• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach

Maciej Naskręt
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.



Na które linie kolejarze powinni przeznaczać najwięcej pieniędzy?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy.

W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?

Drugie podejście do przetargów



Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.

By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.

  • Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
  • Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
  • Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.


Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.

Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia. Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia.

Gdynia ma największe potrzeby



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku. Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku.

W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.

Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym. Przebudowa dróg w Porcie Północnym.

Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Miejsca

Opinie (100) 1 zablokowana

  • (7)

    Budować, porty oknem na świat!

    • 89 1

    • Po co ?

      Porty

      Zlikwidowac .

      Hahaha .

      Jeszcze jakis polityk uslyszy i

      Sprzedac nasze morze .

      A co .
      Po co nam morze jak my floty nie mamy i Marynarki Wojennej .

      Postawic biurowce .

      Beda nowe siedziby dla bankow .

      A co.

      • 1 0

    • (3)

      O 1,5 mld wyższe niż oczekiwano. Oczekiwana, że ktoś zbuduje w ramach czynu społecznego?
      Gratulacje dla przygotowujących inwestycję...pomyliliście się tylko o 1,5 mld w szacowaniu kosztów. Premie na Święta się należą

      • 8 3

      • no wiesz, kosztorysujesz z tabel (1)

        a jak cement podrożał o 50% w rok to wychodzi jak wychodzi

        • 6 1

        • Ile cementu potrzebą do budowy torów? :)

          • 0 0

      • taki jest koszt bańki dymanej

        deweloperką.
        Nic się nie opłaca. Żywcem "holenderska choroba".

        • 9 2

    • (1)

      Ciekawe jak poradzi sobie ul. Hutnicza, która już jest zakorkowana. Przejazd przez Hutniczą przed Vistalem będzie non stop zamknięty :(

      • 1 0

      • no i?

        co nas Rumuni obchodzą.

        • 0 1

  • (1)

    A Beatka mówiła, że wystarczy nie kraść..

    • 2 0

    • Widocznie co innego mówi, a co innego robi

      • 1 0

  • PiS rydzol i górnicy dadzą

    Tam kasy wbrod

    • 3 2

  • A niby jak (1)

    mieliby zdejmować kontenery z wagonów, gdyby nad torem była trakcja?

    • 5 0

    • Sztaplarka?

      Sie wymyslili...

      • 0 0

  • Zacznijmy od tego że drogi nie posypane i chodniki.. (2)

    Slizko jak piorun.. Azor pomimo długich pazurów slizgał się na chodniku jak te gwiazdy na lodzie... Skandal. A gdzie tu wyjechać oponami letnimi dziś do biedronci...

    • 12 16

    • Ślisko

      • 0 0

    • W twojej komorze przeznaczonej przez naturę na mózg , niestety cos takiego nie występuje.

      • 5 1

  • Krótko wzroczne myślenie władz Gdańska

    W tym momencie miasto i województwo powinno wziąć się do pomocy przy tym projekcie i dołączyć tor dla kolei osobowych łącząc brzegi martwej Wisły przy Westerplatte koleją SKM. Ale lepiej zostawić planowanie przestrzenne developerom i stawiać bloki a później infrastrukturę... Po co myśleć prsyszlosciowo...

    • 4 2

  • Panie Naskręt Nowa Bulońska składa się z Nowej Bulońskiej Północnej i Południowej

    Koszty podaje Pan tylko jednej z nich

    • 0 0

  • Lisickiego tam wyslijcie - on już będzie wiedział jak zaorać kolejną spółkę (2)

    wyrzucony karnie z urzędu miasta za machloje z mieszkaniami trafił cafaniaczek bo za dużo miał na Adamowicza do zkm i już afery już nowe najdroższe w histori przetargi renomki i kolejne w zamowieniu. ten człowiek nigdy nie powinien piastować funkcji publicznych.

    • 25 9

    • Do pkp plk? (1)

      • 0 0

      • do SKM

        ;)

        • 0 0

  • 500-- (3)

    Zlikwidować 500+, dotacje na kościół, dotacje na górnictwo i pieniądze się znajdą na inwestycje.

    • 30 11

    • 19 miliardów rocznie, idzie na kościół z naszych podatków.

      • 5 0

    • zlikwidować...

      Skur....sen'a

      • 2 3

    • Zlikwidowac Svena

      • 5 3

  • Chyba redaktor w porcie nie był

    Nie można zelektryfikować wszystkich torów ponieważ w przeładunkach przeszkadzałaby trakcja elektryczna

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane