• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

Opinie (157)

  • a od kiedy zaczną remontować trasę z Pruszcza do Żukowa to prawdo podobnie jest inne województwo

    • 3 1

  • Kokoszki/Karczemki żądają korytarza exterytorialnego do Gdańska Głównego

    • 6 1

  • "Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku"

    nie ma szans na 2021

    • 7 1

  • jednak w Trójmiasto to bogaty rejon (2)

    tylko szkoda że taki brudny i zaniedbany

    • 15 5

    • rozumiem że twoje podkarpacie bogatsze, czystsze i bardziej zadbane? (1)

      Syf, kiła i mogiła!

      • 3 3

      • nie wiem czy na podkarpaciu płacą 1 mln za " koncepcje"?

        • 3 1

  • Jakos nikt sie nie interesuje jak to wplynie na ekosystem.

    Z tego co wiem to juz sie lęgnie mniej ptakow bo ciagle jezdzi skmka. I zmniejszyla sie populacja mrowek pospolitych.

    • 1 12

  • (1)

    wizja za 1 mln zł

    • 6 1

    • Tez mam rozne wizje moge pare odstapic tanio np. po 10tys /szt

      • 7 0

  • ciekaw jak to wpłynie na kaszubskie drogi i krajobraz (3)

    które lecą od Wieżycy do Gołubia wzdłuż torów.
    Urokliwe wiadukty (np sławki, krzeszna, mała krzeszna) niestety pójdą sie czesać…

    • 10 39

    • Albo ktoś pójdzie po rozum do głowy (2)

      I ominie "górską premię" przez tereny, które przed wojną do Polski nie należały. Po wojnie były takie plany. Brakuje 20km torów między Skorzewem a Sierakowicami i ciężki ruch towarowy mógłby bardziej sprawnie "podejść" do Gdyni od zachodu...

      • 5 1

      • u nas niestety (1)

        przyjęło się iż ochrona przyrody, krajobrazu czy jakości życia to cele sprzeczne z rozwojem i nijak nie da się tego pogodzić…
        Albo albo…

        • 8 0

        • myślę, że to raczej "umysłowe koleiny"

          Łatwiej uzasadniać prace na istniejących terenach (choć niemożliwie ciasno), niż zaproponować coś nowego. No i Gdańsk się podkleja do elektryfikacji...
          Co do "urokliwości" to bardziej pójdą się czesać "hacjendy", co prawie na torach stoją.
          Może jednak ktoś pójdzie po rozum do głowy i drugą stroną "raduńskiego kółka"?

          • 6 2

  • Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.......... (1)

    • 2 1

    • no i?

      • 1 0

  • cena za dokumentację mi pasuje (4)

    a ile za makietę?

    • 42 8

    • Tyle ile za makietę dwóch wież kaczyniaka! (2)

      Z tą różnicą że Gdańsk płaci za swoje faktury - a ten szczur oszukuje! Zapłać oszuście zapłać!

      • 9 11

      • (1)

        co Ty bredzisz?

        • 2 4

        • prawdę pisze

          a co? w oczy kole pisiora?

          • 4 3

    • makieta trochę więcej, dwie bańki

      • 8 0

  • Marzy mi się linia kolejowa od PKM Jasień do Pruszcza, która byłaby alternatywą dla wiecznie zakorkowanej obwodnicy. W ogóle to wstyd, że nie ma żadnej komunikacji na tej trasie.

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane