- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (367 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (265 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (61 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (106 opinii)
- 5 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (59 opinii)
- 6 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (188 opinii)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 08:58
" wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników."
to nie leśnicy protestują jak planuje się wycinkę pod budowę dróg tylko ci co siedzą w domu i nie mają co robić
- 11 6
-
2020-10-19 09:06
No tak
Dodatkowy pas dla wyprzedzających w swoich 20letnich trupach
- 4 6
-
2020-10-19 09:14
Co za d**ilny pomysł, zróbcie dwa pasy w dwie strony skoro i tak będziecie rozkopywać. Zróbcie raz a porządnie ciemniaki
- 15 8
-
2020-10-19 09:15
To nie lepiej zrobić czwarty pas? (1)
- 3 5
-
2020-10-19 10:52
Lepiej i piąty, a najlepiej szósty!
- 1 0
-
2020-10-19 09:17
Na Spacerowej powinny być trzy pasy ruchu, przy czym środkowy o zmiennym kierunku. (4)
Rano - do centrum.
Po południu - do obwodnicy.
To się się sprawdza w innych krajach.- 7 11
-
2020-10-19 09:25
(3)
kaszubi nie ogarną
- 5 4
-
2020-10-19 09:34
Haha (2)
Bo kierowcy GD to sami mistrzowie kierownicy i omnibusy w znajomości przepisów ruchu drogowego. Daj już spokój z tym podziałem czy ktoś jest z Kaszub, czy z Wejherowa. Nie istotne kto jaką ma tablice rejestracyjną, bydło i drogowe chamstwo nie ma związku z tablica rejestracyjną a jedynie z kulturą osobistą jaką ma kierowca. Niestety ostatnimi laty przykro stwierdzić, ale jest to równia pochyła.
- 3 2
-
2020-10-19 10:50
(1)
Fakt bezsporny,można dostrzec różnicę w kulturze jazdy ludzi z GD,w Wejherowie wspomnianym przez Ciebie nie przepuszczają pieszych na przejściu dla nich idących do kościoła franciszkanów
- 0 1
-
2020-10-19 11:02
:)
Poparłeś to jakimiś badaniami, czy jesteś kolejnym mitomanem powielającym takie schematy. Jako mieszkanka Gdańska mam zgoła inne spostrzeżenia. To co napiszesz w takim razie o kierowcach z rejestracją z województwa warmińsko-mazurkisego, mazowieckiego, poznańskiego, tez mają jakieś liczne wady? Często czytam tutaj o tym, jak to ludzie narzekają na kierowców z rejestracją GKA. Biorąc pod uwagę, że duża część tych kierowców to byli mieszkańcy Gdańska i Gdyni, którzy przeprowadzili się do Banina i okolicznych wiosek sytuacja o której piszesz nie powinna mieć miejsca. Jak napisał autor komentarza powyżej. Nie rejestracja mówi o zachowaniu na drodze, a kultura osoby kierującej pojazdem, każdy z Nas kończył ten sam kurs prawa jazdy i zdawał dokładnie ten sam egzamin.
- 2 1
-
2020-10-19 09:26
Ja Wam zrobię za darmo
Na istniejącej infrastrukturze buspas a zamiast ruchu samochodowego ścieżka rowerowa w jedną i w drugą stronę. Do tego parking park and ride na miejscu połowy parkingu przy auchan i będzie gitarka. A jak ktoś MUSI samochodem to niech jedzie Słowackiego, Sopocką czy jeszcze inaczej, zależy gdzie Musi. Decyzja na miare odwrócenia ruchu na Piramowicza także mysle, ze się wpasowałem
- 4 9
-
2020-10-19 09:29
A może przejście nad samochodami...
A może przejście lub dwa nad samochodami dla ludzi i zwierzątek
- 3 1
-
2020-10-19 09:38
Zostawianie 100 i więcej metrów przed sobą
to prawdziwy powód korków na Spacerowej...
- 8 5
-
2020-10-19 09:38
Oczywiście...
Nie należy słuchać "Gdańszczan" rodem z kresów... Zostawcie starą Oliwę w spokoju i wybudujcie zupełnie nową trasę z Oliwy przez Osową do węzła Chwaszczyno, wtedy problemy zostaną tymczasowo rozwiązane a później drogi będą budowali ci, którzy tu wrócą na zgliszcza ziemi wolskiej...
- 7 6
-
2020-10-19 09:50
" Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta."
Tylko nie w Gdańsku...Ciekawe nagle im się przypomniało o buspasach. Jakoś w Gdańsku jest ich bardzo mało i na krótkich odcinkach. Zamiast budować buspasy przy okazji nowych dróg , Dodam że nigdy nie planowano buspasów jak powstawała droga !!!!!!!!!!!!!!!1 To oni myślą jak już wszystko zostało wybudowane i potem biała farba na istniejącej drodze zabierając pas kierowcom. Np Al Adamowicza czy Havla była budowana bez buspasów. To samo nowa Słowackiego...Przykładów można podawać dużo...- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.