• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • autor jak zwykle ' powala'

    autor i chyba juz powoli cale trojmiasto.pl kieruje się na populizm niż na prawdziwośc, rzetelność swoich artykulów.... szkoda slow...

    • 5 1

  • Bilety są za drogie. (2)

    Za dużo jak na jedną trasę. W Warszawie w tej cenie jest bus, tramwaj i metro. U nas ktoś jest nienażarty to tak musi być.

    • 76 1

    • (1)

      w Warszawie na kartę miejską można korzystać z autobusów, tramwajów, metra i wszystkich pociągów w granicach miasta (koleje mazowieckie, kolej podmiejska itd.)

      • 2 0

      • Ba nawet na bilet dobowy

        cała komunikacja jeździ bez opóźnień, na metro w szczycie czeka się 2-3 min, na tramwaj do pięciu. WKD i Koleje Mazowieckie też dają radę.
        W Gdańsku mieszkając na ogromnej Zaspie, chcąc gdzieś pojechać tramwajem w weekend, trzeba sprawdzać rozkład, kiedy na przystanek wyjść, by nie stać 15 min, czekając na jeden z dwóch tramwajów. Zupełnie jak na wsi, a nie w mieście.

        • 1 0

  • (11)

    Ta kolej to przykład jak beztrosko pasożyty z UM i Sejmu wydają nie swoje pieniądze.
    Tą inwestycją powinny zainteresować się CBA i prokuratura.
    Miliard złotych wywalone w błoto a na filmie uśmiechnięte cwane mordy bo już wiedzą ile przy okazji zgarną do własnej kieszeni.

    • 416 77

    • Sławek przynamniej ma zegarek a inne belzebuby z PO siedzą na dobrych stołkach. (5)

      A Wy mieszkańcy niestety macie kosztownego i mało potrzebnego bubla

      • 45 7

      • Partyjniacy z PO już byli pewni wgranej w kolejnych wyborach, a tu kuku i nie ma kolejnych wałków (4)

        CBA nam tu POtrzeba!

        • 31 4

        • Kolesie z PO nie dadzą sobie zrobić krzywdy, nawet po wywaleniu miliarda PLN w nietrafioną inwestycję (3)

          Samorzad musi do tego dopłacać 80 mln zł co roku z naszych pieniędzy!!!

          • 20 4

          • KODeraści bornią kolegów od takich inwestycji za miliard jak PKM (2)

            + 80 mln co roku z podatków na dotacje do tego pustego pociągu

            • 16 12

            • Tramwaj wodny to kolejny Miś

              • 0 1

            • czy oby na pewno kazdy pociag jest pusty?

              • 3 1

    • to nie jest inwestycja UM

      • 2 0

    • CBA ,prokuratura i Komisja Europejska (1)

      • 4 1

      • ty sam do siebie piszesz i sobie odpowiadasz, lecz się kolego

        • 1 2

    • Powini zająć się Szczurkiem, on położył projekt blokując rozbudowę na północ Gdyni.

      • 15 8

    • To pasożyty z PO tak wydały ten miliard

      Bez elektryfikacji się wlecze, bez przystankow w Gdyni i na Kielnienskiej nie ma pasażerów

      • 51 9

  • porażka finansowa (3)

    Bo transport publiczny to porażka finansowa. Warszawa do metra dopłaca 300 mln zł rocznie. Ta wasza PKM będzie pewno zasysała z 20 mln dopłat rocznie, a to by wyremontował z 20 ulic rocznie. W ogóle skrzyżowania z szynami to kolejna patologia spowalniająca ruch kołowy.

    • 14 25

    • (1)

      20 mln zł rocznie to 1/10 Słowackiego, która i tak się korkuje. Najbardziej bezsensowne inwestycje to transport drogowy. Kosztują dużo, a efekt jest na góra kilka lat. A do tego wywala się kasę, by rozwiązać problem tylko przez 4h dziennie - 2h porannych korków i 2h popołudniowych.

      • 6 6

      • A PKM

        kosztuje mało? Nawet efektu na kilka miesięcy nie ma. Ludzie myślący podobnie do ciebie, tacy 'rozwojowi' i 'nowocześni' nam ten syf zafundowali. Mówili o zintegrowanej, zrównoważonej komunikacji... Co, już nie pamiętasz?

        • 0 1

    • Nie da się zbudować tylu dróg

      Zrozum że nawet w stanach korkują się autostrady mające po 6 pasów ruchów w każdą stronę tyle że w USA mają na to miejsce a w europie jest po prostu zbyt gęsta zabudowa tam miasto wielkości trójmiasta ma powierzchnie pomorskiego bo jest rozrośnięte przez szerokie ulice i setki km2 parkingów a także przedmieścia z domami 1 rodzinnymi. Ale tam nie istnieje transport publiczny bo się nie opłaca ale za to wywalić miliardy na drogę przez miasto już tak? Poczytaj o bostonie i big-dig co jest autostradą pod miastem która i tak jest w korku a kosztowała 15mld $.

      • 5 1

  • Przedzial na rowery! (9)

    Rodziny jadace w weekend na Kaszuby na wycieczke rowerowa maja problem. Moze w sezonie letnim podlaczyc wagon,gdzie bedzie mozna wstawic rowery.

    • 85 21

    • Na Kaszuby dojedziesz rowerem, zdrowiej (2)

      • 6 13

      • Nie dojade (1)

        Ale po Kaszubskich szlakach z rodzina i znajomymi bysmy pojezdzili. Niestety ale w pociagu jest miejsca tylko na 6 rowerow a nasza grupa liczy 9 osob. A wiem,ze chetnych jest wiecej.

        • 17 2

        • Nasza grupa liczy

          czasami 40 osób. Mamy w d...e PKM, wynajmujemy 30 letni autobus co pali 40l/100 km, kopci jak 15 golfów w tedeju, jesteśmy wiecznie nalutowani. Dojeżdżamy se w środek lasu, wyciągamy rowery, a jak nam się nie chce to grille i biesiadka. Wychodzi tyle, co zakichana PKM, nie musimy latać i szukać biletów po dworcach, kłócić się o miejsce na rower i że nie można pić piwa.
          Musisz kiedyś Rajmund dołączyć. Wkupne odpalisz i śmigasz z nami. Albo se własny transporcik załatw, wtedy staniecie się następną eko-ekipą rowerową o zacnej emisji.

          • 0 0

    • Boże, czy świat się tylko z rowerów składa? (1)

      Mam na was wychlapane i nie zmienię tego.

      • 5 2

      • brak frajdy u twoich rowerzystek to twoja wina
        moźe anatomia teges?

        Moje rowezrystki nie narzekają.

        • 1 2

    • (3)

      rower to środek transportu, d*psko na siedzenie i pedałować na te kaszuby a nie w pkm się lansować.Jak daleko do Kartuz to po osiedlu jeździć.

      • 10 18

      • to moze ty rusz swoje d*psko a nie jezdzisz samochodem

        • 1 2

      • Do którego pociągu doczepić wagon specjalny,ile wagonów zakupić?

        • 2 0

      • guuupiś!

        • 6 2

  • Jeden bilet, częstsze kursy, stacje i infra w Gdyni (9)

    • 484 5

    • Rozsądni ludzie pukali się w głowę gdy Budyń ze Strukiem przedstawiali swoje wizje co do PKM (3)

      Oczywiście wszelkie głosy nie tylko krytyczne ale zwyczajnie sceptyczne co do sensu budowy i uzasadnienia ekonomicznego istnienia PKM były w tamtym czasie zakrzyczane przez platformianą propagandę i różnych tzw "pożytecznych idiotów" piejących peany na cześć "inwestycji" w Trójmieście i na cześć władz, które o nich decydowały.
      Macie teraz budyń, który sobie sami nawarzyliście - zjedzcie go, smacznego.

      • 30 20

      • Na przykład przez niejakiego WOJTA

        który peany na temat PKM tu wypisywał. Na przykład przez badania ilości pasażerów, dogłębne analizy i tabele.
        A teraz płacimy za te glupoty wszyscy.

        • 1 1

      • Tak,ćwoku z mentalnością azjatycką! (1)

        Dla ciebie pewnie szczytem ekonomicznej komunikacji jest marszrutka?! Ta linia MA sens,ale przy normalnym podejściu Gdańska i Gdyni do jej finansowania! Jak każdy będzie palić głupa gdy będą do niego wyciągać ręce po kasę za kursy,to daleko nie zajedziemy!

        • 25 6

        • Głup to ty jesteś. Droga wężykiem przez pola i lasy....po co? Bo przed wojną była? Teraz są inne potrzeby drogowe..

          • 13 16

    • (2)

      Od poczatku bylo jasne, ze bedzie to niewypal, glownie z powodu bezsensownych przystankow w szczerym polu. Chcecie zeby TKM miala sensowne oblozenie? To zbudujcie stacje w CH Matarnia, CH Auchan, gdzies w centrum na Morenie (i w Baninie jesli daloby rade, bo tam jest potencjal pasazerow na cala linie). I tak to zorganizujcie, zeby KAZDY pociag jechal do dworca glownego w Gdansku.

      • 17 0

      • Plus Gdynia Dąbrowa

        i Wiczlino, a koniec na Obłużu

        • 0 0

      • Ja gdyby przystanek na Matarni nie był w polu

        jeździłabym PKM. Ale wolę autobus.

        • 3 0

    • Nie nie nie!!!!

      • 1 3

    • I jeszcze przystanek końcowy w Gd. Głównym.

      Wtedy wybiorę się na wycieczkę. Skoczy im frekwencja w ciągu roku do 600 001 :P

      • 17 0

  • ciekawe na kogo czeka peron 4 i 5 w Gd.Gł. ? Na innego przewoźnika ?

    Jest tylko jedno rozwiązanie: wszystkie PKM-ki startują z peronu 4 i 5, jaką po torach SKM, zatrzymują się na Politechnice, zawsze z tego samego peronu we Wrzeszczu i dopiero pod wiaduktem na Zaspę wjeżdżają na swoją trasę.

    • 4 0

  • niemiecka Arriva da sobię radę

    Niemiecka Arriva wejdzie i w 2 miesiące wszytko zacznie działać i się opłacać!

    • 4 0

  • hmmm

    "Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna."

    A to jest jeden bilet na PKMkę i na ZTM Gdańsk?

    • 5 0

  • więcej przystanków

    zmniejszyć odległości między przystankami, zwłaszcza na trasach na Kaszuby. Jeśli do przystanku trzeba iść 2-3 kilometry to wiele osób rezygnuje.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane