Fakty i opinie

stat

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku


Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.



Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. graf. Trojmiasto.pl
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.

To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.

- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.

24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.

Gotowe są fundamenty wszystkich 8 przystanków PKM, a w ponad połowie z nich powstają już klatki schodowe prowadzące na perony. Na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo 28 kwietnia rozpoczął się już nawet montaż konstrukcji charakterystycznej, czerwonej wiaty przystankowej.

Co do tej pory udało się wykonać?

Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.

Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.

Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.

Budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM został ukończony w stanie surowym - 12 listopada 2013 r. zawieszono na nim tradycyjną wiechę. Obecnie trwa montaż stolarki okiennej i elewacji. To tu 1 maja odbywał się Dzień Otwarty na budowie PKM.

Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańskaw Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.

Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.

Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.

Wykonano odhumusowanie całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównanie i stabilizację terenu, wykonano dużą część robót ziemnych. Połowa trasy PKM jest już przygotowanych do układania torowiska.

Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.

Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.

Inwestycja napotyka trudności

Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.

Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.

Jak każda inwestycja budowlana, także budowa PKM ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci ostatni są raczej w mniejszości. Największym kłopotem w związku z realizacją całej inwestycji kolejowej jest spór PKM z Januszem Górskim, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Spółka PKM uznała, że musi zabrać fragment działki, by wybudować na niej drogę dojazdową do domów położonych przy ul. Sąsiedzkiej.

PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Filmowa kronika budowy PKM.

Filmowa kronika budowy PKM.

Sąd, choć mógł, nie nakazał jednak wstrzymania robót budowlanych przy inwestycji. Wyrok nie jest ostateczny, inwestor PKM-ki złożył odwołanie. Sprawą ma zająć się Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.

Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom

Wizualizacja przebiegu linii PKM.

Wizualizacja przebiegu linii PKM.

Mieszkańcy nie protestują przeciwko budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale z powodu jej realizacji mocno skomplikowały się ich powroty i wyjścia z domów. Mowa o mieszkańcach budynków stojących przy ul. Szybowcowej i ul. Sąsiedzkiej. Nieopodal przebiega budowa nowej linii kolejowej.

W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.

Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.

Opinie (183) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.