• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

Opinie (157)

  • Milion za wizje?

    Ja mam lepsze wizje po flaszce za 20zł

    • 0 0

  • a co się stanie z nową linią po elektryfikacji PKM?

    Czy wydadzą teraz milion na wizję, później kolejne na projekt i budowę, żeby po zelektryfikowaniu PKM przestać korzystać z nowej linii?

    • 3 1

  • jak milion wydadza na wizję to na budowe już nie starczy

    • 3 0

  • Karczemki zawsze pokrzywdzone, ktoś w mieście ich chyba nie lubi (1)

    • 4 1

    • Tak

      Niestety, to pokłosie działań poprzedniego zarządu dzielnicy - panów K.N i P.O.

      • 0 1

  • kiedy PKM na północ Gdyni? (1)

    • 53 8

    • w jakim celu?

      • 1 6

  • Gdzie tu logika? (1)

    Czemu władzę tak się upierają, by nie stworzyć przystanku Karczemki na linii PKM? Przecież wiadomo, że po tej linii do Starej Piły będzie parę kursów dziennie...

    • 12 9

    • Karczemki

      W tamtym miejscu ciężko będzie wybudować przystanek na linii PKM. Linia kolejowa ma tam bardzo duże nachylenie i ostry łuk. Dodatkowo znajduje się na nasypie. Koszty mogłyby być niewspółmierne do ewentualnych korzyści zwłaszcza biorąc pod uwagę bliskość przystanków Matarnia i Kiełpinek.

      • 5 2

  • elektryfikacja? (4)

    Była już taka moda na elektryfikację kolei. I wystarczy teraz brak prądu, by kolej stanęła. A zdarza się to dość często. Dla kolei dalekobieżnych ratunkiem ( za mało niestety) są uratowane od złomowania lokomotywy spalinowe. SKM w takiej sytuacji stoi.
    W wielkiej Brytanii nadal koleje spalinowe działają i nikt nie myśli o ich eliminacji.
    Już w latach 90 była moda na likwidację linii kolejowych lokalnych , potem autobusowych. teraz trzeba na nowo ponosić koszty odtwarzania tych linii . Nadal nie ma woli do przywrócenia połączenia k9olejowego do Nowego Portu ( a potrzebne) czy rozbudowy planowanej już w latach 70 linii kolejowej na południe Gdańska. A potem władze miasta walczą z samochodami zalewającymi z konieczności miasto, bo ludzie MUSZĄ dojechać do pracy i wrócić do domu.
    Myślenie ma kolosalną przyszłość, ale trzeba myśleć.

    • 15 4

    • co ty bredzisz o tej trakcji?! (2)

      że spalinowa lepsza od elektrycznej?
      Buahahaha!!!!

      • 5 3

      • elektryfikacja jest planowana/robiona jedynie z powodu modernizacji 201

        Co pozwala uniknąć kosztów przedsięwzięcia.
        Bez tego Pomorskie nigdy nie zdecydowałoby się na taki krok.

        • 2 2

      • każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety

        A w PKM nastąpiła kumulacja wad (ukrytych?).

        • 8 2

    • "myślenie ma kolosalną przyszłość"

      Biorąc pod uwagę efektywność (faktycznego) funkcjonowania warstwy biurokratycznej - nie.

      Myślenie to ryzyko i odpowiedzialność.

      Należy myślenie wyeliminować kolegialnie (radziecko?) zatwierdzoną procedurą do wypełnienia a wtedy nastanie szczęśliwość wszelka

      • 3 0

  • za litra dobrej łyski też będę miał wizję

    plus 100 tysięcy na kaca
    tanio robię...

    • 5 0

  • Za tę cenę to już by przynajmniej część trasy zbudowano

    Dajcie mi dziesiątą część tego a ja wam to w całości zaprojektuję

    • 7 3

  • Urzedniczka projekt namalowania pasa na jezdni kosztuje 20 tys zł to nie wykonanie tylko sam projekt!

    A dlaczego tak drogo ? Bo oni muszą pojeździć po urzędach i pieczątki pozbierać .Tak właśnie działa przerośnięta biurokracja. Urzędasy na tym sie sporo dorabiają !!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane