• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Dmowskiego: zyskają kierowcy i rowerzyści, ale nie komunikacja

Maciej Korolczuk
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej. Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej.

Od końca lipca trwa przebudowa ul. DmowskiegoMapka we Wrzeszczu. Powstaje tam nowa droga rowerowa i miejsca postojowe, a chodniki zyskają nową nawierzchnię. Niestety nie będzie buspasa, dzięki któremu zyskać mogliby też pasażerowie komunikacji miejskiej.



Buspas na Dmowskiego jest:

Zdjęcia z drona zrobione już w trakcie przebudowy ul. Dmowskiego z pozoru pokazują, że czeka nas zmiana na lepsze. Dotychczasowa, chaotyczna przestrzeń, dziurawa nawierzchnia i zastawione samochodami chodniki zmieniają się z tygodnia na tydzień.

Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa (zysk rowerzystów), wyznaczono też nowe miejsca postojowe (zysk kierowców), a piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

Główny wyjazd spod dworca bez priorytetu dla autobusów



- Wszystko wygląda ładnie, a na zdjęciach wręcz elegancko. Problem w tym, że nikt z urzędników planujących i realizujących tę inwestycję nie pomyślał o pasażerach komunikacji miejskiej - irytuje się pan Jan, kierowca GAiT. - Kompletnie nie mogę zrozumieć, jak można było lekką ręką zrezygnować z buspasa, a teraz - gdy droga jest w przebudowie - go nie przywrócić. Przecież ul. Dmowskiego to obok ul. Lendziona główny wyjazd spod dworca we Wrzeszczu do al. Grunwaldzkiej. Brak buspasa w tym miejscu to kpina. Jak poważnie traktować wszystkie wypowiedzi urzędników mówiących o tym, jak to komunikacja miejska jest w Gdańsku traktowana priorytetowo? Ta sytuacja pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Mam nadzieję, że jeszcze się ktoś opamięta i na jednym z dwóch zaplanowanych pasów buspas się jeszcze pojawi.

Plany drogowców w 2021 r. "Miliony w zamrażarce"



Na co dzień ul. Dmowskiego kursują autobusy pięciu linii: 115, 162, 168, 199 i 262. Każdy z nich, jadąc z dworca w kierunku pierwszego przystanku przy al. Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie, traci w korku po kilka minut. W skali całego dnia autobusy łapią tam więc po kilkadziesiąt minut.

Krytyczna wobec zmian na Dmowskiego jest Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, z którą urzędnicy nie konsultowali proponowanych zmian. Radni sprzeciwili się też wytyczaniu nowej drogi rowerowej kosztem pieszych. Podjęli w tej sprawie nawet stosowną uchwałę, ale miasto w żaden sposób się do niej nie odniosło.

  • Rada dzielnicy wskazuje, że przebudowa Dmowskiego nie była z nią konsultowana, a nowa droga rowerowa powinna powstać kosztem jezdni, a nie chodnika.
  • Uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny ws. zmian na Dmowskiego.

Buspas przez sześć lat nie spełniał swojej roli



Przypomnijmy, że buspas na Dmowskiego funkcjonował w latach 2011-2017. Powstał na wniosek ZTM, gdy w czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom.

Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas. Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa.

Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu. Ostatecznie w 2017 r. buspas - ponownie na wniosek ZTM - zlikwidowano.

  • Tak ul. Dmowskiego wyglądała przed przebudową.
  • Nowa droga rowerowa powstaje w miejscu chodnika, na którym dotychczas parkowały samochody. Te zyskają teraz nowe miejsca postojowe tuż obok.

Buspasa nie ma, bo nie uwzględniały go wytyczne



Teraz - gdy ruszyła przebudowa ulicy - wydawało się, że nie będzie lepszego momentu, by urzędnicy ponownie nadali w tym miejscu priorytet pojazdom komunikacji miejskiej. Nic z tego.

O to, dlaczego tak się nie stało, zapytaliśmy Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, prowadzącą inwestycję.

- DRMG nie było stroną, która podejmowała decyzję o likwidacji buspasa na ul. Dmowskiego - zastrzega Aneta Niezgoda z DRMG. - Decyzję w tej sprawie podjęto przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji projektowej dla budowy drogi rowerowej. Wytyczne, jakie wskazał nam zarządca drogi, nie uwzględniały utworzenia buspasa.
Jak dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, buspas wytyczony wzdłuż ul. Dmowskiego nie do końca spełnił swój cel, bo zamiast skracać czas przejazdu autobusów, w rzeczywistości wydłużał go.

- Działo się tak ze względu na fakt, że był on połączony z jezdnią manewrową dla znajdujących się na ul. Dmowskiego miejsc postojowych. Pojazdy wjeżdżające czy wyjeżdżające z miejsc postojowych skutecznie spowalniały ruch autobusów. Dochodziło wręcz do sytuacji, w której kierowcy autobusów rezygnowali z jazdy buspasem na rzecz ogólnodostępnego pasa, po którym pojazdy po prostu poruszały się szybciej. Stąd też zapadła decyzja o likwidacji buspasa - tłumaczy Kiljan.
Jak dodaje, po zakończonej przebudowie ul. Dmowskiego teoretycznie możliwe jest ponowne jego wytyczenie, jednak oznaczałoby to powrót do stanu wcześniej opisanego.

- Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia. Jednak i takie radykalne działanie nie uzasadnia powrotu w tym miejscu buspasa, ponieważ nie rozwiązuje choćby kwestii przeplotu autobusu z lewego na prawy pas na wlocie w al. Grunwaldzką, tak aby potem wjechać w zatokę za al. Grunwaldzką - mówi rzecznik GZDiZ.
  • Zdaniem urzędników buspas na Dmowskiego nie sprawdził się, dlatego nie było sensu uwzględniać go w projekcie przebudowy.
  • Po zakończeniu przebudowy ruch na Dmowskiego będzie odbywać się dwoma pasami. Na żadnym z nich autobus nie będzie miał jednak priorytetu.

Sytuacja poprawi się w grudniu



Jak dodaje Niezgoda, ul. Dmowskiego obecnie jest na fragmentach jednopasowa, ponieważ wykonywane są prace związane z budową drogi rowerową i przebudową chodników. Po przebudowie będzie możliwe ponownie wyznaczenie dwóch pasów i sytuacja na drodze się polepszy. Buspas w tym miejscu na razie jednak nie wróci.

Wykonawcą prac na Dmowskiego jest firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mln zł. Realizacja inwestycji potrwa do końca grudnia 2020 r.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Nie uwzględniały wytyczne....to zmienia się wytyczne moi drodzy i kochani....ehh.Jeżeli miasto tak będzie podchodzili do komunikacji insciezek rowerowych to korki będą coraz większe....Nie tędy droga szanowni włodarze,nie tędy.Powinno być wszystko aby usprawnić komunikację miejską,względnie tanie bilety, zniżki, nowoczesna flota,wspólny bilet o czym mowa od prawie 25 lat...wypożyczalnie rowerów,nowe ścieżki....w np Danii,Holandii ba nawet w Wietnamie świetnie to funkcjonuje.. u nas jakoś nie można,nie ma chęci albo kogoś kto by to ogarnął.Za te rady nie chce ani grosza,mam nadzieję że zatrudnią w końcu kompetentnych ludzi.Czuway!

    • 74 28

    • (3)

      Np. u takich angoli automaty biletowe były w autobusach na przełomie lat 60/70. W Polsce 50 lat później nadal tego nie potrafią zrobić nieudacznicy.

      • 11 4

      • Już teraz to nie ma sensu. Jest mnóstwo platform sprzedających bilety. (2)

        • 2 7

        • I słusznie

          • 1 0

        • Najlepiej zlikwidować jeden rząd domów po jednej stronie i poszerzyć ulice na jakieś 12 pasów ;)

          • 6 3

    • (1)

      Zglupieli całkowicie na punkcie budowy ścieżek rowerowych.zlikwidować w takim razie komunikację miejską i wprowadzić obowiązek poruszania się rowerami

      • 7 7

      • Conajmniej!

        • 1 2

  • (7)

    piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

    ciekawa teoria - mniej ale z korzyścią

    • 52 10

    • (3)

      Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia.

      poszedłbym dalej - zlikwidowałbym bym chodnik i zrobił drugi kontrabuspas

      • 16 8

      • Zmiana to mega pomyłka

        Uprzedzam pieszych: chodniki dotychczas i tak były wystarczające w sensie szerokość .... zmiana utrudni ruch i całkowicie zakorkuje ten rejon w godzinach szczytu . Jak były dwa pasy to korek był przeogromny , a teraz po zmianie to już w ogóle nie wiadomo co tam się stanie. Bardzo krótkie światła ( max 5 aut przejedzie ). Decyzja o zmianie tak samo słuszna jak zmiana kierunku ruchu na ul Piramowicza. Wiem wiem miasto dla pieszych itd. Ale jak poruszać się komunikacja miejska? Przepełniona, codzienne awarie itd. Miasto a raczej decyzje urzędników idą w zła stronę ale wybory będą to podziękujemy. Mam nadzieje ze będzie startował np ktoś pokroju Jarka Wałęsy... dulczesa nie ma szans.

        • 5 1

      • Tam spokojnie 5 pasów dla aut się zmieści. A gdyby wywalić dwa kioski i sklepiki po prawej to nawet 6 pasów. (1)

        Zrobić Dmowskiego dwu-kierunkową.
        A dla pieszych i rowerzystów tunel pod jezdnią.

        • 7 7

        • Jeszcze lepiej - poprowadzić SKM pod ziemią, bo wtedy nie trzeba busa.

          • 5 0

    • poza tym o jakim odzyskaniu mowa?

      tam zawsze były miejsca parkingowe z obu stron ulicy - nikt nie stawał na chodniku (a jak stawał to rażąco naruszając przepisy). Do tego jeszcze "Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa" - szeroki chodnik mało przyjazny?? To teraz będzie węższy i bardziej przyjazny?? Co za nonsens

      • 4 0

    • Zaraz zaraz - to nie jest żadna zmiana na plus tylko po prostu egzekwowanie prawa :)

      Nielegalnie zastawione chodniki powinny być po prostu oczyszczane z zastawiaczy, a nie akcja od wielkiego dzwonu :)

      • 12 5

    • ...

      Bo nie o ilość chodzi a o jakość

      • 3 1

  • dmowskiego węższa

    zwężono jezdnię ,zwężono chodnik ,aby zbudować trasę rowerową ,strata piesi ,strata komunikacja , strata samochody ,zysk rowerzyści ,zamiast starać się o zachowanie miejsc pracy małych przedsiębiorstw funduje się trasy rowerowe ,to jest rozjazd w interesie mieszkańców ,wystarczyło na zrobionym nie tak dawno chodniku wyznaczyć trasę i naprawić nawierzchnię jezdni ,nie mieszajcie ludziom w głowach.

    • 5 3

  • (1)

    w tym gdziz siedzą osoby bardzo mocno niepelnosprytne a autor tez niepełny z takimi tekstami na dmowskiego nie zauważyłem aut stojących na chodniku które były szerokie z jednej i drugiej strony miejsca parkingowe z obu stron rowerzyści swobodnie mogli jeździć po jezdni a teraz zwerzajac jezdnie wmawia sie ze to dla dobra kierowcow a zwłaszcza dobra autobusów czy wy nas macie za kompletnych i**otow? Tak dla przypomnienia podaje nr autobusów 136,157 116 126 110 tymi autobusami dojedziecie urzędnicy do srebrzyska gd,ie jest specjalistyczny szpital który może wam pomorze choc wątpię miasto przyjazne ... no właśnie, komu, może czas pogonić to towarzystwo

    • 16 3

    • Kup "se" słownik

      • 1 0

  • Oderwani od rzeczywistości ludzie z przypadku

    na kierowniczych stanowiskach dyktują mieszkańcom miasta jak będą musieli żyć. Komuna jednak nie upadła.

    • 10 2

  • Tam ddr jest potrzebny jak świni siodło

    • 5 1

  • czyli problemem są kierofczyki tradycyjnie

    pan musi wjechac pod klatke pan musi zaparkowac obok i taki z tego efekt

    • 4 3

  • Zamknąć dla samochodów (2)

    Dmowskiego powinna być deptakiem bez ruchu kołowego.

    • 11 7

    • Zamknac wszystko . Niechże nie bedzie wszystkiego

      • 1 1

    • Deptakiem ....blahahaha

      • 3 1

  • To teraz oddajcie mi lajzy za mandat ktory dostalem za jazde po rym buspasie

    • 0 4

  • Urzędnicy niech zaczną wreszcie myśleć

    Jeżeli nie myślą nie powinni pracować w UM.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane