- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (232 opinie)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (256 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (813 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (78 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (109 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (31 opinii)
Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem gdańskiego przewoźnika GAiT
Znów gorąco w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Po ubiegłorocznym proteście, w którym pracownicy domagali się podwyżek, tym razem swoje niezadowolenie wyrażają kierowcy autobusów. Twierdzą, że podwyżki były fikcyjne, narzekają też na trudne warunki pracy, niesprawne autobusy i niewłaściwie układane grafiki. Zarząd spółki odpiera zarzuty. Trudności, na jakie skarżą się pracownicy, tłumaczy "trudną sytuacją na rynku".
Szefostwo GAiT wycofuje się ze zmian w nocnych grafikach
- Nikt z nas nie będzie pracował po 12 godzin! Nie zgodzimy się na takie traktowanie, tym bardziej, że tych zmian nikt z nami nie uzgadniał, nikt nie pytał nas o zdanie - mówił jeden z kierowców.
Zanim do głosu zostali dopuszczeni jego koledzy, przybyły na spotkanie z kierowcami Zbigniew Kowalski, dyrektor ds. eksploatacji w GAiT oznajmił, że zmiany w grafikach zostały cofnięte i od wtorku kierowcy będą jeździć na starych zasadach.
Zmiany w grafikach były jednak tylko pretekstem do spotkania, bo - jak mówią kierowcy - problemów jest więcej. Tym razem nie chcą ich rozwiązywać za pośrednictwem związków zawodowych, bo po ostatnich - jak mówią: fikcyjnych - podwyżkach, stracili do nich zaufanie.
Gorąca wymiana zdań między pracownikami GAiT a prezesem spółki.
Prezes GAiT: poprosimy ZTM o wyrozumiałość
Gdy w sali pojawił się prezes Maciej Lisicki, dyskusja zrobiła się jeszcze gorętsza.
- Dlaczego firma zmusza nas do wyjeżdżania z bazy niesprawnymi autobusami? - dopytywali prezesa. - Pan naraża na niebezpieczeństwo nie tylko nas, ale także pasażerów, których my musimy wozić! W warsztatach brakuje podstawowych narzędzi do naprawiania tych pojazdów. Brakuje ludzi, którzy mogliby to robić. Nawet najlepsze pojazdy będą prędzej czy później nieprzydatne, jeśli się odpowiednio o nie nie zadba. Firma kupuje używane autobusy z Niemiec, które mają tylko dwie pary drzwi, a Zarząd Transportu Miejskiego nakłada na GAiT kary, bo wymaga, by jeździć pojazdami z trzema parami drzwi. Z czego płacone są te kary? Z naszych pieniędzy! To niegospodarność, za którą pan ponosi odpowiedzialność.
Maciej Lisicki próbował odpierać zarzuty i przekonywać, by kierowcy wybrali spośród siebie kilkuosobową delegację, bo "na wiecu nie da się konstruktywnie rozmawiać".
- Będziemy aneksować tę umowę, by ZTM zmienił podejście i nie nakładał tych kar. A co do kwestii technicznych i organizacyjnych na bazie czy w warsztacie, to niedobrze się dzieje, jeśli to prezes firmy ma podejmować decyzję o potrzebie zakupu pneumatycznego klucza do pracy mechaników - stwierdził Lisicki.
Mechanik do prezesa: Nie mamy podstawowych narzędzi do pracy
Kierowcy domagali się wyciągnięcia personalnych konsekwencji wobec osób, które doprowadziły w firmie do takich zaniedbań.
Podwyżki kosztem premii
Inną kwestią poruszoną na spotkaniu były też wywalczone przez związki zawodowe podwyżki. Przypomnijmy, że w wyniku sporu zbiorowego, od 1 stycznia wszyscy pracownicy GAiT dostali po 400 zł brutto podwyżki. Jednak zdaniem kierowców i motorniczych podwyżki określone jako "dodatek regulacyjny" okazały się fikcyjne.
- Co mi z tej podwyżki, skoro nasi przełożeni zaczęli ścinać premie, często o sumy przekraczające te 400 zł brutto? - dopytywał jeden z kierowców. - Nienormalne jest, że za tę samą pracę każdy z nas dostaje inną premię, która waha się od kilkuset złotych do nawet 1300 zł. Nikt nie wie, za ile pracuje, nikt nie wie, za co dostaje premię, a za co mu się ją odbiera. I wy się dziwicie, że nie możecie znaleźć kilkunastu czy kilkudziesięciu kierowców, skoro stawki godzinowe wynoszą 13,5 zł za godzinę, a u konkurencji 20-21 zł?
Kierowcy po raz kolejny postulowali, by zarząd rozważył przesunięcie puli pieniędzy z premii na podwyższenie wynagrodzenia podstawowego.
Lisicki: - Sytuacja na rynku kierowców nie tylko w Gdańsku, ale w całym kraju jest trudna. Szacuje się, że w tej chwili brakuje ok. 100 tys. kierowców. Cały czas prowadzimy nabór, jedni przychodzą, drudzy odchodzą. Robimy, co możemy, motywacja i rynek są, jakie są.
Zobacz więcej: Brakuje kierowców autobusów. Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami w Gdańsku
Kolejne rozmowy kierowców z zarządem GAiT mają odbyć się w najbliższych dniach.
Miejsca
Opinie (499) ponad 10 zablokowanych
-
2018-04-19 05:20
LISICKI P.O.krętna partia.
Lisicki jest członkiem POkrętnej .
Najpierw sobie, potem kolesiom , a pracownicy-figę.- 3 0
-
2018-04-18 23:00
GAIT = Niegospodarność i wyzysk : /
Adamowicza i jego pociotków czas się kończy. Dosyć tej ściemy!
- 4 0
-
2018-04-16 18:16
(2)
Jak autobusu mają być sprawne skoro stacja kontroli pojazdów jest na bazie? Policja nie kontroluje autobusów. Gdyby zaczęła to okazałoby się że połowa nie powinna jeździć. Pasażerowie podejdzie do kierowcy i popatrzcie na choinkę swiatełek ma tablicy rozdzielczej . Niektóre z nich są zaklejone a czujniki powyłączane bo by piszczaly cały dzień. Proponuje zawiadomić Wydział Ruchu policji i zrobić kontrolę pod bazą. Dzień pieszego pasażera już jest blisko
- 36 1
-
2018-04-17 11:01
(1)
ciekawe kto to ma wszystko naprawić kiedyś w brygadzie było 5-6 mechaników a teraz jest 2 -3 ludzie to nie roboty.
- 2 1
-
2018-04-18 22:51
Są niwe niemieckie
czyli używane to tyle mechaników nie potrzeba bo używane z niemiec miały się nie psuć
- 0 0
-
2018-04-16 17:48
hehe (4)
taka bieda w tych GAiT ale kurteczka od Tommy'ego jest.
- 11 11
-
2018-04-18 22:46
W środy w lumpeksie 1zł
złkażda wybrana rzecz, polecam
- 0 0
-
2018-04-17 08:20
Czepiasz się. (1)
Pewnie był w Turcji na wycieczce last minute i przy okazji kupił sobie tam oryginał...
- 2 0
-
2018-04-17 22:17
bez takich ...
mnie tutaj ... bo gimbaza "... zacznie kminić skąd na wycieczkie miał , a mnie nie stać na wycieczke nawet do Przegaliny na śluze , autobusem nie chcą mnie zadysponować bo nie mam jeszcze brzucha , ani wąsa ... nara
- 0 0
-
2018-04-16 22:08
tego Tommy"ego ...
dostałem od bezdomnego ... i h....ci to tego .. do roboty gimbusie
- 6 0
-
2018-04-18 22:44
Nie ma narzędzi podstawowych to nie ma naorawy
- 0 0
-
2018-04-18 22:44
Nie ma narzędzi podstawowych to nie ma naorawy
- 1 0
-
2018-04-17 07:45
(1)
Maciej L.... Niedługo usłyszymy wszystko o tym złodzieju razem będzie gnil w celi z Pawłem A....
- 14 0
-
2018-04-18 16:22
i Markiem K. z UMG
- 0 0
-
2018-04-18 14:47
na taczce go wywieźć ze stołka
- 6 1
-
2018-04-16 14:52
Przecież te protestóy nikogo nie obchodzą (12)
Przyjada Ukraińcy i wszystkich zastąpią. Będą jeździć czymkolwiek za połowę stawki
- 15 57
-
2018-04-16 14:59
I tu się mylisz (3)
- 11 2
-
2018-04-16 16:03
Jak mają jeździć gdziekolwiek (1)
to wolą to robić za pieniądze za Odrą
- 11 3
-
2018-04-18 12:05
i tu byś się zdziwił
jakie są stawki w tych "obfitych" "tłustych" Faterlandach. 1600euro za kierowcę autobusu w Berlinie. I jeszcze policz podatek i utrzymanie na miejscu.
- 0 0
-
2018-04-16 18:06
To się okaże
- 3 2
-
2018-04-18 10:37
za takie stawki jak w GAiT to Ukraińcy nie chcą jeździć
- 2 0
-
2018-04-17 20:57
Taaak.... To samo mówili jak BP Tour wygrało przetarg z swoją niską stawką...
Ale jakoś tych Ukraińców tam nie widać... Jedyny jakiego do tej pory widziałem za kierownicą autobusu to w PKS Gdańsk.
- 1 0
-
2018-04-17 19:45
niestety nie przyjadą było trzech chętnych dwóch już zrezygnowało powiedzieli że za takie pieniądze i w takim bałaganie pracować nie będą
- 2 0
-
2018-04-16 18:12
Juz teraz pracuja za psie pieniadze w marketach na kasach wiec to wy sie mylicie!! (2)
Ukraincy chetnie przyjmą kazdą prace w Polsce i wolą siedziec tutaj niz w Niemczech .
- 1 6
-
2018-04-17 08:52
Autobusy
Ukraińcy przyjechali tu zarabiać pieniądze a nie po jałmużnę z GAiT. Za 2500tyś. To oni sr*ją , wola na budowie 12 godzin i zarobić 4000tyś, nie ważne że 3000tyś w kopercie pod stołem.Oni tu emerytury nie potrzebują.
- 2 0
-
2018-04-17 08:21
haha debilu i co?Za kilka lat będziesz tu miec banderland ty matole?Zamiast dać zarobić swojemu to co dziada ze wschodu za pół darmo wziąć?Myślisz w ogóle tym chorym łbem pacanie?Pieniędzy w Gdańsku jest wystarczająco tylko zarządza nimi aferalna złodziejska i gnuśna sitwa przyspawana do stołków od 1990 roku ci sami ludzie te same ryje wchodzi już drugie pokolenie tego mafijnego pomiotu
- 2 0
-
2018-04-16 19:00
nie bądź taki pewny swojej posady, bo nie ma ludzi niezastąpionych (1)
Po co przyjmują tylu Ukraińców? Żeby pracowali za połowe tego co Polak. Jak taki się trochę otrzaska z naszym cywilizowanym krajem, to śmiga do Niemiec i dalej tam pracowac, a do nas kolejni niewyedukowani się szkolić. I tak będzie, a Ty jako kierowca znaczysz ZERO, bo Ciebie można bardzo łatwo zastąpić niestety. Kierowanie autobusem (nie wspomnę o tramwaju) to najłatwiejsza rzecz z możliwych i to jak najbardziej do ogarnięcia przez Ukraińca. To nie fizyka kwantowa i trzeba sobie z tego zdać sprawę.
- 4 7
-
2018-04-17 08:22
a po co denny ch.. nam tu tylu tych wschodnich smrodów?Możesz to palancie wytłumaczyć?
- 1 0
-
2018-04-18 10:27
Antoni
P.Prezesie może najwyższy czas zobaczyć sytuacje w innych działach spółki.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.