- 1 73 loty Jacka Karnowskiego w pół roku (804 opinie)
- 2 Zmiany w ruchu na północy Gdyni (41 opinii)
- 3 Mandat za parkowanie pod szkołą. Dlaczego? (213 opinii)
- 4 Urządzał działkę kradzionym towarem wartym 13 tys. zł (76 opinii)
- 5 Pożar w spalarni Port Service. Jakie straty? (101 opinii)
- 6 Będą utrudnienia na Janka Wiśniewskiego (48 opinii)
Bliżej budowy kolejnego woonerfu w Sopocie
Rosną szanse na budowę trzeciego woonerfu w Sopocie - na ul. Sobieskiego. Najtańsza oferta na kwotę prawie 3 mln zł mieści się w budżecie przeznaczonym na ten cel. Na wykonanie wszystkich robót przewidziano 120 dni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
O planach urzędników w tym zakresie pisaliśmy szczegółowo na początku stycznia, gdy został ogłoszony przetarg na roboty budowlane.
Teraz poznaliśmy oferty złożone w postępowaniu przetargowym. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła gdyńska Firma Budowlano-Drogowa MTM - 2 971 649,25 zł.
Cztery oferty w przetargu, jedna w budżecie miasta
Firma MTM zadeklarowała ponadto wykonanie powierzonego zadania w ciągu 120 dni od momentu podpisania umowy oraz pięcioletni okres gwarancji jakości robót.
Na przebudowę ul. Sobieskiego urzędnicy planowali przeznaczyć nie więcej niż 3 430 000 zł. Obecnie oferty są analizowane pod kątem formalno-prawnym.
W postępowaniu przetargowym wpłynęły jeszcze trzy oferty:
- Wodkan-Grzenkowicz z Kartuz na kwotę 3 690 000,00 zł
- FB-Jelcz z Chwaszczyna na kwotę 5 484 827,99 zł
- Firma Budowlano-Drogowa Prasbet z Grudziądza na kwotę 5 412 000,00 zł
Przypomnijmy, że zakres robot obejmuje m.in.:
- całkowitą wymianę istniejącej nawierzchni tzw. pasa drogowego,
- przebudowę systemu odprowadzenia wody deszczowej: budowę sieci kanalizacji deszczowej oraz podziemnego zbiornika retencyjnego do nawadniania terenów zieleni,
- budowę kanału technologicznego,
- renowację i wzmocnienie muru oporowego,
- nasadzenia zieleni, montaż elementów małej architektury.
Wygodna kostka dla pieszych i rowerzystów
Stała organizacja ruchu przewiduje utworzenie ciągu pieszo-jezdnego z wyznaczonymi równoległymi miejscami postojowymi. W kilku miejscach wyznaczono przestrzeń do wygodnego wymijania się pojazdów oraz dwa place do zawracania.
Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki kamiennej ciętej (płaskiej). Kostka brukowa zostanie zastosowana wyłącznie w obrębie stanowisk postojowych, z wyjątkiem miejsc dla niepełnosprawnych, gdzie będzie zastosowana kostka cięta.
Wszystkie krawężniki będą wtopione w jezdnię. Bez zmian pozostanie także powiązanie pieszo-rowerowe ze schodami i podjazdem do ul. Chopina (bez skrzyżowania drogowego).
Trzeci woonerf w Sopocie ze wsparciem z Polskiego Ładu
Przebudowa ul. Sobieskiego będzie dofinansowana w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład w wysokości 2 mln zł.
Utworzenie woonerfu na ul. Sobieskiego jest trzecią realizacją tego typu w Sopocie. Wcześniej w tej formie przebudowano rejon ul. Parkowej (to zarazem najdłuższy woonerf w Polsce) oraz ul. Kolejową.
Woonerf na ul. Parkowej w Sopocie
Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie woonerf po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".
W polskim języku nie występuje odpowiednik słowa "woonerf". Często przywoływana "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki, podczas gdy w strefach zamieszkania na większości polskich osiedli istnieje segregacja rodzajów ruchu.
Woonerf nie jest także deptakiem, ponieważ dopuszczony jest tutaj ruch samochodów.
Najbliższe stanu faktycznemu określenie woonerfu to definicja stosowana w dokumentach urbanistycznych: ciąg pieszo-jezdny oraz strefa ruchu współdzielonego.
Taki zapis urbanistyczny nie wyklucza jednak podziału na chodnik i jezdnię w projektach wykonawczych, dlatego często jednocześnie zawarta jest adnotacja uściślająca organizację ruchu i zagospodarowania przestrzeni typu woonerf.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-29 08:30
Ile za tym głosowało? 5 osób? (10)
Mieszkańcy muszą być zachwyceni że zniknie droga. Popytajcie mieszkańców i przedsiębiorców z ulicy Starowiejskiej e Gdyni. Piesiewicz tam wprowadził swoje chore pomysły. Ludzie chcą remontu dróg i miejsc parkingowych. A robicie coś zupełnie odwrotnego dla przyjezdnych. Dramat.
- 82 53
-
2024-01-29 17:13
samochody i miejsca postojowe nie wydają pieniędzy. Piesi i rowerzyści wydają o 25% więcej niż zmotoryzowani w miejscach w których mają zapewnioną spójną i bezpieczną infrastrukturę. Są na to badania.
- 3 0
-
2024-01-29 16:57
Przeciez to wlasnie mieszkancy przeglosowuja te zmiany. Mieszkancy chca miasta dla mieszkancow a nie wiesniakow z osciennych gmin takich jak ty. Jak ci brakuje wylanego betonu w srodku miasta dla poniemieckiego zlomu to zostan u siebie. Nie stac cie na postoj w miescie? To widocznie zyjesz ponad swoja miare.
- 3 3
-
2024-01-29 10:30
Na czym polega zniknięcie drogi w przypadku woonerfu? Na brak chodników, na których nielegalnie się parkowało za darmo?
- 10 5
-
2024-01-29 09:41
Następny, co przyjeżdża z zad*pia do Gdyni samochodem i chce żeby mu zbudowali parking, chociaż nie płaci tu podatków? (6)
Zapytaj przedsiębiorców na Monciaku albo Długiej, jak im źle biznesy idą przez brak szrotów :)
- 27 16
-
2024-01-29 14:47
Następny korpo-szczur który nie opuszcza miasta i uważa że skoro on nie ma samochodu, to inni też nie powinni mieć? (1)
Poza tym co ma Monciak i Długa wspólnego ze Starowiejską?
- 7 4
-
2024-01-29 17:15
To samo
co Sobieskiego, czyli nic, wiec po co takie porownania??
- 1 0
-
2024-01-29 10:07
Lokalnych przedsiębiorców już nie ma, są franczyzy i korpo biznesy. Brawo wy, musicie być z siebie dumni. (3)
- 13 11
-
2024-01-29 10:17
Czyli zamiast Januszy "bez fakturki będzie taniej", są prawdziwe firmy, płacące podatki? (2)
Super.
- 8 14
-
2024-01-29 16:07
Januszowi, jak to nazywasz, jest obojetne czy faktura czy bez. I tak dostaje netto
Ty płacisz podatek.
- 2 0
-
2024-01-29 14:44
Od kiedy korpo płacą podatki? xD
- 3 5
-
2024-01-29 15:13
Super
Fajnie ze brzydkie uliczki stają się uporządkowane i ładne
Trochę tylko szkoda ze tylko Centrum Sopotu jest naprawiany .
Zapraszamy na plac przy ul Malczewskiego 21 .19 A .tam taplamy się w błocie jak w zapadłej wiosce w Rosjii
Masakra w środku Sopotu .trochę wstyd !!!!- 5 5
-
2024-01-29 10:18
Bezsens (4)
Skąd w ogóle te głupie pomysły by utrudniać komukolwiek ruch? Co jest złego w obecnym podziale? Auta mają swoją jezdnię a piesi swój chodnik. Każdy ma swoją strefę i jest bezpiecznie. A wrzucanie wszystkich do jednej strefy to proszenie się o wypadek.
- 60 54
-
2024-01-29 10:31
(3)
Piesi mają swój chodnik hahahahahahaha w Polsce chodnik to parking
- 22 15
-
2024-01-29 17:06
Nie przeczę...
...ale to "leczy się" edukacją i wyciąganiem konsekwencji, a nie przeorganizowaniem ruchu.
- 2 5
-
2024-01-29 10:42
(1)
Dlatego teraz oficjalnie kierowcy i piesi będą mieli woonerf, czyli parking
- 3 10
-
2024-01-29 11:11
Będą mieli strefę zamieszkania, gdzie pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo nad samochodziarzami i może sobie chodzić po całej jezdni, a nie ciągle dokonywać formalnie wtargnięcia, bo jakiś janusz w liczbie 20 sztuk zastawił chodnik
- 17 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.