• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku

Maciej Naskręt
9 maja 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad al. Grunwaldzką.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Wita Stwosza i przystanku PKM Strzyża.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Polanki.
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Widok na przebieg budowy PKM na granicy Strzyży i Niedźwiednika.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.
  • Wiadukt kolejowy w ciągu ul. Ogrodowej.
  • Widok na przebieg budowy PKM na granicy Niedźwiednika i Brętowa.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Rakoczego. Tuż obok - na prawo - powstanie przystanek PKM Brętowo.
  • Widok na przebieg budowy PKM na Jasieniu i Morenie.
  • Budowa linii kolejowej na Jasieniu.
  • Budowa PKM w Kiełpinku i pod Obwodnicą Trójmiasta.
  • Budowa linii wzdłuż ul. Sąsiedzkiej w Gdańsku.
  • Budowa linii na terenie Matarni.
  • Budowy PKM w Matarni i Rębiechowie.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.

Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.



Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.

To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.

- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.

Gotowe są fundamenty wszystkich 8 przystanków PKM, a w ponad połowie z nich powstają już klatki schodowe prowadzące na perony. Na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo 28 kwietnia rozpoczął się już nawet montaż konstrukcji charakterystycznej, czerwonej wiaty przystankowej.

Co do tej pory udało się wykonać?

Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.

Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.

Budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM został ukończony w stanie surowym - 12 listopada 2013 r. zawieszono na nim tradycyjną wiechę. Obecnie trwa montaż stolarki okiennej i elewacji. To tu 1 maja odbywał się Dzień Otwarty na budowie PKM.

Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańskaw Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.

Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.

Wykonano odhumusowanie całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównanie i stabilizację terenu, wykonano dużą część robót ziemnych. Połowa trasy PKM jest już przygotowanych do układania torowiska.

Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.

Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.

Inwestycja napotyka trudności

Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.

Jak każda inwestycja budowlana, także budowa PKM ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci ostatni są raczej w mniejszości. Największym kłopotem w związku z realizacją całej inwestycji kolejowej jest spór PKM z Januszem Górskim, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Spółka PKM uznała, że musi zabrać fragment działki, by wybudować na niej drogę dojazdową do domów położonych przy ul. Sąsiedzkiej.

PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Filmowa kronika budowy PKM.

Sąd, choć mógł, nie nakazał jednak wstrzymania robót budowlanych przy inwestycji. Wyrok nie jest ostateczny, inwestor PKM-ki złożył odwołanie. Sprawą ma zająć się Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.

Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom

Wizualizacja przebiegu linii PKM.

Mieszkańcy nie protestują przeciwko budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale z powodu jej realizacji mocno skomplikowały się ich powroty i wyjścia z domów. Mowa o mieszkańcach budynków stojących przy ul. Szybowcowej i ul. Sąsiedzkiej. Nieopodal przebiega budowa nowej linii kolejowej.

W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.

Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

  • (26)

    Czy w zwiazku z tym prezes PKM powinien dostac polowe nagrody czy tez premii umownej juz teraz? Czy dopiero po? Czy moze premia mu sie nie nalezy?

    • 35 65

    • Nie wiem zupełnie (3)

      • 5 1

      • Nareszcze będę mógł pojechać (2)

        Tą kolejką do....eeee....no właściwie gdzie?

        • 4 4

        • Będziesz mógł dojechać na lotnisko pociągiem z Gdańska, Gdyni oraz innych miast naszego regionu leżących na trasie kolejowej

          Bezpośrednio również z Gdańska na Kaszuby.
          Jak dla mnie to bardzo dużo.

          • 4 0

        • ty nigdzie nie jedz tą kolejką

          siedz w domu i narzekaj to twoje przeznaczenie

          • 3 0

    • jak ja lubie takie gdanie (4)

      Wielka odpowiedzialnosc=wielka pensja i premie. Niech nawet w milionach idą, ale za dobrze wykonana prace.

      • 25 8

      • ale za dobrze wykinaną pracę

        jak naa stadionie narodowym :)

        • 3 6

      • (2)

        a o jakiej Ty niby odpowiedzialności mówisz?

        • 5 5

        • zarzadzales kiedys projektem za blisko 1mld zl? (1)

          Wiem, ze dla kogos, kto w zyciu zarzadzal jedynie zmywaniem po obiedzie wydaje sie, ze bycie managerem polega na piciu kawy...

          • 19 4

          • A słyszałeś o pociągnięciu do odpowiedzialności kogokolwiek za choćby problemy z Autostradą?

            • 5 4

    • A co z legalnością tej inwestycji, czy już pod stołem zaklepane ?

      • 5 15

    • nic mu sie nie nalezy. pieniadze nalezy rozdac biednym menelom z gdanskiego dworca pks i pkp.

      • 17 0

    • (4)

      Ale ludzie się czepiają tych premii. Te premie to tak naprawdę właściwe wynagrodzenie, wypłacane w postaci premii ze względu na ustawę kominową

      • 2 1

      • co tydzien nowa informacja (3)

        Wbito gwóźdź, wykopano dziurę, przyjechał dźwig, pan Heniek ma nową koszule, prace trwają, kolej będzie super a jak nie będzie to też super. No i na koniec ile dac premii prezesowi na początku, po 3msc, po pół roku, po 7msc, praca idzie super itp, itd.
        Coś co w normalnym kraju sie po prostu wykonuje u nas robi sie widowisko jakby cyrk przyjechał. Wszystko po to by przy totalnej katastrofie pokazywać jak za komuny inwestycje rozkopane jako gotowe.

        • 2 12

        • (2)

          Jakiej totalnej katastrofie? A ja bardzo chętnie czytam takie newsy bo kibicuję wielu inwestycjom. Natomiast co niektórzy wydają się zniesmaczeni faktem gdy ktoś cokolwiek pokazuje w pozytywnym świetle.

          • 13 2

          • tak tak (1)

            I szczególnie te które nie na czas, jakość fatalna, najdroższe na świecie, przy okazji upadajacy podwykonawcy, ew główny inwestor sie zmywa.
            Te famfary w trakcie budowy i ta cisza na never ending story

            • 1 9

            • rozumiem ze nie zdobyłeś się na wysiłek przeczytania artykułu i tylko trollujesz bo masz w pracy przerwę na kawę?

              • 7 0

    • Połowa to nie wykonana praca (9)

      jakiekolwiek gratyfikacje dodatkowe, czyli premie, nagrody itp, powinny być rozważane po zakończeniu inwestycji i rozpoczęciu jej eksploatacji, czyli po koniecznych odbiorach. Dobrym zwyczajem byłaby wypłata w ratach, tj. przesunięcie np połowy na czas obowiązywania gwarancji. Może wtedy motywacja prowadzących takie zadania byłaby większa w odniesieniu do długoterminowej jakości.

      • 3 1

      • (8)

        PKM jest inwestorem a nie wykonawcą. A premie to tylko forma wypłaty wynagrodzenia omijająca ustawę kominową. Jednym z zadań PKM jest oczywiście sprawowanie nadzoru inwestorskiego tylko że to należy do obowiązków jego zarządzających. I trudno aby za ich wypełnianie nie otrzymywali pensji w czasie ich wykonywania.

        • 5 0

        • omijanie (7)

          Typowe knajactwo lewakow i komuchow. Za publiczne pieniądze omijają prawo by sie dobrać do kasy. Potem akcje dobroczynne robią ponieważ na hospicja nie starcza, co za padalce

          • 1 10

          • (6)

            Omijają bo ustawa kominowa jest totalnie bez sensu. Jeżeli państwo już koniecznie chce mieć swoje spółeczki to musi zaakceptować rynkowe stawki dla zarządu. A ustawa kominowa daje totalnie odrealnione stawki. Dlatego właściwa część wynagrodzenia jest wypłacana jako premia.

            • 3 1

            • nawet nie rozumiesz jak bardzo jestes juz spaczony (5)

              To ze ktos omija prawo które obowiązuje to czyni amoralnie. Jeżeli robi to osoba prywatna to powodu do chluby nie ma ale jeżeli robi to urzędnik to jest to skandal i za coś takiego powinien poleciec na zbity pysk. Brak szacunku dla prawa i państwa właśnie powoduje taki stan degrangolady jaki jest w IIIRP.
              Omijam prawo ponieważ sądzę ze jest ono bez sensu, tak to może powiedziec każdy złodziej

              • 4 3

              • (4)

                Omijanie przepisu to nie jego łamanie. A to czy amoralne czy nie zostawmy dla filozofów. Ja w ogóle nie uznaje czegoś takiego jak moralność. Fakty są takie, że rynkowe stawki prezesów są dużo wyższe niż przewiduje ustawa kominowa.

                • 4 0

              • to czuc po twoich wpisach ze moralnosc jest ci obca (3)

                Natomiast cecha taka jest mile widziana u biznesmenów, prezesów, kierowników i niezbędna u wszelkiej maści urzędników.

                • 2 4

              • 'moralność pani Dulskiej'

                • 1 1

              • (1)

                Jest mi obca ponieważ ja stawiam na samodzielne myślenie a nie jakieś społeczne wzorce wartości i zachowań.

                A co do biznesmenów, prezesów i kierowników to najbardziej pożądana jest skuteczność. U polityków tak samo. Mnie to śmieszy jak niektórzy ludzie przed wyborami bardziej interesują się tym czy jakiś kandydat ma ślub kościelny i czy nie zdradzał żony niż tym jaki jest jego program. Jak dla mnie to on może mieć 5 różnych kochanek od poniedziałku do piątku, a na weekendy faceta, dla mnie istotne jest to jaki ma program i jak go chce wcielać w życie.

                Ustawa kominowa powinna być po prostu zniesiona, ale wtedy zaraz "oświeceni inaczej" by się zaczęli burzyć.

                • 1 0

              • ja ciebie podziwiam

                Darku że ci sie chce tym niedouczonym zazdrosnikom tłumaczyc wszystko łopatologicznie, ja dałem sobie spokój zresztą i tak 90% popiera nasze członkostwo w Unii mimo że tylko 60% jest zadowolonych. paradoksalnie zawdzieczamy to putinowi że pokazał prawdziwą ruską gebe...

                • 0 0

  • Haha (22)

    A co z Gdynia????

    • 78 20

    • A w Gdyni PKM nie powstaje

      Bo mieszkańcy Gdyni mieli korzystać ze SWOJEGO lotniska.
      Tylko coś nie wyszło Panu Prezydentowi

      • 79 14

    • A Gdynia ma tory od dawien dawna (8)

      i czeka aż Gdańsk się w końcu wybuduje.

      • 22 34

      • tak, ma tory od przedwojny (1)

        fragment przedwojennej magistrali węglowej omijającej ówczesne Wolne Miasto Gdańsk. Nowych nie bedzie bo Lotnisko trzeba spłacić

        • 28 9

        • Ehhh tak się składa że PKP właśnie kończy modernicację tej linii.

          Proszę powiedz coś jeszcze.

          • 21 0

      • a przystanki.. (5)

        ... będą?
        np. w okolicy Witomina?

        • 2 5

        • W okolicy?

          tzn w samym środku Parku Krajobrazowego? To naprawdę świetny pomysł milordzie.

          • 14 0

        • Przystanki będą - za ich budowę też odpowiedzialna jest PKM (3)

          • 4 0

          • pytanie kiedy.. (2)

            zaczną budować te przystanki? Miał powstać przy skrzyżowaniu Wielkopolska/Sopocka, ba był nawet podobno plan przesuwania z tej okazji wiaduktu i co? I nico. Żadnych prac nie widać. Pytanie czy będzie? A jeśli tak to kiedy??

            • 1 2

            • O ile się orientuję to nie ma żadnych opóźnień. (1)

              Obecnie trwa procedura przetargowa albo coś w tym stylu. Wszystko ma być niby na czas.

              • 3 1

              • czyli na kiedy?

                przetarg + protest + budowa + odbiory = spokojnie 2 lata,

                dodam jeszcze długą i srogą zimę,

                • 0 2

    • (3)

      nic. w gdyni swieci slonce, jest cieplo, a deszcz nie pada.

      • 30 2

      • taki jest komunikat z UM? (2)

        spójrz za okno

        • 8 4

        • przebrzydły wywrotowiec

          • 2 0

        • nie, horała aka pan fejsbuk mi tak kazal napisac.

          • 1 2

    • nadal śmierdzi. (3)

      • 9 10

      • u ciebie w domu? (2)

        • 8 2

        • mocarny tekst! :D

          • 0 0

        • mistrz ciętej riposty :D

          • 0 0

    • Taka Metropolia, Gdańsk i to wszystko

      • 3 3

    • Podobno mają zaorać ale kiedy to nie wiem (1)

      • 2 2

      • Naprawqdę zaorzą PGR Remis Arenę???

        Hurra, wracamy na Traugutta!!!

        • 0 5

    • Port Lotniczy im M Szczuraka

      Przesiadka na TDI w Osowej lub na Banę do Gdyni : Proponuję przystanki Gdynia Wielki Kack- Gdynia Mały Kack /Stadion/ - Gdynia Centru Riviera- Gdynia Główna- Gdynia Stocznia- Gdynia Port - GdyniaOgłuże- Gdynia Pogórze-Kosakowo - Port Lotniczy im M. Szczurka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Czy stać będzie nas na utrzymanie PKM? (5)

    PKM będzie funkcjonowała kosztem innych linii kolejowych w województwie pomorskim. Niestety koszt utrzymania i przejechania 1 km przez pociąg jest kilkukrotnie wyższy niż tramwaju nawet dwusystemowego.
    Dobry PR zrobiony ale za 20 lat stan PKM będzie taki jak dziś mamy na SKM.

    • 24 146

    • Nie wiadomo, czy stać nas bedzie, czy nie

      Ja tam jednak lubię stać, wiec chyba tak.

      • 22 1

    • Nie, nie, nie, nie, nie, nie, nie! Nie stać cię! Ty musisz oszczędzać!
      Witek ! Nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami.

      • 35 5

    • Pamietaj ze niema znaczenia czy nas stac czy nie bo w POlsce pieniadze pochodza od kosmitów (1)

      W POlsce buduje sie nie to co potrzebuja mieszkańcy albo co wplywa na rozwój miasta i gospodarki ale buduje sie to co jest przyniesie popularność partii rządzącej.i koszty tutaj nie mają znaczenia!! Bo i tak za wszystko zapłacą podatnicy.Dlatego mieliśmy euro 2012 stadiony które przynosza tylko ogromne starty i dlatego kolejny pomysł to z zimowa olimpiada na śląsku!!

      • 3 16

      • To ja ci przypomnę panie specu od POlityki, że to nie POlitycy załatwili to euro tylko PISlitycy

        • 6 2

    • Lobbing z UM w Gdańsku

      Widzę że lobbyści od Budynia tramwaju do Rębiechowa maja się dobrze... Dzięki bogu że nie zrealizowano tego projektu zamiast PKM. Pies z kulawą nogą nie chciałby jechać z lotniska do Wrzeszcza 1.5-2h. Koszt furmanki jest jeszcze nizszy niż tramwaju, nawet jednosystemowego...
      Swoja droga, to dziwne, że Niemcom się opłacało eksploatować linię do Kokoszek???

      • 10 0

  • Brawo ! Nie moge sie doczekać (4)

    Będę jeździć na lotnisko i z powrotem

    • 113 8

    • Jest fajnie

      A ja z powrotem i na lotnisko, pozdrawiam.

      • 10 1

    • dokładnie

      Lubie gdansk i gdynie- nie rozumiem tego wielkiego konfliktu. Z niecierpliwością czekam na piękny dzień kiedy bede mógł podjechac pkm na lotnisko w gdansku i polecieć samolotem do gdyni...

      • 24 1

    • nowa atrakcja turystyczna dla lemingów przejazd kolejka na lotnisko i z powrotem :)

      trzeba jeszcze koniecznie postawic tam centrum Handlowe by lemingi mogły odpocząć przed powrotem

      • 7 11

    • super

      byle by na Euro zdążyli!!

      • 2 1

  • Tylko po ile.. (5)

    będą bilety ?

    • 45 12

    • od ch*ja + VAT. a po ile maja byc, co to za debilne pytania.

      • 9 7

    • za dwa gile, tylko tyle.

      • 3 3

    • będą droższe niż na samolot (1)

      • 12 0

      • w ue zwykle tak wlasnie jest...

        • 1 3

    • tania kolej dla taniej siły roboczej

      powinny być tanie bo inaczej kaszuby dalej bedą jeżdzić swoimi wieśwagenami i korkować miasto

      • 2 1

  • Czyżby Gdynia wycofała się z projektu? (7)

    A może czekamy na zwrot kasy od upadłej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo?

    • 40 30

    • (3)

      czyzbys kolejny raz zaprezentowal braki w wiedzy w temacie w ktorym otwierasz jamochlon?

      • 16 5

      • (2)

        Akurat wykonanie połączenia Gdynia Główna - Rębiechowo sprowadza się praktycznie do dogadania się z PKP i wykonania kilku nowych przystanków. Porozumienie już jest. Teraz będziemy czekać na budowę stacji, ponieważ nie ma już w budżecie na to środków. Marszałek kasę obiecał, więc może się w końcu miasto weźmie za budowę. Szkoda tylko, że ważniejsze w tym momencie jest stawianie Muzeum Emigracji czy też Szkoły Filmowej niż szybkie załatwienie powyższej sprawy. A podobno Gdynia to taki wzorowy przykład, jeżeli chodzi o transport publiczny.

        • 10 2

        • nie tak (1)

          Linia do osowej należy do PLK i jest modernizowana w przez nią w ramach innego kontraktu. To PLK wybuduje przystanek Fikakowo i Stadion. , zaś Riiera sfinansuje przystanek przy wzgórzu Maksymiliana

          • 4 0

          • Ok, tylko miasto ma również do wykonania wiele inwestycji z tym związanych a nie robi nic. Co np. z przystankiem Karwiny i całą infrastrukturą dookoła?

            • 6 1

    • monotematyczny jesteś (2)

      pewnie nawet twoja baba / albo chłopiec / ma cie dosyć

      • 2 6

      • (1)

        To na szczęście nie twój problem. Zacznij się lepiej interesować mieszkańcami i ich potrzebami, a nie wypisywaniem bzdur na nasz temat. Boisz się człowieku, że przegrasz wybory? W razie czego recepta jest prosta - kupisz sobie prywatny stołek i będziesz mógł siedzieć na nim do woli.

        • 4 3

        • znowu piszesz o strachu przed przegranymi wyborami, na razie to wy - PiS przegraliscie jak dotad 7-8 wyborow z rzedu. postawmy sprawe jasno, pis juz w polsce nie wygra zadnych wyborow.
          jezeli ktos sie tutaj boi to tylko ty panie fejsbuk horala.

          • 0 3

  • Już widzę jak Kaszuby przesiadają się z TDI na PKM.... (11)

    • 116 4

    • Rozszerzy się SPP, podniesie opłaty to się przesiądą. paliwo wiecznie tak tanie jak teraz tez nie będzie. Jeszcze kilkanaście lat i będzie normalnie.

      • 4 6

    • polecam zapoznanie sie z trasa PKM, a dopiero wtedy wylewania swoich frustracji i kompleksow.

      • 15 0

    • Kolej też będzie na diesla wiec może dadzą radę ;)

      • 6 1

    • jak to możliwe

      że ludzie "z miasta" mają tak ograniczoną wyobraźnię? Nie wiem dokładnie kogo nazywasz Kaszubem, ale jeżeli chodzi Ci o mieszkańców miejscowości przyległych do trójmiasta to powiem Ci w czym problem. Każdy z chęcią wsiadłby do kolejki, zamiast stać w korkach. Problem jest jednak jeszcze ciut dalej. Nie każdy mieszka w Żukowie, Kartuzach czy innym miejscu gdzie będzie przystanek. Masa ludzi mieszka kilometry od tych tych punktów, a nie ma żadnego połączenia transportem publicznym do np. Kartuz. Musi więc użyć swojego "TDI-ka" jak to mówisz. Nie może jednak zaparkować samochodu nigdzie w Kartuzach, bo tam nie ma gdzie, a a jak jest to płatnie. Każdy wybiera więc jedyną możliwą opcję: dojazd swoim bolidem wprost do trójmiasta.

      Chodzi o to, że cała polityka, czy to "trójmiejska" czy "kaszubska" nie są z sobą zgrane i nikt robiąc takie inwestycje nie zada sobie trudu ustalenia jak zrobić, żeby to miało sens. Ważny jest "show".

      Nie traktuj więc innych normalnych ludzi z góry, bo Twój adres zamieszkania upoważnia Cię do wręcz boskiej oceny tysięcy ludzi w jednym głupawym zdaniu.

      • 42 5

    • Wy zaburzanie przesiedliscie sie z wagonow bydlecych (6)

      ktorymi was przywieziono do Gdanska

      • 12 11

      • (3)

        Jeśli chodzi Ci o ludzi z za Buga - to poprawnie jest ZabuŻanie - wymiana g=ż. (Ty masz RZ). Mówi Ci to dysortograf.

        • 6 0

        • Nie ma czegoś takiego jak dysortografia i dysleksja (2)

          Jest lenistwo. Przeczytałeś za mało książek przyjacielu. Niezależnie ile ich przeczytałeś to nadal za mało.

          • 5 9

          • Widziałem, że zaraz pojawi się ktoś kto to podważy. W szkole co roku czytałem kilkadziesiąt książek, dwa razy miałem nagrodę za przeczytanie największej liczby książek w roku szkolnym, Na studiach technicznych nastąpił spadek i zmiana na podręczniki, ale ciągle dużo czytam, bo taką mam pracę, że muszę poszerzać wiedzę. 10 lat po maturze a zasady z ortografii mam mam w "małym palcu". Jak nie jestem pewien sprawdzam w słowniku. I czasem robię błąd nawet popularnych wyrazach, choć np. "który" tylko raz w życiu napisałem źle, - to jest właśnie dysortografia. Leniem jest ten kto mówi że ma DYS-funkcję, a przy tym NIE ZNA zasad ortografii, czyta tylko "Fakt" i raz na rok.

            • 3 1

          • Czym uzasadnisz negację dysfunkcji takiej jak dysortografia?

            Ja mam np problem z zapamiętaniem twarzy, często nie poznaję osób które znam. Zakładam ze jest to też jakaś dysfunkcja, może wiesz jakim lenistwem spowodowana Wujku Dobra Rada?

            • 1 0

      • no i co (1)

        Do tych wagonów bydlęcych ich wepchnięto siłą lub zostało im to wyperwadowane. Nikt nie chciał żyć pod sowietami . Wówczas nie jeździły sleepingi .

        • 3 0

        • W tej wypowiedzi chodziło o to, że przyjechał taki zza Buga lub boso na piechotę i ubliża miejscowym.

          • 2 1

  • (2)

    Ta kolej jest tak samo potrzebna jak lotnisko w Gdyni:-(

    • 23 135

    • Lotnisko w gdyni jest potrzebne jak twoje komentarze ;)

      • 46 1

    • No nie wiem, ruch będzie wzrastał i stopniowo ludzie będą się przesiadać z samochodu do pociągu. Poza tym PKM ma obsługiwać nie tylko lotnisko.

      • 12 2

  • a co z zanieczyszczeniem środowiska ??? (21)

    przecież ta kolej nie będzie na prąd tylko na diesla

    • 15 80

    • (1)

      a co z egzaminem gimbazjalnym? zdales?

      • 23 8

      • ja zdałem ,ale Ty widać nie, bo po polsku coś słabo

        • 4 11

    • A jak by byla na prad to co? (5)

      Według Ciebie bylaby czysta tak? Zastanow sie w takim razie skad bierze sie prad w Polsce. Chcesz dbac o srodowisko to zjedz ekolga. Ograniczysz emisje CO2

      • 22 6

      • Jest fajnie

        Elektryczna porusza się ciszej i co najważniejsze ma większe przyspieszenie, a cały czas trąbią jak to krótko i szybko mamy się przemieszczać.

        • 7 3

      • (3)

        Fakt, z węgla. Ale:

        1) Elektrownie przeważnie nie dymią jednak w środku miasta.
        2) Elektrownie muszą spełniać surowe normy emisji, co jest ściśle monitorowane.
        3) Na pojedynczym dużym kominie, w odróżnieniu od miliona rur wydechowych, można (i opłaca się) instalować skuteczne systemy oczyszczania spalin.

        • 10 1

        • zagadka (2)

          1 a gdzie w Gdansku jest elektrownia?
          2. teraz prawie WSZYSTKO musi spełniać surowe normy emisji, łącznie z pociągami. Niedługo będą ograniczać emisję bąków.
          3. myślę że na kilkunastu (nie milionie) składach kolejowych tez można. A kwestia opłacalności jest taka, że to się nie opłaca nigdzie - to dodatkowy koszt ale wymóg prawa.

          • 1 1

          • (1)

            W Gdańsku nie ma elektrowni (nieco prądu produkuje EC2, ale niewiele w ogólnym bilansie energetycznym), a te, które dostarczają prąd m.in. dla Gdańska dymią daleko od Gdańska. Pociągi będą natomiast dymić w samym centrum. Rozumiesz już w czym rzecz?

            Dołóż starań, zwiedź elektrownię, albo chociaż wspomnianą EC2 i przyjrzyj się, jak tam wygląda kontrola emisji i innych parametrów pracy. Wykonywany raz do roku przegląd pojazdu, często załatwiany za "pół litra", ma z tym niewiele wspólnego.

            • 1 3

            • Przekonales mnie powaga swych argumentow!

              Pierwszy plus wg Ciebie to to, ze elektrownia jest na Slasku a nie w Gd, drugi, to taki, zeprzeglady skladow PKM zalatwi pan "Zenek"za pol litra! Fakt, masz racje i ciezko z takimi "mocnymi" argumentami polemizowac.

              • 3 0

    • Jest fajnie (1)

      Fakt, spalinowe to taka prowizorka, która nie nadaje się na tego typu trasę, miejska, częste przystanki, duże wzniesienia, niby mają za kilka lat elektryfikować.
      Czas pokaże czy tak będzie, skoro nie zrobili tego budując, może tylko ściemniają z tą elektryfikacją.

      • 18 1

      • Za kilka lat będą likwidować .

        • 0 5

    • (2)

      Golfy z rejestracjami GKA są na ambrozję i nie zanieczyszczają środowiska. A teraz ich właściciele przesiądą się na ohydną spalinowa PKM i wszystkie drzewa w Lasach Oliwskich obumrą.

      • 15 1

      • czy wy naprawde sadzicie, ze PKM jest dla ludzi z "kaszub", by mogli dojechac do 3miasta? (1)

        Przeciez w samym trojmiescie bedzie wiele osob, ktore planuja korzystac z tej linii.

        • 8 2

        • TY i kto jeszcze???

          Teściowa? To dzielna kobieta, nie boi się, że ja wyrzucisz z pociągu. Przecież będzie woził powietrze i nie będzie świadków.

          • 1 6

    • Unia właśnie uważa, że tak ekologicznie!

      PKM spalinową kolej traktuje jako prowizorkę, ale ma problem z KE aby przekonać ją do dofinansowania elektryfikacji, bo spalinówka ma być właśnie bardziej ekologiczna, niż prąd z polskich elektrowni.

      • 4 3

    • (1)

      Sądzę, że mniej zanieczyści spalinowa kolej niż pasażerowie którzy bez niej by jechali osobnymi samochodami.

      • 9 1

      • zostaną

        wprowadzone nowe szynobusy , na co już przetarg ogłoszono Dostarczy albo Newag albo Pesa

        • 1 0

    • norma Minimum EURO 5 (1)

      silniki diesla będą miały normę MINIMUM EURO 5.
      Przy spalaniu "ropy" będą pobierać AD BLUE, także będą jeździć ekologicznie. Inaczej Unia by nie wyraziła zgody na wybudowanie takiej linni kolejowej w bliskiej zabudowie.

      Jak działa silnik Diesla z Ad Blue?
      Wystarczy stanąć za najnowszymi Solarisami (tylnia szyba z naklejką: EURO 5), gdy mają włączony silnik. Spalin się nie wyczuwa.

      Natomiast w Normie EURO 6, bo autobusy, też już taką mają, to zmontowany jest filtr cząsteczek stałych (Rußpartikelfilter).

      • 4 1

      • DPF - fajna rzecz

        ciągle się zapycha, przepala, zapycha - przepala. W czasie przepalania pobiera 35 l/ 100 km. Efekt środowiskowy wspaniały.

        • 0 0

    • Rosliny potrzebuja CO2 :) (1)

      • 3 0

      • Ekolodzy tez!

        Zeby miec powody do protestow...

        • 4 0

    • A prąd to niby z bateri co...

      Przecież w Polsce prąd produkują elektrownie które spalają tony węgla, który wali z komina wprost do twoich płuc.
      Najśmieszniejsze jest to ze ludzie tak strasznie krzyczą ze nie pozwolą na budowę elektrowni atomowej z uwagi na środowisko tyko co by powiedzieli ci sami ludzie gdyby musieli mieszkać przy tradycyjnej i kochanej elektrowni węglowej która powoduje raka nie w przypadku awarii lecz cały czas emitując szkodliwe substancje do atmosfery.

      • 2 0

  • i to wlasnie (4)

    przez takie fanaberie gdansk zablokowal nam lotnisko

    • 9 75

    • trolling na najwyzszym poziomie :)

      • 29 1

    • Gdańsk niczego nie blokował. Sama Gdynia musiała zgłosić wniosek do KE A że pomysł był od czapy to też go zablokowali

      • 11 1

    • fanaberie.....

      fanaberie, to miał Szczurek.
      chciał, żeby śledziownia też miała Lotnisko, ale lotnisko wyszło mu bokiem :-)

      • 10 2

    • To lotnisko jest w Gdyni dokładnie tak samo potrzebne...

      ...jak ta linia kolejowa w Gdańsku.

      • 1 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane