• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz

Szymon Zięba
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe. Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Wszystko wskazuje na to, że na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze poczekamy. Gdańsk wydał ponad 1,4 mln zł na sporządzoną w 2017 roku dokumentację projektową trasy - i prace nad inwestycją utknęły. Problemem jest m.in. brak dofinansowania zewnętrznego, bez którego roboty się nie rozpoczną.



Na budowę której trasy czekasz najbardziej?

Bez wątpienia budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jest jedną z najbardziej wyczekiwanych i najbardziej potrzebnych inwestycji drogowych w południowej części Gdańska. Tak wynika choćby z opinii czytelników, które pojawiły się pod naszym poniedziałkowym artykułem o planach gdańskich drogowców na rok 2020.

Potrzebę jej budowy uwidocznił jeszcze bardziej remont "starej" ul. Świętokrzyskiej, który wiąże się z codziennymi korkami, o czym czytelnicy regularnie informują nas w Raporcie z Trójmiasta.

Dlatego na prośbę czytelników sprawdziliśmy, na jakim etapie znajduje się inwestycja dotycząca budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej.

Przypomnijmy: Trasa, której budowa pozwoliłaby "rozładować" gęsty ruch w tym rejonie miasta, rozpoczynałaby się na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z al. Vaclava Havla (obok istniejącej pętli tramwajowej) i kończyła na granicy z gminą Kolbudy - w rejonie skrzyżowania ulic: Świętokrzyska, K. Guderskiego, Ateny.

Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Projekt jest, jednak wykonawcy wciąż brak



Jednak, mimo że projekt inwestycji jest już gotowy, wciąż nie wyłoniono wykonawcy robót. W gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że powody takiego stanu rzeczy to m.in.:

  • fakt, że zadanie znajduje się w fazie przed pozyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie procesu wykupów gruntów (zadanie na chwilę obecną jest na końcówce etapu programowania, nie przeszło jeszcze do etapu realizacji),
  • wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego.


Inwestycja wpisana została na listę rezerwową projektów do dofinansowania w perspektywie 2014-2020.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się do wystąpienia o niezbędne decyzje administracyjne; jednocześnie miasto oczekuje na pojawienie się dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie, w związku z oszczędnościami dla poszczególnych osi priorytetowych w perspektywie UE 2014-2020. W przypadku braku możliwości pozyskania takiego dofinansowania gmina będzie zabiegać o dofinansowanie inwestycji w perspektywie 2021-2027 - tłumaczy Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (436) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    "wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego"

    Ciekawe jakiej kwoty im brakuje i jednocześnie ile wydali na rzeczy pokroju "festiwal kobiet, harcerzy itp"?

    • 52 9

    • Miasto nie ma gruntów? To po co ich się wcześniej pozbyło?

      • 1 0

    • A może zrzutka deweloperów - Robyg, Domesta, Vivere Verde, Develia, TBS Motława, Kokoszki po kilka mln i mamy Nową Świętokrzyską.

      • 10 3

  • Brak zewnętrznego dofinansowania... (11)

    Czyżby żaden bank nie chciał już udzielać miastu kredytów?

    • 107 42

    • To nie jest zewnętrzne dofinansowanie... (9)

      ...tylko koszt odłożony w czasie. Tutaj chodzi o pozyskanie bezzwrotnych środków z innych źródeł, np. projektów europejskich.

      • 29 0

      • Pisiorkom nie wytłumaczysz takich trudnych pojęć (7)

        oni nie mają pojęcia o ekonomii :)

        • 19 27

        • uśmiałem sie imbecylu, znafco ekonomii (5)

          a skąd idą środki unijne ? tak dla twojej wiadomości Polska już od lat więcej wpłaca niż dostaje.

          • 16 19

          • Dlaczego kłamiesz PiSi trollu? (2)

            Dla twojej wiadomości PiSi imbecylu, to w dalszym ciągu środki netto są na korzyść Polski i to bardzo dużą.

            • 19 13

            • Ty nie kłamiesz, raczej bzdury piszesz z głupoty, peo trollu, kabotynie

              • 1 0

            • środki netto to środki bierzące, kolo ma rację

              by dostać te dopłaty musimy wziąć kredyt bo by je dostać musimy wyłożyć połowę kasy. To jest kasa któej nie mamy wiec zaciągamy kredyty. A kredyt kosztuje. Zaciągnięty na 15-20 lat kosztuje 2x więcej niż zaciągnięta kwota.

              • 6 0

          • masz na to jakieś dowody?

            czy tylko mama tak mówi?

            • 0 3

          • O, tak mówią w waszej tvpis?

            • 9 10

        • jachiyra coś tłumaczy ale mam problemy ze zrozumieniem wybitnego kandydata do sejmu

          • 6 0

      • budżet 3mld ale widać są "inne palące inwestycje"....

        • 0 0

    • Chciałbys Pisowcu. Jesteś jednak poniżej poziomu Żuław.

      • 28 26

  • Inteligencja urzędowa !!!

    Jakim to trzeba być ograniczonym człowiekiem by nie przewidzieć że dojdzie do takiej sytuacji komunikacyjnej wydając zgody na budowę coraz to nowych osiedli nie zmieniając układu drogowego. Tereny wyprzedane pod same krawężniki ulic, a teraz trzeba odkupić, dlaczego nie zostały zostawione tereny na drogę tylko maksymalnie oddane deweloperom ? Naprawdę nie dało się tego przewidzieć ? Więcej skrzyżowań ze światłami i brak zatoczek autobusowych i będzie lepiej. Myślę że dużo lepszym rozwiązaniem były by ronda na co nie jednym skrzyżowaniu, lecz ronda powodują że ktoś nie zarabia, bo rondo trzeba tylko odśnieżyć a sygnalizację świetlna trzeba konserwować. Pozdrawiam

    • 10 0

  • W innych krajak deweloper ma obowiazek budowania dróg. A u nas?....

    • 12 0

  • (5)

    O Nowej Świętokrzyskiej była mowa już dawno. Obiecano ją zrobić wcześniej niż Nową Bulońską Północną czy Nową Politechniczną . Ciągle jest przesuwana. Za to nam się obiecuje basen i całoroczne lodowisko, fontanny, festyny, budżety obywatelskie. Kasa jest na wiele inwestycji mało potrzebnych a na faktyczne potrzeby mieszkańców nie ma. W dodatku Nowa Świętokrzyska była w planach z tramwajem. A teraz zamiast tramwaju będą bus pasy i pewnie przesiadka na pętli łostowice świętokrzyska. Chciałam zauważyć że zastępca prezydenta Pan Piotr Grzelak jak dobrze się nie mylę mieszkał w dzielnicy Gdańsk Południe . Wiele pewnie mieszkańców Gdańska Południe głosowało na Pana przez wiele lat. Tak więc chcieć to móc.

    • 34 1

    • Ale po co chcieć? (4)

      Kogo interesuje zad*piowaty Gdańsk Południe? :)

      • 0 14

      • (3)

        Jakaś 1/6 wszystkich mieszkańców Gdańska

        • 4 1

        • Czyli głęboka mniejszość (2)

          kogo obchodzi 17%?
          Płaczcie dalej:)

          • 0 7

          • Patrzac na ankiete jednak wiekszosc :)

            • 3 0

          • patrząc czopku po twojej teorii to kogo obchodzi twoje zdanie i potrzeby twojej 1/6. A ja uważam że to spora liczba głosów:)

            • 2 0

  • (5)

    Mówiłem że nic z tego nie będzie, a mieszkańcy pobliskich osiedli nie mogą się doprosić żeby miasto Gdańsk położylo chociaż płyty betonowe na odcinku Łucznicza Niepołomicka, żeby wszyscy się nie cisnęli przez Przebiśniegową. Żenada i jeden wielki syf, a Developerka buduje tam na potęgę.

    • 155 6

    • Za moment pojawią sie zwolennicy komunikacji (2)

      Najlepiej upchnąć wszystkich do autobusów które nawet nie są wstanie minąć się na przebiśniegowej... ta ulica powinna być jednokierunkowa i druga ulica w druga stronę na wysokości np.hokejowej plus rondo - większe rondo . Przy obecnie budujących się osiedlach na Wielkopolskiej powstanie niezły sajgon. I tak ciężko jest wyjechać z przebiśniegowej w kier. Świętokrzyskiej.... w tym miejscu nie mówiąc już o rondzie które powinno powstać podczas byłego remontu to chociaż prawoskręt w kier. Starogardzkiej ... Ale po co? Niedługo znów zrobią remont niepolomickiej na odcinku do świętokrzyskiej;) brawo inżynierowie. Ten kto ma odmienne zdanie chyba żyje z głową w ....

      • 16 1

      • Żyjemy w dżungli..nadal

        Rozumiesz ,że włodarze miasta mają w d....twoje opinie ,liczą się partykularne interesy pewnych elit i będzie to zrobione gdzie ktoś ma większą "przebitkę" .W normalnym świecie na taczkach by wywieźli włodarza ,który dopuszcza kolejnych deweloperów nie zabezpieczając układu drogowego

        • 5 0

      • dodam też , że autobusy mają problemy ze skręcaniem z owej ulicy ;)

        ale cóż ;) komunikacja i infrastruktura południa wg. niektórych jest znakomita . A korki są powodem kierowców ;)

        • 5 0

    • Byli ważni tylko podczas wyborów. (1)

      • 25 1

      • Elektorat zagłosował na Pana A miał duże poparcie, wygrał z Płażyńskim tam w cuglach

        • 19 3

  • (14)

    Nowa Świętokrzyska bez tramwaju jest bez sensu, nie da nic pasażerom komunikacji miejskiej, a nawet trochę pogorszy sytuację - w dalszym ciągu to konieczność przesiadek na Łostowicach lub stanie w korku na Havla.

    Poza tym, najważniejsza jest SKM na południe!

    • 175 5

    • (5)

      na południe wystarczy szybki tramwaj. Świetnie spisuje się w Poznaniu i Szczecinie więc tutaj też da radę

      • 8 2

      • (4)

        To po co Szczecin buduje SKM?

        • 4 1

        • (2)

          SKM jest budowane na istniejących trasach.

          • 3 1

          • (1)

            Gdańsk takich nie ma na południu - stąd pomysł budowy. Tramwaj nieważne czy szybki, czy wolny - będzie się wlókł do centrum 25 minut.

            Gdańsk jest trochę jak Szczecin - rozległy i SKM sprawdziłaby się doskonale.

            • 3 1

            • Dopóki musi stać na każdych światłach, to niestety będzie się tyle wlókł. Nie ważne czy wolny, czy szybki.

              • 1 0

        • Szczecin buduje bo dostał kase. Ze Szczecina taka metropolia jak z Wejherowa

          Szczecin jest wyludniony, statystyki przekłamane

          • 2 2

    • Tramwaj na tej ulicy jest bez sensu. Z orunii górnej juz jedzie jak ślimak a co mówić dalej. tylko skm (3)

      • 7 6

      • Na Oru i Górnej (2)

        nie ma tramwaju

        • 2 1

        • A pętla tramwajowa gdzie jest? Na lostowicach? (1)

          • 1 0

          • Na chełmie na ul. Witosa. To nie Orunia.

            • 1 0

    • Za ecsy, forum i inne pierdoły można by duzooo wybudować i zrobić dróg lub kupić tramwajów

      • 4 1

    • Może po prostu lotnisko

      • 5 0

    • Bez SKM

      • 5 13

    • Ma sens

      Autobusem zjedziesz na dół na tramwaj w minutę.

      • 11 9

  • chyba droga powietrzna

    nie wiem gdzie niby powstanie ta droga, jeśli na wskazanych gruntach rosną nowe bloki jak grzyby po deszczu

    • 11 0

  • Jestem z Gdańska, tak, głosowałem za obecną władzą, ale w wyborach powiem stanowcze NIE. To co się dzieje na południu Gdańska, zaczynając od Malomiejskiej, to drogowa masakra. Budowa za budową a o infrastrukturze nikt nie myśli. Utopią kupę kasy w remoncie Starej Świętokrzyskiej, zamiast inwestować w nowe drogi.

    • 21 0

  • Do dzieła

    Decyzja prezydent Gdańska o przesunięciu budowy Nowej Świętokrzyskiej na pierwsze miejsce w kolejce nowych inwestycji drogowych i pierwsze koparki na budowie, załatwiły by drugą kadencję. Pani Olu. Patrzymy, jeździmy, głosujemy.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane