• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną

Maciej Naskręt
7 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r. Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r.

Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.



Samorządowa spółka PKM zakończyła ocenę dziewięciu ofert, jakie wpłynęły w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i oficjalnie ogłosiła jego wyniki. Zwycięzcą przetargu zostało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial, które zaproponowało najkorzystniejszą cenę - ok. 716,1 mln zł brutto.

Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.

- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.

Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.

Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (179) 5 zablokowanych

  • Wyrównano różnice w siatce kolejowej pozostałe po zaborach (3)

    Zlikwidowano większość połączeń w byłym zaborze pruskim i austriackim i pozostało tak mało połączeń jak na ziemiach byłego zaboru rosyjskiego.
    *******
    Skoro wybudowanie 18 km. linii kolejowej kosztuje ponad 700 000 000 zł to ile kosztuje zamknięcie kilku tysięcy km. linii?
    Czy zostanie to w jakikolwiek sposób rozliczone? No bo jak inaczej zmierzyć niegospodarność...

    • 4 0

    • Nie jest niegospodarnością zamknąć coś z czego nie korzysta pies z kulawą nogą. (2)

      Linie, których Ci tak brakuje powstały w XIX wieku, kiedy kolej była jedyną efektywną metodą podróżowania na duże odległości. Poupadały, gdy pojawiła się konkurencja. Utrzymały tylko bezkonkurencyjne. O!

      • 0 0

      • czyli jak ta reaktywowana linia! (1)

        • 0 1

        • Omawianą reaktywowaną linię wysadzili Niemcy, aby trochę spowolnić Ruskich.

          Ci frajerzy ciągle wierzyli, że w beznadziejnej sytuacji zjawi się Wunderwafe. Trzeba tylko jeszcze 5 minut więcej dla naukowców.

          • 0 0

  • jak to jest

    że polskie firmy na zachodzie mogły być jedynie podwykonawcą podwykonawcy, a zachodnie w Polsce jako główny wykonawca, podwykonawcą nie płacą kasa wyjeżdża za granice a u nas zostają długi i bezrobocie?
    Z takim podejście nigdy żadna firma budowlana się nie rozwinie, przemysł maszynowy też marne szanse,skoro cały sprzęt się importuje. Polska zieloną wyspą wszyscy na zieloną trawkę.

    • 4 0

  • Znowu Hiszpanie? (1)

    Ciekawe, czy w końcu zaczną płacić podwykonawcom, czy jak zwykle, puszczą ich z torbami.

    • 6 1

    • jak zwyke, nic się nie zmieniło, ale teraz wszyscy wiedzą jak jest

      • 0 0

  • Budimex... (2)

    • 17 2

    • (1)

      bardzo dobrze,firma doprowadziła do końca nową słowackeigo, trase na letnice zgodnie z harmonogramem
      nastręt zbanowali mnie przez ciebie

      • 3 0

      • no i super nawierzchnia drogi rowerowej i nie tylko

        na Marynarki Polskiej - do weryfikacji na miejscu

        • 4 1

  • O jeden przystanek za mało :/ (5)

    Świetnie! Ale konieczne jest połączenie Gdańsk Główny-Lotnisko. To niedobrze że linia się kończy we Wrzeszczu.

    • 3 4

    • (1)

      Linia nie skończy się na Wrzeszczu. Na mapach pokazane są nowe/remontowane przystanki. Pomiędzy Wrzeszczem a Gdańskiem Głównym PKM będzie kursować po torach dalekobieżnych.

      • 9 1

      • to spalinowozy. nie wpuszczą ich na te tory bo zadymią druciki ;-)

        będziesz dojeżdżał z Gdańska do Wrzeszcza SKMką, przesiadał się tam z walizą zapylając po schodach na inny peron na PKMkę, z wizytą w kasach, bo bedziesz kupował osobny bilet (w osobnej extra-cenie) i... cokolwiek jeszcze wymyślą, by zmusić nas do brania taksówki...

        • 2 2

    • Aha

      No to jak tak to bardzo dobrę wieści! Dziękuję za uświadomienie :)

      • 5 0

    • apropos kolej ta powinna też zatrzymywać się na Zaspie

      • 6 3

    • To że linia kończy się we Wrzeszczu nie oznacza że pociągi będą tam kończyć bieg. Napewno pojadą istniejącymi torami do Gdańska Głównego a może i dalej do przyszłej stacji Gdańsk Śródmieście

      • 10 1

  • a bilet z Oliwy na lotnisko (teraz za 3,60) będzie kosztował 20 złotych? ech ta hiszpańska fantazja...

    • 3 0

  • SORRY< SORRY ALE...

    ...Gdynia Fikakowo??? Czy kogoś fantazja nie poniosła z lekka??? Nazwa nie oddaje nazwy tamtejszego miejsca!!! Fikakowo nie tam leży drodzy planiści i selekcjonerzy nazw stacji pod siebie odpowiednich!!! Chcecie budować PKM a podziału administracyjnego nie znacie??? Ubaw po pachy!!! Jakiekolwiek stacje nie zostaną zamknięte i w zamian jakieś inne nie powstaną to w tamtym miejscu dużo bardziej - ba, nawet w 100% bardziej - pasuje tam nazwa Gdynia Wielki Kack!!! Nie wiem komu płacą za zatwierdzanie takich fanaberii co do nazw stacji (przystanków) niekompetentnych co do danego miejsca!!! Gratuluję "inteligencji" i pozdrawiam zarazem!!!

    • 3 0

  • GD MORENA anie jakis wiejski Jasien (2)

    Oj glupole na Morenie robia nazwe przystanku Jasien
    z Moreny do Jasienia jest kawal drogi przez pola

    • 4 4

    • bo morena to nie dzielnica

      • 1 0

    • tak jak SKM Przymorze jest w Oliwie. Zaspa w sumie też.

      • 2 0

  • znowu hiszpańska firma. Czyli za rok upadek tak jak hydrobudowy. Co wy robicie ludzie,nie wierzę w cuda. Ciekawe kto pojedzie na super wycieczkę, albo kupi mieszkanie? he he he

    • 3 1

  • zmowa cenowa

    Książkowy, prymitywny przykład zmowy cenowej na tym przetargu. Moze Panowie sledczy prześledzą temat, to na prawdę nie jest trudne do wykrycia.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane