- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (115 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (16 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (73 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (21 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (332 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach
Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.
W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.
Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.
Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?
Drugie podejście do przetargów
Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.
By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.
- Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
- Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
- Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.
Gdynia ma największe potrzeby
Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych . Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.
Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.
W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły
Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .
Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.
Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.
Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.
Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę
Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.
Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
Miejsca
Opinie (100) 1 zablokowana
-
2018-12-05 07:01
(7)
Budować, porty oknem na świat!
- 89 1
-
2018-12-05 19:32
Po co ?
Porty
Zlikwidowac .
Hahaha .
Jeszcze jakis polityk uslyszy i
Sprzedac nasze morze .
A co .
Po co nam morze jak my floty nie mamy i Marynarki Wojennej .
Postawic biurowce .
Beda nowe siedziby dla bankow .
A co.- 1 0
-
2018-12-05 08:04
(3)
O 1,5 mld wyższe niż oczekiwano. Oczekiwana, że ktoś zbuduje w ramach czynu społecznego?
Gratulacje dla przygotowujących inwestycję...pomyliliście się tylko o 1,5 mld w szacowaniu kosztów. Premie na Święta się należą- 8 3
-
2018-12-05 08:39
no wiesz, kosztorysujesz z tabel (1)
a jak cement podrożał o 50% w rok to wychodzi jak wychodzi
- 6 1
-
2018-12-05 18:40
Ile cementu potrzebą do budowy torów? :)
- 0 0
-
2018-12-05 09:41
taki jest koszt bańki dymanej
deweloperką.
Nic się nie opłaca. Żywcem "holenderska choroba".- 9 2
-
2018-12-05 17:14
(1)
Ciekawe jak poradzi sobie ul. Hutnicza, która już jest zakorkowana. Przejazd przez Hutniczą przed Vistalem będzie non stop zamknięty :(
- 1 0
-
2018-12-05 18:32
no i?
co nas Rumuni obchodzą.
- 0 1
-
2018-12-05 14:39
(1)
A Beatka mówiła, że wystarczy nie kraść..
- 2 0
-
2018-12-05 18:25
Widocznie co innego mówi, a co innego robi
- 1 0
-
2018-12-05 17:35
PiS rydzol i górnicy dadzą
Tam kasy wbrod
- 3 2
-
2018-12-05 16:05
A niby jak (1)
mieliby zdejmować kontenery z wagonów, gdyby nad torem była trakcja?
- 5 0
-
2018-12-05 17:31
Sztaplarka?
Sie wymyslili...
- 0 0
-
2018-12-05 07:33
Zacznijmy od tego że drogi nie posypane i chodniki.. (2)
Slizko jak piorun.. Azor pomimo długich pazurów slizgał się na chodniku jak te gwiazdy na lodzie... Skandal. A gdzie tu wyjechać oponami letnimi dziś do biedronci...
- 12 16
-
2018-12-05 17:09
Ślisko
- 0 0
-
2018-12-05 11:11
W twojej komorze przeznaczonej przez naturę na mózg , niestety cos takiego nie występuje.
- 5 1
-
2018-12-05 16:25
Krótko wzroczne myślenie władz Gdańska
W tym momencie miasto i województwo powinno wziąć się do pomocy przy tym projekcie i dołączyć tor dla kolei osobowych łącząc brzegi martwej Wisły przy Westerplatte koleją SKM. Ale lepiej zostawić planowanie przestrzenne developerom i stawiać bloki a później infrastrukturę... Po co myśleć prsyszlosciowo...
- 4 2
-
2018-12-05 15:16
Panie Naskręt Nowa Bulońska składa się z Nowej Bulońskiej Północnej i Południowej
Koszty podaje Pan tylko jednej z nich
- 0 0
-
2018-12-05 07:35
Lisickiego tam wyslijcie - on już będzie wiedział jak zaorać kolejną spółkę (2)
wyrzucony karnie z urzędu miasta za machloje z mieszkaniami trafił cafaniaczek bo za dużo miał na Adamowicza do zkm i już afery już nowe najdroższe w histori przetargi renomki i kolejne w zamowieniu. ten człowiek nigdy nie powinien piastować funkcji publicznych.
- 25 9
-
2018-12-05 11:23
Do pkp plk? (1)
- 0 0
-
2018-12-05 14:03
do SKM
;)
- 0 0
-
2018-12-05 08:01
500-- (3)
Zlikwidować 500+, dotacje na kościół, dotacje na górnictwo i pieniądze się znajdą na inwestycje.
- 30 11
-
2018-12-05 11:16
19 miliardów rocznie, idzie na kościół z naszych podatków.
- 5 0
-
2018-12-05 10:34
zlikwidować...
Skur....sen'a
- 2 3
-
2018-12-05 08:04
Zlikwidowac Svena
- 5 3
-
2018-12-05 10:35
Chyba redaktor w porcie nie był
Nie można zelektryfikować wszystkich torów ponieważ w przeładunkach przeszkadzałaby trakcja elektryczna
- 21 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.