• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.

Kuba Łoginow
10 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony. Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną nie rozpocznie się ani w tej, ani w przyszłej kadencji Sejmu. Nowy termin: 2017 rok.



Czy Mierzeja Wiślana zostanie przekopana?

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.

Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko.

Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy, w którą i tak już nikt nie wierzy. Rozstrzygnięcie ma więc spaść na następców, a rezygnacja z kanału ma nastąpić samoistnie, gdy do tego projektu wszyscy już stracą cierpliwość.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności kanału, opłacalność inwestycji była możliwa wyłącznie dzięki zaangażowaniu partnerów z Ukrainy i Białorusi, których przeładunki w elbląskim porcie miały stanowić aż 2,5 miliona ton.

- Bez tych inwestycji kanał nie będzie opłacalny, gdyż sam Elbląg czy Warmia i Mazury nie wygenerują dostatecznej masy ładunkowej - uważa dyrektor Portu Elbląg, Julian Kołtoński.

Tymczasem odwlekanie budowy sprawi, że wcześniejsze deklaracje trzeba zrewidować. Nikt nie będzie czekać osiem lat na możliwość zainwestowania w małym Elblągu, skoro można skorzystać z oferty już funkcjonujących portów w Gdyni lub Kłajpedzie - przyznają nieoficjalnie Ukraińcy.

Ze współpracy z elbląskim portem wycofali się niedawno Białorusini, którzy otrzymali możliwość utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w gdańskim porcie. Wszystko to sprawia, że konieczna będzie aktualizacja studium wykonalności dla kanału i wpisanie do nowego dokumentu bardziej realistycznego poziomu przeładunków - rzędu miliona ton rocznie. To jednak za mało, by uznać budowę kanału za opłacalną.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • (1)

    to jest właśnie Polska - żeby to funkcjonować zaczęło jak trzeba to potrzebny byłby IV rozbiór - bo Polacy tylko pod pod pręgierzem się sprawdzają

    • 24 5

    • smutne ale chyba prawdziwe

      niestety
      po dupie musimy dostać żeby zacząć działać ...

      • 2 0

  • srutu tutu pęczek drutu

    • 1 2

  • a ja jestem za budową portu kosmicznego na Helu Hel=Floryda

    • 2 3

  • a może by tak zrobić przekop z Elbląga do morza czarnego

    • 5 0

  • można by wybudować też port morski w Katowicach , wystarczy zrobić przekop i węgiel płynie statkami

    • 3 1

  • szkoda

    szkoda

    • 1 3

  • port w Elblągu - identyczno-idiotyczny pomysł jak z lotniskiem w Kosakowie

    jakiś dupek ma chore ambicje i chce się pobawić łódkami, które najprawdopodobniej będą wozić ... pszczoły luzem
    co tam - przekopać mierzeję po to aby raz na kwartał do nowoczesnego portu elbląskiego wpłynęła barka z piaskiem,
    nieważne koszty - ale ma być połączenie Elbląga z Szanghajem...

    • 16 3

  • tak jak Elbląg tak i Kraków leży nad morzem... cały przemysł portowy upadnie...

    • 6 1

  • to nierealne za tych rządów - prędzej Gdańsk i Gdynia będą dzielnicami Sopotu niż przekop dojdzie do skutku

    • 3 1

  • prędzej w Pruszczu wybudują stocznie niż przekop przez mierzeję

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane