Co łączy trójmiejską specjalistkę od marketingu, fana nowych technologii i przewodniczkę turystyczną? Dzięki pisaniu bloga zyskali uznanie, pracę i popularność. Będzie można ich spotkać podczas międzynarodowej konferencji Blog Forum Gdańsk, która w sobotę i niedzielę odbędzie się w Centrum Hewelianum.
- Żeby usystematyzować swoją wiedzę, założyłam bloga - opowiada Hatalska. - Jednak w pewnym momencie uświadomiłam sobie, że praca w korporacji i regularne pisanie w sieci absorbuje cały mój czas. Rzuciłam pracę i skupiłam się na blogu. Bałam się, że wypadnę z branży i stracę źródło utrzymania. Stało się wręcz przeciwnie.
Blog hatalska.com od trzech lat jest jedną z najlepszych stron w polskiej sieci poświęconych najnowszym trendom w marketingu i komunikacji internetowej. Jego autorka nie tylko została laureatką konkursu Blog Roku 2009 organizowanego przez Onet.pl, ale stała się również szanowaną w branży ekspertkę, zapraszaną na konferencje i do współpracy przez duże firmy.
- Nastolatki prowadzące "blogaski" przeniosły się do portali społecznościowych. Blogosfera się profesjonalizuje, a autorzy najlepszych blogów stają się cennymi ekspertami i doradcami w swoich branżach - twierdzi Hatalska.
Swoją niszę znalazł Tomasz Topa, który sam siebie przedstawia jako fan internetowych nowinek i elektronicznych gadżetów. Stronę tomasz.topa.pl założył sześć lat temu, gdy był jeszcze studentem. W sieci wszyscy mieli wtedy strony prywatne, ale on postanowił pójść krok dalej i założyć bloga.
- Zacząłem od wpisu o reklamie jakiejś śmiesznej gumowej klawiatury, którą zobaczyłem w telezakupach. Do dziś piszę przede wszystkim o sprzęcie komputerowym, tworzeniu stron www czy nowinkach w sieci - opowiada Topa. - Pamiętam, że moje pierwsze wpisy czytało raptem kilka osób, głównie znajomi.
Dziś jego bloga odwiedza kilkadziesiąt tysięcy osób miesięcznie. Takich statystyk mógłby pozazdrościć mu niejeden portal internetowy. Popularność bloga gdańszczanina nie ogranicza się do sieci.
- Dzięki blogowaniu udało mi się poznać wiele ciekawych osób i znaleźć pracę przy kilku projektach - opowiada. - Podjąłem również współpracę z kilkoma firmami, które w zamian za testy na blogu, wysyłają mi swój sprzęt. Dzięki temu mogę pobawić się najnowszymi telefonami, tabletami czy laptopami, których pewnie sam bym nie kupił.
Topa podkreśla jednak, że blogowanie to dla niego przede wszystkim hobby, a blog to miejsce, gdzie może na dowolny temat napisać, co mu się żywnie podoba. Problem widzi tylko jeden - nie zawsze znajduje czas, aby opisać wszystkie ciekawiące go tematy.
O tym, że prowadzenie bloga, to praca na pełen etat przekonała się Ewa Kowalska, licencjonowana przewodniczka turystyczna. Dwa lata temu gdańszczanka wzięła udział w projekcie Dojrzały Przedsiębiorca prowadzonym w ramach unijnego programu Kapitał Ludzki. Wygrała pomysłem na bloga poświęconego turystyce, wydarzeniom kulturalnym i zabytkom Trójmiasta.
Tak powstał iBedeker.pl, który dla Kowalskiej był etapem w rozwijaniu swojej pasji. Od lat aktywnie uczestniczyła w życiu kulturalnym, a swoje relacje i artykuły o Trójmieście publikowała w portalach społecznościowych. Mimo to blog wywrócił jej życie do góry nogami.
- Zgubiłam ustabilizowane życie, często zapominam o obowiązkach domowych. Czasami aż się dziwię wyrozumiałości męża i córek - mówi Ewa Kowalska. - Blogową aktywność zaczynam wcześnie rano, kończę późno w nocy. Teraz się zastanawiam, kto zadba o stronę, gdy będą na urlopie. Wiem, że tkwię w nałogu, ale kocham to uzależnienie.
Czy chciałbyś być popularny w Internecie?
Nie może na nią z pewnością narzekać córka premiera Kasia Tusk, której blog o modzie i gotowaniu (prowadzony razem z przyjaciółką) MakeLifeEasier.pl w kilka miesięcy zdobył tysiące czytelników, a publikowane w nim wpisy i sesje zdjęciowe stały się pożywką dla mediów plotkarskich. Popularność bloga przełożyła się na karierę jego współautorki: wydawnictwo Edipresse poinformowało właśnie, że Kasia Tusk poprowadzi własną rubrykę o modzie we wchodzącym na rynek dwutygodniku "Flesz".
Ale sieciowa popularność może też się odbić czkawką. Dwóch mieszkańców Trójmiasta prowadzi w portalu facebook swoisty anty-blog pt. "Make life harder". Parodiując specyficzny styl pisania o modzie niewybrednie naśmiewają się z internetowych dokonań córki premiera. Na popularność również nie narzekają - ich stronę "lubi" 11,5 tys. osób.
W sobotę i niedzielę, 15-16 października, w Centrum Hewelianum

Ponad stu blogerów, dziennikarzy i osób związanych z branżą internetową będzie dyskutować m.in. o przyszłości blogosfery, blogu jako narzędziu do tworzenia społeczności, budowaniu kariery poprzez blogowanie i aspektach technicznych prowadzenia internetowego dziennika. W ramach imprezy odbędzie się również otwarty dla wszystkich hyde park i praktyczne warsztaty dla prowadzących blogi.
Wśród gości znaleźli się m.in. Rebecca Blood, Dominik Batorski, Artur Kurasiński, Krzysztof Krejtz, Magda Umer, Sylwia Kubryńska, Krzysztof Skiba, Kominek czy autorzy strony Lekkostronniczy.tv.
W czasie imprezy zostanie ogłoszony zwycięzca konkursów "Blog of Gdańsk 2011 Internautów", którego w głosowaniu wybrali czytelnicy Trojmiasto.pl oraz "Blog of Gdańsk 2011" wybrany przez jury. Organizatorem imprezy jest Miasto Gdańsk.
Transmisję wideo z konferencji będzie można oglądać na żywo na portalu trojmiasto.pl lub na stronie blogforumgdansk.pl.