- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (311 opinii)
- 2 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (161 opinii)
- 3 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (112 opinii)
- 4 Nastolatkowie zginęli po 40-km pościgu (785 opinii)
- 5 Nie miał prawka i chciał oszukać system (17 opinii)
- 6 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (60 opinii)
Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną
Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.
Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.
- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.
Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.
Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.
Miejsca
Opinie (179) 5 zablokowanych
-
2013-03-07 20:52
Wyrównano różnice w siatce kolejowej pozostałe po zaborach (3)
Zlikwidowano większość połączeń w byłym zaborze pruskim i austriackim i pozostało tak mało połączeń jak na ziemiach byłego zaboru rosyjskiego.
*******
Skoro wybudowanie 18 km. linii kolejowej kosztuje ponad 700 000 000 zł to ile kosztuje zamknięcie kilku tysięcy km. linii?
Czy zostanie to w jakikolwiek sposób rozliczone? No bo jak inaczej zmierzyć niegospodarność...- 4 0
-
2013-03-07 21:24
Nie jest niegospodarnością zamknąć coś z czego nie korzysta pies z kulawą nogą. (2)
Linie, których Ci tak brakuje powstały w XIX wieku, kiedy kolej była jedyną efektywną metodą podróżowania na duże odległości. Poupadały, gdy pojawiła się konkurencja. Utrzymały tylko bezkonkurencyjne. O!
- 0 0
-
2013-03-07 21:40
czyli jak ta reaktywowana linia! (1)
- 0 1
-
2013-03-08 07:23
Omawianą reaktywowaną linię wysadzili Niemcy, aby trochę spowolnić Ruskich.
Ci frajerzy ciągle wierzyli, że w beznadziejnej sytuacji zjawi się Wunderwafe. Trzeba tylko jeszcze 5 minut więcej dla naukowców.
- 0 0
-
2013-03-08 07:04
jak to jest
że polskie firmy na zachodzie mogły być jedynie podwykonawcą podwykonawcy, a zachodnie w Polsce jako główny wykonawca, podwykonawcą nie płacą kasa wyjeżdża za granice a u nas zostają długi i bezrobocie?
Z takim podejście nigdy żadna firma budowlana się nie rozwinie, przemysł maszynowy też marne szanse,skoro cały sprzęt się importuje. Polska zieloną wyspą wszyscy na zieloną trawkę.- 4 0
-
2013-03-07 15:59
Znowu Hiszpanie? (1)
Ciekawe, czy w końcu zaczną płacić podwykonawcom, czy jak zwykle, puszczą ich z torbami.
- 6 1
-
2013-03-08 06:54
jak zwyke, nic się nie zmieniło, ale teraz wszyscy wiedzą jak jest
- 0 0
-
2013-03-07 13:54
Budimex... (2)
- 17 2
-
2013-03-07 19:46
(1)
bardzo dobrze,firma doprowadziła do końca nową słowackeigo, trase na letnice zgodnie z harmonogramem
nastręt zbanowali mnie przez ciebie- 3 0
-
2013-03-08 00:03
no i super nawierzchnia drogi rowerowej i nie tylko
na Marynarki Polskiej - do weryfikacji na miejscu
- 4 1
-
2013-03-07 14:01
O jeden przystanek za mało :/ (5)
Świetnie! Ale konieczne jest połączenie Gdańsk Główny-Lotnisko. To niedobrze że linia się kończy we Wrzeszczu.
- 3 4
-
2013-03-07 14:39
(1)
Linia nie skończy się na Wrzeszczu. Na mapach pokazane są nowe/remontowane przystanki. Pomiędzy Wrzeszczem a Gdańskiem Głównym PKM będzie kursować po torach dalekobieżnych.
- 9 1
-
2013-03-07 23:26
to spalinowozy. nie wpuszczą ich na te tory bo zadymią druciki ;-)
będziesz dojeżdżał z Gdańska do Wrzeszcza SKMką, przesiadał się tam z walizą zapylając po schodach na inny peron na PKMkę, z wizytą w kasach, bo bedziesz kupował osobny bilet (w osobnej extra-cenie) i... cokolwiek jeszcze wymyślą, by zmusić nas do brania taksówki...- 2 2
-
2013-03-07 15:01
Aha
No to jak tak to bardzo dobrę wieści! Dziękuję za uświadomienie :)
- 5 0
-
2013-03-07 14:45
apropos kolej ta powinna też zatrzymywać się na Zaspie
- 6 3
-
2013-03-07 14:41
To że linia kończy się we Wrzeszczu nie oznacza że pociągi będą tam kończyć bieg. Napewno pojadą istniejącymi torami do Gdańska Głównego a może i dalej do przyszłej stacji Gdańsk Śródmieście
- 10 1
-
2013-03-07 23:21
a bilet z Oliwy na lotnisko (teraz za 3,60) będzie kosztował 20 złotych? ech ta hiszpańska fantazja...
- 3 0
-
2013-03-07 20:31
SORRY< SORRY ALE...
...Gdynia Fikakowo??? Czy kogoś fantazja nie poniosła z lekka??? Nazwa nie oddaje nazwy tamtejszego miejsca!!! Fikakowo nie tam leży drodzy planiści i selekcjonerzy nazw stacji pod siebie odpowiednich!!! Chcecie budować PKM a podziału administracyjnego nie znacie??? Ubaw po pachy!!! Jakiekolwiek stacje nie zostaną zamknięte i w zamian jakieś inne nie powstaną to w tamtym miejscu dużo bardziej - ba, nawet w 100% bardziej - pasuje tam nazwa Gdynia Wielki Kack!!! Nie wiem komu płacą za zatwierdzanie takich fanaberii co do nazw stacji (przystanków) niekompetentnych co do danego miejsca!!! Gratuluję "inteligencji" i pozdrawiam zarazem!!!
- 3 0
-
2013-03-07 15:17
GD MORENA anie jakis wiejski Jasien (2)
Oj glupole na Morenie robia nazwe przystanku Jasien
z Moreny do Jasienia jest kawal drogi przez pola- 4 4
-
2013-03-07 20:30
bo morena to nie dzielnica
- 1 0
-
2013-03-07 15:47
tak jak SKM Przymorze jest w Oliwie. Zaspa w sumie też.
- 2 0
-
2013-03-07 20:15
znowu hiszpańska firma. Czyli za rok upadek tak jak hydrobudowy. Co wy robicie ludzie,nie wierzę w cuda. Ciekawe kto pojedzie na super wycieczkę, albo kupi mieszkanie? he he he
- 3 1
-
2013-03-07 20:10
zmowa cenowa
Książkowy, prymitywny przykład zmowy cenowej na tym przetargu. Moze Panowie sledczy prześledzą temat, to na prawdę nie jest trudne do wykrycia.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.