• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej dwóch nowych buspasów we Wrzeszczu

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim. Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim.

Za rok ma być gotowy projekt dwóch nowych buspasów. Pierwszy powstanie na ul. Słowackiego od końca lasu do ronda de La Salle, drugi na al. Żołnierzy Wyklętych od ul. Chrzanowskiego do Niedźwiednika. Prace, które ruszą najwcześniej w 2021 roku, wiązać się będą z przebudową i poszerzeniem obu jezdni.



Buspasów w Trójmieście jest:

O planach wytyczenia nowych buspasów we Wrzeszczu pisaliśmy już w 2017 r. Mają one powstać na odcinku od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza oraz od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem).

DRMG w ciągu najbliższych dni ogłosi przetarg na wykonanie projektów. Dokumentacja ma powstać do końca listopada 2020 roku, co oznacza, że ewentualny przetarg na prace budowlane mógłby zostać ogłoszony na przełomie 2020 i 2021 roku, a same prace mogłyby zostać przeprowadzone w pierwszej połowie 2021 roku.

  • Planowany buspas na Słowackiego.
  • Trzeci pas powstanie także na al. Żołnierzy Wyklętych między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem.

- W obu przypadkach wytyczenie buspasów wiąże się z ingerencją w obecny układ drogowy - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - O ile w przypadku ul. Słowackiego budowa oznacza w zasadzie zwężenie obecnych dwóch pasów z 3,5 m do 3 metrów i dobudowanie po prawej stronie szerokiego na 2 metry odcinka jezdni, o tyle w przypadku odcinka między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem nowa droga powstanie zarówno kosztem prawego, jak i lewego pobocza. To oznacza przeniesienie w nieco inne miejsca latarni, barierek czy ekranów akustycznych. Takich punktów będzie w sumie kilkadziesiąt. Nie wiemy za to, jakie kolizje czekają nas w uzbrojeniu podziemnym, dlatego trudno oszacować koszt całej inwestycji. Na ul. Słowackiego "niespodzianek" będzie z pewnością mniej, liczymy że sama budowa 800-metrowego odcinka będzie kosztować ok. 1 mln zł.
Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej przyspieszą na tych odcinkach o ok. cztery minuty w przypadku Słowackiego i ok. sześć minut na al. Żołnierzy Wyklętych.

Łącznie w Gdańsku funkcjonuje obecnie 12 buspasów. W roku 2018 r. pas zarezerwowany dla autobusów został udostępniony na Podwalu Grodzkim. W 2019 roku powstały dwa buspasy: na ul. Schuberta i na Trakcie św. Wojciecha.

Opinie (250) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Po co budować ?

    Po co nowe drogi , zrobią bus pas i wszystko zakorkowane ktoś tam myśli hallo??

    • 0 2

  • Czy przyspieszenie autobusu o 4 i 6 minut jest warte tej inwestycji? Śmiem w to wątpić. Urealinicie czasy przejazdów autobusów w rozkładach a nie wydawajcie tysiące i miliony na rozwiązanie które przyspieszy kurs tylko o 4 lub 6 minut. Przecież to parodia!

    • 0 2

  • a co ze spacerową tutaj to jest meksyk. kiedyś Osowa spokojna dzielnica domków jednorodzinnych rozrosła sie do niebotycznych rozmiarów z zabudową kilkupiętrową. Kazdy ma auto i kazdy pcha sie na Spacerową dodatkowo GWE różnież chce dostach sie do swoich posiadłości w Chwaszczynie. Komuniukacja miejska jest tragiczna a PKM-ka jadąca tylko do wrzeszcza jest utrapieniem. Dodatkowy przystanek przy Kielnienskiej rozwiązałby wiele problemów. A ten kto projektował Spacerową w latach 90 nie uwzględniając drugiego pasa powinien teraz stuknąć sie w glowę. Mimo ze mieszkam tutaj od 25 lat marzy mi się wyprowadzka mam dosyć wiecznego stania w korkach

    • 0 1

  • Taka anegdotka... (2)

    Różnie dostaje się pracę, zakup mieszkań tani nie jest. Czasami wymogiem pracy jest wożenie ze sobą narzędzi w różne miejsca miasta, lub by były one pod ręką. Nie mówię tylko o jakichś skrzynkach, ale elektronice i dokumentach.
    Kiedyś miałem opcję iść na przystanek, czekać na autobus jadący bez rozkładu (bo korki, to się spóźnia), już miałem 20 minut powrotu. Potem jazda w korku trasą wybraną przez mieszkańców, czyli w zatłoczonym autobusie z wrednym kierowcą i niekulturalnymi współpasażerami. 5 minut piechotą do domu z przystanku. W sumie 45 minut. W dwie strony daje 1,5 godziny życia mniej celem wykonywania pracy. Alternatywą była jazda skrótem samochodem w 10-15 minut. Możecie się domyślić, co wybrałem. Teraz pracę mam blisko i chodzę na piechotę obserwując pędzących rowerzystów i pieszych przebiegających przed maskami samochodów na czerwonym do tramwaju. W nagrodę samochód odstawiony na parę dni jest obsrywany przez ptaki i w tak pięknym klimacie niszczeje, jak się go nie używa.

    • 4 2

    • No fajnie

      Ile jest osób, które muszą wozić sprzęt? 5%?

      • 0 0

    • Tylko dziwne, że ci wszyscy, którzy muszą pracować "z samochodem", pracują w godzinach porannego i popołudniowego szczytu, gdy wszyscy wracają do domu z pracy. Czyli korki nie tworzą osoby pracujące autem, tylko jadące do i z pracy.

      • 1 0

  • Buspasow jest zdecydowanie zbyt mało.

    Wszędzie tak gdzie są przynajmniej dwa pasy w jednym kierunku, powinien być buspas.

    • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Budowa buspasów - jestem za. Ale jako rozbudowa dróg. (11)

    Wydzielanie buspasów z istniejącej jezdni to kiepski pomysł. Gdyby wszyscy poruszający się samochodami w jednej chwili przesiedli się na komunikację miejską to byłaby ona w stanie obsłużyć może 20% pasażerów. To musi być ewolucja, nie rewolucja w komunikacji. Likwidacja szkół w dzielnicach, przedszkoli i sklepów dzielnicowych i budowa wielkich centrów stworzyła konieczność dojazdów. Ludzie jeżdżą, bo muszą. Takie życie nam stworzono.

    • 149 49

    • Schuberta!!! Kto to wymyślił było dobrze jest do d.... (6)

      Zobaczcie do czego doprowadziło wydzielenie buspasu na Schuberta. dotąd ulica była w miarę przejezdna teraz odcinek 600m to 10 min. Ile spalonego paliwa i czasu obok pas pusty na którym co 15 min przejedzie autobus lub taxi. Kto to wymyślił? jaki inżynier to planował??? Problemem jest też brak lewoskrętów do Carrfoura (wcześniej mozna było prawym pasem wyminąć skręcające auta teraz to niemożliwe) przez to korek jest codziennością a była dobra droga ( w miarę bo przy rondzie 3 lipy było już gęsto)
      także buspasy tak ale dobudowywane a nie wydzielane z dróg które już są przeciążone!!!

      • 21 9

      • przelicz liczbę przewiezionych ludzi na godzinę przed i po buspasie (5)

        może dojdziesz do wniosku, że wcześniej to dopiero było marnowanie paliwa i miejsca, teraz jest bardziej racjonalnie.

        Samochód wiozący tylko kierowcę w porównaniu do autobusu nawet co 15 minut - porównanie efektywności druzgocące.

        • 6 15

        • (2)

          za 10 minut oszczędności zapłacimy milony pln. Przeniesenie latarni, przeniesienie ekranow nowe drogi. Dodatkowe korki podczas budowy. Ktoś to policzył? Warto?

          • 7 2

          • Tak (1)

            • 3 4

            • Lepiej domalować na istniejącej jezdni nową linię i oznaczyć jako buspas. Wzorzec można podziwiać na skrzyżowaniu Kościuszki i Hallera.

              • 0 0

        • (1)

          1 autobus na 15 minut to dużo mniej niż 1 kierowca w samochodzie. W ciągu 5 minut tam przejeżdża 100-200 aut. 15 minut to kupa czasu, czy ty kiedykolwiek byłeś na tej ulicy w ciągu dnia roboczego? Trochę wyobraźni

          • 8 6

          • Skoro obok jest pusty pas, po którym bez problemów przejedzie autobus, a Ty musisz stać w korku w aucie, to może po prostu... przesiądź się do autobusu?

            • 1 4

    • Z nowego Portu do Oliwy jadę tramwajem prawie godzinę. samochodem nieco ponad 20 minut. Dzieki bardzo za taką komunikację. (2)

      • 11 0

      • 45 min jedziesz A nie godzinę, dodatkowo bez korków na np. Czerwonym dworze gdzie w ciągu szczytu tracisz 30 min

        • 0 0

      • to se jeździj, czy ktoś ci broni?

        • 1 5

    • Dlatego nie likwiduje się dróg innych niż buspasy, a jedynie wytycza się buspasy

      Nie ma szansy, aby wszyscy się przesiedli. A tym bardziej, aby to miało miejsce 1 dnia.

      Jeśli będzie to rozciągnięte w czasie, to zawsze można kupić dodatkowe autobusy

      • 8 2

  • Przy planowanej cenie biletu nawet srednio oszczednym samochodem wychodzi taniej (7)

    • 27 16

    • Ale trujesz ludzie, Januszu. A zdrowie nie ma ceny.

      • 0 0

    • (2)

      jak ty to liczysz, mi wychodzi ~1zł za kilometr jak bym nie liczył

      • 1 1

      • (1)

        5zl za 1l on *6l/100 km =koszt paliwa na 100 km =30zl.
        Dodaj do tego OC =700 zł na rok i załóż że robisz rocznie 30000 km.
        Naprawy własnoręcznie realizowane 1000 zł / rok
        Czyli kosz 100 km samochodem to z OC, naprawami i paliwem to około 36zl czyli 0,36 zl/1km.
        Moja dziewczyna wydaje więcej na kartę miejska niż ja na paliwo jeżdżąc codziennie.
        Wmowili Wam że tramwajem taniej...

        • 7 2

        • Brakuje kosztu zakupu auta/lub raty kredytu. Chyba, że autko było sprezentowane. Kosztów parkowania. Amortyzacji. Myjesz i sprzątasz to auto czasem?

          • 1 1

    • Chyba jak auto po tacie dostałeś

      • 4 2

    • Spoko synek (1)

      Jak wprowadzą SPP we Wrzezczu to nie będzie się opłacało

      • 4 5

      • Mi będzie.

        • 2 0

  • A może tramwaj? (9)

    • 49 14

    • (6)

      Tramwaj tam to by fajna rzecz była, tylko czy by dał radę pod górę?

      • 3 1

      • (5)

        Rzeczywiście fajna rzecz, jeśli już na samym początku się zastanawiasz, czy dałby radę pod górę. Najlepiej wydać setki milionów na projekty, wdrożenie i budowę super nowoczesnych torów, które przeciwstawią się tym kilku % wzniosu, zamiast po prostu zastosować to, co sprawdzone - czyli autobus na wydzielonym pasie. Ale skoro można przewalić 100 milionów zamiast 1,5 miliona, to chyba warto nie?

        • 2 4

        • (4)

          Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi z przewalaniem pieniędzy w tym kontekście. Tramwaje to dobry środek transportu, zazwyczaj nie ma przy nich problemu z korkami, co w tym przypadku by się sprawdziło. Poza tym, moim zdaniem, są nieco wygodniejszym środkiem transportu od autobusów. A fakt, że tam jest pod górę, może być jednym z argumentów, dlaczego tam nie powstają - mogą nie dawać rady. Ja sie na tramwajach nie znam, więc jedynie co, to mogę sie zastanawiać. Ale nie zmienia to faktu, ze jakby była taka możliwość, to by było to fajne rozwiązanie.

          • 3 0

          • (3)

            Błędna logika. Tramwaje "nie maja zazwyczaj problemów z korkami" nie dlatego, że są tramwajami, tylko dlatego że mają wydzieloną swoją drogę. Każdy pojazd, który ma swój wydzielony na wyłączność pas ruchu nie będzie miał problemów z korkami.

            Więc skoro już ustaliliśmy, że to wydzielona droga/pas ruchu jest kluczowy, to nie ma sensu pchać się w linie tramwajowe oraz tramwaje za kilkanaście milionów sztuka, jeśli ten sam efekt, jak nie lepszy, można osiągnąć autobusem za 1,5 mln zł. Oczywiście autobus musi mieć swój wydzielony pas, ale to już ustaliliśmy.

            • 2 0

            • (2)

              tylko że miasta akurat stawiają na tramwaje. Poznań - szybki tramwaj przejedzie znacznie większy odcinek bez zatrzymania niż autobus na buspasie. Warszawa buduje tramwaj na Wilanów, Olsztyn od podstaw wybudował całą sieć - myślisz ze teraz miasta żałują w inwestowanie w tramwaje? Nie trzeba dodawać że autobusy inaczej wpływają na środowisko niż tramwaje

              • 3 0

              • (1)

                To, że miasta stawiają na tramwaje, nie znaczy, że robią to dobrze. Jedyną naciąganą zaletą jest ekologiczność tramwaju w miejscu jego poruszania. Z tym że po drugiej stronie stoi bardzo, bardzo! uciążliwy hałas, dużo większy niż generowany przez autobusy.

                "szybki tramwaj przejedzie znacznie większy odcinek bez zatrzymania niż autobus na buspasie"

                Ale jakim cudem? Czy tramwaj tam jedzie szybciej niż 80km/h? Nie wydaje mi się. Jego szybkość wynika pewnie z ograniczonej liczby przystanków, jak również z bezkolizyjnego przejazdu. Ale bezkolizyjny przejazd nie ma nic wspólnego z tramwajem, tylko z... bezkolizyjną drogą, którą może mieć również i autobus.

                Dla przykładu zobacz sobie szybkość przejazdu tramwaju przez most Poniatowskiego w Wwie, a szybkość przejazdu autobusu po buspasie na Trasie Łazienkowskiej (również most).

                • 1 0

              • Tramwaj nieeee

                Przeraża mnie bezmyślność naszych współobywateli i klikanie że tramwaj jest super, bo ... i tu główna odpowiedź "nie stoi w korkach'.
                Zatem drodzy obywatele tłumaczę wam tramwaj nie stoi w korkach bo ma osobny pas. Gdyby taki zrobić dla autobusu również nie będzie stał w korkach, do tego autobus jest tańszy nie blokuje całej linii podczas swojej awarii, tak jak tramwaj dodatkowo taki buspas mogą wykorzystać służby ratownicze.
                W skrócie podsumowując najlepszym rozwiązaniem jak już chcecie mieć coś na prąd jest trolejbus, a jedyna przewaga tramwaju nad autobusem i trolejbusem to jednorazowy większy załadunek ilości pasażerów, który akurat w naszym małym mieście nie ma takiego wielkiego znaczenia.

                • 0 0

    • (1)

      Taniej, szybciej, lepiej - bus pas z autobusem. Tramwaj to XIX wiek.

      • 4 6

      • 100% racji - nowoczesne używane autobusy z b.NRD to jest XXI wiek!

        • 0 0

  • buspas powinien powstać na havla w strone cmentarza łostowickiego!!! (1)

    Codziennie rano jest armagedon!. Tramwaje pełne, autobusy pełne i musza stać w korku tak samo jak samochody, a jest tam wystarczająco dużo miejsca by zrobić buspasy na całym odcinku od pętli Świętokrzyskiej, aż do cmentarza Łostowickiego. Busy jeżdżą tam rano jeden za drugim!

    • 9 1

    • racja...tam dopiero jest ruch!

      • 0 0

  • Bus pas tak ale nie dla taxi! (3)

    • 8 9

    • (2)

      A właśnie że tak. Z taxi korzystają ludzie, którzy nie jeżdżą codziennie autem do pracy, tylko korzystają z transportu taxi wtedy, kiedy muszą. więc nie powinni być blokowani przez tych, którym nie chce się ruszyć d*py i codziennie generują korki.

      • 2 2

      • (1)

        A dlaczego miasto z publicznych pieniedzy ma dbac o prywatny zysk zlotowiarzy ktorzy nie potrafia uszanowac nawet podstawowych przepisow?

        • 2 3

        • Zysk nie złotówiarzy, tylko mieszkańcka, który chce szybko przejechać. Na co dzień korzysta z autobusu nie korkując ulic, ale jak raz na jakiś czas MUSI skorzystać z auta, to wybiera taxi, więc musi mieć ten przywilej, względem tych, którzy codziennie blokują ulice.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane