• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • na darmowy transport ukraincow kasa byla, na lepsze pensje dla kierowcow juz nie bo zapewnie trudno sobie z tym zdjecie zrobic (3)

    • 24 1

    • Ilosc kursow sie nie zmienila a z obcokrajowca i tak nie sciagniesz (2)

      Wiec nikt nic nie stracil. Poza tym jak w nas trzepna i ludzie beda w niemczech ukladac se sycie to kazdy bedzie mial gdzies bilety. Otworz oczy

      • 1 3

      • tak, wiem, ukraincy wlacza za nasza wolnosc i niezaleznosc. Mylisz tylko klamstwa ukrainy/usa z rzeczywistoscia geopolityki USA (1)

        USA walczy o petrodolara do smierci ostatniego ukrainca

        • 6 1

        • Przyjedz z omska trolu ruski do Europy

          • 0 1

  • Ornet

    Nie ma kierowcow?a moze nie ma satysfakcji finansowej z pracy kierowcy

    • 17 0

  • Skąd wziąć pieniądze ?

    GAiT na całą liczbę pracowników , połowa to prowadzący pojazdy , reszta to zaplecze , no i w Gdańsku dwa Nadzory Ruchu

    • 17 0

  • zuza (3)

    Darmowe puste autobusy jezdza z napisem solidarni z ukraina po gdyni, ktos to sponsoruje.

    • 13 6

    • no i flagi trzeba czesto wymieniac, bo sie zeszmacaja / generuja mikroplastik

      • 4 0

    • Hahahha

      To nie darmowe autobusy Kobieto,tylko autobusy bez oznaczen tzn jadące na konkretny przystanek by włączyć sie na konkretną linię.
      Mam nadzieje ze pomogłem i wyjaśniłem.

      • 12 1

    • śmiech na sali z tymi napisami, tak samo jak i z flagami na autobusach w gdańsku. Jedyne w czym BP Toure jest lepszy, to że zdjął już dawno te flagi

      • 3 0

  • (10)

    Ciekawa sprawa. Kto normalny bedzie jezdzil autobusem za 4 tys .
    Dla porownania w Islandi jezdzac autobusem miejskim po reykyawiku zarabiam ok 16tys zl na reke
    Zycie i spokojniejsze i ludzie mili i kraj przewidywalny.
    Minus brak prawdziwego lata:)

    • 29 1

    • A ile dajesz za mieszkanie? (1)

      • 1 1

      • to nie jest istotne

        porównanie nie jest 1:1, ale tam zawsze zostaje więcej.

        • 5 0

    • (1)

      zapomniałeś dodać, że w Reykjaviku mieszka 1/5 tego, co mieszka w Gdańsku.
      Plus pewnie ceny wyższe niż tutaj.

      • 1 1

      • nie ma znaczenia ile tam jest osób, urzęda sy po prostu nie kradna, nie rozstrzygaja przetargów na korzyść kolegi,

        nie sa w zmowie z dewe a za każde wykroczenie jest wypad z administracji państwowej. Nie pisze już nawet o braniu kasy na rozwój firmy i ich zagrabienie...

        • 3 0

    • 4 tys ? A kto tyle zapłaci

      • 4 0

    • (1)

      To może napisz od razu ile zarabia kierowca w księstwie Monako albo w Dubaju. Litości...

      • 3 3

      • jak Dubaj i Monako będą brały z pocałowaniem ręki polskich kierowców

        to jak najbardziej należy wziąć pod uwagę zarobki tamże w projektowaniu budżetu dla KM.

        • 2 0

    • Mozesz

      Dać namiary też wyjadę bo mam już dość tu włazi tylkow

      • 1 0

    • A 10 koła za chatę :)

      I nadal jesteś w tym samym punkcie

      • 0 4

    • Ale ta korona zmarniała

      To pół miliona zarabiasz... A ile nadgodzin tłuczesz?

      • 0 0

  • ...... (2)

    Autobus nr 171poezja sama w sobie.
    Autobusy kiedy mają duże spóźnienia tak sobie regulują że wypadają z kursu trzeba czekać na następny tylko cholera wie według jakich rozkładów jazdy to wszystko jeździ.

    • 13 0

    • To reguluje ZTM

      • 1 1

    • Tez nim jezdze

      Codzinnie spozniony o 15 minut, a dalej nadrabia, dojezdzajac spozniony pol godziny

      • 0 0

  • Ale wazne ze kupili piekne elektryczne mercedesy

    Jedyne w Polsce!!

    • 13 1

  • No i trzeba będzie przeprosić się z imigrantami (2)

    A Pan prezes tak brzydko o nich mówił
    Nie ma siły, przy obecnej strukturze demograficznej i stopniu dobrobytu bez nich nie damy rady

    • 2 7

    • no taa bo oni to za grosze będą robić, a Polacy też mają tak robić? Albo płacić godnie wszystkim albo wcale.

      • 5 0

    • To ci imigranci z iphonami?

      Myslisz ze pojda na takie pensje i takie oplaty? Hahah ale by sobie polepszyli

      Beznadziejna pogode 10 miesiecy w roku taka roznica

      • 2 0

  • Przed trzema laty zrobiłem prawko na autobusy i te niezbędne papiery (słono to kosztowało) i zacząłem pracę pracę jako

    Nieźle sobie radziłem, byłem w miarę zadowolony (no może poza wysokością pensji) aż do czasu kiedy ogłoszono pandemię. Co miała pandemia do mojej pracy? Ano to, że jako najmłodszemu z pracowników nie przedłużono mi umowy, bo właśnie pandemia i nie potrzebowali tylu kierowców! A teraz dzwonią do mnie nie tylko od przewoźnika, który wtedy nie przedłużył mi umowy, ale także od dwóch pozostałych przewoźników i płaczą że nie mają kierowców. Teraz to pocałujta mnie w ....

    • 32 0

  • Firma bp tour (1)

    Mam nadzieję że Gdynia, nałoży odpowiednią karę za porzucenie kontraktu. Jak to możliwe że ktoś wygrywa przetarg cena dampigową ,i porzuca kontrakt. Proszę ustalić jaką karę dostali o ile dostali . Oj Gdańsk niech się boi jak bp tour padnie

    • 13 1

    • Lepiej módl się żeby dali radę, bo będziesz pieszo chodził A serio to by była katastrofa w Gdańsku, nikt by tego nie obsłużył, zresztą gdyńskie zadania też.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane