- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (55 opinii)
- 2 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (280 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (183 opinie)
- 5 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (60 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (269 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-16 23:25
autor jak zwykle ' powala'
autor i chyba juz powoli cale trojmiasto.pl kieruje się na populizm niż na prawdziwośc, rzetelność swoich artykulów.... szkoda slow...
- 5 1
-
2016-05-15 15:58
Bilety są za drogie. (2)
Za dużo jak na jedną trasę. W Warszawie w tej cenie jest bus, tramwaj i metro. U nas ktoś jest nienażarty to tak musi być.
- 76 1
-
2016-05-16 20:09
(1)
w Warszawie na kartę miejską można korzystać z autobusów, tramwajów, metra i wszystkich pociągów w granicach miasta (koleje mazowieckie, kolej podmiejska itd.)
- 2 0
-
2016-05-16 23:11
Ba nawet na bilet dobowy
cała komunikacja jeździ bez opóźnień, na metro w szczycie czeka się 2-3 min, na tramwaj do pięciu. WKD i Koleje Mazowieckie też dają radę.
W Gdańsku mieszkając na ogromnej Zaspie, chcąc gdzieś pojechać tramwajem w weekend, trzeba sprawdzać rozkład, kiedy na przystanek wyjść, by nie stać 15 min, czekając na jeden z dwóch tramwajów. Zupełnie jak na wsi, a nie w mieście.- 1 0
-
2016-05-15 15:06
(11)
Ta kolej to przykład jak beztrosko pasożyty z UM i Sejmu wydają nie swoje pieniądze.
Tą inwestycją powinny zainteresować się CBA i prokuratura.
Miliard złotych wywalone w błoto a na filmie uśmiechnięte cwane mordy bo już wiedzą ile przy okazji zgarną do własnej kieszeni.- 416 77
-
2016-05-15 15:47
Sławek przynamniej ma zegarek a inne belzebuby z PO siedzą na dobrych stołkach. (5)
A Wy mieszkańcy niestety macie kosztownego i mało potrzebnego bubla
- 45 7
-
2016-05-15 16:23
Partyjniacy z PO już byli pewni wgranej w kolejnych wyborach, a tu kuku i nie ma kolejnych wałków (4)
CBA nam tu POtrzeba!
- 31 4
-
2016-05-15 16:49
Kolesie z PO nie dadzą sobie zrobić krzywdy, nawet po wywaleniu miliarda PLN w nietrafioną inwestycję (3)
Samorzad musi do tego dopłacać 80 mln zł co roku z naszych pieniędzy!!!
- 20 4
-
2016-05-15 17:35
KODeraści bornią kolegów od takich inwestycji za miliard jak PKM (2)
+ 80 mln co roku z podatków na dotacje do tego pustego pociągu
- 16 12
-
2016-05-16 23:08
Tramwaj wodny to kolejny Miś
- 0 1
-
2016-05-16 02:03
czy oby na pewno kazdy pociag jest pusty?
- 3 1
-
2016-05-16 09:05
to nie jest inwestycja UM
- 2 0
-
2016-05-15 17:45
CBA ,prokuratura i Komisja Europejska (1)
- 4 1
-
2016-05-16 06:57
ty sam do siebie piszesz i sobie odpowiadasz, lecz się kolego
- 1 2
-
2016-05-15 17:10
Powini zająć się Szczurkiem, on położył projekt blokując rozbudowę na północ Gdyni.
- 15 8
-
2016-05-15 15:30
To pasożyty z PO tak wydały ten miliard
Bez elektryfikacji się wlecze, bez przystankow w Gdyni i na Kielnienskiej nie ma pasażerów
- 51 9
-
2016-05-15 15:52
porażka finansowa (3)
Bo transport publiczny to porażka finansowa. Warszawa do metra dopłaca 300 mln zł rocznie. Ta wasza PKM będzie pewno zasysała z 20 mln dopłat rocznie, a to by wyremontował z 20 ulic rocznie. W ogóle skrzyżowania z szynami to kolejna patologia spowalniająca ruch kołowy.
- 14 25
-
2016-05-15 18:11
(1)
20 mln zł rocznie to 1/10 Słowackiego, która i tak się korkuje. Najbardziej bezsensowne inwestycje to transport drogowy. Kosztują dużo, a efekt jest na góra kilka lat. A do tego wywala się kasę, by rozwiązać problem tylko przez 4h dziennie - 2h porannych korków i 2h popołudniowych.
- 6 6
-
2016-05-16 23:07
A PKM
kosztuje mało? Nawet efektu na kilka miesięcy nie ma. Ludzie myślący podobnie do ciebie, tacy 'rozwojowi' i 'nowocześni' nam ten syf zafundowali. Mówili o zintegrowanej, zrównoważonej komunikacji... Co, już nie pamiętasz?
- 0 1
-
2016-05-15 20:18
Nie da się zbudować tylu dróg
Zrozum że nawet w stanach korkują się autostrady mające po 6 pasów ruchów w każdą stronę tyle że w USA mają na to miejsce a w europie jest po prostu zbyt gęsta zabudowa tam miasto wielkości trójmiasta ma powierzchnie pomorskiego bo jest rozrośnięte przez szerokie ulice i setki km2 parkingów a także przedmieścia z domami 1 rodzinnymi. Ale tam nie istnieje transport publiczny bo się nie opłaca ale za to wywalić miliardy na drogę przez miasto już tak? Poczytaj o bostonie i big-dig co jest autostradą pod miastem która i tak jest w korku a kosztowała 15mld $.
- 5 1
-
2016-05-15 15:23
Przedzial na rowery! (9)
Rodziny jadace w weekend na Kaszuby na wycieczke rowerowa maja problem. Moze w sezonie letnim podlaczyc wagon,gdzie bedzie mozna wstawic rowery.
- 85 21
-
2016-05-15 15:59
Na Kaszuby dojedziesz rowerem, zdrowiej (2)
- 6 13
-
2016-05-15 16:31
Nie dojade (1)
Ale po Kaszubskich szlakach z rodzina i znajomymi bysmy pojezdzili. Niestety ale w pociagu jest miejsca tylko na 6 rowerow a nasza grupa liczy 9 osob. A wiem,ze chetnych jest wiecej.
- 17 2
-
2016-05-16 22:59
Nasza grupa liczy
czasami 40 osób. Mamy w d...e PKM, wynajmujemy 30 letni autobus co pali 40l/100 km, kopci jak 15 golfów w tedeju, jesteśmy wiecznie nalutowani. Dojeżdżamy se w środek lasu, wyciągamy rowery, a jak nam się nie chce to grille i biesiadka. Wychodzi tyle, co zakichana PKM, nie musimy latać i szukać biletów po dworcach, kłócić się o miejsce na rower i że nie można pić piwa.
Musisz kiedyś Rajmund dołączyć. Wkupne odpalisz i śmigasz z nami. Albo se własny transporcik załatw, wtedy staniecie się następną eko-ekipą rowerową o zacnej emisji.- 0 0
-
2016-05-15 21:34
Boże, czy świat się tylko z rowerów składa? (1)
Mam na was wychlapane i nie zmienię tego.
- 5 2
-
2016-05-16 11:33
brak frajdy u twoich rowerzystek to twoja wina
moźe anatomia teges?
Moje rowezrystki nie narzekają.- 1 2
-
2016-05-15 16:42
(3)
rower to środek transportu, d*psko na siedzenie i pedałować na te kaszuby a nie w pkm się lansować.Jak daleko do Kartuz to po osiedlu jeździć.
- 10 18
-
2016-05-16 08:36
to moze ty rusz swoje d*psko a nie jezdzisz samochodem
- 1 2
-
2016-05-15 21:29
Do którego pociągu doczepić wagon specjalny,ile wagonów zakupić?
- 2 0
-
2016-05-15 17:00
guuupiś!
- 6 2
-
2016-05-15 15:06
Jeden bilet, częstsze kursy, stacje i infra w Gdyni (9)
- 484 5
-
2016-05-15 15:42
Rozsądni ludzie pukali się w głowę gdy Budyń ze Strukiem przedstawiali swoje wizje co do PKM (3)
Oczywiście wszelkie głosy nie tylko krytyczne ale zwyczajnie sceptyczne co do sensu budowy i uzasadnienia ekonomicznego istnienia PKM były w tamtym czasie zakrzyczane przez platformianą propagandę i różnych tzw "pożytecznych idiotów" piejących peany na cześć "inwestycji" w Trójmieście i na cześć władz, które o nich decydowały.
Macie teraz budyń, który sobie sami nawarzyliście - zjedzcie go, smacznego.- 30 20
-
2016-05-16 22:41
Na przykład przez niejakiego WOJTA
który peany na temat PKM tu wypisywał. Na przykład przez badania ilości pasażerów, dogłębne analizy i tabele.
A teraz płacimy za te glupoty wszyscy.- 1 1
-
2016-05-15 16:13
Tak,ćwoku z mentalnością azjatycką! (1)
Dla ciebie pewnie szczytem ekonomicznej komunikacji jest marszrutka?! Ta linia MA sens,ale przy normalnym podejściu Gdańska i Gdyni do jej finansowania! Jak każdy będzie palić głupa gdy będą do niego wyciągać ręce po kasę za kursy,to daleko nie zajedziemy!
- 25 6
-
2016-05-15 16:39
Głup to ty jesteś. Droga wężykiem przez pola i lasy....po co? Bo przed wojną była? Teraz są inne potrzeby drogowe..
- 13 16
-
2016-05-16 08:34
(2)
Od poczatku bylo jasne, ze bedzie to niewypal, glownie z powodu bezsensownych przystankow w szczerym polu. Chcecie zeby TKM miala sensowne oblozenie? To zbudujcie stacje w CH Matarnia, CH Auchan, gdzies w centrum na Morenie (i w Baninie jesli daloby rade, bo tam jest potencjal pasazerow na cala linie). I tak to zorganizujcie, zeby KAZDY pociag jechal do dworca glownego w Gdansku.
- 17 0
-
2016-05-16 15:52
Plus Gdynia Dąbrowa
i Wiczlino, a koniec na Obłużu
- 0 0
-
2016-05-16 15:09
Ja gdyby przystanek na Matarni nie był w polu
jeździłabym PKM. Ale wolę autobus.
- 3 0
-
2016-05-15 17:08
Nie nie nie!!!!
- 1 3
-
2016-05-15 16:59
I jeszcze przystanek końcowy w Gd. Głównym.
Wtedy wybiorę się na wycieczkę. Skoczy im frekwencja w ciągu roku do 600 001 :P
- 17 0
-
2016-05-16 22:37
ciekawe na kogo czeka peron 4 i 5 w Gd.Gł. ? Na innego przewoźnika ?
Jest tylko jedno rozwiązanie: wszystkie PKM-ki startują z peronu 4 i 5, jaką po torach SKM, zatrzymują się na Politechnice, zawsze z tego samego peronu we Wrzeszczu i dopiero pod wiaduktem na Zaspę wjeżdżają na swoją trasę.
- 4 0
-
2016-05-16 22:26
niemiecka Arriva da sobię radę
Niemiecka Arriva wejdzie i w 2 miesiące wszytko zacznie działać i się opłacać!
- 4 0
-
2016-05-16 22:15
hmmm
"Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna."
A to jest jeden bilet na PKMkę i na ZTM Gdańsk?- 5 0
-
2016-05-16 22:11
więcej przystanków
zmniejszyć odległości między przystankami, zwłaszcza na trasach na Kaszuby. Jeśli do przystanku trzeba iść 2-3 kilometry to wiele osób rezygnuje.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.