• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa pirsu zbyt droga. Lotnisko unieważnia przetarg

Michał Stąporek
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł. 177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł.

Władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Powód: oferty firm budowlanych znacznie przekraczają budżet inwestycji. Nie oznacza to jednak, że projekt rozbudowy terminala upada. - Siadamy do rozmów - deklaruje prezes lotniska.



Co powinny zrobić władze lotniska?

Przypomnijmy: nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosną z 6 do 10 (odloty) i z 8 do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z 5 do 9.

Cztery oferty w przetargu...



16 maja odkryto oferty firm, które ubiegały się o realizację tego kontraktu. Ponieważ przetarg odbywał się w formie elektronicznej, nie było otwierania kopert, lecz odszyfrowywanie ofert na elektronicznej platformie. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.

...ale każda przekracza budżet



Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminala przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln, Doraco na 305 mln, a Budimex na 311 mln. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

"Siadamy do rozmów"



W tej sytuacji zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu przetargu ze względu na przekroczenie planowanego budżetu. Nie oznacza to jednak, że lotnisko odkłada plan zwiększenia swojej przepustowości na półkę.

- Jednocześnie rozpoczynamy i ogłaszamy dialog techniczny z wykonawcami, by
dowiedzieć się jakie są przyczyny takich kwotowań - zapowiada Tomasz Kloskowski,
prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Po zakończeniu dialogu technicznego Port Lotniczy ogłosi nowy przetarg na budowę pirsu.
Jednak kiedy to nastąpi - nie wiadomo. Zarządzający lotniskiem zwracają uwagę, że istniejący terminal pasażerski T2 cały czas wystarcza z zapasem na obecny ruch pasażerski.

Wciąż jest zapas w przepustowości



- Nie musimy się spieszyć z tym procesem. Obecnie działające terminale pasażerskie
zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują chociażby
ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym
rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku - uspokaja Tomasz Kloskowski.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

Miejsca

Opinie (139) ponad 20 zablokowanych

  • propaganda sukcesu na lotnisku i tyle. dobudować pirs, więcej stanowisk

    a "korki" o pewnych porach jak były tak będą. nie wspominając o jakości usług świadczonych przez niektórych na tym lotnisku...ale ważne że jest kręcimy kolejne miliony. pamiętajcie dzieci, ważna jest ilość, nie jakość, czego mamy przykład

    • 3 0

  • Dalej lansują coś co nie pasuje do pozostałego budynku

    Przecież każdy widzi, że to nie pasuje do budynku już postawionego. Kolejne gołębniki dobudowane? Kto ten projekt zaakceptował? Straszne to, brak składu i ładu...

    • 1 1

  • Ile lotow odpadnie po Brexicie?

    Ktos wie?To. bedzie cala Anglia a nie tylko Londyn....

    • 2 1

  • (2)

    A nie można jak w miastach europejskich zbudować ten terminal z dykty i blachy falistej z myślą o tanich liniach?
    Zazwyczaj tak w Europie jest, że nawet jeśli tanie linie latają na główne lotnisko, to pasazerowie oczekują w osobnym terminalu

    • 8 14

    • (1)

      Problem w tym że ta część jest głównie pod przyszłe linie premium bo to ma być część Non-Shengen. Dla tanich linii zostałby np stary terminal.

      • 3 1

      • Wizz Ryan do Kijowa i United Kd to premium?

        • 1 0

  • Wczoraj (1)

    Kraków budował się z większym rozmachem i perspektywicznie. U nas zawsze dłubanie na przedwczoraj.

    • 9 16

    • ???

      Chyba nie byłeś na lotnisku w Krakowie. Ciasno przy check-in'ie, wchodzenie na piętro do odlotu, przy gate'ach korytarzyki i zaułki. Wygląda całość jak projekt z lat 70-tych.

      • 4 1

  • Na tę katapultę to niech łoży jegomość z Polanki

    Co najmniej ze 100 baniek

    • 4 8

  • (1)

    a moze zrobcie zbiorke? na eces potrafiliscie zbierac?

    • 6 3

    • o zminusowal cebulak co na ecs wplacil haha naiwny

      • 3 1

  • (2)

    "Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii" - tylko pytanie po co skoro zawsze są otwarte tylko 4 linie? Może najpierw niech zaczną w pełni wykorzystywać obecną infrastrukture...

    • 23 0

    • W poniedzialek rano mała jaka linia nie działa. Druga rzecz t,o że te linie mają malutkie tacki na bagaż i są do tego mało funkcjonalne.

      • 1 1

    • Zgadzam się

      Zgadzam się w 100%.

      • 2 0

  • po brexit lotnisko będzie zamknięte

    • 8 3

  • A kiedy przetarg na wyrzucenie kartelu taxi ? (1)

    na który to kartel zresztą nigdy nie było przetargu - czekamy i obserwujemy !

    • 17 1

    • Był przetarg. Nawet pisali o tym na trojmiasto.pl

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane