Poranny paraliż obwodnicy po serii stłuczek
Generalny Inspektorat Transportu Drogowego przychylił się do wniosku gdańskiego oddziału GDDKiA i wpisał dwa odcinki obwodnicy Trójmiasta do instalacji odcinkowego pomiaru prędkości. Zgodnie z deklaracją GITD rejestratory mogłyby pojawić się na trasie S6 pod koniec 2020 r.
Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?




W wakacje wniosek gdańskich drogowców został przeanalizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Właśnie nadeszła odpowiedź, że był on zasadny.
- GITD przychylił się do naszego wniosku i po analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego wpisał dwa odcinki drogi ekspresowej S6 między Gdynią Chylonią a węzłem Gdynia Port oraz Gdańskiem Owczarnią i węzłem Gdańsk Lotnisko do wykazu wniosków o instalację urządzeń rejestrujących - informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku. - Obecnie będą prowadzone pogłębione analizy bezpieczeństwa dotyczące miejsc szczególnie niebezpiecznych w Polsce, gdzie urządzenia rejestrujące powinny zostać zainstalowane. W tych miejscach rejestratory powinny się pojawić - zgodnie z deklaracją GITD - pod koniec 2020 r.
Obwodnica Trójmiasta jest jedną z najbardziej obciążonych tras w całym kraju. W ostatnich kilku latach GDDKiA wprowadziła na niej kilka usprawnień inżynieryjnych, w postaci zmian w organizacjach ruchu na węzłach Gdańsk Lotnisko i Gdynia Port, Gdańsk Południe i odcinkach między węzłami.
- Kolejną zmianą, która może efektywnie poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego jest odcinkowy pomiar prędkości, ponieważ głównymi przyczynami zdarzeń drogowych na obwodnicy Trójmiasta jest nadmierna prędkość i wiążące się z nią nieprzestrzeganie bezpiecznych odległości między pojazdami - dodaje Michalski.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy do Helu.
Odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy ma zostać sfinansowany w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on dofinansowany ze środków UE w kwocie 137,7 mln zł.
Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018 | |||
2016 | 2017 | 2018 | |
wypadki | 44 | 57 | 43 |
wypadki ze skutkiem śmiertelnym | - | 3 | 1 |
zabici | - | 3 | 1 |
ranni | 56 | 75 | 56 |
kolizje | 600 | 688 | 783 |
zdarzenia drogowe | 644 | 745 | 826 |