skm i pkm, więc nie rozumiem tego oburzenia z rzekomym brakiem jednego biletu i pseudo zamieszaniem na dworcach. Fakt, mogłyby jeździć dalej do Gdańska ale to chyba najmniejszy problem, żeby wydłużyć trasę
- 4 1
-
2016-05-15 15:19
O skomunikowaniu Oruni Dolnej z centrum nie pomyślano, stąd pasażerów byłoby (6)
więcej, bo Trakt św. Wojciecha ciągle zapchany W OBIE STRONY!
- 55 7
-
2016-05-15 20:59
A gdyby PKM zaczynała bieg w Pruszczu - Gdańskim ?? (1)
Wtedy miałoby to większy sens, tylko obłożenie linii jest tak duże, że ciężko byłoby ją wcisnąć. No i tunel na Oruni koniecznie, bo tam już przejechać i przejść kompletnie by nie można było.
- 7 0
-
2016-05-17 01:49
W pierwotnych planach tak miało być
Ale w Gdańsku władze postanowiły postawić na tramwaje i na parę lat bojkotowali budowę pkm. Jak już sprawy z tramwajami były załatwione to wrócili do tematu wymuszając trasę przez Wrzeszcz i stworzenie tam węzła przesiadkowego... W efekcie pkm swoim zasięgiem nie obejmuje całego tarasu południowego i swój bieg kończy we Wrzeszczu.
- 1 0
-
2016-05-15 17:11
ludzie z Pruszcza gardzą SKM, wolą korki i darmowe parkowanie na trawie (2)
- 5 6
-
2016-05-16 09:13
Miusiu, kilka faktów
Autobusy w Pruszczu są kompletnie nie zsynchronizowane z pociągami: a to jest problem, bo w Pruszczu nie ma kolejek co 8-15 minut jak w trójmieście, tylko jest jedna na godzinę. Problem dotyczy zwłaszcza mieszkańców gminy (pamiętaj, że GDA, to nie tylko miasto Pruszcz, ale i i liczne miasteczka całego powiatu). I to mówię o PR, bo SKM pojawia się raz na ruski rok i to w jakiś absurdalnych godzinach. A jak przyjeżdża już pociąg PR, to nie można się dopchać do środka, bo jest pełen pasażerów z Pszczółek, Tczewa, Malborka i Elbląga. Wielu mieszkańców Pruszcza korzysta z samochodów, ale również bardzo wielu korzysta z komunikacji autobusowej - różnych firm i firemek jeżdżących na trasie Pruszcz-Gdańsk jest łącznie kilkanaście.
- 7 0
-
2016-05-15 20:41
Osiem skmek w ciągu dnia super komunikacja, a od 2017 skm do Tczewa będzie zlikwidowana.
- 8 1
-
2016-05-15 18:24
Jeśliby PKM ki jeździły z Gd. Śródmieście to było by blisko Oruni dolnej.
- 6 0
-
2016-05-17 01:26
Jeszcze troche to linia warta kilkanascie lub kilkaset milionow bedzie linia do zwiedzania :P
- 3 0
-
2016-05-17 00:37
Rozkład powinien być prosty, łatwy do zapamiętania.
Np odjazd co co 20 minut czy 30 w godzinach od - do . A w tym nie ma żadnej regularności. Raz odstęp 15 minut, potem 30 , 12, 22. Bez sensu. Gdy pasażer wie, że pociągi kurują regularnie n jak tramwaje w godzinach porannych co 8 minut, a potem co 16 wie ile w przybliżeniu będzie czekał.
- 2 0
-
2016-05-17 00:20
Gdyby kolejka jechała przez Kowale, Ujeścisko, Orunię, Gdańsk Główny,
To byłby full, pełny skład, a tak klops. No i te cwaniaczki, .........
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.